اقتصاد۲۴- در جدول بالا، تعداد فراخوانهای سازندگان خودرو را میبینید؛ بر اساس محاسبات فعلی، در دنیا ۳۰.۳ میلیون خودروی سواری به دلیل نقص ایمنی در سال ۲۰۲۰ فراخوان شدند. در نیمه اول سال ۲۰۲۱، این رقم به بیش از ۱۸.۶ میلیون خودرو رسید.
با بیش از ۴۰۰ فراخوان، ولوو، هوندا و میتسوبیشی بدترین تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ به شمار آمدند؛ با ۳۲۸ فراخوان و درگیری بیش از ۷ میلیون خودرو، تویوتا بیشترین خودروهای سواری را به دلیل مسائل ایمنی فراخوان کرده است.
پس از آن هوندا با ۵.۸ میلیون خودروی سواری و فورد با حدود ۵ میلیون دستگاه خودرو در صدر فراخوانها قرار دارد. تسلا (۱۳%)، مزدا (۲۶%)، جنرال موتورز (۵۳%) و جگوار لندرور (۷۵%) کمترین نرخ فراخوان را در سال ۲۰۲۰ داشتند. خودروسازان آلمانی BMW، فولکس واگن و دایملر به ترتیب ۱۲۶، ۱۲۱ و ۸۶ درصد فراخوان کرده اند.
بیشتر بخوانید: وقتی همه ناراضی هستند؛ قیمتگذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو
بیشترین فراخوانی که طی سال ۲۰۲۱ صورت گرفته مربوط به حفاظت از سرنشینان بوده است؛ در حالی که تجهیزات الکتریکی/الکترونیکی ۱۷.۵ درصد و سیستم انتقال قدرت کمتر از ۱۰ درصد بوده است.
بخشهای دیگر مانند شاسی (۸%)، سیستم ترمز (۶%)، بدنه (۴%)، سیستم فرمان (۲%) و سایر مجموعهها (۱%) نقش کوچکی دارند. با حجم فراخوان کمی کمتر از ۲.۷ میلیون خودرو یا سهمی در حدود ۱۵ درصد، نقص نرم افزار داشته اند.
علیلو میگوید: وقتی این بنگاه تولیدی که در اصل مال خود دولت است، تحت تصدی و مدیریت اوست، خودش به خودش نمیتواند فراخوان بزند. باید اصلاح ساختار در دولت و صنعت خودرو صورت گیرد.
تصادفی که در بهبهان صورت گرفت، پلیس راهور ۳ بار اعلام کرد که کیسههای هوای بیش از ۹۰ درصد خودروهایی که در داخل ساخته شده بودند، باز نشد.
هادیانفر پس از این تصادف، خودروهای ساخت داخل را مشابه ارابه مرگ توصیف کرد که پس از آن خودروسازان تنها در یک برنامه تلویزیونی یک توجیهی مطرح کردند و پس از آن دیگر خبری از رسیدگی نیست.
علیلو میگوید: در دنیا کافیست ایربگ یک خودرو باز نشود و جان سرنشین به خطر بی افتد، تمام دستگاهها وارد میشوند و خودروساز را توبیخ میکنند، اما در ایران اینگونه نیست.
مسایل اقتصادی، فرهنگ خاص ایرانیها، ضعف نظارت بر مباحث کیفی خودروها، وضعیت مالی نامناسب خودروسازان و همچنین، کمبود ظرفیت پذیرش در تعمیرگاهها و نمایندگیهای مجاز، از جمله مسایلی است که کارشناسان در زمینه عدم فراخوان از سوی خودروسازها، روی آن دست میگذارند.
کافیست گشتی در فضای مجازی بزنیم و آخرین فراخوانی که از طرف خودروسازان آمده را ببنیم که متعلق به سال ۹۲ است! این در شرایطی است که بارها شنیدهایم و احتمالا خواهیم شنید که غولهای خودروسازی دنیا، دست به فراخوان محصولات خود در سطحی وسیع میزنند.
بسیار پیش آمده که خودرویی ساخت داخل و صفر کیلومتر، از همان ابتدا با مشکلاتی بعضا اساسی رو به رو بودهاند، اما فراخوانی انجام نشده و مشتری، خود به تعمیرگاه میرود.
این روزها زمانی که سری به نمایندگی خودروسازان میزنیم، انواع خودروهای صفر کیلومتر را میبینیم که با مشکلات زیادی مواجه شده اند.
یکی از افراد، سال گذشته در قرعه کشی خودرو برنده میشود، اکنون که یک سال از خرید این خودرو نگذشته است، تاکنون ۳ بار سیلندر این خودرو تعویض میشود و نمایندگی خودروساز گفته است خودرو را فعلا حرکت ندهید تا مشخص شود ایراد از خودرو است یا در اثر عوامل دیگری خراب شده است!
در بازارهای بزرگ جهان، با آن رقابت سرسختانه و میلیمتری که میان خودروسازها وجود دارد، طبعا کوچکترین عیب و خطایی بازار آنها را به خطر میاندازد و اوضاع شان را به هم میریزد، اما در خودروسازی ایران داستان چیز دیگری است.
در تمام دنیا، خودروسازها حتی کوچکترین مشکل را مشکلی بزرگ میدانند و برای رفع آن فراخوان میزنند، به طور مثال، ۸۱۷ هزار خودروی تسلا با مشکلی نرمافزاری در سیستم هشدار کمربند ایمنی مواجه شدند؛ این خودروساز آمریکایی ضمن صدور فراخوان برای این خودروها اعلام کرده که بهزودی این مشکل را با بهروزرسانی OTA به صورت کاملا رایگان رفع میکند.
حال اگر برای گارانتی دورهای به نمایندگی خودروسازان برویم، اگر از یک حدی بیشتر خودرو مشکل داشته باشد، مابقی هزینهها به گردن خود مالک است!
در حال حاضر نیز که برخی خودروسازان خیال خود را راحت کرده و سیستم ارائه خدمات پس از فروش را اینترنتی کردهاند، تا دیگر با ازدحام و اعتراض مشتریان در نمایندگیهای مجاز خود مواجه نباشند. این موضوع نیز البته به نوعی با عادی بودن وجود عیب و ایراد در خودروهای داخلی و عدم اعتراض مشتریان مرتبط است، که اگر این گونه نبود، تجربه فراخوان سبب میشد تا آنها، ظرفیت تعمیرگاهها و نمایندگیهای مجاز خود را افزایش دهند و آمادگی لازم را در برابر فراخوانهای احتمالی داشته باشند.