تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

با کودکان لاغر خود چه کنیم؟

ملاوردی گفت: اشتهای کودک طی دوره زیاد کردن وزن ممکن است به‌تدریج کاهش یابد، که در این صورت متخصصان می‌گویند مرکز اشتها در مغز، مقدار غذای انتخابی کودک برای خوردن را کنترل می‌کند.

با کودکان لاغر خود چه کنیم؟

اقتصاد۲۴- یک متخصص تغذیه گفت: لاغری کودک همیشه برای والدین نگران کننده است، اما برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

بهناز ملاوردی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: همه می‌دانیم که چاقی خوب نیست، اما لاغری هم حد و مرزی دارد.

وی ادامه داد: کودکان طی ۱۲ ماه نخست، رشد زیادی دارند و حتی تا هفت کیلوگرم هم وزن اضافه می‌کنند، بین ۱ تا ۵ سالگی، کودکان هر سال حدود دو و نیم کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، پس از آن اضافه‌شدن وزن کاهش می‌یابد و بیشتر کودکان تا زمان بلوغ به‌طور مداوم هر سال یک کیلوگرم اضافه می‌کنند.

ملاوردی افزود: اشتهای کودک طی دوره زیاد کردن وزن ممکن است به‌تدریج کاهش یابد، که در این صورت متخصصان می‌گویند مرکز اشتها در مغز، مقدار غذای انتخابی کودک برای خوردن را کنترل می‌کند.

این متخصص تغذیه افزود: کودکان کم‌سن‌تر در تنظیم مقدار غذایی که نیاز دارند، بسیار خوب عمل می‌کنند، مگراینکه عوامل دیگری مداخله کنند.


بیشتر بخوانید: با کودکان لاغر خود چه کنیم؟


وی با اشاره به این‌که بعضی کمبود‌های غذایی بدتر از بقیه هستند و در این میان کمبود آهن کودکان از همه بدتر است، افزود: عدم دریافت مواد کافی می‌تواند منجر به کم‌خونی و خستگی شود و با ضعف توجه و رفتار بد در کودکان در ارتباط باشد.

ملاوردی ادامه داد: زینک، کلسیم و ویتامین D برای رشد طبیعی و سلامت استخوان ضروری هستند، همچنین به حداقل رساندن خطر ابتلا به پوکی استخوان از دیگر مزایای استفاده از این مواد معدنی و ویتامین‌هاست.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که توده بدنی پایین در کودکان می‌تواند بلوغ را نیز به‌تأخیر بیندازد، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر شاخص توده بدنی دختر شما کمتر از ۱۵ است و نشانه‌های بلوغ یا قاعدگی تا ۱۵ سالگی هنوز در او دیده نمی‌شوند، حتماً با متخصص اطفال مشورت کنید.

وی با اشاره به این‌که عادت دادن کودک به خوراکی‌های شیرین و شور می‌تواند خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: ارزش غذایی غذا‌ها برای کودکان لاغر مهم است، شاید حتی بیشتر از بقیه، چون آن‌ها غذای کمی می‌خورند.

ملاوردی افزود: به‌جای محصولات لبنی کم‌چرب، از محصولات پرچرب استفاده کنید، روی سبزیجات، پاستا و گوشت، از روغن و پنیر و سس‌های مغذی استفاده کنید؛ غذا‌هایی تهیه کنید که حاوی چربی‌های سالم هستند، مانند مغز‌ها و آووکادو و بالاخره اینکه به‌جای سوپ‌های آبکی، از سوپ‌های خامه‌ای استفاده کنید.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رقم عیدی امسال کارگران مشخص شد

بازیکن جدید پرسپولیس اینترنت بدون فیلتر دارد؟

قیمت آپارتمان در محله چیتگر تهران + جدول

۳۰ سال غفلت از ظرفیت مناطق آزاد

نشانه‌هایی که ممکن است علائم سرطان روده باشد/ اینفوگرافی

چگونه در تهران با یک میلیارد تومان خانه بخریم؟

خانه‌های چندمیلیارد تومانی در ستارخان + جدول

مصوبه مولدسازی و توضیحاتی که نگرانی‌ها را بیشتر کرد!

طرح دارویار خودش چالش می‌شود؟

آخرین وضعیت میزبانی بورس کالا

جانشین سیاوش یزدانی هم اردوی استقلال را ترک کرد

قیمت روز انواع خودرو در بازار

عوارض مرگ؛ ۱۶۴ هزار تومان هزینه نگهداری سالانه از هر قبر!

کنشگری فرهاد میثمی با استخوان‌های بیرون‌زده

منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین؛ دروازه توسعه روابط ایران و عراق

نشانه‌های اجرای پلن بی؛ طرح جایگزین برجامی آمریکا چیست؟

تجارت بدون نظارت؛ سازمان بازرگانی در ایران چه می‌کند؟

پیش بینی بورس امروز ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

پیش بینی هواشناسی تهران و ایران امروز /جدول

مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری تعیین شد

قیمت دلار الاکلنگی شد

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌ های سیاسی امروز

شوك به توليد در اول زمستان

صفحه اول روزنامه‌ های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌ های ورزشی امروز

روز سخت سکه بازان بعد از تعطیلات