تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

۱۴ گام جادویی برای نظم بخشیدن به زندگی با روش کانماری

اخیرا کتابی با نام «کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم» به قلم ماری کندو منتشر شده است که به افراد کمک می‌کند وسایل اضافه‌ای که معمولا گوشه‌وکنار هر خانه‌ای پیدا می‌شود را از فضای زندگی‌شان خارج کنند.

نظم بخشیدن به زندگی با روش کانماری

اقتصاد ۲۴-  اخیرا کتابی با نام «کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم» به قلم ماری کندو منتشر شده است که به افراد کمک می‌کند وسایل اضافه‌ای که معمولا گوشه‌وکنار هر خانه‌ای پیدا می‌شود را از فضای زندگی‌شان خارج کنند. این کتاب بر متد کانماری تمرکز دارد و بر اساس این روش ارزشمند ژاپنی کمک به ما کمک می‌کند تا بی‌نظمی‌های اطرافمان را از بین ببریم.

امروز می‌خواهیم در دیجی‌کالا مگ با متد کانماری صحبت کنیم. شما بعد از خواندن این مطلب می‌توانید به صورت هدفمند وسایلی را که برای شما معنایی خاص دارند نگه داشته و مابقی را از محدوده‌ی زندگی‌تان خارج کنید. با ما همراه باشید.

متد کانماری، جادویی به جا مانده از هنر ژاپنی

متد کانماری یک روش تقریبا سخت است که شاید اجرای آن برای همه آسان نباشد. البته اگر به دنبال تغییر زندگی و رسیدن به احساس بهتری هستید پیشنهاد توصیه می‌کنیم با این روش آشنا شده و آن را اجرا کنید. ما در ۱۴ قدم، روش اجرای متد کانماری را توضیح می‌دهیم. پس به راحتی می‌توانید متوجه شوید که این روش برای شما کاربردی است یا خیر. اگر آماده هستید، شروع کنیم.

  • ایکی‌گای؛ روشی ژاپنی برای یافتن هدف زندگی

۱. برای دور ریختن آماده شوید

بر خلاف تاکید بیش از حد این کتاب بر «مرتب بودن»، متد کانماری نظم بخشی به وسایلی که دارید را توصیه نمی‌کند. برعکس، می‌خواهد از شر تمام چیزهایی که به آن‌ها نیازی ندارید خلاص شوید. این متد بر این اساس بنا شده است که تا می‌توانید از وسایلی که در زندگی روزمره‌تان استفاده نمی‌شوند رها شوید تا بتوانید همه چیز را راحت‌تر و سریع‌تر منظم کنید.


بیشتر بخوانید: بیشترین سن یک انسان چقدر می‌تواند باشد؟


۲. برای تغییر ذهنیت آماده شوید

متد کانماری توضیح می‌دهد که چطور ذهنمان را برای سازماندهی موثر تربیت کنیم. نویسنده‌ی این کتاب می‌گوید دائم اطراف خود را تمیز کنید و از شر وسایل غیرضروری خلاص شوید. متد کانماری بر نظافت محیط به صورت منظم، دائمی و همیشگی تاکید دارد.

۳. محیط اطرافتان را یک‌دفعه مرتب کنید

محیط اطرافتان را یک‌دفعه مرتب کنید

همه چیز را یک‌دفعه مرتب کنید و این کار را به چند مرحله تقسیم نکنید. مثلا اگر می‌خواهید خانه را مرتب کنید تمام اتاق‌ها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و تراس را در یک روز و پشت سر هم تمیز کنید. با این کار می‌توانید در یک زمان تمام وسایل اضافی را شناسایی کرده و از محیط اطرافتان خارج کنید. همچنین این کار به شما کمک می‌کند که به عادت‌های قبلی خود بازنگردید و دوباره نشانه‌های شلختگی در خانه‌تان دیده نشود. شما باید تمیزکاری را به عنوان یک اتفاق خاص بشناسید و آن را در لیست کارهای معمولی خانه قرار ندهید.

۴. روی نگهداری متمرکز نشوید

ماری کندو به هیچ وجه طرفدار نگهداری اشیا و وسایل نیست. او در کتاب خود می‌نویسد: «کنار گذاشتن وسایل این احساس را در شما ایجاد می‌کند که مشکل بی‌نظمی را حل کرده‌اید.». برای همین شما می‌توانید از فضاهای نگهدارنده مثل کمدها و قفسه‌بندی‌هایی که برای سبک زندگی شما کاربردی هستند استفاده کنید و فقط وسایلی را که دوست دارید و از آن‌ها واقعا استفاده می‌کنید، در آن‌ها قرار دهید. 

۵. بر اساس طبقه‌بندی مرتب کنید نه فضای موجود

این روش بر مرتب‌سازی بر اساس طبقه‌بندی وسایل تأکید می‌کند و محل نگهداری آن‌ها را در اولویت پایین‌تری قرار می‌دهد. مثلا همه‌ی لباس‌ها را در کمد و سطل‌ها را در انباری نگهداری کنید تا به‌جای مرتب کردن هر کدام از آن محل‌ها در زمان‌های مختلف، همه‌ی لباس‌ها را در کنار هم و به صورت هم‌زمان مرتب می‌کنید.

۶. یک بار برای همیشه با متد کانماری همسو شوید

یک بار برای همیشه با متد کانماری همسو شوید

متد کانماری، به‌تنهایی نمی‌تواند متناسب با سبک زندگی شخصی شما تغییر کند. کندو به شما فقط یک راه‌حل ساده پیشنهاد می‌کند و به دلیل شما برای ایجاد درهم ریختگی کاری ندارد: «باید برای اجرای متد کانماری به صورت یکپارچه و پیروی از قوانین آن با او هم‌سو و هم‌عقیده شوید.»

۷. از روش دو قسمتی استفاده کنید

متد کانماری دو بخش دارد: دور انداختن و سازماندهی. شما باید در مرحله‌ی اول وسایلی که به آن‌ها نیاز ندارید جدا کرده و از محیط زندگی‌تان خارج کنید تا همه‌ی شلوغی‌های اطرافتان از بین برود، سپس می‌توانید به سازماندهی وسایل باقیمانده بپردازید.

۸. آینده‌تان را تجسم کنید

کندو از خوانندگان کتابش می‌خواهد زندگی‌شان را بررسی کرده و نتیجه‌ای که از اجرای متد کانماری می‌خواهند را تصور کنند، سپس به سراغ اجرای آن بروند. مثلا اگر شما یکی از هدف‌های شما این است که هر روز و به صورت منظم یوگا انجام دهید باید بدانید که دلیل انجام آن چیز و چرا می‌خواهید این زمان را برای رسیدگی به بدن و ذهن خود صرف کنید.

  • ۴ مفهوم فلسفی ژاپنی که به شما قدرت کنترل ذهن می‌بخشند

۹. وسایلی را که باید نگه دارید انتخاب کنید

وسایلی را که باید نگه دارید انتخاب کنید

شما در نهایت باید آن چیزی را که می‌خواهید انتخاب کنید. به هر چیزی که در پیرامون خود دارید توجه کنید و از خودتان بپرسید که آیا این وسیله باعث شادی و آرامش من می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت بود آن را نگه دارید، اگر نه باید آن را از خودتان دور کنید.

۱۰. با نظم و برنامه کار کنید

برای اجرای متد کانماری باید اول به سراغ لباس‌هایتان بروید، سپس کتاب‌ها، کاغذها، وسایل متفرقه و در نهایت یادگاری‌ها. این موضوع را به خاطر داشته باشید که به سراغ هر دسته که می‌روید باید آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا بتوانید راحت‌تر بررسی‌شان کنید. مثلا اگر به سراغ لباس‌ها می‌روید آن‌ها را بر اساس مدل پوشیدنشان از بالا به پایین بررسی کنید. یعنی ابتدا به سراغ شال و روسری بروید و سپس کلاه، بلوز، مانتو، پالتو، کت، ژاکت، کاپشن، شلوار، دامن، شلوارک، جوراب و کفش.

۱۱. روش تا کردن لباس‌ها را یاد بگیرید

تا کردن لباس در متد کانماری بسیار مهم است. همانطور که قبل‌تر گفتیم باید لباس‌هایی را نگه دارید که باعث شادی یا آرامش شما شوند. سپس باید لباس‌های باقی مانده را در رگال یا کمد آویزان کنید. اگر امکان آویزان کردن ندارید باید بتوانید به خوبی و به شکلی که کمترین فضای ممکن را اشغال کنند آن‌ها را تا بزنید. با این کار علاوه بر اینکه به راحتی به همه‌ی لباس‌ها دسترسی دارید، فضای کمی را هم اشغال کرده‌اید.

۱۲. به تنهایی مرتب کنید

به تنهایی مرتب کنید

ماری کندو می‌گوید: «مرتب کردن یک فرآیند شخصی است.» پس سعی کنید همیشه  آن را به تنهایی انجام دهید چون فقط شما می‌توانید بفهمید که یک وسیله باعث شادی و آرامش شما می‌شود یا نه. اجازه ندهید عوامل خارجی روی تصمیم‌گیری شما تاثیر بگذارند. همچنین به یاد داشته باشید نباید وسایل افراد دیگر را بدون اجازه‌شان دور بریزید. چون ممکن است وسیله‌ای که از نظر شما کاربردی ندارد برای آن شخص مهم و یادآور خاطره‌ای ارزشمند باشد.

۱۳. در دور ریختن افراط نکنید

یادتا باشد که لازم نیست همه‌ی وسایل را دور بریزید. شما می‌توانید وسایلی که برای شما واقعا مهم هستند را نگه دارید. وسایلی مثل مدارک، کتاب‌ها و عکس‌های یادگاری از آن دسته وسایل هستند که به هیچ وجه نمی‌توانید آن‌ها را دور بریزید. بعد از بررسی وسایل‌تان می‌توانید آن‌هایی را که غیرضروری هستند و فقط فضا را اشغال کرده و گرد‌وغبار جمع می‌کنند را دور بریزید.

۱۴. وسایل مربوط به هم را یک جا بگذارید

وسایل مربوط به هم را یک جا بگذارید

متد کانماری برای نگهداری وسایل طرفدار اصل سادگی است. یکی از اصول اولیه‌ی این متد نگهداری وسایل در یک مکان و در کنار هم است و از قرار دادن آن‌ها در نقاط مختلف خانه پرهیز می‌کند. مثلا به جای اینکه کت‌ها و کاپشن‌ها را در چند کشو و روی آویزها قرار دهید، به صورت یکجا در یک کمد بگذارید. همچنین وسایلی که با هم در ارتباط هستند را در یک فضای مشخص قرار دهید. مثلا در یک کابینت تمام لیوان‌ها و وسایل مربوط به نوشیدنی را قرار دهید.

مرور کلی

تغییرات مثبت را در آغوش بکشید. متد کانماری به شما پیشنهاد می‌کند تا با آغوش باز تغییرات زندگی را بپذیرید. ماری کندو معتقد است که مرتب کردن می‌تواند بیش از هر چیز به ساماندهی زندگی در جهت مثبت کمک کند. شما می توانید با وسایلی که می‌خواهید دور بریزید اما احساس می‌کنید هنوز دوستشان دارید در یک مراسم نمادین خداحافظی کنید. هرچه بیشتر با این وسایل ارتباط داشته باشید احتمال وابستگی بیشتر می‌شود و در نتیجه خلاص شدن از شر آن‌ها سخت‌تر خواهد بود. پس خیلی منطقی با آن‌ها خداحافظی کنید و اجازه دهید که فضای زندگی‌تان تغییر کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات