تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۲ دی ۱۴۰۰
افشار فتح‌الهی در نشست خبری مطرح کرد:

جزئیات طرح بنزینی در منطقه آزاد قشم/راهبردها و برنامه‌های جزیره تبیین شد

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: متاسفانه توسعه‌ها و اتفاقات سال گذشته، چون بدون برنامه و به صورت نامتوازن بوده یکجور توسعه کاریکاتوری را در قشم رقم زده که نیاز به بازنگری دارد.

منطقه آزاد قشم

اقتصاد۲۴- افشار فتح الهی، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در نشست خبری «تبیین برنامه‌های راهبردی منطقه آزاد قشم» که در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، اظهار داشت: جزیره قشم به وسعت هزار و پانصد کیلومتر مربع در دهانه تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس قرار دارد و بزرگترین جزیره ایران است.

فتح الهی تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته به نحوی که شایسته و زیبنده این جزیره بود و با توجه به موقعیت ژئوپولتیک جزیره باشد، رشد پیدا نکرده است. ذخایر نفت و گاز و زیبایی‌های طبیعی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد، ولی به نسبت این توانمندی‌ها توسعه پیدا نکرده است و براساس اسناد بالادستی اقتصاد مقاومتی در خصوص توسعه جزایر، موقعیت این جزیره را به صورت خاص تعریف می‌کند.


بیشتر بخوانید: ما نیاز به حاج قاسم‌ها در عرصه‌های اقتصاد و فرهنگ داریم


او ادامه داد: متاسفانه توسعه‌ها و اتفاقات سال گذشته، چون بدون برنامه و به صورت نامتوازن بوده یکجور توسعه کاریکاتوری را در قشم رقم زده که نیاز به بازنگری دارد. ما تیم‌های مختلفی از اساتید دانشگاه متخصصان حوزه برنامه‌ای را برای مطالعات برنامه‌ای دعوت کردیم. در این مدت این مطالعات را به صورت میدانی بررسی کرده و بر واقعیت‌های قشم منطبق کردیم. در کوتاه مدت تا ۱۴۰۱، میان مدت تا ۱۴۰۴ و در بلند مدت تا ۱۴۰۸ این برنامه تدوین و بررسی شده است. وقتی ریل گذاری در قشم انجام شود، تغییرات مدیریتی و اعمال سلایق فردی نمی‌تواند انحراف ایجاد کندو ریل‌گذاری با این برنامه به صورت علمی و منطبق بر واقعیت و محدودیت‌های موجود در کشور بسیار موثری خواهد بود. ما در یک فاصله زمانی به نظرات کارشناسان هم توجه خواهیم کرد.
فتح الهی با اشاره به طرح بنزینی در جزیره قشم بیان کرد: نحوه پرداخت یارانه‌ها طی سال‌های مختلف با اینکه با عنوان هدفمند بودن آن انجام شده اما متاسفانه برخلاف این هدف اقشار ضعیف کمترین بهره را برده‌اند و اقشار مرفه‌تر بیشترین بهره را برده‌اند. این دغدغه همیشه بین کارشناسان وجود داشته و به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا می‌شود. هدف ما از این طرح رساندن یارانه به دست اقشار ضعیفی است که در طی سال‌های مغفول مانده‌اند. از این رو به جای پرداخت یارانه به خودرو‌ها دولت تصمیم دارد، یارانه را به افراد تخصیص دهد که در نتیجه مبالغ به حساب سرپرست خانوار واریز شود.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: از این رو قرار نیست از سوی دولت تغییری در نرخ بنزین ایجاد شود. در واقع هیچ تغییری در قیمت بنزین قرار نیست اتفاق بیفتد، فقط توزیع یارانه تغییر می‌کند. این برنامه پس از بررسی نتایج آن در کیش و قشم برای اجرایی شدن در کل کشور برنامه‌ریزی خواهد شد. ۱۶۷ هزار نفر جمعیت ساکن در قشم است. سهمیه خودرو‌ها در کارت سوخت آن‌ها از بین نمی‌رود. این برنامه به صورت پایلوت در یک ماه در قشم انجام می‌شود.
او ادامه داد: قرار است سهمیه بنزین به افرادی که خودرو ندارند داده شود که یا به مصرف شخصی برسد یا در بازار قابلیت فروش داشته باشد. ضمناً این بازتوزیعی یارانه‌ای تورم ایجاد نخواهد کرد.

او با اشاره به نحوه تامین منابع در منطقه آزاد قشم گفت: از آنجا که مناطق آزاد کشور قوانین خاص خودشان را دارند، از بودجه و اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کنند و به صورت درآمد هزینه‌ای کار می‌کنند. در حال حاضر باید روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود و این ضرورت کنونی مناطق آزاد کشور و مناطق آزاد جدید است. از آنجا که مناطق آزاد کشور، به طور معمول بودجه‌از دولت دریافت نمی‌کنند، فعلا درخواستی از سوی دبیرخانه مطرح شده که ردیفی را در مورد مناطق آزاد جدید داشته باشیم. فصل بودجه است و هنوز تصمیم گیری نشده است. در منطقه آزاد قشم نیز قرار است برای ساخت پل خلیج فارس که یک پروژه ملی و مهم است، منابعی در بودجه 1401 در نظر گرفته شود. چرا که هزینه این پل بسیار زیاد است. ما در این راه از کمک های دولتی استفاده خواهیم کرد. پیمانکار این طرح قرارگاه خاتم‌الانبیا است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،قرار است این پل را در دو تا سه سال به بهره‌برداری برسانیم. برای ساخت این پل چیزی حدود 300 میلیون یورو سرمایه نیاز است.البته در سال‌های گذشته بخشی از این پروژه آغاز شده اما متاسفانه در طی سال‌ها این طرح راکد مانده است.

فتح‌الهی گفت: تاکنون فروش اراضی در جزیره قشم بسیار صورت گرفته است. از این رو درگیری‌ها و پرونده‌های قضایی عمدتا در حوزه اراضی در قشم زیاد است. ما کسب درآمد از طریق فروش زمین را خام فروشی می‌دانیم و تلاش می‌کنیم از آن در دوره جدید دوری کنیم. 

در واقع مشکلی که به لحاظ حقوقی در قشم وجود دارد این است که بیشتر از مساحت کل جزیره، اسناد در دست مردم قرار دارد که مالکیت افراد را اعلام می‌کند. این اسناد معروف به اسناد رفسنجان هستند. خیلی‌ها اصلا مشخص هم نیست‌ که در چه محدوده‌ای مالکیت وجود دارد. این اسناد مشکلات مختلفی را ایجاد کرده است. ما کمیسیونی داریم که این مسئله را بررسی می‌کند. در واقع مسئله جعل سند نیست، اسناد غیرواقعی صادر شده است. قبل از منطقه آزاد شدن این اسناد صادر شده و عمدتاً به دست بومیان است. آنهایی که مشخص است که با عکس‌های هوایی این کار را می‌کنند.

فتح‌الهی درباره هدفگذاری منطقه آزاد قشم تا سال ۱۴۰۴ بیان کرد: هدفگذاری سازمان منطقه آزاد قشم کسب جایگاه نخست صادراتی کشور با عنوان اصلی‌ترین سکوی صادراتی محصولات پتروشیمی و تبدیل شدن به هاب انرژی در خاورمیانه، افزایش قدرت جذب سرمایه‌هاغی داخلی و خارجی، تبدیل شدن به مرکز انتقال تکنولوژی‌های نوین و به روز در بین کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند، تبدیل شدن جزیره قشم به پایگاه اصلی ورزش‌های آبی-ساحلی و هیجانی، پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال وجود مختلف فرهنگ ملی از جزیره قشم به بیرون مرزها، تبدیل شدن به قطب گردشگری داخلی و خارجی، هدفمند نمودن کلیه فعالیت‌ها برای تبدیل شدن به جزیره هوشمند تا افق ۱۴۰۸ و ارتقای کیفیت زندگی مردم جزیره قشم خواهد بود. 

او ادامه داد: همچنین اهم برنامه‌های بلند مدت و میان مدت مرتبط با راهبردهای توسعه منطقه آزاد قشم تا افق 1404 شامل رفع موانع جهت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منطقه شامل تکمیل پروژه خلیج فارس، تامین زیرساخت‌های انرژی آب و برق ساکنان جزیره، توسعه لجستیکی همچون انبارها و پایانه‌های صادراتی، احداث آب شیرین‌کن و تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب به منظور رفع کمبود آب شرب جزیره، احداث و توسعه راه‌های ارتباطی و موصلاتی ایمن به روستاهای جزیره قشم، ارتقای سطح خدماتحمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی، اتومبیلرانی و هوایی است. دومین برنامه بلند مدت ما ایفای نقش فعال و اثرگذار منطقه آزاد قشم در اقتصاد انرژی و نفت خلیج فارس است. همچنین ایفای نقش فعال و اثرگذار منطقه آزاد قشم در اقتصاد انرژی و نفت خلیج فارس را در دستور کار داریم. 

فتح‌الهی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های منطقه آزاد قشم سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های با ارزش افزوده بالا با رویکرد صادرات و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور، تبدیل قشم به هاب شرکت‌های دانش بنیان و نوآور، توسعه و تقویت اقتصاد گردشگری در جزیه قشم و توسعه ظرفیت اشتغال منطقه، توانمندسازی ساکنین و بومیان جزیره قشم به منظور بهره‌مندی از مواهب و مزیت‌های منطقه آزاد در راستای ارتقای سطح رفاه و معیشت مردم و حفظ بازآفرینی فرهنگ، آداب و رسوم باستانی جزیره قشم و تمرکز بر تغییر رویکرد جهت ایجاد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریا محور مدرن خواهد بود. 

ادامه دارد...

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

لاکچری بازی قالیباف در هتل بزرگ تهران؛ پشت پرده مهمانی مجلل برای منتخبان مجلس دوازدهم

دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب

پیام تبریک مدیرعامل بیمه معلم به مناسبت روز معلم

نشانه‌ای مثبت برای بازار رمز ارز‌ها

شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد

مانور عجیب روی کاهش رشد نقدینگی

عکس/ مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی‌نژاد در استانبول

عکس/ خودرویی که با پول ال نود در امارات می تونی بخری!

انس جهانی طلا همچنان در مسیر نزول قیمت

فیلم/ ابراهیم رئیسی باب شوخی را با محافظانش باز کرد!

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

پیشبینی قیمت سکه امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/توضیحات زاکانی درباره قرارداد جنجالی شهرداری با چین

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

چگونه بورس از بازارها جا ماند؟

صعود تمام قطعات سکه در سکوت بازار طلا

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخلف یا تقلب دولتی در واگذاری استقلال و پرسپولیس؟/ زیان انباشته سرخابی‌ها را کدامیک از شهروندان تقبل می‌کنند؟/ چگونه قانون رفع موانع تولید دور خورد؟

تیلور سوئیفت؛ خواننده‌ای با ترانه‌های افسانه‌ای

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

عکس/شباهت امیر جعفری و مادرش

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

دعوای زرگری مجلس و بانک مرکزی در بازار ارز/ مجلس بلوف می‌زند، خودش عامل مشکلات ارزی است/ کف قیمت دلار ۵۸ هزار تومان است

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما