جامعه ۲۴- بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت یکی از وظایف مهم شهرداری تهران است این در حالی است که ناوگان شهری تهران در سالهای اخیر و بنا بر گفته مسئولان شهری، اورهال و نوسازی نشده و همین موضوع، باعث ایجاد مشکلات فراوان در این حوزه شده است.
علاوه بر مردم شهر تهران و حومه، مردم بسیاری از نقاط مختلف کشور به دلیل تجمع مراکز درمانی و بیمارستانی، آموزشی و اداری، روزانه در این شهر تردد میکنند که به دلیل افزایش کرایه خودروهای اینترنتی، استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است.
از اینرو، همین مسائل باعث بغرنجتر شدن سیستم حمل و نقل عمومی تهران به خصوص مترو و اتوبوسهای بیآرتی شده است تا جایی که در ماههای اخیر شاهد خرابیهای متعدد قطارهای مترو بودهایم. آخرین خرابی مترو که باعث مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شد مربوط به برخورد دو قطار در مسیر کرج - تهران در ماه گذشته بود.
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عامل اصلی حادثه را خطای راهبر معرفی کرده بود و مشکل دیگر را فرسودگی تجهیزات دانسته و تاکید داشت، فرسودگی قطعات و ترمز باید حل شود، متاسفانه از سال ۹۵ خرید تجهیزات انجام نشده و به تازگی سفارشها را به ثبت رساندهاند که تا رسیدن این سفارشات چندین ماه طول میکشد.
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم بروز مشکل در مترو را به دلیل اورهال نشدن قطارها میداند و میگوید به دلیل کمبودهایی است که در گذشته وجود داشته است.
حال که ایام بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس است، مسئولان شهری خواستار تدوین بودجه مناسب برای شهرداری تهران هستند و چمران اعتراضهایی در خصوص کم بودن بودجه شهرداری داشته است.
با این حال علیرضا زاکانی، شهردار تهران در روزهای اخیر، خبر از تکمیل شدن خطوط مترو تهران طی چهار سال آتی داده و گفته با وجود اینکه طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ مترو تهران تکمیل شود، اما با مدیریت قابلیتهای داخل شهرداری و مشارکت مردم، میتوان این کار ۲۰ ساله را چهار ساله انجام داد.
بیشتر بخوانید: فقر و عقب افتادگی، کار دست متروی تهران داد
در همین خصوص، سیدعلی یزدیخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به جامعه ۲۴ گفت: بسیاری از مشکلات تهران به دلیل پایتخت بودن آن است و به همین دلیل، دولتها موظف هستند بخشی از هزینههای اداره شهر را بپردازند. در بودجه و در برنامههای توسعه، پرداخت ۵۰ درصد پول بلیت مترو و حمل و نقل شهری به عهده دولت است.
وی افزود: یعنی نصف پول بلیت را دولت باید دهد که نمیدهد. دولت به خصوص دولتهای یازدهم و دوازدهم بدهی سنگینی به شهرداری تهران دارند که متاسفانه دولت در بودجه ۱۴۰۱ نیز کمکی به حمل و نقل عمومی نکرده است و بودجهای که در نظر گرفتهاند، به اندازه خرید دو واگن هم نمیشود. از سوی دیگر، سیستمهای ناوبری مترو تهران قدیمی شده و لازم است که بعد از ۲۰ سال بهروزرسانی شوند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شهرداری تهران درآمدهای پایداری به صورت خاص ندارد، تصریح کرد: شهرداری برای اداره امور خود مشکل داشته و بدهیهایی به پیمانکاران دارد، همچنین بسیاری از طرحهای عمرانی به لحاظ کسری بودجهها، در هالهای از ابهام قرار دارد که وظیفه دولت است به شهرداری تهران کمک کند تا کارها هم سرعت بگیرد و هم رضایت عموم را به وجود آورد.
یزدیخواه با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: ما نمایندهها به خصوص نمایندههای تهران باید بیشتر تلاش کنیم که دولت در این زمینه کمک کند. در حال حاضر وضعیت ترافیک عصرگاهی تهران به حدی شدید است که گاهی افراد مجبور هستند یک مسیر ۲۰ دقیقهای را چندین ساعت طی کنند که علاوه بر اینکه نشان از حمل و نقل ضعیف دارد، حاکی از مشکلدار بودن فرهنگ ترافیکی نیز هست که باید مطالعاتی درباره الگوهای جدید ترافیکی انجام شود.
وی با اشاره به برنامه جامع ترافیکی شهر تهران اظهار کرد: ما از پلیس راهور تهران مطالبه میکنیم که اگر برنامه جامع ترافیکی شهر تهران، دارای سند جامعی است آن را ارائه دهند تا ما هم از آن مطلع باشیم، وگرنه اگر هنوز این سند تهیه نشده، باید به سرعت کارهای پژوهشی و علمی آن را انجام دهند تا این سند تهیه شود. به هر حال، بودجه شهرداری تهران کم است و باید دولت به این بخش به خصوص حوزه حمل و نقل عمومی تهران کمک کند.