تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
وزارت صمت ورود کند

واردات اتوبوس کارکرده به نام مردم به کام کاسبان تحریم

یکی از جسورانه‌ترین تصمیم‌های دولت قبل، نوسازی ۲۴۰ هزار دستگاه از ناوگان خودرو‌های فرسوده تجاری در بخش حمل و نقل کشور بود. تصمیمی که در ابتدا با مشارکت خودروسازان بزرگ تجاری کشور و تا اندازه کمی بخش خصوصی در سال ۹۶ گرفته شد و با بازگشت تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت ۹۷ و عدم همکاری شریکان صاحب نام بخش تجاری صنعت خودرو، مسکوت ماند.

واردات اتوبوس

اقتصاد ۲۴ - اما پس از مدتی در دو سال گذشته طرح نوسازی این بار با رویکرد جدید اجرا شد، واردات خودرو‌های کارکرده اروپایی و نوسازی ناوگان با خودرو‌هایی که نو نیستند! روشی از نوسازی که بیشتر شبیه ویران سازی صنعت داخلی و البته گرفتارسازی مردم است. زیرا به نظر نمی‌رسد حداقل فرآیند مطالعه و تحقیق قبل از اجرای این طرح انجام شده باشد.

به هر حال حدود ۲ سال از اجرای طرح نوسازی (بخوانید ویران سازی) ناوگان خودرو‌های فرسوده با خودرو‌های دست چندم اروپایی گذشته است و حالا زمزمه‌های واردات اتوبوس‌های دست دوم هم به گوش می‌رسد. ریشه شکل‌گیری زمزمه واردات اتوبوس‌های دست دوم تحریم و سوءاستفاده کاسبان تحریم است. از طرفی تحریم و فشاری که آمریکا بر بخش تولیدی و صنعتی ایران وارد کرده و از طرف دیگر سنگینی منافع حاصل از واردات اتوبوس دست دوم نسبت به تامین مالی تولید داخلی آن یک عده را به این فکر وا داشته است. به عبارتی دیگر این اقدام در ظاهر به نام مردم و در اصل به کام دلالان و کاسبان تحریم تمام خواهد شد. حال باید دید چه کسانی از این طرح سود می‌برند؟ پاسخ ساده است، دلال ها. زیرا آن‌ها خودرو‌های کارکرده را از اروپا و عمدتا کشور لیتوانی خریداری و به کشور وارد می‌کنند. چرا لیتوانی؟ زیرا در این کشور بیشترین خودروی تجاری سرقتی وجود دارد و بسیاری از خودرو‌های کارکرده در این کشور از نظر اصالت و کیلومتر دست کاری شده اند. به شکلی که به طور مثال یک رنو مدل ۲۰۱۸ را می‌توان با قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار دلار در لیتوانی خریداری کرد. در حالی که همین خودرو با همین مشخصات ممکن است در فرانسه ۵۵ تا ۶۰ هزار دلار ارزش داشته باشد. به این ترتیب دلال‌های قدیمی بازار خودرو‌های تجاری و افراد خاص در شرکت‌های نوظهور در این طرح می‌توانند کاسبی خوبی راه بیندازند.

در حال حاضر بیش از ۳ هزار خودرو که عمدتا کشنده هستند به صورت کارکرده از برند‌های مختلف اروپایی و این اواخر ژاپنی راهی گمرکات کشور شده اند. خودرو‌هایی که هیچ نظارتی در کیلومتر کارکرد، مشخصات فنی و اصالت آن‌ها وجود ندارد. در حال حاضر دست کم برای خریداری یک رنو کارکرده حدود ۴۵ هزار یورو از کشور خارج می‌شود و اگر به صورت میانگین قیمت همه خودرو‌ها از تمام برند‌ها را ۵۰ هزار یورو در نظر بگیریم، تا به امروز ۱۵۰ میلیون یورو ارز از کشور خارج شده است. این در حالی است که قیمت بعضی از خودرو‌های وارداتی کارکرده حتی به ۸۰ هزار یورو می‌رسد.

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید، همه خودروسازان تجاری کشور از اختصاص ارز مورد نیاز به آن‌ها برای واردات مواد اولیه و همچنین تامین سرمایه درگردش تولید گله دارند. حتی بعضی از خودروسازان تجاری مذاکرات برای خرید قطعات را پیش برده اند و راه‌های فرار از تحریم‌ها را نیز یافته اند، اما به دلیل عدم اختصاص ارز کافی و به موقع در این شرایط سخت تحریمی، نمی‌توانند قطعات مورد نیاز را تهیه و به خطوط تولید برسانند.

البته انتقاد‌هایی همیشه به صنعت خودروی کشور و به طور خاص تجاری سازان در خصوص تولید خودرو‌هایی با طول عمر بالا وجود داشته است، اما فراموش نکنید، تحقیق و توسعه در صنعت خودرو نیازمند دو فاکتور مهم است. اول سرمایه گذاری و دوم ارتباطات بین المللی برای انتقال دانش فنی روز. حال سوال اینجاست، واقعا چقدر امکان به وجود آوردن این دو فاکتور در ایران وجود دارد؟ با این حال تجاری سازان کشور سعی کرده اند با نگاه به شرکای شرقی، داخلی سازی قطعات و استفاده از توانمندی‌های داخلی خطوط تولید را فعال نگه دارند، چرا که فعالیت خطوط تولید در بخش تجاری کشور نه تنها حفظ کارآفرینی پایدار در این صنعت است، بلکه بخش عمران، معدن و صادرات و واردات را نیز فعال نگه می‌دارد.


بیشتربخوانید:تولید سواری، وانت و خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی کاهشی شد


به این ترتیب سرمایه گذاری که می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های صنعت خودرو‌های تجاری در کشور باعث رشد اقتصادی باشد، حالا صفر‌های حساب‌های بانکی دلالان را بیشتر کرده است و خودروسازان تجاری در صف اختصاص ارز بانک مرکزی از پا افتاده اند. این مثنوی که دیگر باید آن را یک روضه سوزناک دانست، وقتی اشک مستمع را بیشتر سرازیر می‌کند که بدانید، در شرایطی سخت از واردات اتوبوس‌های کارکرده مطرح شده است که به طور مثال ایران خودرو دیزل بعد از ۹ سال توانسته خطوط تولید اتوبوس را فعال کند و طی قراردادی با شهرداری تهران ۱۷۰ دستگاه اتوبوس را خواهد ساخت. همچنین با وجود ۱۰ شرکت اتوبوس‌ساز در کشور با ظرفیت تولید بالغ بر ۴۵ هزار دستگاه در سال و در شرایطی که برخی از کارخانه‌های اتوبوس‌سازی زیر ظرفیت کار می‌کنند واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی، خیانت به کشور است. اگر استفاده از اتوبوس‌های دست دوم اقتصادی بود کشور‌های مبداء خودشان از آن‌ها استفاده می‌کردند. این اتوبوس‌ها استاندر‌های لازم برای ورود به کشور را ندارند و خرید آن‌ها منجر به وابستگی و مصرف ارز برای تعویض قطعات مستعمل خواهد شد.

از مباحث کلان این صنعت که بگذریم، به نکات فنی خواهیم رسید. در خودرو‌های تجاری که در اروپا و دیگر کشور‌ها ساخته می‌شوند، سیستم‌های سوخت رسانی، کاتالیزور‌ها و برنامه ریزی ECU و حتی سیستم‌های تعلیق با توجه به شرایط محل کاربری کالیبره می‌شوند. به طور مثال سیستم سوخت رسانی و کاتالیزور‌ها در موتور خودرو‌های کشنده اروپایی با توجه به کیفیت سوخت دیزل موجود در این کشور‌های اروپایی برنامه ریزی می‌شود. زیرا این سوخت چند برابر گازوئیل موجود در ایران کیفیت دارد. درست همینجاست که نتیجه طرح‌های غیر کارشناسی کلان در کشور بروز می‌کند. زیرا خودرو‌های کارکرده اروپایی با توجه به شرایط اروپا برنامه ریزی و تولید شده اند و در صورت استفاده از عدم سوخت مناسب در ایران دچار مشکلات مختلف فنی مثل ناک زدن موتور، آلایندگی بالا، خرابی سوزن‌های انژکتور و … می‌شوند. در مورد اتوبوس‌ها نیز این موضوع مصداق دارد. البته فراموش نکنید، در بخش اتوبوس سازی ایران سابقه طولانی دارد و به خصوص دانش فنی در استفاده از سوخت CNG در این خودرو‌ها به نقطه بسیار خوبی رسیده است.

حالا سوال اساسی اینجاست، اجرای طرح نوسازی ناوگان خودرو‌های تجاری فرسوده با خودرو‌های دسته چندم و نامناسب برای مصرف کننده ایرانی، چه ارزش افزوده‌ای دارد؟ از طرفی خدمات پس از فروش این خودرو‌ها و تهیه قطعات یدکی آن‌ها بر عهده کیست؟ آیا دولت با اتوبوس سازان داخلی برای تامین بازار کشور در بخش‌های حمل نقل شهری و بین شهری تعاملی داشته است؟ چه افراد و یا چه جریان‌هایی از واردات خودرو‌های کارکرده خارجی تجاری سود می‌برند؟ به راحتی با یک نظر سنجی در این خطوط از مالکین و خریداران این خودرو‌ها می‌توان دریافت آیا از قیمت خودرو‌های وارد شده به کشور راضی هستند؟ به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که وزارت صمت با ورود به طرح و اجرای یک طرح مطالعاتی دقیق، جلوی ضرر را بگیرد که منفعت کشور است.

منبع:  عصر خدمات

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

جزییات تعطیلی مدارس و ادارات استان‌های کشور یکشنبه ۱۲ اسفند

عکس/ ورودی بازار کفاش‌های سبزه‌میدان ۱۲۰ سال پیش و دوره قاجار دوره قاجار

عکس/ نمایی باورنکردنی از ۶۴ سال پیش فرودگاه کرمانشاه

عکس/ گریم متفاوت یکتا ناصر و امین حیایی در کوکتل مولوتف

عکس/ قابی دیده نشده از مهدی پاکدل در کنار بهنوش طباطبایی

عکس/ تیپ اروپایی جمیله ۵۳ سال پیش با لباس رنگارنگ

عکس/ نشست مشترک سران قوا به میزبانی دولت

نمایی غمبار از گورستان ۱۲۵ ساله امامیه

عکس/ تیپ اجق وجق جواد عزتی و همسرش با کلیپس دهه ۸۰ و عینک آفتابی

عکس/ مراسم عروسی گریس کلی و شاهزاده موناکو ۶۹ سال پیش با لباس نظامی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صدور حکم شلاق برای رونالدو در ایران

معرفی خودرو مزدا۳ هاچ‌بک با پیشرانه‌ی جدید Skyactiv-Z + عکس

خیز اردوغان برای ریاست‌جمهوری مادام‌العمر

عکس/ روبوسی پزشکیان و ثابتی در جلسه استیضاح

عکس/ حمایت دولت از عبدالناصر همتی

عکس/ رودخانه لنگرود و پل خشتی روی آن ۶۰ سال پیش

حاشیه‌های استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس

عکس/ منظره قدیم محله میدان لاهیجان ۷۰ سال پیش و دوره پهلوی

عکس/ حجت الاسلام نقویان به دیدار علی دایی رفت

قیمت ماهی امروز + جدول

جدیدترین رقم رهن و اجاره خانه در قم + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

بند کمال‌خان افغان ها مانع احیای تالاب هامون

فیلم/ واکنش تند عضو شورای شهر به زاکانی

پزشکیان در دفاع از همتی: شرایط جنگی است

همتی: از من نخواهید مطالبی بگویم که امنیت کشور را به خطر بیندازد

هزینه‌های اجاره خانه زنجان در آخرین ماه سال ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ میزان زمان روزه داری در کشور‌های جهان

حال و هوای جشن باستانی نوروز رود‌ها در قزوین

مناسب‌ترین ساعات خواب در ماه رمضان

بازگشت قیمت طلا به فاز صعودی

واردات ۶۰ هزار تن برنج تقلبی به ایران؛ چه کسی مجوز داد؟

کاهش ۳۱ درصدی ورودی سدها

صداوسیما؛ سازمانی با کمتر از ۱۲ درصد مخاطب که سهمی معادل ۴ وزارتخانه حیاتی می‌بلعد/ بودجه نجومی تلویزیون و اولویتِ وارونه در بحران معیشت!

شمش‌های استاندارد زرپاد؛ پایان چالش‌ها و نگرانی‌های طلای آبشده

فیلم/ تذکر قالیباف به نمایندگان در جلسه استیضاح همتی

بیانیه جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درباره حوادث جاده‌ای

فیلم/ افشاگری همتی درباره پشت پرده استیضاح

فیلم/ همتی بهارستان را به آتش کشید

سبقت قیمت خودرو‌های کارکرده از خودروی‌های صفر

ساز کوک کاهش قیمت دلار

وزیر آموزش و پرورش: عید امسال تکلیف نوروزی نداریم

جدیدترین قیمت خانه در ورامین اسفند ۱۴۰۳ + جدول

معرفی هواپیمای چند منظوره تورنادو

ریزش عجیب قیمت پژوپارس در بازار امروز + جدول

ترکیب احتمالی استقلال مقابل النصر

فیلم/ همتی: از من نخواهید اطلاعاتی بدهم که دشمن شاد شود

استیضاح کنندگان همتی زمان را درک کنند

فیلم/ پزشکیان:در کشور‌های دیگر دلار داریم ولی پس نمی‌دهند

شاخص ریسک بیت‌کوین بالا رفت

روز و ساعت بازی استقلال و النصر مشخص شد

فیلم/ پزشکیان: وظیفه ما امیدآفرینی است

فیلم/ پزشکیان درباره گفت‌و‌گو با آمریکا چه گفت؟

بازی مار و پله اردوغان علیه ایران؛ اظهارات تازه وزیر خارجه ترکیه را چگونه باید تفسیر کرد؟

فیلم/ پزشکیان: وزارت بهداشت ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت

آغاز پیش‌فروش سکه‌های ضرب ۸۶ از ساعت ۱۲ امروز

اختلاف جلیلی و قالیباف بدون ریش سفیدی

عکس/ پزشکیان برای دفاع از همتی پشت تریبون مجلس

شبح توافق مونیخ بر سر زلنسکی و اروپا؛ آیا ترامپ اوکراین را به روسیه تحویل می‌دهد؟

ارز چندنرخی، بمب ساعتی رانت و فساد در سلامت