تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

خودروهای معیوبی که فراخوان نمی شوند/ خودروساز: خودرو را تکان ندهید تا مشکل را پیدا کنیم!

تمام خودروسازان بزرگ دنیا، هزاران خودرو از محصولات معیوب خود را فرا خوانده‌اند تا بی‌هیچ هزینه ای، ایراد‌ها را برطرف کنند.

خودرو

اقتصاد۲۴- در جدول بالا، تعداد فراخوان‌های سازندگان خودرو را می‌بینید؛ بر اساس محاسبات فعلی، در دنیا ۳۰.۳ میلیون خودروی سواری به دلیل نقص ایمنی در سال ۲۰۲۰ فراخوان شدند. در نیمه اول سال ۲۰۲۱، این رقم به بیش از ۱۸.۶ میلیون خودرو رسید.

با بیش از ۴۰۰ فراخوان، ولوو، هوندا و میتسوبیشی بدترین تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ به شمار آمدند؛ با ۳۲۸ فراخوان و درگیری بیش از ۷ میلیون خودرو، تویوتا بیشترین خودرو‌های سواری را به دلیل مسائل ایمنی فراخوان کرده است.

پس از آن هوندا با ۵.۸ میلیون خودروی سواری و فورد با حدود ۵ میلیون دستگاه خودرو در صدر فراخوان‌ها قرار دارد. تسلا (۱۳%)، مزدا (۲۶%)، جنرال موتورز (۵۳%) و جگوار لندرور (۷۵%) کمترین نرخ فراخوان را در سال ۲۰۲۰ داشتند. خودروسازان آلمانی BMW، فولکس واگن و دایملر به ترتیب ۱۲۶، ۱۲۱ و ۸۶ درصد فراخوان کرده اند.


بیشتر بخوانید: وقتی همه ناراضی هستند؛ قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو


بیشترین فراخوانی که طی سال ۲۰۲۱ صورت گرفته مربوط به حفاظت از سرنشینان بوده است؛ در حالی که تجهیزات الکتریکی/الکترونیکی ۱۷.۵ درصد و سیستم انتقال قدرت کمتر از ۱۰ درصد بوده است.
خودرو
بخش‌های دیگر مانند شاسی (۸%)، سیستم ترمز (۶%)، بدنه (۴%)، سیستم فرمان (۲%) و سایر مجموعه‌ها (۱%) نقش کوچکی دارند. با حجم فراخوان کمی کمتر از ۲.۷ میلیون خودرو یا سهمی در حدود ۱۵ درصد، نقص نرم افزار داشته اند.

علیلو می‌گوید: وقتی این بنگاه تولیدی که در اصل مال خود دولت است، تحت تصدی و مدیریت اوست، خودش به خودش نمی‌تواند فراخوان بزند. باید اصلاح ساختار در دولت و صنعت خودرو صورت گیرد.

تصادفی که در بهبهان صورت گرفت، پلیس راهور ۳ بار اعلام کرد که کیسه‌های هوای بیش از ۹۰ درصد خودرو‌هایی که در داخل ساخته شده بودند، باز نشد.
هادیانفر پس از این تصادف، خودرو‌های ساخت داخل را مشابه ارابه مرگ توصیف کرد که پس از آن خودروسازان تنها در یک برنامه تلویزیونی یک توجیهی مطرح کردند و پس از آن دیگر خبری از رسیدگی نیست.

علیلو می‌گوید: در دنیا کافیست ایربگ یک خودرو باز نشود و جان سرنشین به خطر بی افتد، تمام دستگاه‌ها وارد می‌شوند و خودروساز را توبیخ می‌کنند، اما در ایران اینگونه نیست.

مسایل اقتصادی، فرهنگ خاص ایرانی‌ها، ضعف نظارت بر مباحث کیفی خودروها، وضعیت مالی نامناسب خودروسازان و همچنین، کمبود ظرفیت پذیرش در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز، از جمله مسایلی است که کارشناسان در زمینه عدم فراخوان از سوی خودروسازها، روی آن دست می‌گذارند.
خودرو
کافیست گشتی در فضای مجازی بزنیم و آخرین فراخوانی که از طرف خودروسازان آمده را ببنیم که متعلق به سال ۹۲ است! این در شرایطی است که بار‌ها شنیده‌ایم و احتمالا خواهیم شنید که غول‌های خودروسازی دنیا، دست به فراخوان محصولات خود در سطحی وسیع می‌زنند.

بسیار پیش آمده که خودرویی ساخت داخل و صفر کیلومتر، از همان ابتدا با مشکلاتی بعضا اساسی رو به رو بوده‌اند، اما فراخوانی انجام نشده و مشتری، خود به تعمیرگاه می‌رود.

این روز‌ها زمانی که سری به نمایندگی خودروسازان می‌زنیم، انواع خودرو‌های صفر کیلومتر را می‌بینیم که با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

یکی از افراد، سال گذشته در قرعه کشی خودرو برنده می‌شود، اکنون که یک سال از خرید این خودرو نگذشته است، تاکنون ۳ بار سیلندر این خودرو تعویض می‌شود و نمایندگی خودروساز گفته است خودرو را فعلا حرکت ندهید تا مشخص شود ایراد از خودرو است یا در اثر عوامل دیگری خراب شده است!

در بازار‌های بزرگ جهان، با آن رقابت سرسختانه و میلیمتری که میان خودروساز‌ها وجود دارد، طبعا کوچک‌ترین عیب و خطایی بازار آن‌ها را به خطر می‌اندازد و اوضاع شان را به هم می‌ریزد، اما در خودروسازی ایران داستان چیز دیگری است.

در تمام دنیا، خودروساز‌ها حتی کوچک‌ترین مشکل را مشکلی بزرگ می‌دانند و برای رفع آن فراخوان می‌زنند، به طور مثال، ۸۱۷ هزار خودروی تسلا با مشکلی نرم‌افزاری در سیستم هشدار کمربند ایمنی مواجه شدند؛ این خودروساز آمریکایی ضمن صدور فراخوان برای این خودرو‌ها اعلام کرده که به‌زودی این مشکل را با به‌روزرسانی OTA به صورت کاملا رایگان رفع می‌کند.

حال اگر برای گارانتی دوره‌ای به نمایندگی خودروسازان برویم، اگر از یک حدی بیشتر خودرو مشکل داشته باشد، مابقی هزینه‌ها به گردن خود مالک است!

در حال حاضر نیز که برخی خودروسازان خیال خود را راحت کرده و سیستم ارائه خدمات پس از فروش را اینترنتی کرده‌اند، تا دیگر با ازدحام و اعتراض مشتریان در نمایندگی‌های مجاز خود مواجه نباشند. این موضوع نیز البته به نوعی با عادی بودن وجود عیب و ایراد در خودرو‌های داخلی و عدم اعتراض مشتریان مرتبط است، که اگر این گونه نبود، تجربه فراخوان سبب می‌شد تا آنها، ظرفیت تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز خود را افزایش دهند و آمادگی لازم را در برابر فراخوان‌های احتمالی داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ماجرای مشاهده دود غلیظ در خیابان دماوند تهران

عکس/ چهره دیده نشده از یحیی غول سریال مختار در ۴۰ سالگی

برق ارزان عامل بحران آب در ایران!

زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی کنکور مشخص شد

آتش‌سوزی در فروشگاه کفش خیابان دماوند تهران

فیلم/ نماینده مجلس: باور کنیم آمریکا در حال فروپاشی است

عکس/ کاریکاتور کنایه آمیز روزنامه سازندگی درباره حضور جواد لاریجانی در تلویزیون

گزارش تکان دهنده مرکز آمار درباره تورم خوراکی‌ها چه می‌گوید؟/ گرانی بی‌پایان در سایه وعده‌های بی اثر دولت‌ها

عکس/ حمله شدید و تند یک تراکتوری به علیرضا فغانی

فیلم/ ادعا‌های جدید ترامپ درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

عکس/ امان‌الله جهانبانی اولین فرمانده ارتش مدرن ایران ۱۲۰ سال پیش در کنار پدرش

علت انفجار در پردیسان قم چه بود؟

عکس/ پست اینستاگرامی فغانی پس از فینال جام باشگاه‌ها

بازی انرژی پاک را تغییر کرد؟

فیلم/ عملیات اطفای حریق در هورالعظیم مرز ایران و عراق

شرط ورود سرمایه‌های بزرگ به بازار سهام چیست؟

کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن یک تصور غیرواقعی است!

عکس/ چهره خندان و صمیمی سرلشکر رحیم صفوی و سردار قاآنی ۲۴ سال پیش سوار بر یک ون

کمک هزینه ازدواج و مراسم ترحیم شامل کدام بازنشستگان می‌شود؟

بورس سبزپوش شد

رقابت پرسپولیس و استقلال دوباره داغ شد

عکسی از شاپور ساسانی با تاج پادشاهی در یکی از میادین تهران

اعلام تاریخ قطعی آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش

رد پای گروه سیاهپوشان افغانستان در پرونده سما جهانباز/ ارتباط پرونده ربایش وحیده نیازی و پرونده مفقودی سما چیست؟

فیلم/ جریان رادیکال ایرانی مخرب‌تر از سنگرشکن‌ها

عراقچی: نتانیاهو دقیقاً چه چیزی می‌کشد؟

عراقچی راهی چین شد

ادعای تازه معاون سیما درباره رضا رشیدپور

نجات بورس با اوراق یک ریالی؟

باد بازار خودرو خوابید

پشت پرده تغییر موضع ترامپ در قبال پوتین چیست؟

عکس/ انفجار در یک مجتمع مسکونی در پردیسان قم

تغییر قیمت میلیونی سکه

فیلم/ انتشار دود بسیار غلیظ در محدوده خیابان شریعتی تهران

سایه قارچ‌ها بر دیپلماسی؛ تهدید هسته‌ای و درخواست برای حمله پیش‌دستانه به ایران با استوری مشاور قالیباف

پایان سال تحصیلی و آغاز یک بازار خاموش؛ روپوش‌هایی که فقر را فریاد می‌زنند/ داستانی از فقری پنهان در آگهی‌ها

فیلم/ کوهنوردی خرس قهوه‌ای و توله‌هایش در اردبیل

جاسوس‌های پرده نشین یک ماه پس از حمله ۲۳ خرداد/ واکاوی حمله به جلسه شورای‌عالی امنیت‌ملی و احتمال نقش نفوذی‌ها

زمان حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات

فیلم/ همه چیز درباره کاترین شکدم، زن یهودی مرموز

روایت افراد دچار معلولیت از ۱۲ روز پر استرس جنگ

فیلم/ حضور غیرمنتظره ترامپ در جشن قهرمانی چلسی

روایت‌ها از آتش‌سوزی جنگل‌ها در جنگ ۱۲روزه

شاهین اتومات ارزان شد

راه‌های خروج از بحران اقتصاد ایران در نگاه بخش خصوصی

بیت کوین بازهم رکورد شکاند؛ صعود به بالای ۱۲۰ هزار دلار

اختلاف زمان و تاریخ میان جدول و واقعیت خاموشی‌ها

افزایش تنش میان پوتین و ترامپ بر سر اوکراین

زخم‌های باز اوین و روایتی از ویرانی و تروما/ سرگذشت ساکنان این منطقه از تخریب تا مفقودی اموال

احتمال ریزش قیمت طلا قوت گرفت