تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

وعده فاطمی امین برای صادرات خودرو یک توهم است/ ونزوئلا، سوریه و عراق خریدار موقتی خودروی ایرانی بودند

کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ زمانی که خودرو با همین کیفیت و زیرساخت تولید شود و همچنان ارتباط مالی ایران با سایر کشور‌ها قطع باشد، مطرح کردن صادرات خودرو تنها ابزار سیاسی برای بازخورد حاکمیتی است.

صادرات خودرو

اقتصاد ۲۴ - سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت چند وقتی است که از برنامه صادراتی خودروسازان می‌گوید؛ این وزیر تازه نفس مدعی شده که برنامه ویژه‌ای را در بحث صادرات شروع کرده‌اند.

به گفته فاطمی امین این وزارت خانه به دنبال این است که به یک توازن ارزی برسیم و پس از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود. علاوه بر این، وزیر صمت اعلام کرده است که خودروسازان باید برنامه صادراتی را در پیش بگیرند.

این در حالی است که آمار‌های وزارت صمت خبر از کاهش در کلیت تولید خودرو آن هم کاهش ۹.۴ درصدی را اعلام کرده است.

بازار خودروی کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال نیاز دارد، اما خودروسازان داخلی توان تولید بیش از یک میلیون خودرو را ندارند. سال ۱۳۹۹ خودروسازان داخلی توانستند ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت.

حال نکته جالبی که وجود دارد این است که خودروسازان با وجود اینکه نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند، راه صادرات را در پیش گرفته اند.

با توجه به سیاست‌های دولت‌ها در کشور، صادرات خودرو تنها یک توهم است. فربد زاوه کارشناس صنعت خودروبا تأکید بر این مطلب در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: صادرات خودرو یک فرایند طولانی و با ارزش است و این موضوع از سوی وزرای دیگر هم مطرح شده بود، اما هیچ کدام توان اجرایی آن را نداشتند این‌ها همه حرف‌های سیاسی است.

وی ادامه داد: بزرگترین چالش دولتمردان ایران تغییر واقعیت‌ها با توجه به نحوه مدیریت شان است. این آقایان انتظار دارند همانطور که مردم خودرو داخلی را به ناچار خریداری می‌کنند، مردم سایر کشور‌ها نیز این خودرو‌های بی کیفیت را خریداری کنند.

زاوه گفت: امکان صادرات خودرو به تعداد کم و محدود دور از ذهن نیست، اما این رقم‌های صادرات خودرو ارزش افزوده‌ای ندارد.

به گفته این کارشناس صنعت؛ در زمان تصدی آقای منطقی میلیارد‌ها دلار را آتش زدند تا صادرات خودرو داشته باشند. آیا نتیجه این سیاست غلط رشد اقتصادی و صادرات پایدار شد؟ قطعاً هیچ تغییری در شرایط صنعت خودرو کشور ایجاد نشد و البته سرمایه بخش خودروسازی کشور به هدررفت.


بیشتربخوانید:صادرات ما محدود و از طریق واسطه‌هاست


وی تصریح داشت: هرچند کشور‌هایی که ادعای دوستی با ایران داشتند دریک دوره کوتاه وارد کننده تعداد محدودی از خودرو‌های تولیدی دو خودرو ساز کشورمان شدند. کشور‌های ونزوئلا، سوریه و عراق خریدار موقتی خودروی ایرانی بودند، اما این موضوع به دلایل مختلف از جمله نبود طراحی و استاندارد لازم متوقف شد.

زاوه گفت: صادرات خودرو یک فرایند طولانی و نیازمند شبکه بانکی و ساختار لجستیکی است. دستیابی به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو روی کاغذ شدنی است. در حالی که صنعت خودرو هم با چالش بازار فروش مواجه است و هم نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است.

این فعال اقتصادی تأکید داشت: عدم پذیرش موضوعاتی مانند اف‌ای تی اف و تحریم‌ها، صادرات پایدار خودرو را تنها یک رویا می‌کند. البته اگر شرایط سیاسی کشور تغییر کند و شرکت‌های بین‌المللی بتوانند بدون دخالت دولت نسبت به را ه اندازی واحد‌های تولید خودرو اقدام کنند آن زمان صنعت خودرو سازی کشور می‌تواند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند در غیر این صورت مطرح کردن چنین برنامه‌هایی فقط مانور سیاسی است.

زاوه با توجه به اینکه شرایط صادرات خودرو مستلزم بهبود روابط خارجی کشور است، گفت: خودرو ساز ال سی صادراتی را کجا باید بگیرد؟ پول صادرات خودرو چگونه به کشور باز گرداند. این حرف‌ها و برنامه‌های خیالی صادراتی، هیچ بازخورد داخلی درجامعه ندارد، فقط برای بازخورد حاکمیتی اقدام به اعلام چنین برنامه‌هایی می‌کنند.

زاوه می‌گوید: ضعف اصلی در صادرات خودرو، نبود محصول مطلوب به ویژه برای مشتریان خارجی است. محصولات خودروسازان داخلی آن‌قدر ضعیف و بی‌کیفیت است که جذابیتی برای بازار‌های دیگر ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این موضوعاتی که مطرح می‌شود هیچ بالنگی در صنعت خودرو نخواهد داشت. جزء اینکه یکسری سمینار و مراسم تقدیر از خود به راه بیندازند.

به گفته زاوه؛ آقای فاطمی امین وعده کاهش قیمت خودرو را داده بود، پس چرا امروز قیمت پراید به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است؟ بقیه وعده‌ها نیز با همین روش اجرا خواهد شد!

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت، انتظار تورم ۲۵ درصد در بازار خودرو درسال جاری کاملاً طبیعی بود. اما با ادامه لجاجت‌ها در اجرای سیاست‌های پولی و مدیریت کلان وتکرار اشتباه هات دولت احمدی نژاد و روحانی در دولت رئیسی، احتمال افزایش تورم بیش از انتظار در بازار خودرو قوت گرفته است.

وی تأکید داشت: سرمایه‌گذاری واقعی در شرایطی که شرکت‌های خودروساز، شرکت‌های تولید زیان هستند، بی‌مفهوم است. درواقع ماهیت این هدف‌گذاری درتولید و بدنبال آن صادرات خودرو، استمرار دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت و انتقال آن به زنجیره‌های وابسته خصوصی شرکت‌های خودروسازی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر قرار باشد مشکلات صنعت خودرو با همین شیوه‌های مطرح شده حل شود تورم تا پایان سال بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خرید و فروش خودرو یخ زد + جدول

مصادره ساختمان شرکت ملی نفت ایران برای پرونده کرسنت

حسین شریعتمداری تغییر فاز داد

پرداخت معوقات بازنشستگان کارگری در بلاتکلیفی

ازازیل با دو معنای متفاوت در عربی و گیلکی/ معنای واژه ازازیل چیست؟

مبلغ عیدی بازنشستگان اعلام شد؟

بنای ۹۰۰ ساله بقعه درویش در حال فروریختن + عکس

واریز یارانه نقدی ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان به حساب این دهک‌ها

مسیر متناقض قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی

عکس/ در کانال ایتا حمید رسایی چه خبر است؟

افشای منابع مالی مدرسه احمدی نژاد با نام مدیریت ایرانی/ تکرار مدل تشکیلات مصباح و جبهه پایداری در پارادایم ذهنی احمدی نژاد

عکس/ اطلاعیه تشییع قاضی رازینی از تهران به شهر قم

توضیحات وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر پلتفرم‌ها

عکس/ تیک‌تاک در آمریکا از دسترس خارج شد

پیوستن به FATF درخواست مهم مسکو از تهران؛ ایران به گروه ویژه اقدام مالی پیوسته و در توافق جامع قید شود

عکس/ آقای قاضی؛ رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر

ترامپ در چالش خاورمیانه‌‏ای متفاوت

بررسی رسانه‌های جهان درباره سفر پزشکیان به روسیه

فرونشست در کمین میراث تاریخی ایران/ ۲۷ سایت از ۶۳ سایت میراث جهانی ایران در مناطق پرخطر فرونشست

چالش‌های مالی ناترازی‌های برق

ترور در دیوان؛ بازخوانی جزییات عملیات تروریستی که منجر به شهادت ۲ قاضی در محل کارشان شد

قیمت All-in-One اپل

صرافی XT: لیستینگ سریع و رشد استراتژیک – راز موفقیت یک پلتفرم پیشرو

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

زیان ۴ میلیارد دلاری ناترازی انرژی به فولادی‌ها/ دولت زمین‌های کویری را برای تولید برق ۱۷ میلیارد به صنایع می‌فروشد!

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۰ دی ۱۴۰۳

پیش بینی بورس امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

رژیم کم‌ سدیم چیست؟

فواید زود شام خوردن

عوارض نوشیدن قهوه با شکم خالی

چگونه خوب عمر کنیم؟

آیا جهانی شدن ادامه خواهد داشت یا متوقف می شود؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه پس از تحلیف ترامپ/ بازار منفجر می شود یا اثراتش پیشخور شده است؟

تعیین تکلیف تعطیلی مدارس و ادارات تهران

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی درپی درگذشت حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا