تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
پرندگان درصدر فهرست قاچاق آنلاین

خرید و فروش ۶۳ گونه از حیات وحش ایران در بازار‌های آنلاین

گروهی از کارشناسان دپارتمان علوم بیولوژیکی دانشگاه سیمون فریزر کانادا خرید و فروش غیرقانونی حیات وحش را در فضای آنلاین ایران بررسی کردند. انجام این تحقیق در حالی است که گستردگی شبکه‌های اجتماعی در ایجاد بازار‌های جدید و نقش آن در تجارت بین‌المللی و تقویت اقتصاد جهانی، موقعیتی را در اختیار عده‌ای قرار داده تا به خرید و فروش قانونی و غیرقانونی حیات وحش بپردازند. این میان مهار تجارت غیرقانونی حیات‌وحش با وجود پلتفرم‌های آنلاین کاری چالش‌برانگیز است.

خرید و فروش ۶۳ گونه از حیات وحش ایران در بازار‌های آنلاین

اقتصاد۲۴- تهدیدی روزافزون برای تنوع‌زیستی جهانی و مانعی بسیار بزرگ برای محافظت از آنها؛ تجارت غیرقانونی حیات وحش همواره در بازار غذا، پوشاک لوکس و دارو‌های سنتی رایج بوده، اما این روز‌ها تمایل به داشتن گونه‌های حیات‌وحش به عنوان حیوان خانگی نیز بیشتر شده است. این در حالی است که تجارت غیرقانونی حیات‌وحش باعث کاهش جمعیت و تخریب زیستگاه آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهد در دراز مدت فروپاشی زنجیره غذایی، افزایش احتمال انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و گسترش بیماری‌های عفونی اتفاق می‌افتد.

حفاظت از گونه‌های موجود

گسترش شبکه‌های مجازی، تجارت غیرقانونی حیات‌وحش را راحت‌تر کرده است. آن‌ها مانند یک بازار تجارت عمل می‌کنند. در تجارت آنلاین برخلاف شیوه‌های سنتی آن، داد و ستد در فضایی خصوصی میان افراد ناشناس صورت می‌گیرد. دور زدن زیرساخت‌های نظام بانکی، کار نظارت و ردگیری این تراکنش‌ها را مشکلی می‌کند.
پوریا سرداری از گروه علوم زیستی دانشگاه سیمون فریزر کانادا، فرشاد فلفلیان از دانشکده علوم دارویی دانشگاه بریتیش کلمبیا، علیرضا محمدی از دانشکده منابع طبیعی دانشگاه جیرفت، دانیال نیری از دپارتمان حیات وحش دانشگاه پلی‌تکنیک هومبولت در کالیفرنیا و همچنین الیزابت او. دیویس از اتحادیه حیات‌وحش باغ‌وحش سن‌دیگو به تازگی تحقیقی را منتشر کردند و در آن به بررسی آگهی‌های منتشر شده مربوط به پست‌های ۱۲۴ کاربر در اینستاگرام و ۱۱۱ پست در تلگرام پرداختند. آن‌ها به دنبال ثبت گستردگی قاچاق آنلاین گونه‌های بومی حیات وحش در ایران و پیشنهاد راهکار‌هایی برای مقابله با آن بوده‌اند؛ مسئله‌ای که اغلب به‌وسیله قانون‌گذاران و مسئولان نادیده گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: مجوز‌های شکار چندهزاردلاری از کجا صادر می‌شود؟ / گوشت شکار چندصدهزارتومانی روی میز رستوران‌های لاکچری


آن‌ها در این تحقیق به دنبال پاسخ به چند سوال بودند؛ چه گونه‌هایی از دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران بومی در ایران تجارت می‌شوند؟ این خرید و فروش‌ها بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد؟ در لیست سرخ گونه‌های در معرض خطر «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» یا IUCN، گسترش گونه‌های در معرض خطر در میان گونه‌های تجارت شده در چه رتبه‌ای قرار دارند. پژوهشگران برای این تحقیق داده‌هایی را از آگهی‌های منتشر شده در اینستاگرام و تلگرام جمع‌آوری و آنالیز کردند تا ویژگی‌های حفاظت و طبقه‌بندی گونه‌های بومی بهره‌وری شده را نشان دهند. آن‌ها همچنین به یک الگوی زمانی رسیده‌اند که نشان می‌دهد در چه ماه‌هایی از سال خرید و فروش حیات وحش اتفاق می‌افتد. محققان با انتشار این گزارش امیدوارند اطلاعات پایه‌ای کافی در اختیار قرار دهند تا مسئولان بتوانند در پیک زمانی انتشار آگهی‌های تبلیغاتی اقدامات لازم را انجام دهند.

دسترسی آسان به متقاضی

جمع‌آوری پیوسته داده‌ها از ۱۶ آوریل ۲۰۱۹ تا یک سال بعد از آن در ۱۶ آوریل سال ۲۰۲۰ ادامه داشته است. این داده‌ها از گشت و گذار هر روزه میان پست‌های منتشر شده در گروه‌های تلگرامی، کانال‌ها و صفحه‌های کاربری اینستاگرام در طول سال جمع‌آوری شده است. این اقدام تا زمانی ادامه داشته که در آن صفحه تبلیغ قدیمی دوباره منتشر شود. ساعت جمع‌آوری این داده‌ها نیز بین ۱۲ تا ۱ ظهر به وقت ایران بوده است.
بر اساس این تحقیق، در تلگرام، آگهی‌ها به دو روش در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. در اولین روش، از گروه‌های عمومی استفاده می‌شود که افراد ناشناس مختلفی در آن قرار دارند. متقاضیان این حیوانات از طریق لینک دعوت عضو این گروه‌ها می‌شوند.


بیشتر بخوانید: قاچاق رسمی پرندگان ایرانی با مجوز محیط‌زیست + عکس


دومین روش کانال‌های تلگرامی هستند که به‌وسیله یک یا چند ادمین اداره می‌شوند. این کانال‌ها معمولا متعلق به افرادی است که به‌طور تمام‌وقت یا در حجم وسیعی به تجارت این حیوانات می‌پردازند. در اینستاگرام، صفحاتی به‌وسیله یک یا چند ادمین کنترل می‌شوند که با هشتگ‌های مرتبط بازاریابی می‌کنند. محققان این مقاله با استفاده از الگوریتم‌های جستجوگر تلگرام و اینستاگرام توانستند مجموعه‌ای از صفحه‌ها، کانال‌ها و چت‌های گروهی را دنبال کنند. گروه‌ها، کانال‌ها و صفحه‌های مختلفی وجود دارند که تنها به فروش یک رده از جانوران پرداخته‌اند (مثل کانال‌هایی که فقط خزندگان می‌فروشند). دیگر گرو‌ها عمومی‌ترند و پستانداران، پرندگان، ماهی و دوزیستان و گاهی بی‌مهرگانی مانند عقرب را ارائه می‌دهند.

پرندگان در صدر فهرست آگهی‌ها

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد از ۱۲۴ صفحه کاربری که این آگهی‌ها را منتشر کرده‌اند، ۶۸ مورد روی اینستاگرام و ۵۶ مورد روی تلگرام بوده‌اند. پرندگان بالاترین تعداد تبلیغات در این دو پلتفرم آنلاین با ۹۰ پست منتشر‌شده را دارند. خزندگان نیز بالاترین تنوع گونه‌ای را در این آگهی‌ها دارند. ۴۳درصد از آگهی‌های کل گونه‌ها مربوط به خزندگان است و بعد از آن پرندگان با ۳۶درصد در جایگاه دوم قرار دارند. این میزان برای پستانداران و دوزیستان ۱۱درصد و ۹درصد است.
بررسی‌ها همچنین نشان می‌هد بیشتر این آگهی‌های تبلیغاتی بین بهار و تابستان و در ماه‌های مارس، آوریل، می، ژوئن و جولای منتشر شده‌اند.
اکثر گونه‌های آگهی شده (۶۲درصد آنها) در فهرست سرخ گونه‌های در معرض تهدید IUCN، جزو گونه‌هایی هستند که نگرانی کمتری درباره آن‌ها وجود دارد. اما با توجه به تهدیدات موجود، جمعیت این موجودات در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است. ۱۵درصد از این گونه‌ها یا در خطر، آسیب‌پذیر یا در آستانه تهدید قرار دارند. گونه‌هایی مانند فک خزری، بالابان، عقاب صحرایی، لاک‌پشت مهمیزدار و سمندر لرستانی جزو این دسته‌ها قرار دارند. علاوه بر آن ۲۰درصد از گونه‌ها در لیست سرخ جهانی قرار نگرفته‌اند.


بیشتر بخوانید: نسل‌کشی بی‌رحمانه وحوش توسط حاملان سلاح قاچاق +عکس


این اولین تحقیقی است که به طور گسترده به تجارت غیرقانونی حیات وحش در شبکه‌های اجتماعی ایران می‌پردازد. پژوهشگران در این تحقیق مشاهده کردند که فروش پرندگان بیشترین آگهی‌های آنلاین و پستانداران کمترین آگهی‌ها را تشکیل می‌دهند. در سراسر دنیا تجارت غیرقانونی پرندگان بسیار گسترده و پرتقاضا است. تقاضای بسیاری برای پرندگان شکاری به ویژه در میان ثروتمندان کشور‌های خلیج فارس وجود دارد. تجارت غیرقانونی پرندگان آوازخان، بزرگترین تهدید جهانی محسوب می‌شود که به آن «بحران پرنده‌آوازخان» نیز می‌گویند. تحقیقات این پژوهشگران نشان می‌دهد که در دیگر کشور‌های خاورمیانه نیز مشکل تجارت غیرقانونی وجود دارد. ۹۷درصد موجوداتی که در لبنان غیرقانونی فروخته می‌شوند را پرندگان تشکیل می‌دهند.
بیشتر آمار فروش در بهار و تابستان
بهار و تابستان دو فصل پرکار برای تاجران غیرقانونی است. ۶۲درصد از آگهی‌ها در این زمان منتشر می‌شوند. گرم‌تر شدن هوا در فصل بهار باعث می‌شود حیوانات وحشی بومی ایران فعال‌تر شوند؛ تولیدمثل و گشت و گذار برای تامین منابع بیشتر می‌شود. شکارچیان غیرقانونی در این مدت فرصت تله‌گذاری پیدا می‌کنند تا حیوان را اسیر کنند. توله‌ها معمولا راحت‌تر گیر می‌افتند. شکارچیان نیز در این فصل با پشت‌سر گذاشتن فصول برف و باران و توفان، راحت‌تر می‌توانند وارد جنگل شوند.

شکار بی‌رویه گونه‌هایی که جمعیت ثابت یا رو به رشد دارند در نهایت باعث کاهش جمعیت‌شان می‌شود. در نتیجه حفاظت پایدار از این گونه‌ها امری ضروری است. در این تحقیق تاکید می‌شود که موسسات دولتی و غیردولتی باید برای آموزش و آگاهی‌رسانی عمومی درباره تجارت غیرقانونی حیات‌وحش سرمایه‌گذاری کند تا تقاضا برای آن‌ها کاهش پیدا کند. استفاده از راهبرد‌های بازاریابی برای کاهش تبلیغ درباره خرید و فروش حیات‌وحش نیز کمک می‌کند.

منبع: پیام ما

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود