اقتصاد۲۴- کوروش خواجوی اظهار کرد: تیرماه سال ۹۶ پروانه ساختمانی پروژه متروپل صادر میشود؛ اما این پروانه از نظر قانون نظام مهندسی ساختمان غیرقانونی بوده است، چراکه در واقع با امضای یک شرکت مهندس مشاوری بهعنوان (ن) بوده که از وزارت راه و شهرسازی مجوز نداشته است.
وی ادامه داد: قاعدتاً شهرداری نباید برای این پروژه، پروانه صادر میکرد، اما با توجه به روابط مالک و تحت عنوان نقشههای فراظرفیتی پروانه ساختمانی صادر میشود.
وی افزود: شرکت مشاور برای اینکه به کارش ظاهر قانونی بدهد، امضای یک سری از مهندسان ناظر و طراحی سازمان نظام مهندسی را میگیرد و به آنها میگوید "این نقشهها را میخواهیم به نظام مهندسی ببریم. "
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: بعد از اینکه طراحان متوجه میشوند نقشهها قرار نیست به نظام مهندسی برود طی یک نامه کتبی انصراف و عدم اعتبار این نقشهها را اعلام میکنند. این مهندسان میگویند "در این پروژه هیچ نقشی نداریم". از سوی دیگر نظام مهندسی ساختمان آبادان هم طی نامهای به شهرداری این موضوع را اعلام میکند و خواستار توقف پروژه متروپل میشود.
خواجوی اضافه کرد:، اما متأسفانه بعد از مدتی که شهرداری و مالک مقاومت کردند در نهایت قانع شدند که ناظران مهندسی معرفی شوند. در آن مقطع سیاست نظام مهندسی این بود از هر مرحلهای که اجازه دهند به پروژه ورود کند بتواند از همانجا کارش را دنبال کند، در ادامه ناظران گزارش میدهند سازه پروژه مشکل دارد.
وی تصریح کرد: ساختمان بر اساس همان نقشه اولیه شرکت مشاور «ن» ۹ سقف بود،، اما با توجه به توافق با شهرداری برای پرداخت جریمه، سه سقف دیگر به این سازه اضافه میشود. مهندسان ناظر بلافاصله این وضعیت را به شهرداری گزارش میدهند و خواستار توقف ساخت پروژه تا بررسی وضعیت سازهای و ضرورت مقاومتسازی آن میشوند.
بیشتر بخوانید: تهران در تسخیر متروپلها
وی تأکید کرد: آخرین گزارش مربوط به ۳۱ فروردین امسال نسبت به ۳ طبقه هشدار داده است. این گزارش ۶ اردیبهشت امسال در دبیرخانه شهرداری ثبت شده است.
وی با بیان اینکه شهرداری اعتنایی به این گزارش نمیکند، اظهار کرد: ظاهراً در تاریخ ۱۵ اردیبهشت شهرداری طی نامهای به مالک اعلام میکند مانعی برای ساختوساز وجود ندارد و میتواند آن را ادامه دهد، کنار این ادارهکل راه و شهرسازی طی نامهای به شهرداری نسبت به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در سازه متروپل هشدار داده است.
وی یادآور شد: اسکلت سازه متروپل بتنی و سقف آن وافل بوده است، در مقطعی هم یکی از کارشناسان مطلع از سازه بازدید کرده و درباره سقف وافل تذکر جدی به مالک ساختمان متروپل داده است.