اقتصاد ۲۴ - بررسیهای میدانی نشان میدهد که عرضه ۳ قلم محصول لبنی که مشمول کاهش قیمت شدند، در فروشگاهها مشهود است، اما در سطح خرده فروشی، مغازه داران با کمبود این سه قلم رو به رو هستند.
بنابر اظهارات کارشناسان حوزه توزیع کالا، گرچه طی سالهای اخیر فروشگاههای زنجیرهای رشد مطلوبی داشتند، اما سهم آنها در توزیع محصولات لبنی ۱۵ درصد و سهم خرده فروشیها در توزیع این اقلام ۸۵ درصد است که با این وجود همراهی خرده فروشیها در عرضه کالا برای دهکهای محروم امری ضروری است.
محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه کارخانههای لبنی مشکلی از حیث تولید ندارند، اظهار کرد: کارخانههای لبنی تعهدات خود را در قبال تولید سه محصول لبنی پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، شیر نایلونی و ماست ۲.۵ کیلویی ساده با نرخ مصوب انجام میدهند و مشکل اصلی تنها در حوزه توزیع است.
او افزود: مغازه داران به دلیل کاهش سود عموما رغبتی به توزیع این کالاها ندارند، به همین خاطر با اتاق اصناف و اتحادیههای مرتبط به دنبال حل مشکل هستیم و تاکنون همکاری خوبی صورت گرفته است.
بیشتربخوانید:چرا قیمت لبنیات کاهش نیافت؟
بنی طبا با اشاره به استمرار این طرح تا پایان سال به شرط ثبات قیمت شیرخام بیان کرد: هم اکنون زمزمههای افزایش قیمت شیرخام به گوش میرسد که در صورت تحقق امکان ادامه این طرح وجود ندارد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: قیمت کنونی خرید هر کیلو شیرخام از دامداران ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت شیر نایلونی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان است که با این وجود سود کارخانههای لبنی بسیار ناچیز است که با افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار به ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، حداقل قیمت شیر نایلونی ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان خواهد بود.