تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو:

مشتری‌ها از بازار خودرو پر کشیدند

سعید مؤتمنی گفت: باید به شرایط کنونی بازار خودرو عادت کنیم، این بازار هیچ وقت به شرایط ۲ سال پیش بازنمی‌گردد

بازار خودرو

اقتصاد ۲۴ - فعالان صنفی از تشدید رکود و خروج سرمایه‌های سرگردان از بازار خودرو خبر می‌دهند. اگرچه دامنه نوسان قیمت خودرو کمتر شده و مالکان خودرو‌های دپو‌شده سعی در فروش این خودرو‌ها در بازار را دارند، اما مشتری چندانی برای خرید خودرو‌های صفرکیلومتر و کارکرده تولید داخل یا وارداتی وجود ندارد. با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد وضع کنونی و چشم‌انداز بازار خودرو درنیمه دوم امسال گفتگو کرده‌ایم.

*وضع کنونی بازار خودرو چگونه است؟

بازار این روز‌های خودرو آرام و بدون مشتری است؛ به‌نحوی‌که کمتر خریداری برای خودرو‌های صفر‌کیلومتر و کارکرده داخلی و خارجی پیدا می‌شود. تغییر قیمت شدیدی در بازار خودرو نداشته‌ایم اگرچه برخی خودرو‌های کمتر از ۳۰۰‌میلیون تومان با نوسان قیمت یک میلیون تومانی مواجه بوده است. اما در کل نوسان شدیدی در قیمت خودرو‌های داخلی نداشته‌ایم، اما میزان معاملات در بازار خودرو‌های قیمتی بالای ۵۰۰‌میلیون تومان مونتاژی و وارداتی نسبت به خودرو‌های داخلی کمتر است. در بازار خودرو‌های کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان نیز گرچه خرید و فروش اندکی انجام می‌شود، اما تعداد این معاملات بسیار کم است. در مجموع می‌توان گفت که رکود حرف نخست این روز‌های بازار خودرو است.

*این روز‌ها از یک‌سو نرخ ارز نوسان چندانی نداشته، از سوی دیگر وزارت صمت هم از اجرای طرحی برای رشد تولید و عرضه خودرو خبر می‌دهد، تاثیر این عوامل بر بازار خودرو چه خواهد بود؟

از مرداد ماه امسال تا‌کنون نرخ دلار در محدوده ۲۷ تا ۲۸‌هزار تومان مانده و نوسان ارزی شدیدی را در بازار شاهد نبوده‌ایم تا بازار خودرو واکنش تندی به آن نشان دهد؛ در نتیجه میزان تاثیرپذیری بازار خودرو از نوسان نرخ ارز کمتر شده است. کاهش نوسان نرخ ارز موجب شده تقاضا‌های مصرفی در بازار خودرو باقی بمانند. در بازار خودرو‌های گران‌قیمت نیز خرید و فروش چندانی نمی‌شود، زیرا مالکان این‌گونه خودرو‌ها هم اغلب ۲ تا ۳ خودرو خارجی در پارکینگ منازل خود دارند، چون این روز‌ها خودرو‌های وارداتی جدیدی با مدل‌های به‌روز در بازار عرضه نمی‌شود، این افراد نیز تمایلی برای فروش یا تعویض خودرو‌های خود ندارند، زیرا کسی که مثلا خودرو سانتافه یا لندکروز دارد، قادر به پیدا‌کردن خودرویی بهتر و با مدل بالاتر نیست تا بخواهد آن را تعویض کند.

*اما در بازار خودرو‌های کمتر از ۳۰۰‌میلیون تومان هنوز متقاضی واقعی برای خرید خودرو صفر‌کیلومتر یا تعویض خودرو‌های کارکرده وجود دارد، علت رکود بازار این‌گونه خودرو‌ها چیست؟

در بازار این‌گونه خودرو‌ها نیز تقاضای نسبی وجود دارد، اما کاهش قدرت خرید مشتریان و نوسان قیمت‌ها بر میزان درخواست خرید یا تعویض این‌گونه خودرو‌ها تاثیر‌گذار بوده است. به نحوی که حتی عرضه برخی خودرو‌های مونتاژی جدید چینی با قیمت بالاتر و امکانات نسبی بیشتر موجب شده تا مثلا کسانی که خودرو‌های اس‌یو‌وی چینی را استفاده می‌کردند، به سمت تبدیل این‌گونه خودرو‌ها با محصولات جدید چینی که در بازار عرضه شده، بروند، اما تعداد این‌گونه متقاضیان نیز کم است و این کار به قصد سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. در بازار خودرو‌های پرتیراژ داخلی نیز برخی مشتریان که خودرو‌های کارکرده داخلی را دارند، با بهبود قدرت خریدشان به دلیل اختلاف نه‌چندان زیاد انواع صفر‌کیلومتر و کارکرده این خودرو‌ها در بازار به سمت تبدیل آن با خودرو‌های مدل یا تیپ بالاتر رفته‌اند.

*طرح احتمال آزادسازی واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو‌های خارجی داشته است؟

فعلا واردات خودرو در حد طرح و حرف است. اگر واردات خودرو‌های خارجی آزاد می‌شد، رشد عرضه خودرو‌های خارجی صفرکیلومتر مدل بالا می‌توانست بر بهبود شرایط بازار این‌گونه خودرو‌ها تأثیر داشته باشد. در این زمینه نیز اظهار‌نظر‌های متناقض و مختلفی مطرح می‌شود. در بهترین حالت، واردات خودرو‌های خارجی در سال آینده محقق خواهد شد. ضمن اینکه باید منتظر باشیم تا مشخص شود واردات خودرو‌های خارجی با چه تعرفه و ضوابطی صورت خواهد گرفت. علاوه بر آن، میزان، نوع و مدل خودرو‌هایی که وارد می‌شود، در تعیین شرایط بازار خودرو‌های خارجی موثر خواهد بود، اما به هر صورت واردات و رشد عرضه خودرو‌های خارجی در بازار می‌تواند در جهت کاهش یا تثبیت قیمت این‌گونه خودرو‌ها تاثیر روانی داشته باشد، اما به دلیل رده قیمتی متفاوت این‌گونه خودروها، در بلند‌مدت واردات خودرو به میزان کمتری در بازار خودرو‌های پرتیراژ داخلی تاثیر‌گذار خواهد بود. باید منتظر نهایی‌شدن تعرفه و شرایط و ضوابط واردات خودرو‌های خارجی بود تا بتوان در مورد آثار احتمالی آن بر بازار خودرو اظهار‌نظر کرد. قیمت کنونی یک سانتافه مدل‌۲۰۲۱ در بازار‌های مبدأ ۲۷‌هزار دلار است که با احتساب مثلا نرخ دلار ۳۰‌هزار تومانی، قیمت این خودرو به ۹۰۰ میلیون تومان و با لحاظ تعرفه ۱۰۰‌درصدی به یک میلیارد و ۸۰۰‌و سایر هزینه‌ها به ۲ میلیارد تومان می‌رسد درحالی که نرخ کنونی سانتافه کم‌کارکرد مدل ۲۰۱۷ در بازار امروز ۲‌میلیارد تومان است.

*تاثیر تشدید رکود بازار بر کسب‌وکار فعالان صنفی و نحوه خرید و فروش خودرو چگونه بوده است؟

آن‌دسته از نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو که مالک محل کسب‌و‌کارشان هستند، نمی‌توانند چراغ فروشگاه‌های خود را خاموش کنند، اما این امر به معنای انجام معاملات روزانه یا حتی هفتگی خودرو در این‌گونه مراکز نیست، تعداد معاملات در اغلب نمایشگاه‌های خودرو به حداکثر یک تا ۲ مورد در طول یک ماه کاهش یافته است. فروشندگان خودرو، سهمیه‌ای برای عرضه خودرو از شرکت‌های خودروسازی ندارند تا به واسطه آن ویترین مغازه‌های خود را پرکنند. از سوی دیگر چند‌سالی است که دارندگان خودرو به‌راحتی می‌توانند خودروهایشان را با قیمت دلخواه در شبکه‌های اجتماعی آگهی کنند و به فروش برسانند.


بیشتربخوانید:قول وزیر صمت برای سامان‌دهی بازار خودروی داخلی


برخلاف گذشته که فروشندگان خودرو را از طریق نمایشگاه‌های سطح شهر یا بازار‌های هفتگی عرضه می‌کردند، اکنون میزان خرید و فروش انواع خودرو‌های داخلی و خارجی در فضای مجازی نسبت به نمایشگاه‌ها بیشتر شده و مشتریان مطلع هستند که با درج آگهی در فضای مجازی به‌راحتی قادر به خرید و فروش خودرو هستند. هرچند برخی فعالان صنفی نمی‌توانند مغازه خود را ببندند، اما میزان کاسبی آن‌ها به‌شدت کاهش یافته است. مشاهده شده برخی نمایشگاه‌داران فقط نصف روز فعالند و برخی دیگر که اجاره مغازه پرداخت می‌کردند نیز به دلیل کاهش شدید درآمد و ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها و سایر هزینه‌ها به سمت تعطیلی محل کسب‌و‌کارشان رفته‌اند.

*با این روند پیش‌بینی شما از وضع بازار خودرو در ۵/۴ ماه باقیمانده از سال چیست؟

باید به شرایط کنونی بازار خودرو عادت کنیم. این بازار هیچ‌وقت به شرایط ۲ سال پیش بازنمی‌گردد، زیرا تقاضایی که در بازار خودرو آن زمان وجود داشت، تقاضایی مصرفی نبود و صرفا دارندگان نقدینگی برای حفظ ارزش پول خود وارد این بازار شده بودند.

*یعنی احتمال رونق نسبی در بازار شب عید خودرو نیز وجود ندارد؟

اگر تغییر خاصی در شرایط عرضه یا قیمت خودرو اتفاق نیفتد، رکود بازار خودرو ادامه‌دار خواهد بود. در صورتی که نرخ تورم کنترل شود نیز این رکود تداوم خواهد یافت، زیرا خودرو‌های صفر‌کیلومتر در دست سرمایه‌گذاران باقی مانده، اما خریدار وجود ندارد. اگر تورم کنترل نشود نیز موجب تداوم سیر صعودی قیمت انواع خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار خواهد شد و برخی افراد برای تبدیل نقدینگی خود به کالا نسبت به خرید و ذخیره سازی خودرو اقدام می‌کنند که در این صورت نیز شاهد تداوم رکود تورمی حاکم بر بازار خودرو خواهیم بود. همانطور که ظرف ۲، ۳‌ماه گذشته همه فروشنده خودرو بوده‌اند، اما خریدار چندانی به بازار خودرو مراجعه نمی‌کند.

منبع: همشهری آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سجادجون مانند الماس کمیاب
0
0
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰
این بی سواد چرا داره اینقدر بیش از حد چرت و پرت می گه؟
بره داستان تخیلی کودک بنویسه. چرا درباره بازار خودرو اظهار نظر کارشناسی می کنه؟
ناشناس
0
0
جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰
فقط نخرید شما را به خدا نخرید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام