تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۱

سیاست مرموز آمریکا در منطقه

به گفته یک کارشناس حوزه انرژی الان بهترین فرصت برای ایران در ورود به بازار انرژی جهان محسوب می‌شود تا در کوتاه مدت با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تولید به این مهم برسد

سیاست مرموز آمریکا در منطقه

اقتصاد۲۴- وزارت خزانه داری آمریکا اواخر هفته گذشته به طور ناگهانی و بدون هر گونه توجیه منطقی تحریم‌های جدیدی را نسبت به فروش و صادرات نفت ایران اعمال کرده که بر اساس آن شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها تحریم شده اند. در واقع همزمانی این تصمیم امریکا با انعقاد قرارداد قطر با شرکت شل به عنوان پنجمین شریکی که قرار است در میادین مشترک گازی با ایران افزایش تولید را برای این کشور رقم زند از آن جهت حائز اهمیت است که نشان دهنده تغییر رویکرد امریکا در حوزه انرژی بوده که قصد دارد با تشدید تهدید‌های روسیه که از نفت 380 دلاری با افزایش تحریم‌های غرب علیه این کشور خبر داده، از یک سو فشارحداکثری را بر ایران اعمال کرده تا طرف ایرانی را مجبور به قبول شرایط در مذاکرات برجامی کند و از سوی دیگر برنامه ریزی گسترده‌ای را برای تامین کمبود‌های انرژی غرب با استفاده از سایر کشور‌های منطقه آغاز کرده است.

این سیاست آن هم درشرایطی که زمزمه‌ها از احتمال بازگشت نفت ایران به بازارجهانی حتی بدون توافق در مذاکرات برجامی و حتی در قالب توافق کوتاه مدت شنیده می‌شود، این نگرانی را افزایش داده که در صورتی که ایران برای استفاده حداکثری از فرصت ایجاد شده در بازار جهانی انرژی بیشترین بهره را نبرد با توجه به ازدیاد برداشت‌هایی که همسایگان ایران در میادین مشترک در پیش گرفته اند حتی با وجود دفاع چینی‌ها و واکنش به تحریم‌های جدید امریکا احتمالا شرایط برای فروش و صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی ایران سختتر خواهد شد. اگرچه در این میان برخی از گمانه‌زنی‌ها از دخالت روسیه نیز در سیاست‌های نفتی ایران نیز حکایت داشته و روس‌ها که پس از جنگ با اوکراین ایران را به عنوان شریک استراتژیک خود انتخاب کرده اند تمایل چندانی برای نقش آفرینی ایران در بازار جهانی انرژی نداشته تا بتوانند ازاسلحه خود بیشترین فشاررا بر طرف‌های غربی وارد کنند.

هشدارپوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داده تحریم‌ها بدون شک به اقتصاد روسیه آسیب می‌زند، اما در عین حال گفت که قدرت‌های غربی با افزایش تورم و بحران رو به رشد هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند تا آسیب بیشتری به خود وارد کنند. پوتین به اعضای دولت گفت: همه این‌ها بار دیگر نشان می‌دهد که تحریم‌های روسیه در نهایت به کشور‌هایی که آن‌ها را تحمیل می‌کنند، آسیب‌های بسیار بیشتری وارد می‌کند.


بیشتر بخوانید: ادامه کشمکش بر سر مذاکرات برجام


استفاده بیشتر از تحریم‌ها می‌تواند منجر به عواقب شدیدتر و حتی بدون اغراق، عواقب فاجعه‌بار بر بازار جهانی انرژی شود. این هشدار پوتین پس از برنامه‌های گروه 7 برای تعیین سقف برای قیمت نفت روسیه در حالی بازتاب گسترده‌ای داشته که دراین میان امریکا که پیش از این برنامه خود را برای افزایش نقش آفرینی ایران در بازارجهانی نفت حتی بدون توافق در مذاکرات برجامی متمرکز کرده بود، با اعمال تحریم‌های جدید نفتی ایران علاوه بر فشار حداکثری برای اجبار ایران به حضور در پای میز مذاکرات رویکرد خود را به سمت افزایش تولید استفاده از ظرفیت‌های دیگر کشور‌های منطقه متمرکز کرده است آن هم در شرایطی که قطر پنجمین قرار داد همکاری خود را برای افزایش برداشت از میادین گازی پارس جنوبی که با ایران مشترک است منعقد کرده که احتمالا قطر را به عنوان مهمترین تامین کننده گاز اروپا مبدل خواهد کرد بر این اساس شرکت نفتی بریتانیایی-هلندی «شل» به عنوان پنجمین و آخرین شریک بین‌المللی قطر در پروژه 29 میلیارد دلاری افزایش تولید از میدان گنبد شمالی (پارس جنوبی)، بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان، محلق شد. شل با دریافت سهام 6.25 درصدی این پروژه به جمع دیگر شرکای بین‌المللی قطر از جمله توتال‌انرژی (ConocoPhillips)، اِنی (Eni)، اکسان‌موبیل (ExxonMobil) و کونوکو فیلیپس (ConocoPhillips) اضافه شد. پیش‌بینی می‌شود توسعه 28.75 میلیارد دلاری میدان گنبد شمالی، تولید ال ان جی قطر را از 77 میلیون تن فعلی به 110 میلیون تن در سال 2027 افزایش دهد. محصول اولیه این طرح توسعه قرار است در سال 2026 وارد بازار جهانی شود. از سوی دیگر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز قرار است به زودی به عربستان سعودی سفر کند، جایی که انتظار می‌رود درخواست‌ها برای افزایش تولید نفت از سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عنوان بخشی از بحث‌های گسترده‌تر در مورد امنیت در منطقه مطرح شود.
ریاض به افزایش تولید برنامه‌ریزی شده تحت توافق تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس سرعت بخشیده است، اما از افزودن حجم قابل توجهی به بازار تاکنون خودداری کرده و هشدار داده است که ظرفیت اضافی نامحدودی در اختیار ندارد.

البته در این میان چینی‌ها که تجربه نشان داده همواره منافع خود را در اولویت قرار داده اند پس از تحریم‌های جدید امریکا و تغییر مواضع این کشور در قبال بازار جهانی انرژی واکنش نشان داده و ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین همیشه به طور قاطع مخالف تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و غیرقابل توجیه و دست‌درازی‌های قضائی آمریکا بوده است. ما از آمریکا می‌خواهیم که مسیر غلط توسل به تحریم‌ها در هر پیچ و خمی را کنار بگذارد و تاثیر مثبتی بر روی مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی به برجام بگذارد.

باید مسائل تحریم رفع شود

در این رابطه بهروزی فرد، کارشناس انرژی گفت: وضعیت بازار انرژی جهان به شکلی است که آمریکا به دنبال افزایش تولید نفت برای کنار گذاشتن روسیه است. الان بهترین فرصت برای ایران در ورود به بازار انرژی جهان محسوب می‌شود تا در کوتاه مدت با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تولید به این مهم برسد.
وی تاکید کرد: ایران می‌تواند با افزایش تولید نفتی که در آب دارد و عرضه آن به بازار جهانی هم قیمت را تعدیل کند و هم جایگاه مناسب تری بدست بیاورد. البته اگر قرار باشد منتظر باشیم تا بازار جهانی انرژی خودش را با شرایط جدید و کاهش عرضه نفت و گاز روسیه سازگار کند؛ عملا ورود ایران به بازار با چالش مواجه خواهد شد.
این کارشناس انرژی اضافه کرد: الان هر چقدر هم بتوانیم تولید داشته باشیم امکان جذب آن توسط بازار اروپا وجود دارد چراکه اروپا به دلیل مشکلاتی که با روسیه دارد به دنبال این است که ارتباط خودش را با روسیه در پی سیاست کاهش وابستگی و تنبیه این کشور به دلیل جنگ علیه اوکراین؛ کاهش دهد. این بهترین زمان برای ورود به بازار نفت و گاز اروپا برای ایران است.

بهروزی فرد در پاسخ به این پرسش که با توجه به امتیازاتی که آمریکا در مذاکرات دوحه به ایران برای فروش نفت و گاز داد و سپس تحریم‌های جدیدی را وضع کرد؛ مواضع آمریکا را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم آمریکا به دنبال این است که ایران را تحت فشار قرار دهد و به میز مذاکره برگرداند و به توافق برسد تا ایران بتواند با افزایش تولید به بازار‌های جهانی برگردد. این‌ها ابزار‌هایی برای تحت فشار قرار دادن ایران است.

او در واکنش به این که آیا ایران به وعده‌های آمریکا برای فروش نفت و گاز یا بستن قرارداد با شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی در جهان امیدوار باشد؛ توضیح داد: باید بپذیریم که حتی اگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بالاترین تعهدات را هم به ایران بدهد دولت بعدی که حتی می‌تواند دونالد ترامپ باشد؛ ممکن است زیر قرارداد بزند. در نظر داشته باشید که باید از کوچکترین روزنه‌ها برای تامین منافع ملی کشورمان استفاده کنیم. اگر به توافق نرسیم چه باید کرد؟! دو حالت بیشتر وجود ندارد یا باید مساله تحریم‌ها حل شود یا باید همین روال را ادامه داد. ادامه دادن شرایط فعلی یعنی فروش نفت با تخفیف‌های بسیار بالا و هزینه‌های هنگفت انتقال نظیر کشتی به کشتی صورت می‌گیرد. از آن طرف در انتقال پول دچار مشکل هستیم چراکه اولا امکان انتقال وجود ندارد دوم اینکه انتقال با 10 تا 15 واسطه صورت می‌گیرد که هزینه آن به مردم ایران تحمیل‌می‌شود.

منبع: آرمان امروز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد