به گزارش جامعه ۲۴ - جلال ملکی با اشاره به تفکیک تماسهایی که با آتش نشانی گرفته میشود، گفت: روزانه ۴۰۰۰ تماس به طور میانگین با سازمان آتش نشانی تهران گرفته میشود که از این تعداد تنها حدود ۱۳ درصد تماسها از سوی آتش نشانان عملیاتی میشود و مابقی تماسها برای ما غیر عملیاتی است. آتش نشانان به طور میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ عملیات در طول روز در پایتخت انجام میدهند.
وی در مورد میزان مزاحمتهای ایجاد شده برای آتش نشانی گفت: میزان مزاحمتهای ما بسیار کم شده است. ما تماس غیر عملیاتی داریم که متفاوت از مزاحمت است. به عنوان مثال ممکن است یک حریق از دهها نقطه تهران قابل رویت باشد و چندین نفر تماس بگیرند و این حادثه را اعلام کنند، البته اگر چنین حوادثی گزارش شود با توجه به نوع حادثه نیروی بیشتری در ابتدا اعزام میشود. گاهی هم ممکن است یک حریق فضای سبز رخ بدهد و تعداد زیادی از رانندگان عبوری تماس بگیرند که همین موضوع میزان تعداد تماسها را افزایش میدهد.
به گفته ملکی، تعدادی از تماسها مربوط به مشاوره گرفتن است که ما از این تماسها و افزایش آنها استقبال میکنیم. گاهی شهروندان برای نصب بخاری یا حتی آبی نسوختن شعله وسایل گرمایشی تماس میگیرند که کارشناسان ما حتما مشاورههای لازم را ارائه میکنند. گاهی هم ممکن است افراد حین تماس با پلیس و اورژانس هول شده و اشتباه به آتش نشانی زنگ بزنند.
بیشتر بخوانید: چگونگی استفاده ایمن از وسایل گازسوز در فصل سرما
سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه میزان مزاحمتها در روز خیلی بیشتر از شبها است، افزود: برخی مزاحمتها صحبت نکردن، آدرس اشتباه دادن یا فوت کردن است.
ملکی در مورد اینکه زمان حاضر شدن آتش نشانان برای رفتن به عملیات چقدر است؟ گفت: بر اساس استاندارد تعریف شده، آتش نشانان ۴۵ ثانیه بعد از به صدا در آمدن زنگ حریق در ایستگاه خودرو، باید به همراه آتش نشانان از ایستگاه خارج شده باشند. برای همین آتش نشانان در بیشتر مواقع در زمان اندک لباس را بر تن میکنند یا در داخل خودرو تا رسیدن به محل حادثه لباسها را میپوشند.