تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۱

فرمان رئیسی به رئیس پلیس راهور: این خودروها را پلاک نکنید

سردار هادیانفر با اشاره به وضعیت کیفیت خودروها و اینکه باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم، گفت: در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم و خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.

فرمان رئیسی به رئیس پلیس راهور

اقتصاد۲۴- سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، بعد از ظهر امروز در جلسه با مدیران استان اصفهان، ضمن تبریک سال جدید اظهار داشت: ما ۲۳۶ هزار کیلومتر در کشور راه، ۵۴ میلیون راننده دارای گواهینامه و ۳۸ میلیون هم وسیله نقلیه داریم که ۳۵ درصد این وسایل نقلیه فرسوده هستند؛ این مقدار در ناوگان عمومی ۸۰ درصد فرسوده هستند؛ ۱۲ میلیون موتور سیکلت هم داریم که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتای آن کارکرده و فرسوده است؛ بنابراین در بخش وسایل نقلیه کشور خیلی اوضاع خوبی نداریم.

وی ادامه داد: مشکل اساسی ما در تصادفات است؛ در این حوزه ۳۰ سازمان نقش دارند که نقش اصلی متوجه ۸ سازمان است؛ در میان عوال مختلف هم ۵ مورد، عامل اصلی تصادفات است؛ اول مدیریت، بعد قوانین مقررات، بعد عامل انسانی، سپس راه و در آخر وسیله.

هادیانفر در ارتباط با مدیریت گفت: ما در این حوزه، نقص قانونی نداریم؛ چرا که صراحتا در ماده ۱۰۸ تکالیف مشخص شده است و شوراهای مختلفی را مشخص کرده که رئیس شورای عالی ایمنی در حمل و نقل و ترافیک، شخص رئیس‌جمهور است؛ اولین شورای ایمنی در حمل و نقل و ترافیک بعد از ۸ سال با حضور رئیس‌جمهور شکل گرفت؛ در دولت یازدهم و دوازدهم حتی یک جلسه هم با راهور برگزار نکردند و حتی در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی، معاون اول رئیس جمهور گفت ما افسوس می‌خوریم که این جلسات را زودتر برگزار نکردیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مدیریت کلان کشور باید بخواهد تا تصادفات کاهش پیدا کند، تصریح کرد: به ازای هر نفری که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، کشور ۵.۳ میلیارد تومان کشور هزینه می‌دهد؛ خسارت ناشی از تصادف ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ در بودجه کشور ۹ تا ۱۱ درصد از سبد دولت را به خسارت تصادفات اختصاص می‌دهیم؛ بعضا بیمه‌ها به یک آدم مجروح به اندازه ۳ برابر دیه، هزینه پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به خسارت معنوی ناشی از تصادفات، ادامه داد: در هر تصادفات، به ازای یک نفر کشته، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح و معلول داریم؛ ما سال گذشته بالغ بر ۱۷ هزار کشته و نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر مجروح داشتیم که در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد آن‌ها معلول و قطع نخاعی هستند و تا آخر عمر نمی‌توانند حرکت کنند و ما در بخش خسارت معنوی، هیچ مکانیسم جبرانی نداریم.

هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت ۲ نفر در جاده‌های می‌میرند که در این چند روز گذشته، به ۲.۳ نفر افزایش یافته است، به سخن مقام معظم رهبری در مورد تصادفات جاده‌ای اشاره و بیان کرد: حاکمیت در قالب مدیریت باید این را جبران کند که این اراده را من در این دولت می‌بینم و خود من ۲ جلسه با رئیس‌جمهور و ۲ جلسه هم با معاون اول داشتم.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه قوانین هم اشاره کرد و گفت: این قوانین خوب است، ولی بازدارنده نیست؛ به خاطر شرایط اقتصادی هم این تذکر را داده‌ایم که به جای جرایم حاشیه‌ای، مأموران راهور روی جرایم اصلی و حادثه‌ساز تمرکز کنند؛ با این حال ما سال گذشته ۱۰۵ میلیون جریمه اعمال کردیم و پیشنهاد دادیم برای تخلفات حادثه‌ساز جرائم افزایشی اعمال کنیم.


بیشتر بخوانید: حملات تند جمهوری اسلامی به دولت رئیسی


وی با اشاره به وضعیت راه‌ها، با بیان اینکه حدود ۵ و ۲۰۰ نقطه هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم، تأکید کرد: از این میزان، ۳ هزار و ۲۰۰ مربوط به جاده‌ها و ۲ هزار تا هم مربوط به شهرهاست؛ ۳۸.۵ درصد تصادفات در همین نقاط است؛ حل این مشکل نیاز به منابع دارد که ما این را در جلسه با رئیس‌جمهور و وزیر راه مطرح کردیم و قرار شد ۵ هزار میلیارد تأمین مالی صورت گیرد.

هادیانفر گفت: ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی است؛ اما ۷۰ درصد کشته‌ها در راه‌ها است و باید به این توجه کرد؛ تمرکز ما روی راه‌های اصلی است، ولی نباید فراموش کرد ۱۸۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی داریم که باید ایمن‌سازی شوند؛ چون ۱۲ درصد کشته‌ها برای روستاهاست.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به وضعیت بد خودروها هم گفت: ما اصلا خودروی ملی نداریم، بلکه خودروی چینی داریم؛ اگر خودروی ملی داشتیم نباید با بالا و پایین شدن قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر کند؛ عمده قطعات از چین وارد می‌شود و اکثرا هم بی‌کیفیت است؛ در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم و خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.

وی افزود: باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم؛ به همین دلیل داریم سازمان‌ها را هماهنگ می‌کنیم و وزارت صمت را هم وارد کار کردیم؛ به وزارت صمت گفتم نیازی به تولید ۳ میلیون خودرو در سال نیست، چون اولا کشور کشش این مقدار را ندارد، دوما ۸۰۰ هزارتا خودرو تولید کنید، ولی ایمن تولید کنید؛ درصد کشته‌های ما در خودرو خیلی بیش از ۱۲ درصد است.

هادیانفر به عامل انسانی هم اشاره و تصریح کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کرد که بیشترین مورد هم خستگی و خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی است؛ تحقیقات ما می‌گوی ۱۸ درصد کار همیاران ما در کاهش تصافات و رعایت قوانین مؤثر بوده است؛ بنابراین صداو سیما و آموزش و پرورش و ارشاد باید پای کار بیایند و کمک کنند؛ در این مورد هم دولت کاملا نشان داده که قصد همراهی دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ؛ راهور سالانه ۷ هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌کند؛ از این مقدا ۳۰ درصد برای وزارت راه و جاده‌ها، ۳۰ درصد برای شهرداری‌ها، ۲۰ درصد برای صندوق تأمین خسارت‌های بدنه دولت و بیمه مرکزی، ۱۵ رصد برای زیرساخت‌های پلیس و ۵ درصد هم برای فرهنگ‌سازی اختصاص می‌یابد؛ در ۸ سال قبل، غالب این پول صرف حقوق و هزینه‌های جاری می‌شد و فقط ۷ تا ۱۱ درصد این پول توزیع شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها گفت: ۵۴ هزار میلیارد درآمد به بیمه‌هاست که اگر ۱۰ آن را از بیمه‌ها بگیریم و به توسعه راه‌ها و برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز نوسازی راه‌ها و دوربین‌ها اختصاص بدهیم، می‌توانیم تصادفات را کاهش دهیم.

فرمان رئیسی به رئیس پلیس راهور : این خودروها را پلاک نکنید

هادیانفر گفت: چند جلسه با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان داشتیم که خودروسازها هم در این جلسات بودند و به آن‌ها اولتیماتوم که اگر ایمن‌سازی را انجام ندهند، جلوی شماره گذاری را می‌گیریم؛ دولت هم این موضوع را با جدیت دارد دنبال می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه هوشمندسازی هم اشاره و بیان کرد: کارهای زیادی در این زمینه انجام دادیم؛ قبلا افسران ما برگه جریمه می‌کردند، اما الان همه مجهز به دست افزار هستند و بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دست افزار در سطح کشور داریم و مأموران ما با قبض دیگر کسی را جریمه نمی کنند و با این دست افزارهای هوشمند، بحث معاینه فنی خودروها، خودروهای مسروقه و مکشوفه، دستورهای قضایی روی خودرو و غیره را می‌توانند ببینند.

وی ادامه داد: یک کار دیگری که در حوزه هوشمندسازی انجام دادیم، کروکی الکترونیک است که این کار در استان قم در حال انجام است و به زودی در کل کشور اجرا می‌شود تا قبض کروکی هم جمع شود؛ همچنین سامانه متوسط سرعت را در ۶ استان کشور عملیاتی کردیم و با انجام یک محاسبه معین می‌کند که فرد با سرعت غیرمجاز حرکت کرده یا خیر و جریمه را اعمال می‌کند.

هادیان فر در خصوص عوارض هم کفت؛ در حال حاضر، بخش خصوصی که مسؤول عوارض آزادراهی است، مجوز گرفته‌ است تا عوارض را به صورت دستی اخذ کنند، اما این مفاسد اینجا می‌کند و نباید این اخذ عوارض از مدار ای تی سی خارج شود.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عربستان ۲۰۲۵؛ از میانجی گری میان ایران و آمریکا تا حل بحران اوکراین/ در عربستان انقلاب نخواهد شد، چون جوانان بن سلمان را دوست دارند/ پادشاهی سعودی مانند کره جنوبی مدرنیزه می‌شود

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ گنگ مهسا حجازی در حال خرید عید با کلاه گپ چند میلیونی

عکس/ استوری عاشقانه آیسان آقاخانی و رضا گلزار حسابی سروصدا کرد

عکس/ بنر‌های عجیب در سراسر شهر تهران جلب توجه کرد

عکس/ سارا و نیکا در آغوش محسن تنابنده

عکس/ استایل طاووسی شبنم قلی‌خانی با جواهر گران قیمت

عکس/ نمایی از خرم آباد ۹۳ سال پیش با خانه‌های کاهگلی

عکس/ قابی ماندگار و دیدنی از کتایون ریاحی در کنار نوه محمدعلی فردین

عکس/ حال و هوای مردم تهران در اسفند ۲۳ سال پیش

عکس/ تیپ کژوال لیندا کیانی با کیف و گوشواره یاقوتی

حال و هوای مراسم قاشق‌زنی چهارشنبه سوری در قزوین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

توصیه جدی وزارت بهداشت برای خرید شیرینی و آجیل

اعتراف اسکارلت جوهانسن

شیرینی پزی مخصوص عید ۱۴۰۴

مرگ هولناک دختر مدرسه‌ای در ویلای اجاره‌ای

طرز تهیه فرنی شیره انگور، افطاری گرم و مقوی

جی ۲۰ چگونه عمل می‌کند و چرا اهمیت دارد؟/ اگر G20 متحمل شکست شود چه چیزی از بین خواهد رفت؟

رسوایی با برگه آزمایش

طرز تهیه نان سیب زمینی روسی

ربودن زن جوان با قصد آزار و اذیت

چرا برخی خاطرات را فراموش می‌کنیم؟

زیدآبادی: دکتر پزشکیان! مملکت در حال فنا شدن است، می‌خواهی چه کنی؟

ایران خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شد

محمد فاضلی: عدد دبش در تاریخ ریاضیات می‌ماند!

واتساپ با قابلیت‌های تازه به‌روز‌رسانی شد!

سرپیچی ایرلاین‌ها از ممنوعیت توزیع مواد غذایی ناسالم

توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره محتوای نامه ترامپ به ایران

فیلم/حافظ‌خوانی سفیر کره جنوبی در ایران

ساعت کاری کارمندان تغییر کرد

پزشکیان: امروز دیگر کسی حرف خوب بدون عمل را از ما قبول نمی‌کند

پوتین: با پیشنهاد آتش‌بس موافقیم

ماجرای شماره متفاوت آقای گل لیگ یک

CFT و پالرمو در کمیسیون تصویب شد

آمریکا وزیر نفت را تحریم کرد

جزئیات قرعه‌کشی دور حذفی لیگ نخبگان آسیا اعلام شد

الجولانی پیش‌نویس اعلامیه قانون اساسی را امضا کرد

شهرداری تهران: هیچ مجوزی برای تخریب ساختمان سینگر صادر نشده

سهمیه سوخت تغییری نخواهد کرد

عصبانیت شدید نتانیاهو از گزارش سازمان ملل درباره جنایات اسرائیل

اتحادیه اروپا: به برجام متعهد هستیم

درگاه پرداخت ریالی روی وبسایت قمار!

محمدرضا شریفی نیا کیست؟| بازیگر پرحاشیه و تأثیرگذار سینمای ایران

مرگ پرویز در ۷۰ سالگی

مهدی قایدی به شخص مورد علاقه‌اش رسید

صلح اوکراین تازه آغاز ماجراست!

عکس/ ویلا‌های لاکچری ۸۳ سال پیش در بابلسر

اینفوگرافی/ عواملی که سلامت روده‌ها را تهدید می‌کند

فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون

قیمت برنج ایرانی به ۲۰۰ هزار تومان رسید

بهترین افطاری برای ماه رمضان

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار در آستانه نوروز

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

پرسپولیس گرانترین و تراکتور ارزانترین بلیت در ایران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فیلم/ عذرخواهی مجری صداوسیما از شهرداری

دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان چیست؟

چرا بعد از غذا خوردن میل به شیرینی داریم؟

با رقم فساد چای دبش چند هواپیما می‌شد خرید؟

برای پیشگیری از زوال عقل در پیری چه باید کرد؟