تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

معرفی کتاب هارمونی پولی؛ نقشه راهی برای اشخاص و زوج‌ها

افراد برای رسیدن به هارمونی پولی ابتدا باید شخصیت پولی یا به‌عبارتی نامتعادلی‌های رابطه‌شان با پول را بشناسند

معرفی کتاب هارمونی پولی؛ نقشه راهی برای اشخاص و زوج‌ها

اقتصاد۲۴- پول همه‌چیز است و در عین حال هیچ‌چیز نیست. در مقابل کیفیت‌های زندگی مثل عشق، دوستی و شادی، پول چیزی بیش از چرک کف دست نیست؛ اما دنیای امروز ما طوری بنا شده که این کاغذ‌ها و سکه‌ها و عدد‌های ناچیز قدرت تأثیرگذاری بر همه چیز را دارند؛ حتی رابطه‌ها، شادی درونی و اعتمادبه‌نفس آدم‌ها. با این وجود، قدرت پول محدودشدنی است، به یک شرط؛ این‌که از چگونگی این تأثیر آگاه شویم؛ یعنی بدانیم پول چگونه شخصیت ما را شکل می‌دهد و چطور ممکن است موجب تیره‌وتارشدن روابطمان شود. خوشبختانه، متخصصانی قبلاً به این مسئله فکر کرده‌اند و ما امروز می‌توانیم از نتیجۀ بررسی‌های آن‌ها استفاده کنیم. اولیویا ملان، روان‌درمانگر و شری کریستی نویسنده در زمینۀ امور مالی، دربارۀ همین موضوع کتاب «هارمونی پولی؛ نقشۀ راهی برای اشخاص و زوج‌ها» را نوشته‌اند.

کتاب هارمونی پولی به درد چه افرادی می‌خورد؟

این کتاب مناسب همۀ کسانی است که پول برایشان مسئله‌ساز شده است. اگر نبود پول یا ازدست‌دادن آن، خودباوری و عزت نفستان را خدشه‌دار می‌کند، نگاه‌کردن به پیامک باقی‌ماندۀ حساب یا پرداخت قبض‌ها و قسط‌ها برایتان دشوار است، برخورد پدرومادرتان با شما در مسائل مرتبط با پول در کودکی، موجب شده اضطرابی را درمورد امور مالی، تا امروز با خود حمل کنید، پول باعث اختلاف جدی میان شما و همسرتان یا دیگر افرادی که در مسائل مالی با آن‌ها شریک هستید، شده است، مثلاً از اینکه همسرتان بیشتر از شما درآمد دارد، ناراحتید، یا هر مشکل دیگری دارید که عامل یا زمینه‌ساز آن را پول می‌دانید، پس کتاب هارمونی پولی برای شما نوشته شده است. حتی اگر علت مشکلات مالی‌تان را پول نداشتن می‌دانید، باز هم این کتاب برایتان سودمند است؛ زیرا هر اضطراب و رفتار و باور غلطی که دربارۀ پول دارید، بعد از به‌دست‌آورن آن نیز خواهید داشت.

نویسنده کتاب کیست؟

اولیویا ملان روان‌درمانگر و مشاور متخصص در حوزۀ پول است. سال‌ها مطالعه روی مراجعانی که بر سر موضوع پول با یکدیگر اختلاف داشته‌اند، موجب شد تا ملان الگو‌هایی را در شخصیت و رابطۀ آن‌ها کشف کند که بسیار تعمیم‌پذیر هستند. با کشف این الگوها، او توانست راه‌حل مشکل ایشان را نیز روشن کند. ملان بعداً با همکاری شری کریستی که نویسنده‌ای در زمینۀ امور مالی است، توانست حاصل مطالعاتش را در پنج کتاب دربارۀ موضوع پول و رابطه منتشر کند. هارمونی پولی یکی از این کتاب‌هاست.

این کتاب را محمدباقر غروی نخجوانی به‌تازگی ترجمه کرده است. وی بنیانگذار مؤسسۀ اندیشۀ راهنمای هدفمند است. این مؤسسه در راستای افزایش دانش مالی افراد جامعه، اقداماتی را مانند راه‌اندازی سایت علف خرس با موضوع آموزش‌های مالی، انتشار مجلۀ راهنمای سرمایه‌گذاری و نشریۀ الکترونیک نقشۀ وزیری انجام داده است.

کتاب هارمونی پولی درباره چیست؟

اولیویا ملان همیشه از مراجعانش می‌خواهد پول را مانند یک انسان تصور کنند و رابطۀ خود را با او شرح دهند. رابطۀ ما با پول در واقع، همان شخصیت پولی‌ای است که تربیتمان در کودکی آن را شکل داده است. پول ممکن است برای کسی مانند دشمنی باشد که چشم دیدنش را ندارد یا در نقطۀ مقابل، دوستی که حتی یک لحظه، بدون او نمی‌تواند زندگی کند. هر دوی این حالت‌ها نشانۀ رابطه‌ای ناسالم و سمی است. همان‌طور که در رابطه‌هایمان با انسان‌ها باید تعادل را حفظ کنیم، رابطه‌مان با پول نیز باید متعادل باشد. ملان این حالت رابطه با پول را هارمونی پولی نامیده است.

افراد برای رسیدن به هارمونی پولی ابتدا باید شخصیت پولی یا به‌عبارتی نامتعادلی‌های رابطه‌شان با پول را بشناسند. بخش اول کتاب به همین بحث اختصاص دارد. در این بخش، شخصیت پولی خود را طی آزمونی خواهید شناخت و نقاط قوت و ضعف رابطه‌تان با پول مشخص می‌شود. به‌طور کلی شخصیت پولی شما ممکن است یکی یا ترکیبی از این تیپ‌ها باشد: محتکر، ولخرج، زاهد، پول‌گریز، مال‌اندوز و دلواپس. پس از آن، به گذشته برمی‌گردید و علت نوع نگرش و رفتارتان درمورد پول را در آنچه در کودکی آگاهانه یا ناخودآگاه آموخته‌اید، جست‌وجو می‌کنید. نمونه‌ای از تأثیر والدین بر باور‌های پولی را در داستان اولیویا خواهید خواند:

«پدرم همیشه دلواپس مسائل مالی بود و به‌نظرم زیادی دلواپس بود. مادرم هنگامی که مرا بزرگ می‌کرد، خانه‌دار بود و همین مسئله باعث احساس دلتنگی و افسردگی او شده بود. او خلأ خود را با خرید پر می‌کرد. هر وقت می‌خواست احساس شادی کند، به فروشگاه‌ها سر می‌زد. او دربارۀ این خرید‌های اضافه احساس گناه می‌کرد و وقتی به خانه می‌آمد، لباس‌های جدیدی را که خریده بود، پشت مبلمان اتاق هال مخفی می‌کرد تا زمانی که پدرم از نظر روحی رو‌به‌راه به‌نظر برسد. من همیشه این تشریفات را تا حدی مضحک می‌دانستم. اما آنچه برایم عجیب است این است که وقتی بزرگ شدم و به‌اندازۀ مردی که با او ازدواج کرده بودم، پول درمی‌آوردم، احساس اضطراب پولی پدر و اعتیادبه‌خرید مادرم را تجربه کردم. لباس‌های جدیدی را که برای خودم می‌خریدم، در صندوق عقب ماشین مخفی می‌کردم (نسخه من از محل مخفی مادرم) تا اینکه حال روحی همسرم مناسب باشد و رضایتش را جلب کنم؛ حتی با اینکه خریدهایم اصلاً بیهوده نبودند و پول خودم بود که خرج می‌کردم.»

در ادامۀ این بخش، با تصورات غلطی که دربارۀ پول وجود دارد، آشنا می‌شوید و با تمرین‌هایی تلاش می‌کنید کمرنگشان کنید و قدرت تأثیرگذاری پول را کم کنید. در پایان این بخش خواهید توانست تکنیک «گفت‌وگوی پولی» ملان را به‌کار ببندید. این تکنیک به شما کمک می‌کند ارزیابی و شناخت بهتری از رابطه‌تان با پول به‌دست آورید و برایتان روشن‌تر خواهد شد که چگونه می‌توانید این رابطه را بهبود دهید.

بخش دوم هارمونی پولی جنبه‌های مرتبط با پولِ رابطۀ زوج‌ها را بررسی کرده است؛ با این حال، نکات این بخش برای همۀ روابطی که مسائل مالی در آن درگیر است، مانند رابطۀ والدین با فرزندان یا رابطۀ شرکای تجاری، سودمند خواهد بود. با خواندن این بخش خواهید توانست با آگاهی بیشتری به رابطه‌تان بنگرید و با دست‌یابی به درک بهتر از یکدیگر، نقاط اشتراک و تفاهم را پررنگ‌تر از نقاط اختلاف‌برانگیز رابطه‌تان کنید. در این بخش، ابتدا یاد می‌گیرید تفاوت‌های ذاتی و تربیتی مرد و زن روی رفتار‌ها و باور‌های پولی ایشان تأثیر دارد. با آشنایی با این تفاوت‌ها و اثراتشان، درک بهتری از شریک خود به‌دست خواهید آورد. زنان و مردان در نحوۀ تفکر، جامعه‌پذیری، سبک‌های ارتباطی، شیوه‌های یادگیری و تصمیم‌گیری و... با هم فرق‌هایی دارند. برای مثال، مردان بیشتر متفکر، رقابتی، مایل به شکست‌ناپذیری، خودباور و تشویق‌گر خود هستند؛ در حالی که زنان بیشتر متمایل به احساسی‌بودن، همکاری‌کردن، پذیرش آسیب‌پذیری، مُردد و سرزنشگر خود هستند. این ویژگی‌های متفاوت در مسائل مالی زندگی، به شکل‌های مخالف و گاه متضادی خود را نشان می‌دهند.


بیشتر بخوانید: تا حالا با کمترین زمان و چند کلیک جزوه یا کتاب خود را چاپ کرده اید؟


کسی که تشویق‌گر خود باشد پس از موفقیت مالی به استعداد‌های خود می‌نازد و پس از شکست، آن را به گردن مشاور بد، شانس یا سرنوشت می‌اندازد؛ اما شخصی که سرزنشگر خود باشد، موفقیت‌های مالی‌اش را از شانس، زمانبندی یا توصیه‌ای خوب می‌داند و به‌خاطر شکست‌هایش، خود را سرزنش می‌کند.

در ادامۀ این بخش، دربارۀ الگو‌های دوقطبی روابط خواهید خواند که در اثر رابطۀ افراد با شخصیت‌های پولی متفاوت ایجاد می‌شوند. برای مثال، محتکر و ولخرج یا ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز. ملان با مثال‌هایی واقعی که همگی برگرفته از مراجعان او بوده‌اند، هر یک از این حالت‌ها را توضیح می‌دهد، سپس از فرایند قطب‌زدایی در رابطه می‌گوید که با تمرین‌های مرتبط می‌توانید آن را در رابطۀ خود پیاده کنید. پس از آن، برای این‌که برای ادامۀ مطالب کتاب آماده شوید، ابتدا باید دربارۀ تکنیک‌های ارتباطی‌ای یاد بگیرید که ملان برای برقراری مکالمه‌های محترمانه و سازنده میان همسران ابداع کرده است. در ادامه، با گفتگو‌های پولی قاعده‌مند آشنا می‌شوید که باید براساس تکنیک‌های ارتباطی‌ای که گفته شد، شکل بگیرد. ابتدا، هر دو طرف باید گذشتۀ پولی‌شان را به‌اشتراک بگذارند و سپس، در فضایی امن دربارۀ تضاد‌های پولی خود به گفتگو بنشینند. در نهایت، آخرین گام حرکت به‌سوی هارمونی پولی کسب مهارت هدف‌گذاری سازنده است؛ اول برای خودتان و بعد، همراه همسرتان.

این کتاب چه چیزی به ما اضافه می‌کند؟

پس از مطالعۀ این کتاب و انجام تمرین‌هایش، شما خوشبختانه، به هارمونی پولی در زندگی و رابطه‌تان بسیار نزدیک شده‌اید. با تمرین مداوم و درنظرداشتن مفاهیم و دستورات کتاب، روابطی را تجربه خواهید کرد که اضطراب پول در آن جایی ندارد، خواهید توانست با شریک-همسرتان، هدف‌های مالی مشترک تعیین کنید و در کنار اهداف شخصی‌تان، به آن‌ها دست یابید.
فراموش نکنید سواد مالی فقط به نحوۀ خرج یا پس‌انداز پول محدود نمی‌شود، بلکه وقتی مهارت هماهنگی با همسر یا شریکتان را در امور مالی پیدا کنید، خواهید توانست با اعتمادبه‌نفس بگویید از سواد مالی بهره‌مند هستید.

هارمونی پولی را چگونه را بخوانیم؟

کتاب هارمونی پولی ۲۸۸ صفحه است و متن ساده‌ای دارد؛ یعنی با حدود نیم‌روز زمان گذاشتن، خواهید توانست آن را تمام کنید؛ اما توصیۀ نویسنده این است که سرعتتان را کم کنید! این کتاب در هر فصل تمرین‌هایی دارد و ملان پیشنهاد کرده است تمام آن‌ها را انجام دهید و ترجیحاً پاسخ‌هایتان را بنویسید تا بتوانید میزان پیشرفت خود را در طول زمان اندازه بگیرید. او همچنین توصیه می‌کند کتاب را از فصل و بخش اول، به‌ترتیب بخوانید و برای رسیدن به بخش زوج‌ها عجله نکنید. از آن‌جایی که هارمونی پولی در پی ایجاد هماهنگی مالی میان شما و همسر یا شریکتان است، پیشنهاد می‌شود مطالب و تمرین‌های آن را با آن شخص در میان بگذارید و سعی کنید همزمان و هم‌گام پیش بروید. اگر نظر نویسنده را بخواهید، هارمونی پولی را پیوسته، بدون اضطراب، با صبر و ملایمت و صداقت و صراحت مطالعه کنید و به‌خاطر شجاعت و افزایش خودآگاهی‌تان، قدردان خویشتن باشید.

چگونه کتاب هارمونی پول را تهیه کنیم؟

کتاب هارمونی پولی در بهار ۱۴۰۱، توسط انتشارات یزدا به چاپ رسیده است و به‌بهای ۱۰۵ هزار تومان، در سایت‌های معتبر فروش کتاب و همچنین سایت علف خرس، در دسترس است. همچنین، به‌زودی نسخۀ الکترونیک آن در دسترس قرار خواهد گرفت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف