تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

کدام گروه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ از دریافت یارانه‌ محروم می‌شوند؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره ۱۴ کلیات بودجه دچار تغییرات جدی شده است. این تبصره که مربوط به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است، توسط دولت رئیسی بازبینی شده و باید دید مجلس به آن رای مثبت خواهد داد یا نه.

کدام گروه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ از دریافت یارانه‌ محروم می‌شوند؟

اقتصاد ۲۴- بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی تقدیم مجلس شد که تبصره مربوط به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی دولت رئیسی بازبینی شده. در این گزارش همه تغییرات این تبصره را بررسی کردیم؛ از حذف یارانه پردرآمد‌ها تا احتمال گرانی دوباره بنزین و دیگر حامل‌های انرژی.

از سال ۸۹ و به همت محمود احمدی نژاد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها وارد بودجه شد و تاکنون ادامه دارد. فلسفه وجودی این قانون به طور خلاصه این طور معرفی شده که «یارانه پنهان» حامل‌های انرژی حذف شود و در مقابل منابع حاصل از آن صرف برنامه‌های حمایتی از کم درآمد‌ها شود. اما بعد از گذشت یک دهه از اجرای این قانون آنچه عملا اتفاقا افتاده است؛ دو شوک ناگهانی گرانی بنزین در سال ۸۹ و ۹۸ بوده و پرداخت یارانه ثابت و همگانی ۴۵ هزارتومانی.


بیشتر بخوانید: افزایش یارانه نقدی به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان


در قانون بودجه هر سال طی این دهه در توضیح تبصره ۱۴ همواره بند‌های تکراری و نسبتا ثابتی می‌آمد، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این تبصره تغییرات جدی داشته است.

حذف و اضافه تبصره ۱۴ بودجه

اولین مورد مربوط به استقراض از موجودی سازمان هدفمندسازی یارانه است؛ یعنی سازمانی که طی این سال‌ها همواره با کمبود مالی برای پرداخت یارانه‌های نقدی مواجه بوده و مثلا وزیر اقتصاد دولت روحانی می‌گفت، «شب‌های واریز یارانه نقدی خواب ندارم که فردا از کجا قرار است پول آن را بیاوریم»، حالا قرار است چنان پروپیمون شود که پول هم قرض دهد.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ «در صورت نیاز خزانه داری کل کشور به نقدینگی برای پرداخت صرفا حقوق و مزایای کارکنان دولت، به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) اجازه داده می‌شود تا در زمان پرداخت حقوق در هر ماه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به برداشت از حساب‌های سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام کند.». البته این بند یک پیام دیگر هم می‌دهد؛ بحران پرداخت حقوق و دستمزد در سال آینده و کمبود نقدینگی.

در ادامه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت دستور به حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه داده، اما در متن بودجه هیچ جمله واضحی نیامده که منظور از پردرآمد‌ها کدام و چند دهک درآمدی است. یعنی دولت با این ابهام گویی امکان تفسیر از متن را برای خود فراهم کرده تا در طول سال تصمیم بگیرد چند دهک درآمدی را می‌خواهد حذف کند؛ در متن لایحه بودجه آمده: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوار‌های یارانه بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوار‌های پر درآمد اقدام کند.»

بنابراین دولت دست خود را باز گذاشته به نحوی که هم می‌تواند تمامی دهک درآمدی به جز سه دهک پایین درآمدی را حذف کند و هم می‌تواند فقط یک دهک بالای درآمدی را حذف کند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجموع بودجه تخصیصی برای یارانه نقدی و غیرنقدی کمک معیشتی همان عدد ۷۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده، اما رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز اعلام کرده سرانه یارانه نقدی برای هر فرد سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد. در متن بودجه میزان یارانه نقدی هر نفر نیامده، اما به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه قرار است یارانه نقدی از ۴۵ هزارتومان به رقم‌های بالای ۹۰ هزارتومان برسد که برای برخی دهک‌های کم درآمد این مبلغ بالغ بر ۱۲۰ هزارتومان خواهد بود. یعنی رقم یارانه نقدی در سال آینده به یک میزان و ثابت نخواهد بود و برای هر فرد از هر دهک درآمدی متفاوت و بین ۹۰ تا بالای ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و دهک‌های پردرآمد هم حذف خواهند شد.

همچنین رقم تخصیصی به یارانه‌های مربوط به بخش سلامت هم تغییر کرده است. در قانون بودجه امسال فقط ۵ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تعلق گرفته بود، اما در لایحه بودجه سال آینده رقم تخصیصی به این ردیف به عدد ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده و البته مصارف دیگری هم برای آن تعیین شده است. از جمله اینکه از سال آینده دولت برای درمان ناباوری به افراد ۲۳۶ میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهد کرد و همچنین به مراکز ناباروری در جهت افزایش تعداد مراکز و تجهیز بالغ بر ۶۳۶ میلیارد تومان یارانه تخصیص خواهد داد. به نظر می‌رسد این تخصیص اعتبار در راستای اجرای «قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده» است.

همچنین دو ردیف جدید درآمدی در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده آمده؛ صندوق ملی مسکن محرومان با ۵هزار میلیارد تومان اعتبار و صندوق پیشرفت و عدالت با اعتباری بالغ بر ۶۰هزار میلیارد تومان. بعد از رقم تخصیصی برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی، بودجه تخصیصی به این دو صندوق بالاترین سهم را از منابع حاصل از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دارند.

همچنین بالاخره برای اجرای قانون حمایت از معلولان اعتبار نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

یارانه‌های حمایتی چه گروه‌هایی حذف شد؟

اما در مقابل ردیف‌های زیادی از اعتبارات یارانه‌ای تبصره ۱۴ حذف شده است. از جمله یارانه ۹۰۰ میلیارد تومانی امور رفاهی و تغذیه دانشجویان، یارانه ۳ هزار میلیارد تومانی حقوق سربازان (سربازان مجرد برابر ٦٠ درصد حداقل حقوق پایور و سربازان متأهل برابر ٨٠ درصد حداقل حقوق پایور) و همچنین بودجه ۲ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تامین غذا، البسه و ایاب و ذهاب سربازان.

یارانه حمایتی از زنان سرپرست خانوار (۵۰۰ میلیارد تومان) و خانواده‌های زندانیان (۴۰۰ میلیارد تومان) نیز از بودجه سال آینده حذف شده‌اند.

همچنین اعتبار مربوط به پرداخت حق بیمه سهم دولت اقشار خاص (از جمله رانندگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری قالیبافان، زنبورداران و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست راهنمایان گردشگردی و صیادان شمال و جنوب و باربران و خادمین مساجد و ۲% حق بیمه درمان پایه ایثارگران بازنشسته) نصف شده، به طوری که امسال برای این ردیف ۶ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده بود، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این رقم به ۳ هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است.

تمام موارد حذف شده از ردیف‌های یارانه‌های حمایتی نشان می‌دهد دولت رئیسی از دولت روحانی هم یک گام جلوتر رفته و دایره خدمات اجتماعی حمایتی محدودتری را انتخاب کرده است. اما فارغ از این نکته بحث تحقق درآمد‌های درنظر گرفته شده برای تخصیص اعتبار ردیف‌ها هم جای سوال دارد.

در مجموع در لایحه بودجه سال آینده برای منابع و مصارف تبصره ۱۴ رقم ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده، این عدد در بودجه امسال ۳۳۴ هزار میلیارد تومان بود. بخش جدید درآمدی که در بودجه آمده مربوط به افزایش نرخ خوراک برخی صنایع است. براین اساس دولت با اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها قرار است سال آینده بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

اما بخشی اعظمی از این درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی نفت و گاز (سهم ۱۴.۵درصدی سازمان هدفمندی از منابع نفتی و گازی) است، یعنی دولت روی پیش بینی خود برای فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار قطعی حساب کرده و سهم سازمان هدفمندسازی یارانه از این درآمد را هم قطعی دانسته و برای آن مصارف درنظر گرفته است. اما باتوجه به وضعیت تداوم تحریم به نظر می‌رسد به سختی این ارقام قابل تحقق باشد. یعنی دولت مصارفی واقعی و حمایتی تعریف کرده، اما در مقابل تحقق منابع تامین مالی آن کاملا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تنها احتمال ممکن برای تحقق مصارف تبصره ۱۴ این است که دولت دوباره بخواهد دست به گرانی بنزین و گاز و برق مصرفی بزند.

این شرایط درحالی است که اساسا بودجه تخصیصی به برنامه‌های حمایتی و رفاهی و ارائه خدمات اجتماعی نباید با منابع نامشخص و ناپایدار باشد. هرچند دولت رئیسی در مانور تبلیغاتی دفاع از عملکرد خود بر اولویت دادن به سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای تاکید می‌کند، اما بررسی همین یک تبصره از لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد، هم گروه‌های زیادی از دریافت یارانه‌های حمایتی حذف شدند و در واقع باید همان خدمات را پولی دریافت کنند و هم معلوم نیست اعتبار ردیف‌های باقی مانده تامین خواهد شد یا نه؛ از طرفی منابع نامعلوم و غیرواقعی مانند امید به افزایش درآمد‌های نفتی در دوران تحریم برای آن در نظر گرفته شده و از طرفی پرداخت این مصارف همواره با تهدید و احتمال گران کردن بنزین و دیگر سوخت‌ها و اصابت گرانی بیشتر به عموم مردم مواجه است؛ بنابراین پرداخت یارانه‌های حمایتی حداقلی بین رفع تحریم یا گرانی بنزین به گروگان گرفته شده اند. در صورتی که این ردیف‌ها باید مانند دیگر ردیف‌های بودجه (از بودجه دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها گرفته تا بودجه نهاد‌های مذهبی و انقلابی) از منابع حاصل از درآمد‌هایی مانند درامد‌های مالیاتی که از قطعیت بیشتری برخوردار هستند، استفاده کنند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا