تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
آخرین اخبار از سیل در کشور؛

شهر شیبان خوزستان هم دستور تخلیه گرفت/ ۹۷ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد

آخرین اخبار و اطلاعات سیل در کشور حاکی از وضعیت نامناسب استان خوزستان دارد به طوری که پیشروی آب از رودخانه کرخه به ورودی آب اهواز هم رسید و موجب آبگرفتگی مناطقی از شمال اهواز شد.
سیل اهواز
اقتصاد24-  سیلاب رها شده از سد کرخه همچنان مناطق بیشتری از خوزستان را زیر آب می‌رود و در آخرین مورد آن شب گذشته به ورودی اهواز هم رسید.

از نیمه شب با ورود آب از محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک به سمت مبادی ورودی شمالی اهواز آب وارد اهواز شد و قسمتهای از جاده اهواز را آب گرفته است.

سیلاب هم اکنون به سمت مناطق سه راه خرمشهر، کیانشهر و زردشت در حال پیشروی است.

همچنین بالا زدگی فاضلاب در بخشی از شمال و شمال غرب اهواز موجب آبگرفتگی معابر در این مناطق شده است.

از سوی دیگر سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان از بسته شدن محور اهواز – شوش خبر داد و اظهار کرد: با وجود تمهیدات صورت گرفته ولی آب همچنان در این جاده بالا آمد به همین دلیل شرایط به گونه‌ای است که اکنون تردد کلیه خودروهای سبک و سنگین در این محور ممنوع است.

سرهنگ دولتشاهی در مورد مسیر جایگزین این محور نیز گفت: محور اهواز- ملاثانی - شوشتر - دزفول اندیمشک و بالعکس به عنوان محور جایگزین به منظور تردد خودروها پیشنهاد می‌شود.

همچنین سیل بند شیبان بعد از تلاش مردم و شهرداری ساعاتی پیش شکست و آب به سرعت از مسیر پل‌های ریل قطار به سمت شهر در حرکت است. هم اکنون نیروهای مردمی و شهرداری تلاش می‌کنند دریچه پل‌ها را ببندند تا شاید جلوی آب گرفته شود.

اعزام اتوبوس آمبولانس و بالگرد به خوزستان

رئیس سازمان اورژانس کشور از اعزام اتوبوس آمبولانس و بالگرد به خوزستان خبر داد. پیرحسین کولیوند در جریان بازدید از مناطق سیل زده در شهرستان شادگان به مهر گفت: متأسفانه در خوزستان خسارات زیادی وارد شده و گویا ۱۷۴ روستا یا در محاصره و یا اینکه در عمق آب هستند.

وی اضافه کرد: خدمات پزشکی در این بحران برای ما مهم بود که در مناطق سیل‌زده در حال ارائه است، خدماتی که در پایگاه‌ها و کمپ‌های اسکان اضطراری ارائه می‌شود.

کولیوند ضمن تقدیر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی آبادان و اهواز و همکاران این مجموعه‌ها بیان کرد: نیروهای اورژانس و پزشکان متخصص در محل‌ها حضور دارند و در آبادان شاهد بودیم که پزشک متخصص داخلی و نیروهای بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها به صورت مستمر در حال بررسی وضعیت افراد سیل‌زده هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: با وجود حجم بالای این حادثه اما تا به امروز حتی یک مورد بیماری واگیر نداشتیم، دارو و اقلام و تجهیزات پزشکی نیز کمبود محسوسی ندارند و در صحبت با مردم از خدمات پزشکی ابراز رضایت کردند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ دستگاه آمبولانس ۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس ۲ بالگرد و ۲۰ تیم ویژه فوریت‌های پزشکی با نیروهای خبره وارد استان خوزستان شده و می‌شوند.

وی تصریح کرد: تیم‌های پرستاری خبره نیز به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند و گروه‌های پزشکی بر اساس درخواست رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه تأمین خواهند شد تا خوزستان به صورت کامل از این بحران خارج شود.

بازدید میدانی رئیس سازمان اورژانس کشور از روند ارائه خدمات درمانی به اهالی روستای در معرض سیل دریسیه شادگان و بررسی وضعیت اردوگاه اسکان موقت خانوارهای سیل‌زده این روستا در محل شرکت توسعه کشت و صنعت فارابی صورت گرفت.

تردد در محور اهواز - شوش برای کلیه خودروها ممنوع شد

اهواز - رئیس پلیس راه خوزستان از ممنوع شدن تردد برای کلیه خودروهای سبک و سنگین در محور اهواز - شوش به علت آبگرفتگی این جاده، خبر داد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه محور مهم اهواز شوش از امروز به زیر آب رفته است. ظهر امروز به همین دلیل تردد خودروهای سبک ممنوع شد.

وی افزود: با وجود تمهیدات صورت گرفته ولی آب همچنان در این جاده بالا آمد به همین دلیل شرایط به گونه‌ای است که اکنون تردد کلیه خودروهای سبک و سنگین در این محور ممنوع است.

سرهنگ دولتشاهی در مورد مسیر جایگزین این محور نیز گفت: محور اهواز- ملاثانی - شوشتر - دزفول اندیمشک و بالعکس به عنوان محور جایگزین به منظور تردد خودروها پیشنهاد می‌شود.

 ۹۷ درصد مخازن سدهای استان خوزستان پر شد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۷ درصد مخازن سدهای استان خوزستان پر شده است، گفت: آورد سيل سال ٩٨ استان خوزستان ٨ میلیارد و ٧٠٠ میلیون مترمکعب بوده است.

فرهاد ایزدجو، آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان را هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سدها نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: آورد طبیعی رودخانه‌های استان خوزستان از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تاکنون ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که از این مقدار حدود ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب از مخزن سدها خارج شده است.

ایزدجو با تاکید بر پایداری و سلامت کامل بدنه سد مخزنی کرخه تصریح کرد: هم‌اکنون ورودی به سد کرخه دوهزار و ۲۸۷ مترمکعب در ثانیه و خروجی آن دو هزار و ۴۷۶ مترمکعب در ثانیه است.

این مقام مسئول، تراز کنونی سطح آب در مخزن سد کرخه را ۲۲۴.۵ متر اختلاف از سطح دریا عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۲۵۵ میلیون متر مکعب از حجم این سد خالی است و این میزان به‌طور معمول باید یک میلیارد متر مکعب باشد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، میزان کنونی ورودی به سد مخزنی دز را یک‌هزار و 556 مترمکعب در ثانیه و خروجی آن را یک‌هزار و 721 مترمکعب در ثانیه عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون تراز سطح آب در این سد با ۳۴۸ متر اختلاف از سطح دریا، ۲۴۰ میلیون متر مکعب حجم خالی دارد. این سد براساس استاندارد موجود می‌بایست حداقل ۶۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشته باشد.

وی دبی کنونی رودخانه کارون در مقطع اهواز را ۳۱۰۰ متر مکعب در ثانیه اعلام و تصریح کرد: در این مقطع رودخانه، امکان افزایش تا ۳۵۰۰ متر مکعب در ثانیه وجود دارد.

«قایق» مهم‌ترین نیاز مردم سیل زده شهرستان کارون

افزایش دبی آب رودخانه کارون سبب قطع راه‌های ارتباطی روستاهای جنوب اهواز شده و مردم روستاهای کارون برای تردد نیازمند قایق هستند.

مسیر روستاهای کوت سید صالح، غزاویه، جنگیه و برخی دیگر از روستاهای جنوب کارون به دلیل بالا آمدن بالا قطع شده و مردم این روستاها برای جا به جایی نیازمند قایق هستند.

نیروی دریایی سپاه تاکنون دو قایق برای جا به جایی مردم این روستاها اختصاص داده اما حجم ترددها به حدی است که این دو قایق نیاز مردم را برطرف نکرده است.

آسیب ۳۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی/ یونسکو از ایران گزارش خواست

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: ۷۳۰ اثر تاریخیِ ۲۵ استان کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده‌اند که براساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده تا کنون، به اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی این آثار نیاز است.

محمدحسن طالبیان که دو روز قبل را برای بررسی آثار تاریخی استان لرستان مانند فلک‌الافلاک و پل‌های تاریخی این استان در سیل، در شهرها و مناطق مختلف لرستان گذارنده است، در گفت‌وگویی با ایسنا، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان را ۶ استانی در کشور اعلام می‌کند که از آن‌ها هیچ گزارشی مبنی بر تخریب یا آسیب بناهای تاریخی در اثر سیل گزارش نشده و می‌گوید: متأسفانه سیل به آثار تاریخیِ برخی از استان‌ها آسیب‌های زیادی را وارد کرده است، حتی هنوز برخی از آثار زیر آب و در بستر رودخانه هستند و بعد از گذشت حدود ۱۰ روز از اتفاقات رخ داده در این استان‌ها، سیلاب در برخی نقاط بار دیگر افزایش داشته و حتی بارندگی‌ها در استان گلستان نیز بیش از گذشته گزارش شده است.

وی اما محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی را شامل اعداد و ارقام اعلام شده نمی‌داند و تاکید می‌کند: به دلیل قرار داشتن این محوطه‌ها در آب، هنوز کارشناسان موفق به بررسی و پایش آن‌ها نشده‌اند.

وی بناهای تاریخی قرار گرفته در بستر رودخانه را به دو بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: این سازه‌ها یا پل‌های سالمی هستند که هنوز اجزای خود را حفظ کرده و یک پارچه‌اند که آسیب کمتری دیده‌اند، مانند پل «گپ» در لرستان که دچار فرسایش شده و تخریب‌های کوچکی در آن رخ داده، اما خوشبختانه ساختار بنا آسیب ندیده است.

