تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱

چابهار در عزلت

طالبان به دنبال راه ابریشم است و چین در نشست اخیر همسایگان افغانستان و در رفتاری شگفت‌آور این درخواست را پذیرفت؛ اتفاقی که بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران می‌تواند منجر به حذف بندر چابهار از راه ابریشم شود.

چابهار در عزلت

اقتصاد۲۴- طالبان به دنبال راه ابریشم است و چین در نشست اخیر همسایگان افغانستان و در رفتاری شگفت‌آور این درخواست را پذیرفت؛ اتفاقی که بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران می‌تواند منجر به حذف بندر چابهار از راه ابریشم شود؛ چرا‌که پاکستان به دنبال اتصال افغانستان به رقیب بندر چابهار، یعنی بندر گوادر است و چین قبلا در این بندر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده است. از آن سمت چندی پیش هند هم در رفتاری اعجاب‌برانگیز از اختلافات دیرینه خود با پاکستان چشم پوشید و به جای انتقال محموله گندم خود از بندر چابهار به افغانستان، آن را از پاکستان به دست افغانستانی‌ها رساند.

طالبان به دنبال راه ابریشم است و چین در نشست اخیر همسایگان افغانستان و در رفتاری شگفت‌آور این درخواست را پذیرفت؛ اتفاقی که بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران می‌تواند منجر به حذف بندر چابهار از راه ابریشم شود؛ چرا‌که پاکستان به دنبال اتصال افغانستان به رقیب بندر چابهار، یعنی بندر گوادر است و چین قبلا در این بندر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده است. از آن سمت چندی پیش هند هم در رفتاری اعجاب‌برانگیز از اختلافات دیرینه خود با پاکستان چشم پوشید و به جای انتقال محموله گندم خود از بندر چابهار به افغانستان، آن را از پاکستان به دست افغانستانی‌ها رساند. مقامات ایرانی می‌گویند که نه از عملکرد هند در بندر چابهار رضایت دارند و نه چین برای سرمایه‌گذاری در این بندر پا پیش گذاشته است و حالا به نظر می‌رسد که طالبان معادلات ترانزیت در راه ابریشم را عوض کرده است!

موافقت چین با حضور افغانستان در راه ابریشم

در نشست اخیر همسایگان افغانستان خبر مهمی برای راه ابریشم مطرح شد و دولت چین اعلام کرد که با پیوستن افغانستان تحت کنترل طالبان به راه ابریشم موافق است. جالب اینکه طالبان متوجه اهمیت این مسیر شده و از زمان به قدرت رسیدن، بار‌ها برای پیوستن افغانستان به راه ابریشم ابراز تمایل کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، چندی پیش به‌صراحت گفت که کمک‌های چین پایه توسعه افغانستان را تشکیل می‌دهد و طرح یک کمربند یک جاده ابریشم می‌تواند دروازه ورود افغانستان به بازار‌های بین‌المللی باشد.

دولت چین تا پیش از این درباره خواسته طالبان سکوت کرده بود؛ اما حالا گویا بازی را عوض کرده است.

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارش جدید خود اعلام کرده که چراغ سبز چین به طالبان زنگ خطری برای بندر چابهار ایران است؛ چرا‌که این اتفاق می‌تواند مسیر راه ابریشم را از بندر چابهار ایران به سمت بندر گوادر پاکستان منحرف کند. پاکستان به دنبال اتصال افغانستان به کمربند اقتصادی چین-پاکستان است. پیوستن افغانستان به کمربند اقتصادی جاده ابریشم از مسیر کریدور اقتصادی چین-پاکستان به معنای تقویت مسیر‌های ترانزیتی پاکستان به‌ویژه بندر گوادر و کریدور ترنس‌افغان است که پاکستان را به آسیای مرکزی متصل می‌کند. البته ایجاد این مسیر ساده نیست. علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل، به «شرق» می‌گوید که این مسیر سخت و صعب‌العبور نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد که در توان مالی سه کشور فقیر ازبکستان، افغانستان و پاکستان نیست.


بیشتر بخوانید: دست قاچاقچیان چرب شد


با این حال پرسش این است که چرا چین با وجود اطلاع از این حقایق ترجیح داده است به جای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران به راه ابریشم از مسیر افغانستان و پاکستان فکر کند؟

رویگردانی هند از بندر چابهار

اخبار عجیب رویگردانی از بندر چابهار ایران به کنفرانس مشترک کشور‌های همسایه افغانستان محدود نمی‌شود. در اسفند سال گذشته رسانه‌های هندی گزارش دادند که اولین محموله گندم اهدایی دولت هند در سال ۲۰۲۲ از طریق خاک پاکستان برای مردم افغانستان ارسال می‌شود. خبر انتقال حدود دو هزار تن گندم هند با ۴۱ کامیون افغان از طریق پاکستان به مقصد افغانستان در حالی منتشر شد که پیش‌از‌این، در قالب موافقت‌نامه چابهار این‌گونه بار‌ها از مسیر بندر چابهار ایران به افغانستان ارسال می‌شد.

این اتفاق عجیب در شرایطی رخ داد که هند و پاکستان اختلافات دیرینه و رقابت‌های منطقه‌ای سختی داشتند؛ اما این دو کشور نادیده‌گرفتن اختلافات دیرینه خود را به ترانزیت از بندر چابهار ترجیح دادند و کمک‌های انسان‌دوستانه به جای چابهار ایران، از «گذرگاه عطاری» به «مرز واگه» پاکستان انتقال داده شده و از طریق مرز «تورخم» به افغانستان رسید.

حالا هم در اتفاقی عجیب چین با درخواست طالبان برای پیوستن افغانستان به راه ابریشم پاسخ مثبت داده و به جای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران، به نظر می‌رسد که به جایگزینی افغانستان و پاکستان در مسیر راه ابریشم فکر می‌کند.

محمد عیقرلو، دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران، به «شرق» می‌گوید که این اتفاق حیرت‌انگیز و دور از انتظار بود و محمد‌جواد شاهجویی، کارشناس صنعت حمل‌ونقل، به «شرق» توضیح می‌دهد که اتصال راه ابریشم به بندر گوادر و در شرایطی که افغانستان ثبات سیاسی و اقتصادی کافی ندارد، دور از ذهن بوده است.

تحرکات اقتصادی چین در افغانستان

با این حال این موضوع از نظر شاهجویی یک منطق می‌تواند داشته باشد و آن اینکه چین برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات خود روی منابع معدنی افغانستان حساب ویژه باز کرده است.

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران گزارش داده است که دولت چین به‌تازگی اعلام کرده است که به دنبال ایجاد شهرک صنعتی جدیدی در کابل است. از زمان روی‌کار‌آمدن دولت طالبان در کابل تاکنون حدود ۲۰۰ شرکت کوچک و متوسط چینی در افغانستان حضور یافته و در پی فرصت‌های جدید کسب‌وکار در این کشور برآمده اند.

ظاهرا برآورد‌های اولیه انجام شده و اکنون در مرحله دوم تأسیس شرکت شهرک صنعتی جدیدی در کابل در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

همچنین هم‌زمان با بر‌گزاری کنفرانس همسایگان افغانستان در چین و پذیرش ورود افغانستان به مگاپروژه ابریشم، طالبان اعلام کرد که شرایط برای اجرائی‌شدن سرمایه‌گذاری چین در معدن عینک، بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان، فراهم است. سرمایه‌گذاری چهار میلیارددلاری چین در این معدن مهم‌ترین سرمایه گذاری در دوره پس از ۱۱ سپتامبر در این کشور است که با وجود گذشت سال‌ها از انعقاد توافق اولیه، هنوز اجرائی نشده است. در گذشته فشار‌های ایالات متحده، ناامنی‌های مختلفی که از سوی طالبان ایجاد می‌شد و نیز اختلافاتی که میان دو کشور وجود داشت، زمینه اجرائی‌شدن این قرارداد را از بین برد. طالبان ساخت راه‌آهن از تورخم تا حیرتان، ایجاد کارخانه تولید برق حرارتی با ظرفیت ۴۰۰ مگاوات، ساخت جاده مس عینک و فراوری مس در داخل افغانستان را به‌عنوان درخواست‌های خود مطرح کرده است.

همچنین مقامات دولت طالبان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که کار روی اجرائی‌شدن پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی را با جدیت ادامه می‌دهند و امیدوارند در آینده نزدیک این پروژه اجرائی شود. دولت طالبان اعلام کرده است که در وضعیت کنونی استملاک زمین‌های مسیر پروژه در حال انجام است و با پایان‌یافتن این فرایند اجرائی‌شدن خط لوله آغاز خواهد شد؛ زیرا در مسائل فنی و تکنیکی با ترکمنستان توافق حاصل شده است. در صورت اجرائی‌شدن خط لوله سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار بابت ترانزیت نصیب افغانستان خواهد شد که برای این کشور توسعه‌نیافته واجد اهمیت بسیار است.

این اخبار به نوعی نشان می‌دهد که دولت طالبان با چین، پاکستان و هند به نوعی منافع مشترک اقتصادی ایجاد کرده و این کشور‌ها ترجیح داده‌اند برای دستیابی به منافع مشترک روی شراکت اقتصادی با ایران چشم ببندند و حالا نه هند حاضر است که درست و حسابی در بندر چابهار ایران سرمایه‌گذاری کند و نه چین با وجود امضای سند ۲۵‌ساله به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل ایران تمایلی نشان می‌دهد.

چین برای حضور در چابهار علاقه نشان نداد

چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرد که از فعالیت هندی‌ها در بندر چابهار رضایت ندارد و این کشور که قرار بود ۸۵ میلیون دلار سرمایه به بندر چابهار بیاورد، تنها به ۲۵ میلیون دلار اکتفا کرده است.

از آن سمت چین هم تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار نشان نداده و بهروز آقایی، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان‌و‌بلوچستان، به «شرق» می‌گوید که تاکنون هیچ‌گونه درخواست جدی سرمایه‌گذاری از سمت چینی‌ها در بندر چابهار وجود نداشته است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین، هم به «شرق» می‌گوید که ایران پیشنهاد‌هایی برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سواحل مکران و بندر چابهار و جاسک داشته؛ اما هنوز به جایی نرسیده است.

خبرگزاری ایلنا به‌تازگی از قول حریری نوشته که چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران معطل نتیجه گفتگو‌های برجام هستند. هرچند که او این نقل‌قول را رد کرده است؛ اما ایلنا روز گذشته فایل صوتی او را روی خروجی خبرگزاری قرار داد.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید

بلوای حجاب، از بستر ایتا تا کف خیابان/ چگونه حجاب در شبکه‌های اجتماعی داخلی به محل جدال تبدیل شد؟

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت تخم مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

ریزش ادامه‌دار طلا در بازارهای جهانی

یورو رکورد زد

لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

قیمت گذار خودرو چه کسی است؟

سکه‌ زیر آوار ریزش انس جهانی

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

آیا رشد آهسته دلار نیمایی، ضامن رشد بورس خواهد شد؟

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت خودرو‌های بی ام و امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

فیلم/ نوعی از بازی جذاب والیبال در کشور فیلیپین

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

توماس مالتوس، اقتصاددان و جمعیت شناس برجسته انگلیسی کیست؟

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

عکس متفاوت بازیگر گیلدخت

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی دارد؟

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است