تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

منتفی شدن آموزش حضوری در سایه بی‌اعتمادی مردم به دولت

یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد است حتی اگر مسوولان بگویند تاییدیه جهانی برای واکسن تزریقی به دانش‌آموزانشان اهمیت ندارد، خانواده‌ها اطمینان نخواهند کرد و زیر بار تزریق واکسن‌های مورد تایید دولت نمی‌روند.

آموزش حضوری

به گزارش جامعه ۲۴ - مهرماه ۱۴۰۰ و سال تحصیلی جدید نیز با همه وعده و وعید‌ها مبنی بر واکسیناسیون دانش‌آموزان، به صورت غیر حضوری کار خود را آغاز کرد. به جز تعداد محدودی مدرسه که به ویژه دانش‌آموزان کلاس اولی خود را یک روز به مدرسه برده و عکس یادگاری گرفتند، از روز شنبه آموزش مجازی از سر گرفته می‌شود.

مسوولان، اما می‌خواهند تا آبان ماه برخی از دانش‌آموزان را واکسینه کنند تا در‌های مدارس را باز کنند، اما حتی به شرط واکسیناسیون دانش‌آموزان، سوی اصلی این ماجرا خانواده‌ها هستند که هنوز برخی‌شان واکسینه نشدند و از طرف دیگه واکسن‌هایی که دولت برای تزریق به کودکان معرفی می‌کند را دارای ایمنی کامل نمی‌دانند. به اضافه اینکه برخی از خانواده‌ها خود نیز زیر بار تزریق واکسن هنوز نرفته‌اند و با این اوصاف مجوز تزریق واکسن به فرزندانشان را هم نمی‌دهند.

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو اعلام کرده است: واکسنی که قرار است به کودکان و نوجوانان تزریق شود همان سینوفارمی است که به بزرگسالان تزریق می‌شود. به گفته محمدی، استناد سازمان غذا و دارو به استفاده از این واکسن برای کودکان، مطالعات بالینی است که چین در مورد تزریق این واکسن به افراد زیر ۱۸ سال انجام داده است.

اشاره مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو به مطالعات فاز اول و دوم واکسن سینوفارم در میان کودکان است که توسط پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین و سازنده این واکسن انجام شده است.

مطابق با نتایج این مطالعات که در مجله پزشکی «لنست» منتشر شده است؛ در فاز دوم مطالعات این واکسن، ۷۲۰ شرکت کننده واجد شرایط به طور تصادفی تعیین شدند. تعدادی از آنها، واکسن را با دز‌های ۸/۴/۲ میکروگرم در سه گروه ۳ تا ۵، ۶ تا ۱۲، و ۱۳ تا ۱۷ سال دریافت کرده و تعدادی نیز در گروه کنترل قرار گرفتند.

عوارض جانبی «عمدتا خفیف تا متوسط» گزارش شده و یک مورد واکنش آلرژیک شدید در کودکی با سابقه حساسیت غذایی مشاهده شده است. این مطالعات، اطلاعاتی در مورد اثربخشی واکسن در برابر گونه‌های متفاوت ویروس کرونا در کودکان ارائه نمی‌دهند. پژوهشگران می‌گویند در فاز سوم، جزئیات بیشتری را ارائه خواهند داد.

این در حالی است که چین به عنوان تولید کننده واکسن سینوفارم، دو واکسن سینوفارم و سینووک برای استفاده در کودکان بالای سه سال را تأیید کرده است، اما مقامات بهداشتی کشورمان هنوز کودکان زیر ۱۲ سال را واجد شرایط واکسیناسیون ندانسته‌اند، اما با این حال رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اظهارنظری عجیب گفته است که؛ مسئولیت اینکه چه واکسنی به ۱۲ تا ۱۸ سال یا کمتر از ۱۸ سال تزریق شود با وزارت بهداشت و مشخصا سازمان غذا و دارو است و این مسائل ربطی به سازمان بهداشت جهانی ندارد.

گزینه بعدی برای کودکان، پاستوکووک است که انستیتو پاستور آن را تولید می‌کند، اما هنوز سهم عمده‌ای در واکسیناسیون عمومی در کشور ندارد. کوبا واکسیناسیون کودکان زیر ۲ سال را با سوبرانا۲ آغاز کرده است و نخستین کشور دنیا است که برای این گروه سنی واکسن می‌زند. این کشور هنوز داده‌های مربوط به واکسیناسیون کودکان را در اختیار ناظران بین‌المللی قرار نداده، اما گفته است که همین هفته از سازمان بهداشت جهانی تقاضای مجوز خواهد کرد.

۶۳ درصد خانواده‌ها با بازگشایی حضوری مدارس مخالف هستند

با این همه محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی معتقد است که تا زمانی که خانواده‌ها اطمینان خاطر پیدا نکنند زیربار تزریق هیچ یک از واکسن‌های پیشنهاد شده از سوی دولت به فرزندان خود نمی‌روند. او می‌گوید: شاید از نظر رییس کمیسیون بهداشت مجلس، نظر سازمان بهداشت جهانی اهمیتی نداشته باشد، اما برای خانواده‌ها سلامت فرزندانشان و در نتیجه تاییدیه این سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد.


بیشتر بخوانید: جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید اعلام شد


او می‌گوید: درباره بازگشایی مدارس تاکنون کلی صحبت شده و خود مسوولان هم زمینه روشنی از این موضوع ندارند زیرا هنوز مشخص نیست که از چه واکسنی برای کودکان باید استفاده کنند و این موضوع در نحوه تصمیم‌گیری آن‌ها اثر می‌گذارد. هنوز هم مشخص نیست که واکسن سینوفارم در مقابل سویه‌های جدید ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر. به اضافه اینکه حدود ۶۳ درصد خانواده‌ها با بازگشایی حضوری مدارس مخالف هستند. در نتیجه بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر بی‌اعتمادی خانواده‌ها است.

نیک‌نژاد درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس می‌گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم در هیچ مدرسه‌ای آموزش حضوری آغاز نشده است، کلاس اولی‌ها در روز پنچ‌شنبه به شکل کاملا محدود و نمادین به مدرسه رفتند، برخی از مدارس دولتی مراسم کوچکی برگزار کردند، استقبال بسیار کمی صورت گرفته، اما صفر هم نبوده است. غیر دولتی‌ها در این زمینه فعال‌تر بودند که البته پروتکل‌ها را هم رعایت کردند.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: از طرف دیگر همانطور که اعلام شده بازگشایی مدارس بر عهده شورای مدرسه است، برای مثال دبیرستانی که بنده برای تدریس می‌روم اعلام کرده که هنوز بازگشایی حضوری مدرسه موضوعیت ندارد و از روز شنبه همانند سال گذشته وارد فاز مجازی می‌شوند.

او اضافه می‌کند: البته موضوع دیگری هم مطرح شد که از روز شنبه مشخص می‌شود که قابلیت اجرا دارد یا نه، آن‌هم حضوری شدن مدارس روستایی است که تراکم دانش‌آموز بسیار پایینی دارند. درصدی از مدارس روستایی ما زیر ۵ نفر دانش‌آموز دارند که آن هم چندپایه است که به گفته مدیران آموزش و پرورش امکان حضوری شدن آن‌ها وجود دارد که این موضوع هم باز در حد حرف است.

این فعال صنفی می‌گوید: اینکه تا چه حد بتوانند پروتکل‌ها را رعایت کنند موضوع مهمی است که بنده معتقدم حتی در مدارس غیردولتی نیز امکان‌پذیر نیست، زیرا آن‌ها هم امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدیریت این موضوع را ندارند. برای مثال نیرو می‌خواهند که بچه‌ها را کنترل کنند؛ شاید سر کلاس که دانش‌آموزان محدود هستند بتوانند نظارت کنند، اما اگر بخواهند از کلاس بیرون بیایند، بازی کنند و تغذیه بخورند، بعید به‌نظر می‌رسد که قابل کنترل باشد مگر اینکه تعداد خیلی خیلی کم باشد.

نیک‌نژاد اظهار می‌کند: در برخی مدارس اعلام شده که کلاس اولی‌ها یک روز به مدرسه بیایند؛ اگر بنا باشد مشکلی ایجاد شود یک روز و ۱۰ روز ندارد و برای خودشان و خانواده‌شان خطرساز خواهد بود؛ در نتیجه معتقدم برخی مدارس نباید به این سمت بروند.

این کارشناس آموزش و پرورش همچنین در واکنش به اظهار نظر رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر اینکه «به سازمان بهداشت جهانی ربطی ندارد که ایران به کودکانش چه واکسنی تزریق می‌کند» نیز می‌گوید: این افراد شاید بگویند که ربطی ندارد، اما مسوولیت بچه‌ها با خانواده‌هایشان است. خانواده‌ها برای حفظ سلامتی فرزندشان حتی حاضرند یکسال از درس عقب بیفتند. ممکن است برای آن‌ها اهمیتی نداشته باشد، اما برای خانواده‌ها اهمیت دارد، حتی اگر دیدگاه جهانی تایید کند، مهم است که خانواده اطمینان کند.

او اضافه می‌کند: این اظهارنظر بازتاب بسیار بدی در میان خانواده‌ها دارد؛ آن هم در شرایطی که ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و مردم سراسر دنیا با هم در ارتباط بوده و نزدیک هستند. ممکن است از دید ایشان ربطی نداشته باشد، اما از دید پدران و مادران اهمیت بسیار زیادی دارد و امثال این فرد هم بگویند خانواده‌ها زیربار نخواهند رفت و اگر خانواده قبول نکند اساسا مسوولان نمی‌توانند آموزش حضوری را اجرایی کنند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