تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
«اقتصاد ۲۴» در گفتگو با فریدون مجلسی روند مذاکرات برجام را بررسی می‌کند

در صورت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت، بازگشت به برجام منتفی خواهد بود/ با ادامه وضعیت تحریم ناچار به فروش نفت به صورت غیررسمی هستیم

از جمهوری اسلامی انتظار انعطاف در چهار چوب تعهدات برجامی دارند؛ که آن نیز از سوی جمهوری اسلامی موکول به تضمین اجرای مفاد توافق از جمله رفع واقعی همه تحریم‌های تحمیلی به ایران شده است که قابل اجرا دانسته نشد. به خصوص آن که جمهوری اسلامی پروتکل‌های FATF را که پیش شرط روابط بانکی بود، نپذیرفته است.

تحریم های ایران

اقتصاد۲۴- میرا قربانی‌فر- بحران در روند مذاکرات هسته ای، حالا و پس از گذشت حدود ۹ ماه از تشکیل دولت جدید بیشتر از همیشه خود را به رخ کشیده است و حتی سفر امانوئل گروسی که بسیاری به آن امید بسته بودند نیز نتوانست گره گشای روند مذاکرات برجام باشد.
اخلال در روند مذاکرات در حالی هر روز جدی‌تر خود را به رخ می‌کشد که طرف‌های ایرانی و آمریکایی هر کدام دیگری را به روند اخلال در این مذاکرات متهم می‌کنند.
این شرایط در حالی است که در سال پایانی کار دولت روحانی و دوران وزارت محمدجواد ظریف، تیم قبلی مذاکره‌کنندگان با نقش‌آفرینی عباس عراقچی تا ۶ دور در مذاکرات احیای برجام پیش رفته و به نتایج خوبی نیز دست یافته بود.
مذاکراتی که آن زمان حتی به تفاهم اولیه میان ایران و آمریکا رسیده بود و دو طرف حداقل بر سر پیش‌نویس توافقی بر سر چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌ها از سوی دولت بایدن و همچنین بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی به تفاهم دست یافته بودند. اما پس از وقفه چند ماهه که جابجایی قدرت در قوه مجریه را در بر می‌گرفت و تداوم این اوضاع بلاتکلیف در ماه‌های اولیه تشکیل دولت رئیسی، روند مذاکرات در دولت جدید نیز چندان مثبت و سازنده پیش نرفت؛ و بالاخره در هفته جاری و در شرایطی نشست شورای حکام با موضوع پرونده هسته‌ای تشکیل شده که از آخرین تحولات در مذاکرات احیای برجام بیش از ۳ ماه می‌گذرد و طرفین اصلی این مذاکرات یعنی ایران و آمریکا مدام از یکدیگر دورتر شده اند و طرف‌های اروپایی نیز نتوانسته اند مشکلی را مرتفع کنند و البته نقش و بازی عجیب روسیه نیز در این میان غیرقابل انکار است.
در حالی که برای ماه‌ها، اولیانوف به عنوان نماینده روسیه در این مذاکرات با مصاحبه‌های مداوم و سردرگم کردن طرف‌ها زمان می‌خرید، با حمله روسیه به اوکراین ناگهان روند رفتار را تغییر داد و تقریبا به طور کامل خود را جدا از روند رویداد‌ها در پشت میز مذاکرات نشان داد.
در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اخیرا گفته است که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی با سخنرانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز به کار کرده که موضوع پرونده هسته‌ای ایران از موضوعات اصلی این نطق آغازین رافائل گروسی بود و مهم‌تر آن‌که اولیانوف با تاکید بر آن‌چه پیشتر درباره عدم همکاری جمهوری اسلامی در پاسخگویی به سوالات و ابهامات آژانس مطرح شده بود، گفت که تا زمانی که ایران توضیحات معتبر فنی درباره یافته‌های آژانس در سه محل اعلام نشده در ایران ارائه ندهد، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران ذیل معاهده پادمانی را تایید کند.

فریدون مجلسی

روند آن چه اکنون در حال وقوع است و هم چنین رسیدن پرونده ایران به شورای حکام آژانس و امکان بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل سبب شد که برای درک بهتر شرایط پیش رو در مذاکرات به سراغ «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و تحلیل‌گر تاریخ و سیاست و کارشناس بین الملل رفتیم تا نظرات وی در رابطه با هفتمین دور مذاکرات در وین را جویا شویم. روندی که به نظر می‌رسد تاثیری مستقیم و بیش از پیشی بر روی فروش نفت ایران خواهد داشت.

روند توقف مذاکرات و دلایل آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا طرفین به اندازه کافی از خود انعطاف نشان ندادند و آیا می‌توان گفت تلاش نماینده اروپا آن چنان که باید برای ایجاد تعادل کافی نبود؟
این دور از مذاکرات برجامی در دولت سیزدهم از لحاظ شکلی و محتوایی با مذاکرات قبلی فرق می‌کند. مذاکرات پیشین هنگامی آغاز شد که ایران در اثر تحریم‌های تحمیلی شورای امنیت به شدت زیر فشار بود. توافق برجام و قبول محدودیت‌های آن فرصت تنفسی به ایران داد و نهاد‌های غیرتمدار ارزشی و جهادی نیز بار‌ها مخالفت خودشان را با کلیت برجام اعلام کردند و در مقابل اجرای آن کارشکنی و مقاوت نشان دادند. این گروه اساسا برجام را هم، چون قرارداد ترکمانچای استعماری و ننگین می‌دانستند. از سوی دیگر نیز اصولگرایان آمریکایی متقابلا برجام را برای آمریکا زیانبخش و حقارت آمیز نامیدند و با روی کار آمدن ترامپ و تشدید گام‌های ضدبرجامی در ایران و خروج آمریکا از برجام مرحله جدید تحریم‌های آمریکا و پیروی جهانی در انزوای بانکی و تجاری ایران آغاز شد.
مذاکرات از اواخر دولت روحانی قطع شد و دولت جدید با اکراه و با چند ماه تأخیر مذاکراتی را با ارائه پیش نویس مورد نظر خود آغاز کرد. این شیوه که فقط رفع محدودیت‌های ایران را در نظر داشت با حضور غیر مستقیم آمریکا و شرکای غربی پذیرفته نشد.
بله فکر می‌کنم طرفین انعطافی از خودشان نشان نداده اند. آن‌ها تحت فشار خاصی نیستند، جز این که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تحمل نمی‌کنند. از جمهوری اسلامی انتظار انعطاف در چهار چوب تعهدات برجامی دارند؛ که آن نیز از سوی جمهوری اسلامی موکول به تضمین اجرای مفاد توافق از جمله رفع واقعی همه تحریم‌های تحمیلی به ایران شده است که قابل اجرا دانسته نشد. به خصوص آن که جمهوری اسلامی پروتکل‌های FATF را که پیش شرط روابط بانکی بود، نپذیرفته است.
نمایندگان اروپایی موضعی متفاوت با آمریکا ندارند. فقط جنگ اوکراین شرایطی ایجاد کرد که جمهوری اسلامی می‌توانست با امتیازات بیشتری به توافق برسد که با سهل انگاری مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی نسبت به شرایط روسیه در جنگی که رخ داده است، آن فرصت نیز منتفی شد.

نقش روسیه و به طور مشخص نماینده این کشور را در روند اخلال و متوقف ماندن مذاکرات چطور ارزیابی می‌کنید؟ اینکه از مصاحبه‌های مکرر نماینده روسیه در مذاکرات و وعده‌های آن اکنون به این سکوت و بی تفاوتی رسیده را چطور می‌بینید؟
سازش ایران و غرب در قالب برجام به سود روسیه نیست. خصوصا این که روسیه رقیب ایران در عرصه نفت و گاز و فولاد است. روسیه در جنگ اروپایی خود نیز خواهان شریک و متحدی برای برخی تدارکات نظامی و عدم عرضه نفت به اروپا است.


بیشتر بخوانید: چرخه تشدید تنش هسته‌ای نتیجه‌ای جز باخت - باخت ندارد


این که پرونده ایران اکنون در شورای حکام آژانس در حال بررسی است آیا پیش درآمد بازگشت دوباره پرونده به شورای امنیت است؟
آری، اگر جمهوری اسلامی خواهان پرهیز از تحریم بزن المللی باشی باید با تفاهم از ارجاع قطعنامه شورای حکام به شورای امنیت جلوگیری کند. در غیر این صورت بازگشت قطعنامه‌های تحریمی ایران با وتوی دولت حامی روسیه قابل جلوگیری نخواهد بود.

ایران در مقابل قطعنامه‌های احتمالی و مشکل فروش نفت چه می‌تواند انجام بدهد؟
مانند گذشته ممکن است به روش‌های فروش غیرمستقیم نفت و احتمالا تلاش برای دور زدن تحریم‌ها متوسل شود. اما باید توجه کرد که اگر تحریم‌ها در ادامه افزایش یابد و حتی همچون لیبی، شامل کشتیرانی و هواپیمایی هم بشود دوران دشوارتری در پیش خواهیم داشت. اما اگر منجر به اقدامات نظامی بشود، تصور نمی‌رود که طرف‌های مقابل خواهان جنگ‌گسترده باشند و لی ضربات متقابل به اهداف نظامی و اقتصادی برای منطقه بسیار زیانبخش و ویرانگر خواهد بود.

راهکار پیش روی ایران در این شرایط چیست و چطور ممکن است بتواند روند شرایط و وقایع را تغییر دهد؟
در صورت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت، بازگشت به برجام منتفی خواهد بود و شرایط جدید بستگی به دوران تشدید تحریم‌ها و برخورد‌های ناشی از آن و در نهایت بستگی به نتیجه کارزار متقابل خواهد داشت. باید منتظر ماند که ایران چطور در مقابل کارزاری طراحی خواهد کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!