تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
داستان پرواز‌های بدون مسافر در اروپا چیست؟

هواپیما‌هایی حامل ارواح

به عبارت دیگر، انجمن فرودگاه‌های اروپایی شرکت لوفت‌هانزا را به این بند قانونی ارجاع می‌دهد تا بواسطه آن بتوانند هواپیما‌های خود را روی زمین نگه دارد و در عین حال جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی را از دست ندهند.

هواپیما‌هایی حامل ارواح

اقتصاد ۲۴-در بحبوحه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، برخی از شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند که باید پرواز‌های خود را حتی خالی و بدون مسافر حفظ کنند و طبق برنامه انجام دهند. این رویکرد بحث بر‌انگیز که مخالفت‌هایی را نیز به همراه داشته آنگونه که شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند منطبق با مقررات اروپایی است و با هدف حفظ جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی اختصاص داده شده به این شرکت‌ها در فرودگاه‌ها صورت می‌گیرد.
شبکه خبری فرانسوی «فرانس‌انفو» با پرداختن به این موضوع گزارشی در این خصوص منتشر کرده که با این پرسش آغاز می‌شود: آیا آسمان اروپا محکوم به عبور هواپیما‌های بدون مسافر است؟
در این گزارش رویکرد شرکت‌های هواپیمایی در این راستا نوعی اقدام پوچ و حتی آسیب‌رسان به محیط زیست محسوب شده و آمده است که بحث و جدل پیرامون چنین رویکردی پس از اظهارات اخیر مدیر عامل شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا آلمان داغ‌تر شده است.

کارشتن اشپور، مدیر عامل لوفت‌هانزا چند روز پیش از فرا رسیدن کریسمس ۲۰۲۱ به نشریه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» گفته بود: «به دلیل پایین آمدن میزان تقاضا در ژانویه، ما مجبور شدیم باز هم از شمار پرواز‌های خود بکاهیم، اما با این حال لازم است ۱۸ هزار پرواز غیرضروری دیگر در زمستان انجام دهیم.»


بیشتر بخوانید: کی‌یف: ایران هنوز عاملان سقوط هواپیمای اوکراینی را مجازات نکرده است


این سخنان تعجب و حتی تمسخر منتقدانه کابرران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و بویژه خشم برخی مسئولان و مقامات سیاسی را نیز شعله‌ور کرد.
کریما دلی، نماینده عضو فراکسیون حامیان محیط زیست در پارلمان اروپا در انتقاد از این رویکرد تا آنجا پیش رفت که از کمیسیون اروپا خواست برای ممانعت از انجام چنین پرواز‌هایی توسط شرکت‌های هواپیمایی که وی آن را «پرواز ارواح» خواند، وارد عمل شود.
این نماینده حامی محیط زیست که ریاست کمیسیون حمل و نقل و توریسم درپارلمان اروپا را نیز بر دوش دارد در نامه سرگشاده خود، قانون موسوم به «استفاده کنید یا از دست دهید» را که شرکت‌های هواپیمایی به موجب آن و از بیم از دست دادن جایگاه و زمان‌های پروازی در فرودگاه‌ها اقدام به حفظ پرواز‌های بدون مسافر می‌کنند، به شدت محکوم کرد.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ اروپایی نظیر لوفت‌هانزا، ایرفرانس، ایبریا، رایان ایر و ... طبق همین رویه قانونی جایگاه و زمان‌های پروازی مشخصی را در فرودگاه‌های قاره سبز به خود اختصاص داده اند.
شرکت‌های هواپیمایی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ می‌بایست دست کم از هشتاد درصدِ این زمان‌های پروازی استفاده می‌کردند، زیرا در غیر این صورت این زمان‌ها به نفع رقبا از آن‌ها گرفته می‌شد و به دیگر شرکت‌ها اختصاص می‌یافت.

تبعیت از یک قانونِ «غیرواقع‌گرایانه»؟

مقامات اروپایی درپی کاهش یافتن شدید شمار مسافران به دلیل بحران سلامت ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تصمیم گرفتند قانون «استفاده کنید یا از دست دهید» را در ماه مارس سال ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآوردند تا خطوط هوایی متحمل جریمه و زیان بیشتر نشوند.
این در حالیست که با از سرگیری ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۱، کمیسیون اروپا ماه مارس گذشته تصمیم گرفت که آستانه استفاده از زمان‌های پروازی اختصاص یافته به شرکت‌ها را به میزان ۵۰ درصد تثبیت کند؛ تصمیمی که خشم شرکت‌های هوایی را برانگیخت، زیرا به اعتقاد این شرکت‌ها آستانه رعایت این قانون هنوز خیلی بالا در نظر گرفته شده بود.
به همین دلیل است که مدیر عامل شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا انجام ۱۸ هزار پرواز بدون مسافر و غیرضروری در طول زمستان را ناشی از قوانین سخت‌گیرانه کمیسیون اروپا می‌داند که در شرایط تقاضای کمِ حاصل از پایداری همه‌گیری اعمال شده است.


بیشتر بخوانید: تلاش آمریکا و برخی کشور‌های منطقه برای حذف ایران از ترانزیت


حال آنکه که با کاهش آستانه تعیین شده و تسهیل روند لغو پروازها، حفظ زمان‌های کنونی پروازی برای شرکت‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود و این شرکت‌ها می‌توانند انتظار داشته باشند که آستانه رعایت زمان پروازی در سال ۲۰۲۳ به سطحِ پیش از دوران همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ بازگردد.
این در واقع موضع رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) است که اکثریت قریب به اتفاق خطوط هوایی را نمایندگی می‌کند.
وزیر حمل و نقل بلژیک معتقد است که اعمال قانون «استفاده کنید یا از دست دهید» در شرایط کنونی از نگاه شرکت‌های هواپیمایی علاوه بر غیرواقع‌گرایانه بودن بسیار «بی‌معنی از لحاظ اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است.»
وی روز دوشنبه، سوم ژانویه از کمیسیون اروپا خواست تا زمینه تسهیل در اجرای قانون یاد شده را برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم آورد.

بندی قانونی برای حفظ زمان‌های پروازی

آیا اتحادیه اروپا در تحمیل «پرواز ارواح» یا پروز‌های بدون مسافر به شرکت‌های هواپیمایی مقصر است؟ بروکسل این فرضیه را نادرست می‌داند.
کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که نشریه لو پاریزین روز هفتم ژانویه منتشر کرد اینچنین از خود دفاع کرده است: «هدف از کاهش آستانه رعایت زمان‌های پروازی در اتحادیه اروپا (از هشتاد به پنجاه درصد) دقیقا تضمین این مسئله است که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی خود را بدون نیاز به انجام پرواز‌های خالی در دوره‌ای که محدودیت‌های کرونایی مانع از انجام سفر برای شهروندان می‌شود، حفظ کنند.»
به موجب این بیانیه، برای انجمنی موسوم به ACI Europe که فرودگاه‌های اروپایی را نمایندگی می‌کند، شرکت‌های هواپیمایی در واقع «هیچ نیازی به انجام پرواز‌های خالی و بدون مسافر در اروپا ندارند.»
نماینده فرودگاه‌های اروپا در این راستا از بندی موسوم به «عدم استفاده موجه از زمان‌های پروازی» نام می‌برد که پانزدهم دسامبر گذشته از سوی کمیسیون اروپا به قانون مرتبط به آن افزوده شده است.


بیشتر بخوانید: دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی


در ادامه این بیانیه آمده است: «این ترتیبات قانونی نه تنها ممنوعیت‌های ساده سفر بلکه محدودیت‌های جابجایی، قرنطینه یا در شرایط در انزوا قرار گرفتن افراد را که بر اعتبار یا امکان انجام سفر یا درخواست سفر در مسیر‌های خاص تاثیر می‌گذارد، در بر می‌گیرد.»
به عبارت دیگر، انجمن فرودگاه‌های اروپایی شرکت لوفت‌هانزا را به این بند قانونی ارجاع می‌دهد تا بواسطه آن بتوانند هواپیما‌های خود را روی زمین نگه دارد و در عین حال جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی را از دست ندهند.
گفتنی است که کمیسیون اروپا پانزدهم دسامبر علاوه بر بند قانونی یاد شده، رویه‌ای را به منظور بازگشت تدریجی آستانه رعایت زمان‌های پروازی به وضعیت قبل از همه‌گیری (رعایت ۸۰ درصدی) در نظر گرفته که قرار است در فاصله ماه‌های مارس تا اکتبر آینده با افزایش میزان آستانه از ۵۰ به ۶۴ درصد در پیش گرفته شود.

یورونیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران