تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

طغیان اومیکرون؛ با چه خطراتی روبرو هستیم؟

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم به آمار‌های ابتلا و مرگ ومیر ناشی از اومیکرون در کشورمان استناد کنیم. به این خاطر که معمولا بستری و مرگ بعد از گذشت چند هفته از شروع موج خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین اینکه بگویم تعداد عفونت ها، مرگ و میزان ابتلا‌های ما چه اندازه است و به چه میزانی می‌رسد نمی‌توان به آمار‌ها استناد کرد. اما می‌توانیم به آمار کشور‌های دیگر استناد کنیم.

گسترش اومیکرون

اقتصاد۲۴- وزیر بهداشت روز‌های گذشته در حساب توئیترش رسما ورود ایران به پیک ششم کرونا را اعلام کرد. حالا هم متخصصان اپیدمیولوژی پیش بینی می‌کنند که آمار مبتلایان به اومیکرون هر هفته پنج برابر شود. علاوه بر این میزان پیش‌بینی می‌شود که مرگ و میر‌ها نیز سه رقمی شود.

در حال حاضر پژوهشی رسمی درباره شیوه رفتار اومیکرون در ایران وجود ندارد و از این رو مشخص نیست که سویه جدید چه اندازه می‌تواند در ایران خطرساز باشد و علاوه بر این، فرد مبتلا را به چه میزان می‌تواند با چالش روبرو کند.

اما علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران می‌گوید که سرایت پذیری اومیکرون نسبت به دلتا ۶۴ درصد بیشتر است. همچنین الگوی ابتلا در سنین مبتلایان زیر ده سال و ده سال تا بیست تغییر کرده است.

او معتقد است که تست‌های اومیکرون اغلب منفی کاذب است و علت آن را هم تشابه آن با سرما خوردگی اعلام کرده است.

علاوه بر این، اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت نیز در گزارشی، تصور اولیه مبنی بر ناچیز بودن مرگ ناشی از اومیکرون را رد کرده است. این اپلیکیشن که به شکل تخصصی به مسائل کرونا می‌پردازد، در این گزارش، مرگ‌ها و ابتلا‌های دو موج دلتا و اومیکرون در کشور‌هایی همچون آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، سوئد و سوئیس را مورد بررسی قرار داده است.


بیشتر بخوانید: ۲ علامت اصلی ابتلا به امیکرون


براساس این گزارش، قله مرگ و ابتلای اومیکرون در تمامی این کشور‌ها بسیار بیشتر از موج دلتا بوده است. برای مثال قله بستری اومیکرون ۴.۵ برابر بیشتر از دلتا بوده است. همچنین قله مرگ نیز ۴ برابر موج دلتا بوده و همچنان در حال افزایش است.

با این حال برخی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که با وجود کاهش عفونت ناشی از ابتلا به اومیکرون، میزان سرایت و ابتلا افزایش یافته است؛ بنابراین رکوردشکنی تاریخی میزان مرگ و ابتلا ناشی از کرونا در هفته‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

علائم اومیکرون در طول ۴ یا ۵ روز بروز پیدا می‌کند

طغیان اومیکرون؛ با چه خطراتی روبرو هستیم؟ مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست ودبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در این رابطه و در گفتگو با فرارو گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم به آمار‌های ابتلا و مرگ ومیر ناشی از اومیکرون در کشورمان استناد کنیم. به این خاطر که معمولا بستری و مرگ بعد از گذشت چند هفته از شروع موج خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین اینکه بگویم تعداد عفونت ها، مرگ و میزان ابتلا‌های ما چه اندازه است و به چه میزانی می‌رسد نمی‌توان به آمار‌ها استناد کرد. اما می‌توانیم به آمار کشور‌های دیگر استناد کنیم.

وی ادامه داد: میزان ابتلای به اومیکرون در موج اخیر آمریکا حدود سه یا چهار برابر میزان روزانه موج قبلی شان بود. اما تعداد مرگ‌های شان تقریبا برابر با موج پیشین بود؛ بنابراین دو واقعیت وجود دارد. اول اینکه در مورد کاهش کشندگی اومیکرون این حقیقت وجود دارد و در واقع کشندگی بسیار کمتر از موج دلتا است. اما تعداد مواردی که در آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشور‌های دیگر که به اومیکرون آلوده شده اند و دچار عفونت شدند، بسیار بیشتر بوده است. از طرفی اینکه حاصل ضرب این دو که در واقع می‌شود مرگ ناشی از اومیکرون، آیا کمتر از موج قبلی خواهد یا کمتر، به سادگی نمی‌شود جواب داد. چون دو مولفه وجود دارد که چقدر میزان تعداد موارد ما بیشتر از موج قبلی شود. دوم هم اینکه ما چه مقدار دچار کمبود تخت، دارو، اکسیژن، آی سی یو و... شویم؟ آن وقت شدت بیماری زایی ما افزایش پیدا کند یا نه؟

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه نمی‌توان پیش بینی کرد که تعداد مرگ ناشی از اومیکرون نسبت به موج دلتا بالاتر خواهد رفت یا خیر، اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت که سه رقمی شدن مرگ ناشی از اومیکرون دور از انتظار نخواهد بود. اینکه بگوییم تعداد موارد ابتلای ما افزایش پیدا کند، ولی تعداد مرگ‌ها ثابت باشد و همین ۳۰ نفر باقی بماند، امیدی واهی است. با توجه به آنچه دیده ایم متاسفانه از هفته‌های آینده تعداد مرگ‌های ما افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی اگر این روند ادامه پیدا کند. یعنی محدودیتی ایجاد نشود، میزان مرگ‌ها سه رقمی هم خواهد شد.

یونسیان در مورد مدت ابتلای فرد به اومیکرون و تغییرات علائم سویه جدید هم گفت: براساس اطلاعات من در مورد ابتلا به اومیکرون دو اتفاق رخ می‌دهد. اول اینکه ویروس سریع‌تر دوره نهفتگی خود را طی می‌کند. بدین معنا که اگر در سویه‌های قبلی می‌گفتیم که دو تا چهارده روز از زمان ورود ویروس تا بروز علائم طول می‌کشد و متوسط آن ۶ روز بود. حالا در مورد اومیکرون گفته می‌شود که این زمان کمتر است. مثلا ممکن است به شکل متوسط در طول ۴ یا ۵ روز پس از آلوده شدن علائم ظاهر شود. علاوه بر این به همان دلیل که شدت کمتر است یعنی همانطور که احتمال مرگ و بستری کمتر است، به همان شکل احتمال علائم دار شدن هم کمتر است. بدین معنا که همه طیف بیماری به سمت خفیف شدن رفته است.

چرا در کشور‌های غربی بستری‌ها بسیار زیاد شد، اما میزان مرگ و میر به همان میزان افزایش نیافت؟
وی افزود: بسیاری از مواردی که در کشور‌های غربی تشخیص داده شده، فردی بوده است که به دلیل دیگری همچون کیسه صفرا و... در بیمارستان بستری شده است، اما پس از اینکه از او تست گرفته شده، متوجه شده اند که فرد به اومیکرون نیز مبتلا است. یعنی طیف زیادی از افراد بدون علامت هستند، به خصوص افرادی که جوان هستند و واکسن دریافت کرده اند. در واقع هنر واکسن‌ها کاهش مرگ و میر و بیماری شدید است. اما درصدی که می‌توانند از ابتلای فرد به کرونا جلوگیری کنند، بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین تعداد بسیار زیادی از موارد ابتلا در کشور‌های غربی که شناسایی شده به این دلیل بوده است که تعداد بالایی از افراد برای موارد دیگری به بیمارستان مراجعه کرده اند و بعد از گرفتن تست از آن‌ها متوجه شده اند که این افراد مبتلا هستند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید- ۱۹در پاسخ به اینکه چرا در کشور‌های غربی بستری‌ها بسیار زیاد شده و میزان مرگ و میر به همان میزان افزایش نیافته، گفت: پاسخ این است که این تعداد به خاطر اومیکرون بستری نشده اند. بلکه فرد به علت دیگری بستری شده و روی تخت خوابیده است. آن علت هم ممکن است هیچ ارتباطی به کرونا نداشته باشد. اما تست او مثبت شده است؛ بنابراین در اومیکرون درصد افراد بدون علامت و علامت دار خفیف بسیار بیشتر از دلتا است. آن‌هایی هم که به دلیل عوارض کرونا بستری می‌شوند و فوت می‌کنند از دلتا بسیار کمتر است، اما این یک درصدی است. به این صورت که وقتی درصد کمتر در یک جمعیت بسیار بسیار بزرگ مبتلایان ضرب می‌شود، ممکن است حاصل این ضرب عدد بسیار بزرگ تری در مورد تعداد مرگ، بیماران بستری در آی سی یو و تخت‌های ویژه و همینطور خدمات مورد نیاز دارویی، اکسیژن و... باشد. با این حال برآیند این را من نمی‌توانم بگویم که در چه زمانی و به چه عددی خواهد رسید. چون به شکل قابل توجهی تابع به عملکرد ما و رفتار است که آیا محدودیت، تعطیلی و مراقب صورت بپذیرد یا رخ ندهد.

یونسیان اضافه کرد: هر اتفاق خوب و یا بدی که الان انجام بدهیم زودتر از یک یا دو هفته آینده، نتیجه آن را نخواهیم دید. در مورد میزان ابتلای فرد نیز نمی‌توان مدت زمان دقیقی اعلام کرد یا حداقل من در بررسی‌ها به نتیجه مشخصی نرسیده ایم، به همین دلیل نمی‌توانم در این رابطه اظهار نظری داشته باشم.

اومیکرون کودکان را بیشتر از سایر گروه‌های سنی آلوده نمی‌کند

وی در پاسخ به این سوال که اومیکرون در مواجهه با کودکان، جوانان و بزرگسالان چه رفتاری از خود نشان می‌دهد، گفت: همانطور که سویه‌های قبلی در سالمندان و در افراد دارای بیماری زمینه شدت بیشتری داشت و در کودکان و جوانان خفیف‌تر بود، اومیکرون نیز همین رفتار را طی کرده است. از طرف پرسیده می‌شود که چرا ابتلای کودکان در انگلیس بیشتر شده است. علت هم این است که مدارس در این کشور بازگشایی شده است و با افزایش تماس کودکان با یکدیگر به اومیکرون مبتلا شده است. از طرفی یک سری از این کودکان هنوز واکسنی برای آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل واکسنی هم دریافت نکرده اند؛ بنابراین به دو دلیل می‌تواند نسبت ابتلای اومیکرون در میان کودکان بیشتر از بزرگسالان باشد. اول اینکه برای بخشی از کودکان واکسنی وجود نداشته است. دوم هم اینکه بسیاری از کشور‌ها مدارس شان را بازگشایی کرده اند و شاهد آلوده شدن بیشتر کودکان بوده اند.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود اومیکرون کودکان را بیشتر از سایر گروه‌های سنی آلوده می‌کند، علمی و صحیح نیست. چرا که تاکنون هیچ گونه‌ای از هیچ واریانتی تمایلی به آلودگی بیشتر کودکان از خود نشان نداده است. همچنین مشاهداتی هم که برخی‌ها داشتند، در مطالعاتی که بعدتر انجام شده تایید نشده است.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی