تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان

بنابر اخبار منتشر شده در کانال‌های تلگرامی فرهنگیان رتبه بندی معلمان هفته آینده در دستور کار مجلس خواهد بود.

رتبه بندی معلمان

اقتصاد ۲۴- همچنان منتظر تعیین تکلیف لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس هستند. دو هفته پیش بررسی این لایحه در کمیسیون اموزش به پایان رسیده و به سحن ارجاع شده است. بر اساس اصلاحات کمیسیون اموزش حقوق فرهنگیان بین 25 تا 75 درصد افزایش خواهد یافت. البته اما و اگر های بسیاری از سوی معلمان درباره میزان افزایش حقوق مطرح می شود با این حال به گزارش کانال مطالبات فرهنگیان به نقل از منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس، رتبه بندی فرهنگیان در دستور کار هفته آینده مجلس خواهد بود.

افزایش دومیلیونی حقوق فرهنگیان با اجرای رتبه بندی معلمان

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: طرحی که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است می تواند چیزی حدود دو میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه کند اما نباید طرح رتبه بندی معلمان انتظار ارتقاء کیفیت نظام آموزشی داشت چرا که این پرداختی قدری از شکاف ناعدالتی پرداختی به معلمان را پر می کند.

بطحائی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به ناعدالتی موجود در نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت می‌گوید: در نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش کشور یک اختلال مزمن وجود دارد، چرا که این اختلال منجر شده است تا بودجه سال آتی این وزارت‌خانه بر اساس بودجه سنوات قبل و با کسری نوشته شود به طور مثال بودجه امسال آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار میلیارد است و سازمان برنامه و بودجه برای سال آتی بودجه را با ۱۰ درصد افزایش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین می کند در حالی که این وزارتخانه در امسال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان صرف اهداف خود کرده است، در نتیجه بودجه سال آتی با کسری قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی افزود: پیچیده بودن نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش همواره سازمان برنامه را از پرداختن به آن دور کرده است.


ببینید:  فیلم/ تاثیر رتبه بندی بر افزایش حقوق معلمان


رئیس اسبق مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه می گوید: به طور مثال معلمی با مدرک فوق لیسانس با ۲۰ سابقه کار نهایت شش تا هفت میلیون تومان حقوق در ماه دریافت می کند در حالی که همین مدرک تحصیلی در نهادی دیگر ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می کند و این یعنی ناعدالتی در نظام پرداخت آموزش و پرورش کشور.

او در پاسخ به اینکه نظام رتبه بندی معلمان منجر به ارتقاء کیفیت آموزش شده است یا خیر؟ بیان کرد: متاسفانه این شکافت دریافتی در معلمان منجر شده تا طرح رتبه بندی معلم ها تاثیر گذار نباشد چراکه باید کارکنان آموزش و پرورش به یک سطح معیشتی رسیده باشند تا این طرح تنها جنبه نظام پرداخت برای آن ها نداشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: طرحی که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است می تواند چیزی حدود دو میلیون تومان به درآمد معلمان اضافه کند اما نباید از این طرح انتظار ارتقاء کیفیت نظام آموزشی داشت چرا که این پرداختی قدری از شکاف ناعدالتی پرداختی به معلمان را پر می کند.

بطحائی به نبود ردیفی با نام سایر کمک ها در بودجه آموزش و پرورش اشاره کرده و گفت: در سایر نهادها هم نظام رتبه بندی بدون جنجال اجرایی می شود و همچنین در فصل ۶ بودجه هر دستگاه ردیفی به عنوان کمک ها و سایر پرداختی ها برای کارکنان تعریف شده است که از جمله آن ها پرداختی در مناسبت ها، ماموریت ها و .. است که متاسفانه این ردیف برای معلمان یا اجرایی نمی شود و یا آنقدر ناچیز است که اصلا دیده نمی‌شود.

سازمان همکاری های اقتصادی وتوسعه آماری از دریافتی معلمان کشورهای مختلف در سال را منتشر کرده است که ایران در این میان سالیانه به هر معلم خود حدود سه هزار دلار یعنی معادل ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق پرداخت می کند که میانگین در هر ماه شش تا هفت میلیون تومان را شامل می‌شود.

