اقتصاد۲۴- این تغییرات باید به صورت قانونی با تنظیم اوراق و اسناد به اداره کل شرکتها اعلام شوند و به طی نمودن روال قانونی شناخت قانون ثبت تغییرات شرکتها نیاز دارد. در صورتی که به این روال آگاهی نداشته باشید و اسناد و مدارک ناقص به مراجع ثبتکننده ارسال کنید، تغییرات شرکت رد خواهد شد.
بر اساس قانون تجارت ماده 200 امکان تغییرات زیر در یک شرکت مقدور است:
برای ثبت تغییرات شرکت در ابتدا باید صورتجلسه مرتبط با موضوع تغییرات را تنظیم و به مرجع ثبتی ارائه نمایید. در این میان اداره کل شرکتها با مطالعه و بررسی صورتجلسه و مدارک، آنها را با اصول و قواعد قانونی تطبیق میدهد. در صورتی که همه موارد قانونی در صورتجلسه رعایت شده باشد آگهی ثبت تغییرات را صادره و در روزنامه رسمی و محلی به اطلاع عموم میرساند.
شرکتها بر اساس ساز و کار و میزان مسئولیت خود به چند دسته تقسیم میشوند و هر کدام جهت ثبت تغییرات خود، مسیر و روال متفاوتی را طی میکنند. در این مسیر باید با توجه به نوع تغییراتی که قرار است در شرکت رخ دهد، اسناد و مدارک را جمعآوری و تنظیم نمایید:
کوچکترین تغییر در یک شرکت سهامی خاص نیاز به برگزاری جلسات متعدد، دریافت امضا از افراد متعدد و گردآوری مدارک متعدد دارد. این فرایند به قدری پیچیده است که به نظر میرسد بدون یک مشاور مجرب، به سختی پیش برود. تغییرات مختلفی که شرکتهای سهامی خاص انجام میدهند شامل موارد زیر است:
نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص بر اساس اساسنامه به دو شکل انجام میشود. ممکن است اختیار نقل و انتقال سهام در اساسنامه به هیئت مدیره داده شده باشد و یا اینکه بر عهده مجمع عمومی فوقالعاده باشد. در هر دو صورت مدارک و روال کار متفاوتی طی میشود:
مدارک مورد نیاز و فرایند کاری برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص در صورتی که بر عهده هیئت مدیره باشد به شرح زیر است:
مدارک مورد نیاز و فرایند کاری برای نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص در صورتی که بر عهده مجمع عمومی فوقالعاده باشد:
نکته مهم این است که اگر با حضور اکثریت سهامداران، جلسه مجمع عمومی فوقالعاده تشکیل شود، روزنامه شرکت که آگهی دعوت در آن درج شده است، باید ارائه شود.
از جمله مواردی که میتوان در این شرکتها تغییر داد میتوان از تغییر نام شرکت، موضوع شرکت، محل شرکت، نقل و انتقال سهم الشرکه شرکاء، افزایش سرمایه شرکت با ورود شریک یا شرکاء یا بدون ورود آنها، کاهش سرمایه شرکت بدون خروج شریک یا با خروج شریک و تغییرات و اصلاح مواد اساسنامه نام برد. اولین کاری که برای تغییرات فوق باید انجام گیرد تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده و تنظیم صورتجلسه و امضای کلیه شرکا با قید نمودن میزان سهم الشرکه خود در شرکت است. در ادامه روند ثبت تغییرات، بسته به نوع تغییر باید مدارک و روند متفاوتی طی شود.
مدارک ثبت تغییرات شرکت
بعد از تشکیل جلسه و آماده نمودن صورتجلسه بر اساس نوع تغییرات و انجام مقدمات اولیه باید مدارک مورد نیاز جهت ارسال درخواست به اداره کل شرکت را آماده نمایید.
بدیهی است که علاوه بر مدارک فوق، بر طبق نوع تغییرات انجام گرفته ممکن است مدارک دیگری نیز نیاز باشد.
عواقب عدم ثبت تغییرات شرکت
در صورتی که شرکتی برخلاف قانون، تغییرات خود را در روال قانونی به اطلاع اداره کل شرکتها نرساند، دیگر قادر به فعالیت به عنوان یک شرکت نخواهد بود.
با فعالیت در قالب یک شرکت میتوانید با اعتبار بیشتری وارد بازار کار شد و از امتیازاتی که قانون به یک شرکت میدهد (دریافت وام، امکان شرکت در مزایده و مناقصه) استفاده کنید. حال با عدم ثبت تغییرات شرکت با مشکلات زیر مواجه خواهید شد:
شرکت تضامنی خواهید شد و از آنجایی که هیچ کدام از شرکای عادی حاضر به قبول مسئولیت نخواهد بود، شرکت با مشکل مواجه میشود. در ضمن شرکت باید غرامت مندرج در قانون را پرداخت کند و در انتها مجازاتی که قانونگذار برای عدم ثبت تغییرات در نظر گرفته را تحمل کند. ماده 198 چنین شرکتی را به دلیل عدم توجه به قوانین محکوم به بطلان کرده ولی شرکا نمیتوانند در مقابل اشخاص ثالثی که با آنها معامله کرده بطلان شرکت را عذر قرار دهد.
ثبت تغییرات شرکت با کارمنتو
شدهاید قانون تجارت جزئیات بسیار زیادی دارد. مواد قانون بسته به نوع شرکت و نوع تغییراتی که در دستور کار قرار دارد کاملاً مجزا تعریف شده است. از این رو فرایند ثبت تغییرات شرکت، فرایندی بسیار پیچیده است و پیشنهاد میکنیم یک فرد با تجربه را در کنار خود داشته باشید. پلتفرم کارمنتو متشکل از مجموعه کاملاً کارآزموده و مطلع از قوانین ثبت تغییر در شرکتها، آماده همکاری و ارائه مشاوره به شما است. این پلتفرم از بدو شروع کار و ثبت شرکت تا زمان بازاریابی و فروش در کنار شما است تا بتوانید در کمترین زمان با کمترین هزینه، کسب و کار خود را رونق دهید.