تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
سعید محمد:

تکمیل زنجیره لجستیک کشور مورد تاکید است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری _صنعتی و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه باید زنجیره لجستیک کشور را تکمیل کنیم گفت: اگر بتوانیم خلاء‌های زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع می‌توانیم کریدور‌های حمل و نقل را احیا کنیم.

منطقه آزاد

اقتصاد۲۴- سعید محمد روز پنجشنبه در همایش لجستیک چابهار اظهار داشت: اصل این است که در چنین همایش‌هایی بخش‌های مختلف مربوط با این موضوع لجستیک بتوانند همدیگر را پیدا کنند و باهم تبادل نظر کنند. باید سعی شود از کار‌های جزیره‌ای پرهیز کنیم، کارایی این همایش‌ها این است که بتوانیم تا انتهای کار به اهداف مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی حجم تجارت را در دنیا سالانه ۴۲ هزار میلیارد دلار اعلام کرده است گفت: ایران در یک موقعیت استراتژیک قرار گرفته است و مبادلات تجاری زیادی را در منطقه خودمان شاهد هستیم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: ۲۲ کشور مورد تاثیر در تجارت و در اطراف ایران وجود دارد که شامل ۱۵ کشور همسایه و هفت کشور غیر همسایه مبادلات تجاری زیادی با ما دارند که جمعا ۲۲ کشور «هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار» در سال مبادلات تجاری دارند و سهم ایران از این میزان، هشت دهم درصد است.


بیشتر بخوانید: اشرافیت گرایی در مدیریت مناطق آزاد جایی ندارد


سعید محمد با طرح این سوال که چرا ما نتوانستیم به جایگاه واقعی تجاری ایران در منطقه دسترسی پیدا کنیم اظهار داشت: آماده نبودن کشورمان در بحث لجستیک و ترانزیت مهمترین مشکل است و برای همین است که در این همایش به موضوع مهم لجستیک می‌پردازیم.

وی تصریح کرد: کریدور‌های زیادی را در منطقه داریم، کردیور شمال _ جنوب که یکی از کریدور‌هایی است که امکان عبور از کشور ما را فراهم می‌کند.

مشاور رییس جمهور گفت: کریدور شرق _ غرب و اخیرا کمربندی جاده که طرح چین در منطقه تعریف شده است و در همه این کریدور‌ها کشور ما می‌تواند نقش‌آفرین باشد، اما بعضا مزیت‌های رقابتی‌مان را از دست می‌دهیم.

سعید محمد ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که بحث سیاسی، بین‌المللی و تحریم است، اما کسانی که می‌خواهند بارشان را به مقصد برسانند فقط و فقط ۲ موضوع برایشان مهم است؛ نخست اینکه با کمترین هزینه بار را به مقصد برسانند و دیگری اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالا‌های خود را را به مقاصد هدفشان حمل کنند.

وی افزود: به جای اینکه تقصیر را به گردن مسائل سیاسی و بین‌المللی بیندازیم خوب است که واقع‌بینانه موضوعات را کنکاش کنیم تا بتوانیم به پاسخ‌های درستی برسیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: امروز می‌بینیم که به جای اینکه از مسیر زمینی ایران استفاده شود از قزاقستان و بندر آکتاو بار‌ها مستقیم به بندر‌های آذربایجان و بعد هم به سمت اروپا منتقل می‌شود و عملا مسیر زمینی ما که از مسیر سرخس و اینچه‌برون می‌تواند محور کمربند شمالی کشور را تشکیل دهد در حال از بین رفتن است.

سعید محمد بیان داشت: به من گفته شده است که سرعت سیر کالا در کشور پنج کیلومتر در ساعت است، این عدد بسیار وحشتناک بوده و باری که امروزه به سمت اینچه‌برون می‌رود با اینکه آنجا راه‌آهن کشیده شده است، اما زمانی که بار می‌خواهد از آنجا عبور کند هیچ مزیتی برای صاحب کالا و بار ندارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم خلاء‌های زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع موفق خواهیم شد که کریدور‌ها را احیا کنیم و توجه داشته باشیم که هر کدام از دستگاه‌ها در احیای این کریدور‌ها نقش خاص خود را دارند.

مشاور رییس جمهور گفت: در بین دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بسیار تاثیرگذار است، وزارت راه و شهر سازی در تکمیل زیر ساخت‌ها، وزارت اقتصاد و داراریی در بخش گمرکات، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های مختلف آن در آسان کردن فرآیند صادرات و واردات، وزارت بهداشت و ناجا همگی می‌توانند کمک کنند.

سعید محمد تاکید کرد: حدود ۲۷ مجموعه در گمرکات و مرز‌های ما مستقر است و وظیفه دارند فرآیند‌های ترانزیتی را تسهیل کنند.

وی تصریح کرد: برخورد‌های جزیره‌ای باعث می‌شود که همیشه نارضایتی وجود داشته باشد، در یک گمرک سه دستگاه ایکس‌ری متوقف شده که بدلیل تداخلات بین بخشی بوده است. خیلی از جا‌ها از کوچک‌ترین امکانات برای ترانزیت برخوردار نیستند و خدمات رفاهی به ترانزیت کنندگان دچار اختلال است. ما در مناطق آزاد به دنبال این هستیم تا جایی که می‌شود ظرفیت‌ها را احیا کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد ظرفیت بالایی دارند؛ از ۷۴ گذرگاه زمینی ۳۰ گذرگاه در مناطق آزاد است و تعداد پست اسکله‌هایی که در کشور در حال بهره‌وری است ۹۹ پست اسکله در مناطق آزاد و ۱۴ پست اسکله هم در حال ساخت است.

سعید محمد افزود: ظرفیت کارگاه‌ها حدود یک میلیون تن در سال در فرودگاه‌های منطقه آزاد بوده و در حال افزایش است و ظرفیت ۶۰۰ هزار تنی به آن اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: از چابهار تا قشم در زنجیره لجستیک کشور هستیم، بندر و اسکله کاوه را داریم و اگر اتصال پُل قشم به بندرعباس محقق شود از بندر کاوه می‌توانیم خدمات لجستیکی و ترانزیتی را داشته باشیم.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: در بندر انزلی و امیرآباد، کاسپین، مرز‌هایی همچون سرخس و دوغارون، میلک و ریمدان مستقر هستیم و امیدواریم خط راه آهنی که اتصال برقرار می‌کند حتما نگاهی به مرز میلک داشته داشته باشد، در شمال بازارچه مرزی نوردوز و همینطور در مرز بازرگان با جمهوری آذربایجان و در مرز‌های بانه و مریوان، مرز باشماق، خسروی، پرویز خان در مرز اروند و درواقع در همه این نقاط ما ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم.

سعید محمد افزود: در کنار این ظرفیت لجستیکی، به دنبال این هستیم تا خدمات پولی و بانکی و همینطور سایر خدماتی که نیازمند تکمیل زنجیره لجستیک است را احیا کنیم.

وی ادامه داد: بحث بورس بین‌الملل را در مناطق آزاد پیگیری کرده‌ایم و مجوز‌های آن در حال اخذ است که می‌توانیم در یک بخش با فروش اوراق و تعریف پروژه‌هایی به صورت ارزی صندوق‌هایی را تاسیس کنیم تا از این مسیر بتوانیم زیرساخت‌ها را در مناطق آزاد در بخش لجستیک و تزانزیت تکمیل کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یکی از موضوعاتی که به جدیت دنبال می‌کنیم مناطق آزاد مشترک است، در تک تک گمرکات و مرز‌هایی که ما با کشور‌های همسایه و غیر همسایه داریم امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک وجود دارد.

سعید محمد ادامه داد: اگر بخواهیم بحث‌های لجستیکی‌مان تقویت شود چند حوزه را باید برنامه‌ریزی کنیم، نخست بحث زیرساخت‌ها است که در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای که نیاز به منابع دارد و درحال پیگیری است.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینیم منابع کشور در پروژه‌هایی صرف می‌شود که شاید الویت ندارد و در داخل کشور هم هزینه می‌شود، اما ضربه‌های اصلی و مسیر‌های ترانزیتی مورد غفلت قرار می‌گیرد. نیاز است که این موضوع بازنگری شود.

مشاور رییس جمهور افزود: علاوه بر تکیمل زیر ساخت‌ها نیاز به تسهیل خدمات داریم؛ بحث‌های بانکی، بیمه‌ای و انتقال‌ها نیازمند است در موردشان صحبت شود و اینکه یک نقطه کوری که داریم این است که همه دستگاه‌ها بسته به ماموریت‌هایشان می‌خواهند وظایف خودشان را انجام دهند، اینجا نیاز است که یک حکمرانی واحد داشته باشیم.

سعید محمد گفت: تمامی نهاد‌ها نیاز به یک متولی اصلی دارند، خیلی جا‌ها است که این نهاد‌ها باید در کنار هم کار‌ها را انجام دهند و معمولا جایی که کارِ گروهی نیاز است ما در آنجا دچار اختلال می‌شویم و باید در مناطق آزاد ما یک مدیریت واحد رقم بخورد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور همچنین در مراسم افتتاح نمایشگاه لجستیک چابهار شرکت می‌کند.

منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس