داستان اشتباه محاسباتی و پروژه اعتباردهی جدید همراه اول چه بود؟
اقتصاد24 - دیروز شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات همراه اول که برای توضیح دادن درباره اشتباه محاسباتی اخیر این اپراتور به تلویزیون آمده بود از پروژه اعتباردهی همراه اول که درسال ٩٧ کلید خورده بود، پرده برداشت. او اعلام کرد که مشترکین همراه اول میتوانند با شماره گیری ٭١٠٭١١٧# از اعتباری که نزد همراه اول دارند، با خبر شوند. این خبر باعث شد که خیلی از مشترکین و حتی کسانی که مشترک این اپراتور نیستند، درباره این طرح در شبکههای اجتماعی گفتوگو کنند و سوالات زیادی به وجود بیاید.
آرپناهی در گفتوگو با «شهروند» درباره جزئیات این پروژه گفت: «عددی که با شمارهگیری این کد دستوری بهعنوان اعتبار به مشترک نشان داده میشود، درواقع سقف مصرف او در میان دوره است. طبق قوانین همراه اول ما دو نوع قطعی خط داریم؛ یکی مربوط به عدم پرداخت بدهی است و دیگری نوعی قطعی میان دوره است که به مشترکین با مصرف بالا مربوط میشود. در واقع تا سال گذشته مشترکین در صورتی که میزان مصرف یا همان بدهیشان به سقف مشخصی میرسید، فارغ از اینکه زمان سررسید قبض آنها فرا رسیده یا نه با قطعی مواجه میشدند و تا زمان تسویه حساب ارتباط آنها برقرار نمیشد، اما حالا با روش اعتباردهی جدید هر مشترک بسته به میزان اعتباری که دارد میتواند از خدمات خط استفاده کند و این رقم برای همه یکسان نیست.»
آرپناهی در مورد اینکه روش محاسبه این اعتبار برای هر فرد چطور بوده است، گفت: «اول این را بگویم که تمام شرکتهای اپراتوری بزرگ دنیا از همین روش اعتباردهی استفاده میکنند، روشی که بسیار پیچیده است و فاکتورهای زیادی در یک فرمول قرار میگیرند تا نهایتاً عدد اعتبار هر مشترک به دست بیاید، فاکتورهایی مانند میانگین مصرف مشترک، نحوه پرداخت او، دفعات قطعی خط به علت بدهی، تسریع در پرداخت و….»
او ادامه داد: «ما این پروژه را به این علت راه انداختیم که خیلی از مشترکین ما سالهاست که از همراه اول استفاده میکنند، خیلی از آنها در تمام این سالها خوش حساب بودهاند و مصارف بالایی هم داشتهاند، بنابراین تصمیم گرفتیم که میزان اعتبار هر کاربر مشخص شود که در صورت مصرف بالا مشکل قطعی میان دوره وجود نداشته باشد. البته خود مشترک باید استفاده از این اعتبار را فعال کند و سرویس برای همه به صورت خودکار فعال نیست، چون ممکن است یک نفر برای مدیریت بهتر هزینهها نخواهد که از سقف اعتبارش استفاده کند.»
خیلی از کاربران شبکههای اجتماعی در گمانهزنیهایشان درباره این طرح اعتباردهی همراه اول، رقم آن را به ودیعهای که در ابتدای خرید سیم کارت از مشترکان گرفته میشود و سودی که طی چندسال به این ودیعه تعلق گرفته است، مربوط دانسته بودند اما آرپناهی ارتباط بین این دو موضوع را رد میکند و میگوید: «هر مشترک هنگام خرید سیم کارت ودیعهای بین ٤٠ تا ١٩٢ هزار تومان پرداخت میکند که این اعتبار اولیه استفاده از خدمات همراه اول است و ارتباطی با این موضوع ندارد. اساساً منطق استفاده از سیم کارت دائمی همین است که شما ابتدا مبلغی را بهعنوان اعتبار پرداخت میکنید، اما بعدتر میتوانید بیشتر از آن ودیعه اولیه هم به صورت اعتباری مصرف کنید و بعد قبض آن را بپردازید.»
یکی دیگر از سوالات کاربران شبکههای اجتماعی این بود که آیا بین مهلت سلب امتیاز از سیم کارت خاموش همراه اول و میزان اعتباری که در طرح اعتبار دهی جدید برای او در نظر گرفته شده است ارتباطی وجود دارد؟ آرپناهی در جواب این سوال میگوید: «نه بین این دو هم ارتباطی نیست. طبق قوانین همراه اول اگر یک سیم کارت دائمی به مدت یکسال بدون هیچگونه استفادهای خاموش باشد حق سلب امتیاز خط و حتی فروش آن به شرکت داده شده و این موضوع ارتباطی به اعتبار مشترک ندارد. البته در بسیاری از مواقع این اتفاق بلافاصله بعد از یکسال نمیافتد. خیلیها به بهانه همین اشتباه اخیر همراه اول به ما میگویند چرا همیشه به نفع خودتان اشتباه میکنید، اما بهعنوان مثال در موضوع سلب امتیاز از خطوط دائمی که بدهی هم دارند شرکت به صورت دقیق و درست به موقع از قوانین پیروی نمیکند و بارها اخطار و مهلت مجدد میدهد.»