تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
داستان پرواز‌های بدون مسافر در اروپا چیست؟

هواپیما‌هایی حامل ارواح

به عبارت دیگر، انجمن فرودگاه‌های اروپایی شرکت لوفت‌هانزا را به این بند قانونی ارجاع می‌دهد تا بواسطه آن بتوانند هواپیما‌های خود را روی زمین نگه دارد و در عین حال جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی را از دست ندهند.

هواپیما‌هایی حامل ارواح

اقتصاد ۲۴-در بحبوحه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، برخی از شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند که باید پرواز‌های خود را حتی خالی و بدون مسافر حفظ کنند و طبق برنامه انجام دهند. این رویکرد بحث بر‌انگیز که مخالفت‌هایی را نیز به همراه داشته آنگونه که شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند منطبق با مقررات اروپایی است و با هدف حفظ جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی اختصاص داده شده به این شرکت‌ها در فرودگاه‌ها صورت می‌گیرد.
شبکه خبری فرانسوی «فرانس‌انفو» با پرداختن به این موضوع گزارشی در این خصوص منتشر کرده که با این پرسش آغاز می‌شود: آیا آسمان اروپا محکوم به عبور هواپیما‌های بدون مسافر است؟
در این گزارش رویکرد شرکت‌های هواپیمایی در این راستا نوعی اقدام پوچ و حتی آسیب‌رسان به محیط زیست محسوب شده و آمده است که بحث و جدل پیرامون چنین رویکردی پس از اظهارات اخیر مدیر عامل شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا آلمان داغ‌تر شده است.

کارشتن اشپور، مدیر عامل لوفت‌هانزا چند روز پیش از فرا رسیدن کریسمس ۲۰۲۱ به نشریه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» گفته بود: «به دلیل پایین آمدن میزان تقاضا در ژانویه، ما مجبور شدیم باز هم از شمار پرواز‌های خود بکاهیم، اما با این حال لازم است ۱۸ هزار پرواز غیرضروری دیگر در زمستان انجام دهیم.»


بیشتر بخوانید: کی‌یف: ایران هنوز عاملان سقوط هواپیمای اوکراینی را مجازات نکرده است


این سخنان تعجب و حتی تمسخر منتقدانه کابرران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و بویژه خشم برخی مسئولان و مقامات سیاسی را نیز شعله‌ور کرد.
کریما دلی، نماینده عضو فراکسیون حامیان محیط زیست در پارلمان اروپا در انتقاد از این رویکرد تا آنجا پیش رفت که از کمیسیون اروپا خواست برای ممانعت از انجام چنین پرواز‌هایی توسط شرکت‌های هواپیمایی که وی آن را «پرواز ارواح» خواند، وارد عمل شود.
این نماینده حامی محیط زیست که ریاست کمیسیون حمل و نقل و توریسم درپارلمان اروپا را نیز بر دوش دارد در نامه سرگشاده خود، قانون موسوم به «استفاده کنید یا از دست دهید» را که شرکت‌های هواپیمایی به موجب آن و از بیم از دست دادن جایگاه و زمان‌های پروازی در فرودگاه‌ها اقدام به حفظ پرواز‌های بدون مسافر می‌کنند، به شدت محکوم کرد.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ اروپایی نظیر لوفت‌هانزا، ایرفرانس، ایبریا، رایان ایر و ... طبق همین رویه قانونی جایگاه و زمان‌های پروازی مشخصی را در فرودگاه‌های قاره سبز به خود اختصاص داده اند.
شرکت‌های هواپیمایی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ می‌بایست دست کم از هشتاد درصدِ این زمان‌های پروازی استفاده می‌کردند، زیرا در غیر این صورت این زمان‌ها به نفع رقبا از آن‌ها گرفته می‌شد و به دیگر شرکت‌ها اختصاص می‌یافت.

تبعیت از یک قانونِ «غیرواقع‌گرایانه»؟

مقامات اروپایی درپی کاهش یافتن شدید شمار مسافران به دلیل بحران سلامت ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تصمیم گرفتند قانون «استفاده کنید یا از دست دهید» را در ماه مارس سال ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآوردند تا خطوط هوایی متحمل جریمه و زیان بیشتر نشوند.
این در حالیست که با از سرگیری ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۱، کمیسیون اروپا ماه مارس گذشته تصمیم گرفت که آستانه استفاده از زمان‌های پروازی اختصاص یافته به شرکت‌ها را به میزان ۵۰ درصد تثبیت کند؛ تصمیمی که خشم شرکت‌های هوایی را برانگیخت، زیرا به اعتقاد این شرکت‌ها آستانه رعایت این قانون هنوز خیلی بالا در نظر گرفته شده بود.
به همین دلیل است که مدیر عامل شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا انجام ۱۸ هزار پرواز بدون مسافر و غیرضروری در طول زمستان را ناشی از قوانین سخت‌گیرانه کمیسیون اروپا می‌داند که در شرایط تقاضای کمِ حاصل از پایداری همه‌گیری اعمال شده است.


بیشتر بخوانید: تلاش آمریکا و برخی کشور‌های منطقه برای حذف ایران از ترانزیت


حال آنکه که با کاهش آستانه تعیین شده و تسهیل روند لغو پروازها، حفظ زمان‌های کنونی پروازی برای شرکت‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود و این شرکت‌ها می‌توانند انتظار داشته باشند که آستانه رعایت زمان پروازی در سال ۲۰۲۳ به سطحِ پیش از دوران همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ بازگردد.
این در واقع موضع رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) است که اکثریت قریب به اتفاق خطوط هوایی را نمایندگی می‌کند.
وزیر حمل و نقل بلژیک معتقد است که اعمال قانون «استفاده کنید یا از دست دهید» در شرایط کنونی از نگاه شرکت‌های هواپیمایی علاوه بر غیرواقع‌گرایانه بودن بسیار «بی‌معنی از لحاظ اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است.»
وی روز دوشنبه، سوم ژانویه از کمیسیون اروپا خواست تا زمینه تسهیل در اجرای قانون یاد شده را برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم آورد.

بندی قانونی برای حفظ زمان‌های پروازی

آیا اتحادیه اروپا در تحمیل «پرواز ارواح» یا پروز‌های بدون مسافر به شرکت‌های هواپیمایی مقصر است؟ بروکسل این فرضیه را نادرست می‌داند.
کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که نشریه لو پاریزین روز هفتم ژانویه منتشر کرد اینچنین از خود دفاع کرده است: «هدف از کاهش آستانه رعایت زمان‌های پروازی در اتحادیه اروپا (از هشتاد به پنجاه درصد) دقیقا تضمین این مسئله است که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی خود را بدون نیاز به انجام پرواز‌های خالی در دوره‌ای که محدودیت‌های کرونایی مانع از انجام سفر برای شهروندان می‌شود، حفظ کنند.»
به موجب این بیانیه، برای انجمنی موسوم به ACI Europe که فرودگاه‌های اروپایی را نمایندگی می‌کند، شرکت‌های هواپیمایی در واقع «هیچ نیازی به انجام پرواز‌های خالی و بدون مسافر در اروپا ندارند.»
نماینده فرودگاه‌های اروپا در این راستا از بندی موسوم به «عدم استفاده موجه از زمان‌های پروازی» نام می‌برد که پانزدهم دسامبر گذشته از سوی کمیسیون اروپا به قانون مرتبط به آن افزوده شده است.


بیشتر بخوانید: دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی


در ادامه این بیانیه آمده است: «این ترتیبات قانونی نه تنها ممنوعیت‌های ساده سفر بلکه محدودیت‌های جابجایی، قرنطینه یا در شرایط در انزوا قرار گرفتن افراد را که بر اعتبار یا امکان انجام سفر یا درخواست سفر در مسیر‌های خاص تاثیر می‌گذارد، در بر می‌گیرد.»
به عبارت دیگر، انجمن فرودگاه‌های اروپایی شرکت لوفت‌هانزا را به این بند قانونی ارجاع می‌دهد تا بواسطه آن بتوانند هواپیما‌های خود را روی زمین نگه دارد و در عین حال جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی را از دست ندهند.
گفتنی است که کمیسیون اروپا پانزدهم دسامبر علاوه بر بند قانونی یاد شده، رویه‌ای را به منظور بازگشت تدریجی آستانه رعایت زمان‌های پروازی به وضعیت قبل از همه‌گیری (رعایت ۸۰ درصدی) در نظر گرفته که قرار است در فاصله ماه‌های مارس تا اکتبر آینده با افزایش میزان آستانه از ۵۰ به ۶۴ درصد در پیش گرفته شود.

یورونیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ چهره متفاوت فوزیه فواد ۸۴ سال پیش در کنار برادرش ملک فاروق

عکس/ مذاکره ترامپ و زلنسکی در حاشیه مراسم تشییع پاپ

حادثه در بندر شهید رجایی بندرعباس از زاویه‌ای دیگر

عکس/ صحنه‌های دلخراش بندر شهید رجایی بعد از انفجار

اینفوگرافی/ چرا بندر شهید رجایی مهم و استراتژیک است؟

عکس/ قدم زدن احمدشاه قاجار ۱۰۵ سال پیش در حال قدم زدن در پاریس با تیپ اروپایی

عکس/ قدرت وحشتناک موج انفجار در بندرعباس

عکس/ زیبایی خیره کننده روباه صحرایی ایران با گوش‌های عجیب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ چهره متفاوت حاج قاسم سلیمانی ۴۵ سال پیش در دورۀ آموزش نظامی

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴/ افزایش ناگهانی قیمت طلا بعد از دور سوم مذاکرات

پیش بینی قیمت دلار امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴/ بازار دلار قفل شد

عکس/ ژست جالب فوزیه و سگ محبوبش ۸۴ سال پیش در چهلستون اصفهان

حذف حسین وفایی از رقابت های اسنوکر قهرمانی جهان

فیلم/ تصاویری از تلاش بی‌وقفه نیرو‌های امدادی برای مهار آتش در اسکله شهید رجایی

اطلاعیه شماره ۳ مدیریت بحران برای حادثه بندر شهید رجایی

عکس/ استوری متفاوت محسن چاووشی برای انفجار بندرعباس

فیلم/ توضیحات وزیر کشور در مورد تلاش برای مهار کامل آتش

بندرعباس فردا تعطیل شد

فیلم/ سنج و دمام زنی سوگوارانه در پی انفجار در بندرعباس

اعلام آمادگی عربستان برای کمک به ایران

ماجرای صدای انفجار‌ها در مهران چه بود؟

درخواست کارتال از درویش پیش از اردوی ترکیه

نمودار جام‌حذفی فوتبال ایران

فیلم/ آتش انفجار جدید کانتینر‌ها در بندرعباس

نظر کارشناس داوری درباره پنالتی استقلال

فیلم/ سرمربی پیکان: استقلال غیر از پنالتی نمی‌توانست به ما گل بزند

عراقچی در راه تهران

فیلم/ وزیر کشور: حادثه بندر شهید رجایی ۷۵۰ مصدوم و ۸ فوتی داشته است

جباری: امیدوارم قهرمان جام حذفی شویم

قیمت جدید بلیت مترو اعلام شد

اعلام شرایط اضطرار آلودگی هوا در بندرعباس

کلیه مقاطع تحصیلی بندرعباس تعطیل شد

فیلم/ فارس: آتش به چند کانتینر رسیده و انفجار‌ها ادامه دارد

مقام آمریکایی: دور سوم مذاکرات با ایران مثبت و سازنده بود

۸ کشته و ۷۵۰ زخمی در انفجار بندر شهید رجایی

آکسیوس: مذاکرات در حال پیشرفت است

فیلم/ رئیس پلیس هرمزگان: حادثۀ بندر شهید رجایی ۶ مفقودی دارد

فیلم/ خلاصه بازی استقلال ۱ - ۰ پیکان

اطلاعیه شماره ۲ سازمان مدیریت بحران کشور در پی حادثه بندر شهید رجایی

یک قدم تا رسیدن استقلال به فینال

حذف سپاهان از جام حذفی

فیلم/ آتش‌سوزی بندر شهید رجایی کنترل شد

تورم مواد خوراکی اعلام شد

فیلم ایرانی به جشنواره فرانسوی رفت

فیلم/ روایت شاهدان حادثه از انفجار در بندر شهید رجایی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

آغاز توزیع کارت ورود به جلسه کنکور

فیلم/ لحظه یورش پلیس فرانسه به خبرنگار ایرانی فرانسوی

انفجار بندرعباس شبیه انفجار بیروت است؟ /هوش مصنوعی پاسخ داد

فیلم/ تشویق مجتبی جباری هنگام گرم کردن بازیکنان تیم استقلال

فیلم/ وزیر کشور وارد بندرعباس شد

اطلاعیه شماره یک مدیریت بحران درمورد حادثه بندر شهید رجایی

فیلم/ اظهارات عراقچی در پایان مذاکرات امروز

فیلم/ تصاویری از بیمارستان نیروی سیدالشهدای بندرعباس

فیلم/ مکرون با ترامپ دست نداد

فیلم/ خسارت شدید به تاسیسات اسکله رجایی بندرعباس

فیلم/ تصاویری از اعلام اسامی مصدومان بستری شده در مراکز درمانی بندرعباس

فیلم/ واضح‌ترین تصویر از لحظه انفجار در بندر شهید رجایی