طالبیان بخش دوم این آثار تاریخی را براساس وضعیت پل ساسانی «دزفول» توضیح می‌دهد و با بیان این‌که مشکلاتی برای این پل در سیلاب ایجاد شده، بیان می‌کند: از سوی دیگر برخی از سازه‌ها نیز از ساختار قدرتمندی برخوردار بوده‌اند، مثل پل «گاومیشان» که بزرگترین دهانه‌ی ساختاری در مرز ایلام و لرستان را دارد.

او هر چند در حال حاضر وضعیت اکثر پل‌های تاریخی را سالم تشریح می‌کند اما ادامه می‌دهد: با این وجود قطعه‌هایی از این پل‌ها یا از بدنه یالایه‌هایی از آن‌ها جدا شده‌اند و به مرمت اضطراری نیاز دارند. البته «پل تاریخی کشکان» به جز پایه قاجاری که سیلاب آن را برد و یکی از پایه‌های اصلی که زیر آن به واسطه آب شسته و کج شده و به اقدامات مهندسی فنی نیاز دارد، وضعیت بهتر و ثابت قدم‌تری دارد.

به گفته‌ی وی پل «افرینه» در لرستان هر چند تا کنون خود را نگه داشته اما دچار فرسایش شده است، همچنین قسمت ساسانی پل شکسته یا «پل دختر» که در سیلاب بوده‌اند، واژگون شده و آسیب دیده‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همچنین به ریزش خاک‌های دستی تپه باستانی اطراف قلعه فلک‌الافلاک اشاره می‌کند و می‌گوید: دیوارهای حفاظتی قلعه نیز در برخی نقاط ترک خورده‌اند و هنوز نمی‌توان درباره‌ی ساختار برج و وضعیت احتمالاً نگران‌کننده‌ی آن حرف زد، البته اطراف آن نیاز به اقدامات اضطراری، پایش و تثبیت دارد و باید آزمایش‌های خاصی روی آن انجام داد.

وی اما سازه‌های آبی که این روزها زیر آب رفته‌اند را بناهایی با ملات و ساختار تاریخی می‌داند و می‌گوید: بسیاری از این بناها با ساروج هستند و ریشه‌ی اصلی آن‌ها با آب در ارتباط است که معمولاً هر چه در آب باشند، محکم‌تر می‌شوند، بنابراین خوشبختانه برای آن‌ها مسأله‌ای به وجود نمی‌آید، مگر اینکه زیر پایه شسته شده یا برای بستر رودخانه مشکلی ایجاد شده یا اثر کج شده باشد.

او «پل کشکان» را در این شرایط توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: تمام سنگ‌های تراش خرده‌ی رو و سنگ‌های پایه، به هیچ وجه تکان نخورده‌اند، یعنی این پل تاریخی در ارتباط با این همه سیلاب با هیچ مسأله‌ای مواجه نشده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی؛ همچنین این آسیب را متوجه آثار تاریخی می‌داند که با مصالح غیر تاریخی مانند ملات‌های سیمانی مرمت شده و اجراهای ضعیفی داشته‌اند و بیان می‌کند: قطعاً این آثار، با مشکلات بیشتری همراه خواهند بود، چون هر اثر تاریخی در هر نقطه با مصالح خود هماهنگ باشد، می‌تواند یکپارچگی خود را حفظ کند، چون در ارتباط با آب است.

وی امیدوار است تا ساختارِ سازه‌ی پل‌های تاریخی مانند «آق‌قلا» و دیگر پل‌ها، بعد از فروکش‌کردن سیلاب، حفظ شده باشد و می‌افزاید: با کمتر شدن سیلاب باید بررسی دقیق‌تر انجام شود تا اگر پایه و ملاتی سست شده، اقدامات اضطراری نحات‌بخشی انجام شود.

وی درباره‌ی تخریب ۷۰ درصدری یخچال «میرفتاح» در همدان نیز می‌گوید: باید در زمان اعلام بحرانی مانند سیلاب، سیستم‌های هدایت آب در یخچال تاریخی همدان بررسی می‌کردند، بارندگی از بالا و حجم آب به صورت ناگهانی باعث تخریب بخش زیادی از بنا شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به درخواست یونسکو از سازمان میراث فرهنگی برای ارائه‌ی گزارش از وضعیت آثار جهانی ایران در سیل اخیر، بیان می‌کند: تا کنون نیز گزارشی از طریق دفتر منطقه‌ای برای یونسکو ارسال کرده‌ایم. احتمالاً کارشناسِ یونسکو که در پایان هفته جاری - ۲۳ فروردین- به شوشتر می‌آید نیز موظف به ارائه‌ی گزارش به سازمان یونسکو خواهد بود.

او در پاسخ به این پرسش که یونسکو و کشورهای عضو این سازمان جهانی تا کنون اعلام کمک به ایران برای نجات‌بخشی آثار تاریخی کشور را داشته‌اند یا خیر؟ می‌گوید: برای آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو می‌توانیم کمک جهانی بگیریم، شاید با ارائه‌ی گزارش از طریق کارشناس متخصص ژئوفیزیک یونسکو نیز بتوانیم از کمک‌های جهانی بهره بگیریم.

کمک 43 میلیارد تومانی مردم به سیل زدگان/ وام قرض الحسنه 20 تا 50 میلیون تومانی در مناطق سیل زده

رئیس کمیته امداد گفت: تسهیلات اشتغال پرداخت شده به افرادی که از سیل دچار آسیب شده‌اند بدون تشریفات اداری استمهال شده و برای ایجاد شغل جدید از ۲۰ تا ۵۰ میلیون وام توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت پرداخت می‌شود.

پرویز فتاح که به منظور بازدید از سیل زدگان به لرستان سفر کرده بود در دیدار با استاندار از حمایت‌های این نهاد در جبران خسارت آسیب دیدگان سیل خبر داد و گفت: امروز همه کشور برای کمک به سیل زدگان بسیج شده است.

وی با اشاره به خدمات مناسب این نهاد به مددجویان آسیب دیده از سیل لرستان، گفت: برابر ارزیابی انجام شده تا کنون ۲۰ هزار خانوار از مددجویان تحت حمایت این نهاد دچار خسارت شده‌اند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به خسارت های وارده به مسکن،لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: تامین لوازم منزل مددجویان توسط این نهاد انجام می‌شود.

وی به آسیب‌های وارده به فضای کسب‌وکار و اشتغال نیز اشاره و عنوان کرد: تسهیلات اشتغال پرداخت شده توسط این نهاد به افرادی که دچار آسیب شده‌اند بدون تشریفات اداری استمهال شده و برای ایجاد شغل جدید از ۲۰ تا ۵۰ میلیون وام توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت پرداخت می‌شود.

فتاح به تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کارگشایی در مرحله اول به سیل زدگان اشاره کرد و افزود: این تسهیلات بصورت قرض الحسنه و با قید فوریت و ضمانت آسان به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی به ارسال کمک‌های جمع آوری شده توسط کمیته امداد سراسر کشور برای سیل زدگان اشاره و اظهار کرد: تا کنون ۳۰ کامیون مواد خوراکی، البسه، پتو، چادر و اقلام امدادی بین سیل زدگان استان توزیع شده و علاوه بر آن ۱۰ هزار پتو ،۲هزار تخته فرش،۱۷ هزار متر موکت و ۲هزار لوازم خانگی برای مددجویان سیل زده استان تامین شده است.

رئیس کمیته امداد به نقش کمک‌های مردمی در جبران خسارت‌های سیل زدگان اشاره کرد و افزود: مردم ایران تا کنون۴۳۰ میلیارد ریال به این نهاد کمک کردند که از این مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال بصورت کالا و ۲۰۰ میلیارد بصورت نقدی اهدا شده و در حال توزیع بین آسیب دیدگان است.

تخلیه منازل اهواز صحت ندارد / جلوگیری از ادامه نشت در سیل‌بندهای شهر

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه دبی رودخانه کارون رو به تثبیت و سپس کاهش خواهد بود، گفت: خبرها و یا صوت منتشر شده در خصوص تخلیه منازل اهواز صحت ندارد و در صورت لزوم موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

علیرضا عالیپور با اشاره به صوت منتشر شده در خصوص تخلیه منازل برخی مناطق اهواز اظهار کرد: یکی از غواصان سازمان آتش نشانی خود را در جایگاه مسئول معرفی و عنوان کرده است اینکه مسئولان می‌گویند جای نگرانی وجود ندارد را جدی نگیرید و منازل خود را تخلیه کنید که موجب نگرانی مردم شده است. در حالی که این فرد در جایگاه رصد اخبار نیست.

وی افزود: اخبار تنها در ستاد مدیریت بحران و به صورت لحظه‌ای تبادل می‌شود. مسئولان وظیفه نجات مردم را دارند و اگر لزوم به جابه‌جایی باشد از آن ابایی نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: یکی از توصیه‌های مسئولان این است که هنگام دستور تخلیه منازل، حتما مردم نسبت به جابه‌جایی اقدام کنند. در صورت نیاز به جابه‌جایی صراحتا موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

عالیپور با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص شکسته شدن سه سیل‌بند در اهواز، گفت: تنها در سه نقطه آب از بین خاکریزها نشت کرده بود که سریعا در این زمینه اقدام کردیم و مشکل خاصی نبود.

وی با بیان اینکه پیک دبی رودخانه شب گذشته بود، عنوان کرد: هیچ خطری اهواز را تهدید نمی‌کند.

عالیپور تصریح کرد: دبی رودخانه کارون رو به تثبیت و سپس کاهش خواهد بود و شرایط عادی است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تاکید کرد: جاده‌های ساحلی در نقش سیل‌بندهای محکم عمل می‌کنند و امکان حرکت آب از جاده‌های ساحلی به سمت محله‌ها متصور نیست. ممکن است آب به زیرگذرها برود که توسط پمپ تخلیه می‌شود.

تکذیب آلودگی آب شهری شوشتر در پی وقوع سیل

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر در پی مطرح شدن شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر آلوده شدن آب شهری به دنبال وقوع سیل و ماندن لاشه حیوانات در آب، گفت: این شایعات بی‌اساس و کذب محض است.

دکتر نایب فدایی اظهار کرد: سلامت آب، روزانه با کلرسنجی (حداقل ١٦ نوبت در طول ٢٤ ساعت) و تعیین ph و نمونه میکروبی و شیمیایی توسط کارشناسان بهداشت محیط پایش می‌شود.

وی افزود: بیش از ۶۰ مرکز جامع سلامت، پایگاه و خانه بهداشت در تمام نقاط شهرستان، روزانه و به طور مستمر سلامت آب شهری را مورد پایش و سنجش قرار می‌دهند. تمام این سنجش‌ها در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت می‌شود. همچنین آزمایشات میکروبی آب آشامیدنی شهری و کلرینه بودن آن نشان از سلامت آب و قابل شرب بودن آن است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر تصریح کرد: دلیل دیگر رد این شایعات این است که تأسیسات آبرسانی شوشتر از چاه‌های فلمن تغذیه شده و عملیات تصفیه و سالم‌سازی آن انجام و به شبکه آب شهری وارد می‌شود. چاه‌های فلمن یکی از منابع آب زیرزمینی بوده بنابراین عملیات تصفیه فیزیکی و رسوب‌گیری مواد معلق توسط زمین به خوبی انجام می‌شود. حتی با وجود آب آلوده سطحی می‌توان آب بهداشتی و تمیز از لایه‌های زیرین برداشت کرد.

نایب گفت: از همه مردم می‌خواهم شایعات بی‌اساسی که در فضای مجازی می‌بینند را به سادگی باور نکنند و تا از صحت مطلبی مطمئن نشده‌اند نسبت به انتشار آن اقدام نکنند.

دلیل بازنشدن دریچه برخی سدها در سیلاب‌های اخیر

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وپدافند غیرعامل در مورد انتقادهای اخیر در مورد سیلاب نسبت به وزارت نیرو توضیح داد.

میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت سدهای کشور، گفت: تا این لحظه هیچکدام از سدهای کشور آسیب ندیده‌اند و تمام سدها در پایداری کامل قرار دارند. در خصوص سدهای خوزستان نیز که حجم زیادی از سیلاب را در خود ذخیره کرده‌اند باید بگویم که شرایط نرمال است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سد کرخه، دز، گتوند و در بالادست سد سیمره به لحاظ شرایط فنی بسیار نرمال هستند و از لحاظ ورودی و خروجی و همچنین کنترل و مانیتورینگ نیز شرایط به صورت نرمال است و یک تیم قوی کارشناسی به صورت ۲۴ ساعته وضعیت را کنترل می‌کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که در بخش فنی بتوانیم طبق استانداردهای جهانی پیش برویم، ابراز کرد: یکی دیگر از اهداف ما کاهش آسیب به سدها است که تا این لحظه توانسته‌ایم وضعیت را به خوبی کنترل کنیم.

وی با اشاره به میزان بارندگی اظهار کرد: در حال حاضر ورودی سد سیمره تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همین موضوع نیز باعث بهبود وضعیت در این حوزه شده است. البته وضعیت آینده بستگی به پیش‌بینی هواشناسی دارد، چرا که باید دید که میزان بارندگی در حوزه‌های مختلف تا چه میزان خواهد بود.

جعفرزاده تصریح کرد: روستاهایی که تاکنون تخلیه شده بیشتر جنبه پیشگیرانه داشته است، تا اگر سیلابی اتفاق افتد و سیل‌بندی بشکند، شاهد کمترین آسیب باشیم، اما باید گفت که در حال حاضر سدهای کشور به لحاظ پایداری وضعیت بسیار نرمالی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت نیرو سدها را زودتر باز نکرد و آیا می‌توانست در این حوزه مدیریت بهتری داشته باشد، اظهار کرد: مبنای مدیریت سازه‌ها تنها پیش‌بینی هواشناسی نیست، چرا که بعضاً شاهد خطاهایی در پیش‌بینی سازمان هواشناسی هستیم. علاوه بر این باید گفت که پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد احتمالی است و متأسفانه ما هشدار قطعی سیل نداریم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وپدافند غیرعامل با بیان این‌که حتی اگر هشدار قطعی سیل نیز وجود داشته باشد، نمی‌توان در زمان ۴۸ یا ۷۲ ساعت آب زیادی را از سدها تخلیه کرد، چرا که تخلیه سدها بسیار بالا است و نیاز به زمان بیشتری دارد.

جعفرزاده ادامه داد: البته وزارت نیرو بحث‌های مربوط به مدل‌های بارش پیش‌بینی و موضوعات تحلیلی در حوزه آب و هوا را دنبال می‌کند؛ با این وجود تصمیم گیری تابع شرایط مختلفی است که باید با دقت انجام شود.

به گفته وی علاوه بر این مساله باید در نظر گرفت که گاهی سیلاب‌ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، اما این ‌بار سیلاب‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معمولاً در این بازه زمانی به دنبال ذخیره آب کشاورزی هستیم و باید با دقت بسیار بالایی مدیریت سدها انجام شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وپدافند غیرعامل اظهار کرد: یک بار در سال‌های نه چندان دور این اتفاق افتاد و ما با استفاده از همین هشدارهای احتمالی هواشناسی قسمتی از مخزن سدی را تخلیه کردیم که در تابستان همان سال با مشکل جدی مواجه شدیم. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که حجم سیلابی که وارد استان‌ها شده با ذخیره سدها برابری نمی‌کند؛ به گونه‌ای که در حوزه گرگان‌رود دوره بازگشت بالای ۲۰۰ سال و در حوزه لرستان رودخانه کشکان که تخریب‌های زیادی را نیز شاهد بودیم دوره بازگشت ۵۰۰ ساله داشته‌ایم. در حوزه کرخه نیز دوره بازگشت ۲۰۰ ساله اتفاق افتاد که هیچکدام از این سیلاب‌ها قابل پیش‌بینی دقیق نبود.

وی ادامه داد: علاوه بر این حداکثر آب گذری که در شهر خرم‌آباد می‌توانستیم عبور دهیم ۳۲۰ مترمکعب در ثانیه بود و سیلابی که در این شهر اتفاق افتاد، بیش از ۱۴۰۰ مترمکعب در ثانیه ثبت شده است. همچنین در کشکان، حوزه آبریز ما تنها ۱۵۰۰ مترمکعب در ثانیه بود که بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب در ثانیه ورودی آب داشتیم. در پلدختر نیز آب گذر ما ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه تخمین زده شده که بیش از ۵۰۰۰ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشته‌ایم.

جعفرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که اگر وزارت نیرو تاکنون رودخانه را کامل سروسامان می‌داد میزان خسارات کاهش پیدا می‌کرد نیز توضیح داد: اینکه هرچقدر به ایده‌آل نزدیک شویم موضوع مطلوبی است، اما باید به برخی مسائل توجه شود. به طور مثال وزارت نیرو همیشه در مجموعه آب منطقه‌ای یک ردیف اختصاصی برای ساماندهی رودخانه‌ها دارد که در اول دولت یازدهم حدود ۳۰ میلیارد تومان بود و اکنون به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و در حال حاضر علیرغم کمبود اعتبارات از محل بودجه داخلی با توجه به اولویت در حال ساماندهی رودخانه‌هاست.

وی با بیان این‌که یک طرح توسط وزارت نیرو در لایحه بودجه ۱۳۹۸ پیشنهاد شده بود، اظهار کرد: یکی از نقاط ضعفی که در این حوزه داریم این است که در کف رودخانه مصالحی وجود دارد که آن مصالح در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد اما براساس طرح پیشنهادی وزارت نیرو، ۳۰ درصد عوارض این مصالح باید به ساماندهی رودخانه‌ها اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وپدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه این طرح وارد کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی شد و در آنجا مورد موافقت قرار گرفت، گفت: متأسفانه این طرح در کمیسیون تلفیق رد شد و اکنون ساماندهی رودخانه‌ها با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که از مصالح رودخانه بدون اطلاع وزارت نیرو استفاده می‌شود عملاً وزارت نیرو هیچ‌گونه کنترلی روی دبی رودخانه ندارد و این مساله نیز مشکلات زیادی را برای سروسامان دادن رودخانه‌ها ایجاد کرده و ساماندهی رودخانه‌هایی که اکنون رخ می‌دهد تنها به وسیله منابع داخلی است.

جعفرزاده ادامه داد: وزارت نیرو طرح‌های متعددی را برای ساماندهی وضعیت منابع آبی کشور دارد اما متأسفانه اولویت‌بندی و بودجه برای اجرای این طرح‌ها موجود نیست. اما این مساله نیز واقعیت دارد که اگر طرح‌های پیشنهادی وزارت نیرو مصوب و اجرا می‌شد قطعاً با آسیب پذیری کمتری مواجه بودیم.

وی با اشاره به انتقادهایی که تاکنون به سدسازی صورت می‌گرفت، اظهار کرد: تاکنون منتقدان بسیاری برای سدسازی در ایران وجود داشتند و این در شرایطی است که اگر سدهای کنونی نبودند یک فاجعه انسانی به معنای واقعی رخ می‌داد، چرا که به طور مثال اگر سد کرخه وجود نداشت شش میلیارد آب رها می‌شد و این مساله می‌توانست عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وپدافند غیرعامل با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای شروع ترسالی در کشور، گفت: در مجامع علمی بین‌المللی تاکید می‌شود که سیلاب جدا از حوادثی همچون زلزله، طوفان، گردوغبار و غیره است و سیلاب می‌تواند خیلی به نفع کشور باشد، به شرط اینکه بتوانیم مدیریت درستی را برای کنترل آن داشته باشیم.

وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات وزارت نیرو، اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که به طور مداوم در محافل آبی صورت می‌گیرد بحث حریم و بستر رودخانه‌ها است. در حال حاضر تهران آبستن حادثه است و ما تنها می‌توانیم وارد عمل شویم و این در شرایطی است که اگر ساخت‌وساز در بستر حریم رودخانه ملزم به اخذ مجوز از وزارت نیرو باشد، قطعاً شاهد وضعیت کنونی فعلی نخواهیم بود.

جعفرزاده تصریح کرد: شرکت‌های آب منطقه‌ای تنها با اخذ مجوزهای لازم از دادگستری می‌توانند اقدام به تخریب منازل مسکونی و تجاری در بستر حریم رودخانه کنند که اگر از همان ابتدا این مساله تحت نظارت وزارت نیرو صورت گیرد نیازی به تخریب نیست.

وی مهم‌ترین مساله را در مواجه با سیلاب همزیستی با آن دانست و گفت: سیلاب می‌تواند فواید متعددی را برای کشور به دنبال داشته باشد اما به شرط آنکه مدیریت درست صورت گیرد.

کمک 300 هزار یورویی دولت آلمان به سیل‌زدگان ایرانی

سفارت آلمان در ایران اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور مبلغ سیصد هزار یورو برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اختصاص داده است .

سفارت آلمان در ایران در مطلبی در سایت خود در این ارتباط نوشت: وزارت خارجه دولت فدرال آلمان، کمک‌های انسان‌دوستانه خود به مبلغ سیصد هزار یورو جهت تأمین قایق‌های نجات، البسه و تجهیزات مخصوص ناجیان در آب را در اختیار صلیب سرخ آلمان قرار داده است. هلال احمر ایران با استفاده از این کمک‌های بشردوستانه قادر خواهد بود به کسانی که در مناطق دوردست گرفتار سیل شده‌اند دسترسی پیدا کرده و آنها را به نقاط امن هدایت کند.

بر اساس این گزارش، چند روز پیش، سفیر آلمان در ایران نیز در توئیتر خود با انتشار تصاویری نوشت: هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشر دوستانه دولت آلمان برای کمک به سیل زدگان کشورمان، وارد ایران شده است.

روز گذشته نیز به دنبال برخی ابهامات در روند ارائه کمک‌های خارجی به سیل زدگان و نقش تحریم‌های ضدانسانی آمریکا در این خصوص، جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای به تشریح وضعیت کمک‌های بین‌المللی پرداخت.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : پس از وقوع سیل گسترده در کشور برخی از نهادهای بین‌المللی و جمعیت‌های ملی همدردی خود با مردم ایران و آمادگی برای همکاری در زمینه امدادرسانی یا ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی را اعلام کردند. دفتر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل OCHA در ایران، الحاج اس سی، دبیرکل فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، هلال السایر، رئیس جمعیت هلال احمر کویت، حسن بانو غضنفر، رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان، نوروز اصلانوف، رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان و عضو پارلمانی این کشور از جمله آنها بودند.

۲- صلیب سرخ آلمان، جمعیت هلال احمر ترکیه و جمعیت هلال احمر کویت از جمله جمعیت‌های ملی بودند که کمک‌های غیر نقدی برای سیل زدگان ارسال کردند که توسط جمعیت هلال احمر دریافت شده و برخی از آنها نیز در میان سیل زدگان توزیع شده است. صلیب سرخ‌های روسیه، سوئیس و فرانسه هم اعلام کرده‌اند که در حال ارسال محموله هستند ولی تاکنون (۱۹ فروردین ماه) چیزی دریافت نشده است.

۳- هیچ کمک نقدی خارجی تا به حال به جمعیت هلال احمر ایران انجام نشده است و اصولاً هیچ راه ارتباطی مالی برای این کار وجود ندارد. برخی نهادها و کشورها اعلام آمادگی کرده و مبالغی نیز اعلام کرده‌اند ولی به هرحال با توجه به تحریم‌های ضد انسانی آمریکا راهی برای ارسال این کمک‌های نقدی وجود ندارد. برخی تناقضات در این باره ناشی از آن است که تفاوت میان ارسال کمک نقدی و ارسال محموله نادیده گرفته می‌شود. برای ارسال و دریافت محموله‌های امدادی مشکلی وجود ندارد اما کمک‌های نقدی به دلیل تحریم‌های آمریکا ممکن نیست.

۴- جمعیت هلال احمر ایران به دنبال درخواست‌های فراوان ایرانیان خارج از کشور یک راه ارتباطی مالی برای دریافت کمک‌های نقدی باز کرد که متأسفانه آن نیز با توجه به تحریم‌های آمریکا فوراً بسته شد. در حال حاضر هیچ راهی برای ارسال کمک‌های نقدی هموطنان خارج از کشور وجود ندارد. بعضاً برخی از نهادها و خیریه‌های موجود در خارج از کشور اقداماتی را برای جمع آوری کمک‌های نقدی در خارج از کشور به نام هلال احمر انجام داده‌اند که مورد تأیید نیستند. فعلاً تنها راه موجود برای ایرانیان خارج کشور و شهروندان سایر کشورها یک مورد پرداخت خیریه اختصاص (donate) است که صلیب سرخ آلمان باز کرده است. با توجه به بسته شدن راههای ارتباط مالی با ایران، جمعیت هلال احمر ایران از همه شهروندان ایرانی و غیر ایرانی دعوت می‌کند تا با مراجعه به سایت رسمی صلیب سرخ آلمان کمک‌های نقدی خود را برای سیل زدگان ارسال کنند. پس از تجمیع این کمک‌ها هلال احمر ایران و صلیب سرخ آلمان راه‌های هزینه کرد این مبلغ برای سیل زدگان را بررسی و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

۵- علی رغم برخی ادعاهای مقامات آمریکایی، تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده نه تنها در کمک رسانی در حادثه اخیر کار را با دشواری‌هایی همراه کرده بلکه به دلیل این تحریم‌ها جمعیت هلال احمر در طول سال‌های اخیر به سختی توانسته در زمینه به روزرسانی ظرفیت لجستیکی و به خصوص امداد هوایی خود فعالیت کند. به دلیل اعمال این تحریم‌ها امکان خرید بالگرد از طرق عادی امکان پذیر نیست اما با این حال جمعیت هلال احمر با ۲۴ فروند بالگرد در امر امداد هوایی فعالیت می‌کند که در سیل اخیر نیز این ظرفیت کمک شایانی به تسریع عملیات‌های نجات و امداد کرد ولی متأسفانه برای نگهداری همین ناوگان امدادی نیز مشکلات متعددی برای تأمین قطعات وجود دارد.

کرخه بحرانی شد؛ وزیر نیرو به خوزستان رفت

وزیر نیرو پس از حضور در جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران عامل شرکت‌های مدیریت منابع آب ایران و آبفای کشور برای رسیدگی به مسائل سیلاب خوزستان راهی این استان شد.

وزیر نیرو که پیش از این نهم فروردین‌ماه در پی تشدید سیلاب‌های خوزستان راهی این استان شده بود و با حضور در مرکز مانیتورینگ سدها و ایستگاه‌های آب و برق خوزستان در جریان آخرین وضعیت ورودی و خروجی سدهای استان و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای کنترل سیلاب قرار گرفته بود، ساعتی پیش، پس از حضور در جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران عامل شرکت‌های مدیریت منابع آب ایران و آبفای کشور برای رسیدگی به مسائل سیلاب خوزستان راهی این استان شد.

در این سفر وزیر نیرو با حضور در مناطق سیل زده از نزدیک وضعیت مناطق درگیر در سیل را بررسی خواهد کرد.

وضعیت سدهای کرخه و دز و مدیریت سیلاب در این سدها از دیگر دلایل سفر وزیر نیرو به استان خوزستان است.

شهر شیبان خوزستان هم دستور تخلیه گرفت

به دنبال شکسته شدن سیل بند شهر شیبان در شهرستان باوی، فرمانداری این شهرستان دستور تخلیه شهر شیبان را صادر کرد.

با وجود مقاومت‌های صورت گرفته، سیل بند اصلی شهر شیبان در شهرستان باوی از دو نقطه شکسته شد و آب وارد خیابان‌های شیبان شد به همین دلیل فرمانداری این شهرستان فرمان تخلیه شهر را صادر کرد.

البته هم اکنون نیروهای امداد و عملیاتی در حال احداث سیل بند جدیدی برای جلوگیری از ورود آب به درون شهر هستند ولی برای احتیاط فرمان تخلیه شهر صادر شده است.

قرار است یک هزار چادر در شهر جدید رامین به منظور اسکان مردم شهر شیبان برپا شود.

دستور تخلیه روستای چم شیر صادر شد

فرماندار سیروان گفت: با توجه به امکان بالا آمدن تراز آب سد سیمره و احتمال آبگرفتگی کامل روستای چم شیر، دستور تخلیه این روستا از طرف استاندار ایلام صادر شد.

جواد رحیمی مقدم اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده به احتمال زیاد منازل این روستا طی روزهای آینده به زیر آب خواهند رفت و تمامی ساکنان باید در جای امن اسکان داده شوند.

وی تاکید کرد: با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم(عج) سپاه پاسداران منطقه برز خلف در نزدیکی این روستا در سریع ترین زمان برای اسکان اضطراری اهالی روستا تسطیح و آماده سازی خواهد شد.

وی یادآور شد: این تصمیم در نشست مدیریت سد سیمره با حضور استاندار ایلام و با هدف پیشگیری از آسیب های احتمالی به اهالی روستا اتخاذ شده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس