تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو با چه هدفی پخش شد؟

شب گذشته اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو از تلویزیون پخش شد. این مسئله البته رویکرد جدیدی نیست و سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود و معمولا مخاطب هدف دارد؛ یا مخاطبی که باید باور کند همه فریب خورده‌اند یا مخاطبی که از دیدن چنین صحنه‌هایی به هراس بیفتد.

اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو با چه هدفی پخش شد؟

اقتصاد۲۴- بار دیگر داستان تکراری اعترافات تلویزیونی؛ اعترافاتی که نشان می‌دهد عملا سیاست‌ها ثابت و تغییرناپذیر است و در همیشه بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد و معمولا کسانی مقابل دوربین تلویزیون می‌نشینند و از ندامت خود سخن می‌گویند که یا توسط دشمن فریب خورده‌اند یا فضای مجازی! در آخرین نمونه اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو از تلویزیون پخش شد که با چهره‌ای پریشان می‌گفت «اشتباه از من بود نه فرد مقابل.»

سپیده رشنو که از دختری که خود را «آمر به معروف»، می‌نامید فیلمبرداری کرده بودند و با یکدیگر درگیر شده بودند، ابتدا بازداشت شد و سپس جلوی دوربین نشست و از پشیمانی‌اش گفت؛ اتفاقی که بازتاب بسیاری داشت و اگر سری به توییتر بزنید، متوجه می‌شوید که هشتگ سپیده رشنو هماکنون ترند شده و موضوع نخست در شبکه‌های اجتماعی است. حتی چهره تکیده او نیز محل بحث بود.

رویکرد اعترافات تلویزیونی البته رویکرد جدیدی نیست و سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود و معمولا مخاطب هدف دارد؛ یا مخاطبی که باید باور کند همه فریب خورده‌اند یا مخاطبی که از دیدن چنین صحنه‌هایی به هراس بیفتد. جالب آنجاست که در تمام موارد اعترافات اجباری، معلوم نیست مسئولیت با کدام نهاد است؛ چرا صداوسیما در این موارد صرفا مجری است. مثلا در ماجرای اعترافات مائده هژبری بالاخره معلوم نشد کدام نهاد چنین دستوری داده است؛ از یک طرف صداوسیما اعلام می‌کرد پخش اعترافات با دستور قضایی و محصول مشترک صداوسیما و معاونت فرهنگی ناجا بوده، اما پلیس فتا و قوه قضائیه اعلام می‌گفتند پخش اعترافات مائده هژبری ربطی به آن‌ها ندارد و اصلا توسط آن‌ها احضار نشده است! کار تا آنجا پیش رفت که حتی مدیر روابط صداوسیما که گفته بود دستور قضایی وجود داشته، به دادسرا احضار شد!

اعترافات تلویزیونی در ایران هیچگاه مختص فعالان سیاسی یا گروه‌های معاند نبوده است و برای نشاندن مخالفان مقابل دوربین هیچ استثنایی وجود ندارد؛ سعیدی سیرجانی، عزت‌الله سحابی و غلامحسین میرزاصالح، سیامک پورزند از جمله چهره‌های فرهنگی بودند که علیه خود اعتراف کردند. ناخدا ابراهیم افضلی اولین فرمانده نیروی دریایی ایران نیز مقابل دوربین نشست و پس از آن به استناد همان اعتراف‌ها اعدام شد. صادق قطب زاده رئیس صدا و سیمای ایران بود که در همان صدا و سیما اعترافات او پخش شد و او را نیز اعدام کرند.

در مجلس دهم، نمایندگان طرحی به مجلس بردند که بر پایه آن اعترافات تلویزیونی ممنوع می‌شد. مفاد طرح چنین بود: «ضبط اعترافات تلویزیونی اشخاص و پخش آن از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دیگر رسانه‌های گروهی در هر مرحله از مراحل تعقیب و تحقیقات مقدماتی ممنوع است و مرتکب اعم از تهیه کننده و پخش کننده علاوه بر الزام به اعاده حیثیت از متهم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.»

با این حال آن طرح در همان مجلس دهم نیمه‌کاره ماند و به نتیجه نرسید؛ چه آنکه حامیان اعترافات تلویزیونی بسیار قدرتمندتر از منتقدان آن بودند. حجت الاسلام علم الهدی پس از طرح این موضوع در مجلس، در خطبه نماز جمعه مشهد گفته بود «این طرحی که در مجلس مطرح شده مبنی بر منع پخش اعترافات، ضد شفافیت است. شخصی که محور رسانه‌های ضد انقلاب بوده و سپاه این را گرفته است. حالا یک عنصر این چنینی اگر آمد افشاگری کرد و عناصر خبررسانش را اعلام کرد، مردم نفهمند؟ حالا اگر این خائن در دستگاه‌های ما نفوذ کند، مردم خائن‌شناس نباشند. پس این عدم شفافت باعث خواهد شد برای مردم ما مسائل روشن نشود.»

مخالفت‌ها با ممنوعیت پخش اعترافات تلویزیونی در حالی بود که بر اساس قانون آیین دادرسى کیفرى «انتشار تصاویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتى توسط رسانه‌ها و مراجع قضایى و انتظامى ممنوع است.»

زمانی هم که اعترافات سپیده قلیان و اسماعیل بخشی پخش شد، آیت الله مکارم شیرازی و بیات زنجانی هر دو آن را محکوم کردند. آیت الله مکارم در فتوایی اعلام کرد «تا زمانی که جرم و اتهام شخص متهم ثابت نشده، نمی‌توان اسم و تصویر و اقراری که داشته است را منتشر کرد و حتی بعد از ثبوت هم اگر جرم مخفی بوده، آشکار کردن آن جایز نیست.»

آیت‌الله بیات زنجانی نیز در فتوای خود اینگونه نوشت: «این کار علاوه بر اینکه مشروع نیست، از نظر اخلاقی نیز درست در برابر کرامت انسان و حرمت اوست و بنا بر روایات مستند و مورد وثوق این اعترافات در دادگاه نیز قابلیت استناد ندارد.»

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده پیشین مجلس درباره اعترافات تلویزیونی چنین می‌گوید: «افکار عمومی هیچگاه اعترافات تلویزیونی را باور نمی‌کند بنابراین پخش این برنامه‌ها تنها هزینه‌ای برای نظام است. اگر فردی دستگیر شود و پس از آزادی، حتی به دروغ بگوید من در دوران بازداشت، مورد ضرب و شتم واقع شدم، ۸۰ درصد جامعه این حرف را می‌پذیرند. دلیل باور جامعه این است که مسئولان امر همیشه ضرب و شتم را تکذیب کردند، از این‌رو بسیاری از مردم به آن‌ها بی‌اعتماد شدند برای همین می‌گویم کاش اگر تخلفی انجام می‌شود شفاف به مردم گزارش شود و سپس روی به اصلاح آن روند آورد تا اعتماد در جامعه افزایش پیدا کند.»

تاریخ اعترافات تلویزیونی در ایران

سابقه اعترافات تلویزیونی در ایران به دوره محمدرضا شاه پهلوی برمی‌گردد که برای نخستین بار پرویز نیکخواه در سال ۱۳۵۰ مقابل دوربین صداوسیما نشست و با اعتراف به اشتباه خود، از انقلاب سفید و دستاورد‌های آن دفاع کرد. بار دیگر رهبران کنفدراسیون به صورت تلویزیونی اعتراف کردند. مصاحبه‌های رادیویی پرویز قلیچ‌خانی، غلامحسین ساعدی، رضا براهنی از جمله اعترافات اجباری بود که منتشر شد.


بیشتر بخوانید: چرا کمپین من محجبه و مخالف گشت ارشاد هستم اهمیت دارد؟


مصاحبه تلویزیونی غلامحسین ساعدی در برنامه‌ای به نام گفتگو در سال ۱۳۵۴ پخش شد که در آن هم از مخالفان شاه و هم از خودش انتقاد کرد و هم از «انقلاب شاه و ملت» ستایش کرد.

مغز متفکر برنامه‌های اعتراف تلویزیونی «پرویز ثابتی» بود که در سال‌های گذشته خاطراتش را در کتابی به نام «در دامگه حادثه» بیان کرد. اما این مسیر بعد از انقلاب هم ادامه یافت و چهره‌هایی همچون محمدعلی عمویی، نورالدین کیانوری، محسن علوی، علی شناسایی، رضا شلتوکی، گاکیک آوانسیان، تقی کی‌منش، حیدر مهرگان (رحمان هاتفی)، غلامحسین قناعتی، حسن قزلچی، حسین پور و احسان طبری از جمله مشهورترین چهره‌هایی بودند که در تلویزیون علیه خود اعتراف کردند.

یکی از عجیب‌ترین اعترافات در ایران، اعتراف مازیار ابراهیمی بود که بعد‌ها مشخص شد زیر فشار اعتراف کرده و نقشی در ماجرا نداشته است. او مبلغی هم به عنوان غرامت دریافت کرد، با این حال کسانی که او را مجبور به اعتراف کرده بودند، هیچگاه مشخص نشدند.

اعترافات اسماعیل بخشی هم از مواردی بود که در سال‌های اخیر بازتاب بسیاری داشت. او بعدا اعلام کرد که تحت فشار بوده و آن برنامه هیچ وجاهت قانونی ندارد.

اعترافات تلویزیونی شامل حال یک مدلینگ هم شد. یک خانم مدل روزی به عنوان کارآفرین میهمان برنامه تلویزیونی بود و روز دیگر شرمسار از مدلینگ جلوی دوربین نشست! الهام عرب نام مدلینگی بود که در مقابل تلویزیون ابراز شرمندگی کرد.

اعترافات مائده هژبری، دختر نوجوان ۱۷ ساله یکی دیگر از جنجالی‌ترین اعترافات تلویزیونی دراین سال‌ها بود. دختری که صرفا در صفحه اجتماعی خود می‌رقصید، بعد با گریه در تلویزیون ظاهر و از آنچه انجام داده بود ابراز ندامت کرد. هنوز هم بسیاری از خود می‌پرسند که چرا باید یک دختر در این سن و سال چنین برخوردی شود. تا امروز هیچکس مسئولیت آن را نپذیرفته است.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
علی
0
0
يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
از حقوق بازنشسته ، گرانی ، اختلاس ، دروغ ، فریب چه خبر
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
بخدا ک شماها همش تظاهر دارین ب اسلام دستتون برا همه رو شده .اگ اسلام میشناختین انقد گرونی و بی رحمی نبود
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
حالا که خانم رشنو چنین فردی نبوده پس ربایش ایشان و اعتراف اجباری و پخش بدون اجازه فیلم او قطعا جرم است و با مرتکبین این جرم هر کسی که باشد حتی خانم ذبیح پور باید برخورد شود و بدون مسامحه محاکمه شود.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید