اقتصاد ۲۴- حجت الاسلام حسن نوروزی با اشاره به تصمیم مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو عنوان کرد: در کشور ما جلوی واردات خودرو گرفته میشود، از آن سو مدیریت ایران خودرو و سایپا به دست مدیرعامل دولتی سپرده و - به قول یکی از این مسئولین وزارت صمت پیش از دولت آقای رییسی- تلاش میشود چالههای مالی وزارت صمت با درآمدهای ایران خودرو پر شود.
وی افزود: در کشور ما که فقط یک خودرو تولید نمیشود، ایران خودرو، سایپا و چندین خودروساز دیگر فعالیت میکنند که مدیرعامل آنها از سوی دولت تعیین میشود، دهها مرکز مربوط به خودرو هم داریم که برای بخش خصوصی است، بخش خصوصی اکنون از این تصمیم مجلس ناراحت نیست، چرا که وارد رقابت خواهد شد، یعنی تلاش میکند با کاهش هزینهها خودرو صادر کند و در خارج از کشور با خودروی خارجی به رقابت بپردازد، بنابراین تولید و واردات خودروی برقی، هیبریدی و امثالهم به میزان معقول چه ایرادی دارد؟
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: خیلی از خودرو سازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند، شنیده ام ایران خودرو ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، آن وقت ما برای او رقیبی نیاوریم و خودرویی هم وارد نکنیم! آن وقت تعدادی خودروی خارجی هم توسط افراد نورچشمی وارد و با قیمتهای میلیاردی فروخته شود؟ چرا باید اینگونه عمل شود؟
بیشتربخوانید:ورود مجلس به خودروسازی ممنوع!
نوروزی عنوان کرد: من معتقدم باید به میزان معقول به واردات خودرو بپردازیم و از آن سو هزینه خودروی داخلی را کاهش دهیم، نمیشود که آب، برق، گاز و اینگونه هزینههای تولید خودرو ساز داخلی ما با ریال محاسبه شود، اما محصول آن به دلار در بازار عرضه شود.
این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: وزیر صمت باید هرچه سریعتر اختیار ایران خودرو و سایپا را به دست خود سرمایهداران اصلی آنها بسپارد تا مدیر عامل آن را تعیین کنند و دولت صرفا ناظر باشد تا به میزان معقول خودرو وارد، صادر و تولید شود، قطعا ما در کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص تصمیم مجلس درباره واردات خودرو، آمادگی لازم برای همکاری با کمیسیون صنایع و معادن مجلس را داریم.