اقتصاد ۲۴- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جدیدترین گزارش شاخصهای آماری بخش ICT را منتشر کرده است که مربوط به فصل پاییز است و با نگاهی بر آمار عددی میتوان بهوضوح به وضعیت و جایگاه شرکتهای ارتباطی فعال در کشور پی برد.
مهمترین بخش این فصلنامه آماری که معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری وزارت ارتباطات تهیه کرده است، مربوط به «تلفن همراه» است.
در این بخش مشترکان فعال اپراتورهای «همراه اول»، «ایرانسل» و «رایتل» بهصورت شفاف اعلام شدهاند، به این ترتیب مشترکان فعال همراه اول حدود ۷۲.۸ میلیون، مشترکان ایرانسل حدود ۵۸ میلیون و مشترکان رایتل حدود ۵ میلیون هستند.
همراه اول توانسته است بهعنوان نخستین اپراتور تلفن همراه ایران، بیش از ۱۰۰ میلیون سیمکارت واگذار کند و ایرانسل نیز بیش از ۹۰ میلیون سیمکارت واگذار کند.
یکی از شاخصهای مهم زیرمجموعه این بخش، «سهم بازار» است که به «نسبت میزان فروش یک برند در یک محصول به فروش کلی آن محصول در بازههای زمانی فصلی یا سالیانه» اطلاق میشود؛ بنابراین با مقایسه سهم بازار فصول دوم و سوم ۱۴۰۰، متوجه میشویم که تنها «همراه اول» توانسته است رشد مداوم در سهم بازار داشته باشد. اپراتور اول تلفن همراه با رشد ۰.۰۲۹ درصدی در پاییز بهنسبت تابستان، توانسته است سهم بازار ۵۳.۵۶۹ درصدی را به ثبت رساند.
«ایرانسل» هم با وجود آنکه در پاییز ۱۴۰۰ بهنسبت تابستان با رشد ۰.۱۰۹ درصدی در سهم بازار مواجه شده، اما سهم بازار آن در تابستان ۱۴۰۰ بهنسبت بهار ریزش کرده بود، اکنون سهم بازار این اپراتور ۴۲.۷ درصد است.
«رایتل» نیز بهعنوان سومین اپراتور تلفن همراه کشور، تنها اپراتوری بوده که در پاییز امسال بهنسبت تابستان دچار ریزش ۰.۱۳۸ درصدی در سهم بازار شده و به سهم بازار ۳.۷۳۰ درصد رسیده است. این اپراتور در تابستان امسال با رشد سهم بازار مواجه شده بود؛ بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که «ایرانسل» توانسته است جلوی ریزش مشترکان خود در تابستان را بگیرد، در حالی که «رایتل» علیرغم رشد تعداد مشترکانش در تابستان ۱۴۰۰، با ریزش در پاییز مواجه شده است. «همراه اول» هم که همچنان با رشد مشترکان در سهماهه سوم سال جاری در صدر جدول تعداد مشترکان فعال اپراتورهای کشور قرار دارد.
جهت سادهسازی آماری و مقایسهای، وضعیت "سهم بازار" هرکدام از اپراتورهای تلفن همراه کشور را مطابق با گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طبق جدول زیر دستهبندی میکنیم:
ستون اول سهم بازار مربوط به «تابستان»، ستون دوم سهم بازار مربوط به «پاییز» و نهایتاً ستون آخر هم مقایسه این آمار در دو فصل میانی سال ۱۴۰۰ است.