تصویب رتبه بندی قبل از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به سرنوشت طرح رتبه ‌بندی معلمان و تداخل بررسی این طرح با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ان‌شاءالله این طرح به زودی به سر و سامان برسد. وی با اشاره به تلاش چندین ماهه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس برای بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس، تاکید کرد: پیرامون این بررسی‌ها نقاط ضعف و قوت لایحه رتبه‌بندی معلمان به خوبی مشخص شده است. همچنین این لایحه پیرو بررسی‌های متعدد یک بار به صحن مجلس آمده و یک بار هم به کمیسیون ارجاع شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه ایرادات لایحه رتبه‌بندی معلمان و پیشنهادات نمایندگان در رابطه با این لایحه در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری جمع‌بندی شده است، بیان داشت: این لایحه در حال حاضر آماده بارگذاری در تقویم کاری مجلس است و ان‌شاءالله بتوانیم در چند روز آینده این لایحه را تعیین تکلیف کنیم.

وی با اشاره به سیر قانونی بررسی لایحه رتبه‌بندی‌معلمان در مجلس، تاکید کرد: اصلاحات لازم بر روی این لایحه اعمال شده است. همچنین اعتبار مورد نیاز این لایحه مد نظر قرار گرفته و توافق لازم با دولت صورت پذیرفته است.

اسماعیلی با بیان اینکه تاریخ اجرای رتبه‌بندی معلمان شهریور سال آینده است، اظهار داشت: نباید نگرانی برای فرهنگیان جامعه در زمینه بررسی این لایحه در مجلس ایجاد شود.عضو «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ان‌شاءالله سعی می‌کنیم تا آخر اسفند ماه سال جاری این قانون کارسازی شود و در دسترس همگان قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ در روز‌های ابتدایی آذر ماه، آیا این امر باعث نمی‌شود تا بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان به تاخیر بیفتد، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که این لایحه تا روز‌های آینده و قبل از اینکه بحث بودجه ۱۴۰۱ در مجلس مطرح شود، تعیین تکلیف شود.

دومینوی تقاضای افزایش حقوق کارکنان دولت با تصویب رتبه بندی

غلامحسین کرمی دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: آقای میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در جلسه علنی صحن مجلس در رابطه با بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت که دولت تا ۲۵ هزار میلیارد تومان را به بحث رتبه‌بندی معلمان اختصاص می‌دهد و بیش از این مقدار در توان دولت نیست. نماینده مردم دشتی و تنگستان در ادامه گفت: اما به اعتقاد من بودجه لازم برای آن که رتبه‌بندی با مواد فعلی که در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده‌ است بخواهد به درستی اجرا شود قطعاً خیلی بیشتر از این است و من فکر می‌کنم بودجه لازم حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

کرمی در پایان با تاکید بر لزوم مهار تورم در کشور گفت: ما نمی‌توانیم از یک طرف بحث تورم افسار گسیخته را رها کنیم و صرفا به دنبال افزایش حقوق باشیم بلکه باید همه جوانب را در کنار هم ببینیم و برای عموم مردم و منافع ملی تصمیم گیری کنیم.

همسان سازی یا رتبه بندی؟

پس اصلاح جدید لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش و توضیحات رئیس این کمیسیون درباره افزایش حقوق ها و میزان حداقل حقوق ها معلمان به نتیجه رسیده اند که اجرای رتبه بندی فرهنگیان اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت و میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. بر همین اساس آنها معتقدند چنین افزایشی تاثیری در معیشت آنها نخواهد داشت و بهتر است دولت همسان سازی حقوق معلمان با کارکنان دولت را در دستور کار خود قرار دهد.

اکثر فرهنگیان در کدام رتبه قرار می گیرند؟

لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد. بررسی این لایحه دو روز پیش در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید. پس از آن منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش بین 25 تا 75 درصدی حقوق معلمان خبر داد. به طوری که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم 25 درصد، مربی معلم 45 درصد، استادیار معلم 60 درصد، دانشیار معلم 70 درصد و استاد معلم 75 درصد افزایش حقوق اعمال می شود. اما معلمان می گویند با توضیحاتی که منادی داده است همترازی با ۸۰ درصد حداقل حقوق بعد اعمال درصد ها خواهد بود که عملا تمام معلمان کف حقوقی اعلام شده را رد میکنند. به طوری که شاید در سال اول برای نو معلمان کمی خوب به نظر بیاد اما بعد از دو سال بی اثر میشود. با توجه به این توضیحات رتبه ۴ و ۵ شامل هر معلمی نخواهد شد و دقیقا مثل طرح دولت نهایت ۱۰ درصد افزایش حقوق حتی کمتر شامل این رتبه ها شوند که آن هم قطعا با شرایط خاص مثل داشتن دکتری و مدیریت و ....خواهد بود. همچنین اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت که میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. معلمان می گویند اجرای رتبه بندی فرهنگیان به هیچ وجه مشکلات معیشتی معلمان را حل نخواهد کرد.

پاسخ به ابهاماتی درباره کف حقوق فرهنگیان در رتبه بندی معلمان

در رتبه بندی معلمان ابتدا همه با توجه به امتیازاتشان در رتبه های پنج گانه قرار می گیرند و از درصدی افزایش بهره مند خواهند شد؛ اما در ادامه برای کف حقوق و تازه استخدام هایی که غالبا در رتبه آموزشیار مربی قرار میگیرند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند امتیاز دیگری نیز وجود دارد تحت عنوان همسان سازی ۸۰ درصدی با کف حقوق هیئت علمی ها.به این‌صورت اگر با افزایش ۲۵ درصدی حقوق آنهایی که لیسانس دارند به ۵۹۰۰ یا آنهایی که ارشد دارند به ۶۹۰۰ نرسد، در بندی تحت عنوان تفاوت تطبیق این تفاوت جبران‌ خواهد شد. به عبارتی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک‌ کارشناسی ۵۹۰۰ و با مدرک‌ کارشناسی ارشد نیز ۶۹۰۰ می‌شود.

نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع شد و به نظر می رسد به زودی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. در این میان اما امروز منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره نحوه قرار گرفتن فرهنگیان در رتبه ها و میزان افزایش هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان ارائه کرد.به گفته او تشخیص قرار گیری در هر رتبه با هیئت ممیزه استان است. به طوری که ممکن است معلمی با ۲۰ سال سابقه در رتبه ۲ بامربی قرار بگیرد. افزایش حقوق معلمان بین 25 تا 75 درصد خواهد بود. توضیحات بیشتر را در ویدئو زیر ببینید.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم. نماینده ها
0
0
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰
به نام خدایی که ایران ثروتمند را آفرید تا معلمان گرسنه بمانند و حقوق های نجومی تمامی کارمندان. نماینده دزدی و اختلاس رمق مردم رابگیرد مسوولان فکر می‌کنند معلمان مقصر تمامی تورم و اقتصاد داغون هستند. شما مسول هستید برای تک تک شماها متاسفیم. برای خودمان بیشتر متاسفیم که معلم شمابودیم. رای دادیم. انتخابات برگزار کردیم شما را به مجلس فرستادید تا از جیب خودتان دفاع کنید. خدا از سرتون نگذره خانواده معلمان و فرزندان معلمان. خدا دارند که حق و حقوق شان را از شما و خانواده شما می‌گیرد. تف تف
azad
0
0
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰
من با ۳۰ سال در فقر هستم اونوقت وزارتی بخاد ب کارمندش برسه باید کتاب بنویسه .البته کتاب می نویسم کتاب فقر وبدبختی .حقوق مسخره.
محمد
0
0
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سلام رتبه بندی که باعث نشود حقوق معلمان حداقل بعد از ده سال تمدنها انتظار واسترس حداق بالای 18 میلیون نشود نه در ایجاد انگیزه ونه در برابری پرداختی حقوق با دیگر کارمندان هیچ اثری ندارد چون جوابگوی دو درصد تورم هم ندارد اجرا نشود بهتر است این یعنی تحقیر وبه سخره گرفتن فرهنگیان اسن چطور برای همه پول هست بجز برای معلمان اگر عزم واراده باشد بیشتر از اینها هم میشود
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اگر گفتی معلم کیلویی چند؟ من همترازی با اساتید دانشگاه را اجرا می کنم!!! خجالت بکشید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