تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
باوجود تلاش تهران برای همکاری راهبردی با مسکو

بدبینی تاریخی مردم ایران به روسیه ادامه دارد

هر چقدر هم که ایران روابط مستحکم‌تر خود را با روسیه تبلیغ می‌کند، عموم مردم ایران هنوز متقاعد نشده‌اند که این امر در خدمت منافع ملی آن‌ها یا حتی با ایدئولوژی‌های آن‌ها سازگار باشد.

ایران و روسیه

اقتصاد۲۴- ایران و روسیه، دو غول نفت و گاز تحت تحریم آمریکا، به سرعت در تلاش هستند تا زمینه‌های تازه‌ای از همکاری‌های دوجانبه را توسعه دهند و شرایط نابسامان خود را جبران کنند.

گزارش‌ها، از تحویل احتمالی صد‌ها پهپاد ایرانی به روسیه تا خبر قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری بین وزارت نفت ایران و گازپروم روسیه، نشانه‌ها به طور فزاینده‌ای از بلوغ یک اتحاد و به نتیجه رسیدن یک ائتلاف ضد آمریکایی نوپا در اوراسیا حکایت دارند. این نزدیکی چنان سریع پیش می‌رود که مقامات جمهوری اسلامی با انحراف کامل از موضع دیرینه خود در قبال مداخلات خارجی، آشکارا از تجاوز روسیه حمایت و آن را به عنوان واکنش ذاتی در برابر تحریکات ناتو توجیه کرده اند. از نگاه تهران، این تغییر در سیاست خارجی به سوی هماهنگی نزدیکتر با مسکو برای تقویت انعطاف پذیری ایران در برابر فشار‌های خارجی ضروری است، ولی هر چقدر هم که ایران روابط مستحکم‌تر خود را با روسیه تبلیغ می‌کند، عموم مردم ایران هنوز متقاعد نشده‌اند که این امر در خدمت منافع ملی آن‌ها یا حتی با ایدئولوژی‌های آن‌ها سازگار باشد.

شاخص ادراک دموکراسی بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها مستقر در کپنهاگ نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از مردم ایران به روسیه نگاه منفی و تنها ۱۵ درصد نگاه بسیار یا تا حدودی مثبت دارند. این نگرش شهروندان ایران به روسیه منفی‌تر از نگاه مردم مصر یا عربستان یا حتی مردم یونان، مجارستان و ترکیه – متحدان امریکا در ناتو – است.

نگاه منفی مردم ایران به روسیه به قبل از شروع جنگ اوکراین بازمی گردد. گالوپ در سال ۲۰۱۱ دریافت که تنها ۱۳درصد از مردم ایران نقش روسیه در جهان را تایید می‌کنند و ۵۲ درصد به آن نگاه منفی دارند.
نظرسنجی‌های گاه به گاه موسسات بزرگ غربی مانند گالوپ یا بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها که یافته‌های آن‌ها در مجموع قابل اعتماد هستند، معتبر و گویای واقعیت‌های ایران است.

تاریخ تلخ مداخلات منطقه‌ای امپراتوری روسیه و خسارات ارضی به ایران در نتیجه جنگ‌های طرفین، دیدگاه مردم ایران را نسبت به روسیه به عنوان یک مداخله‌گر استعماری شکل داده است.


بیشتر بخوانید: ایران و عربستان در مسیر تنش‌زدایی


نگاه منفی به روسیه همچنین ناشی از این است که ایرانی‌ها روسیه را تا حدی مسئول مشکلات اقتصادی کنونی خود می‌دانند و معتقدند که مسکو با رای مثبت به شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، در عمل تحریم‌های غرب را تایید کرده و باعث رکود اقتصادی و محرومیت گسترده مردم ایران شده است، به گونه‌ای که اکنون ۳۶.۱ درصد از جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بسیاری از ایرانیان معتقدند اگر روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت در دفاع از متحد فرضی خود استفاده می‌کرد، شاید موضوع هسته‌ای می‌توانست مسیری کاملاً متفاوت را دنبال کند و ایران با چنین اقدامات تنبیهی تحت فشار قرار نمی‌گرفت.

بسیاری از ایرانیان همچنین تفاوتی بین امریکا و روسیه به عنوان قدرت‌های بزرگی که به دنبال منافع خود و نه معیار‌های اخلاقی و چندجانبه گرایی هستند، مشاهده نمی‌کنند. هزینه فعالیت روسیه در نیروگاه اتمی بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۱ به بهره برداری برسد، در ابتدا ۸۰۰ میلیون دلار براورد شده بود، ولی در نهایت بیش از ۱۱میلیارد دلار برای تهران بالغ شد و به علت تعویق‌های مکرر مسکو تکمیل آن تقریباً چهار دهه طول کشید. در داخل ایران، نیروگاه هسته‌ای به نمونه‌ای از نادرستی روابط با روسیه تلقی می‌شود.

پس از تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در سال ۲۰۱۸ و امضای پنج کشور ساحلی، این اعتراض شدید از سوی ملی گرایان ایرانی مطرح شد که دولت از سهم ۲۰ درصدی ایران از آب‌های دریای خزر گذشته و به سهم ۱۳ درصدی رضایت داده تا روسیه را خشنود کند – اتهامی که در واقع تا حدودی درست بود.

در همین حال، دولت ایران برای تغییر نگرش‌های عمومی نسبت به روسیه، تلاش کرده است. بازوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست به دنبال مثبت نشان دادن چهره روسیه است، ولی به نظر می‌رسد که دولت برای جلب نظر مردم مظنون به روسیه، مشکل خواهد داشت. بیشتر مردم خواستار روابط متوازن با همه کشور‌ها و برنامه‌ای عمل‌گرایانه در روابط خارجی هستند. با این حال با توجه به مسیر کنونی جمهوری اسلامی، بعید است مخالفت‌های مردمی تغییری در سیاست‌های دولت ایجاد کند.

منبع: اندیشکده موسسه خاورمیانه /دیپلماسی ایرانی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سواری‌های خارجی در هفت خوان؛ آئین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم و سنگ بزرگ تامین ارز

تلاش دلار جهت حفظ موقعیت جدید

فیلم/ خداحافظی مسعود پزشکیان با نمایندگی مجلس

حضور مسعود پزشکیان در مجلس

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۳

فیلم/یک مداح تندرو دیگر هم به جمع توهین کنندگان به ظریف پیوست

فیلم/ پزشکیان، قالیباف را سورپرایز کرد!

فیلم/عوامل زورگیری از پیرزن اردبیلی در قم دستگیر شدند

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ تیر ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

کد مورس جدید همستر کامبت امروز

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

نمایندگان مجلس هم برای اجاره دفتر کار مشکل دارند، چه برسد به مردم عادی/ دود عدم ارتباط با جهان بیشتر به چشم مستاجران می‌رود

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۳

تراز پرداخت‌ها چیست و چرا یکی از اصطلاحات اقتصادی مهم است؟

با این غذا‌ها پیر نمی‌شوید

دو نوشیدنی بی نظیر برای لاغر شدن

نوشیدنی‌های حاوی قند به سلامتی آسیب می‌زنند

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک این میوه‌ها

تلاطم بازار طلا در جدال دلار داخلی و انس جهانی/ سرنوشت قیمت سکه در دولت چهاردهم چه خواهد شد؟

انتقاد رسایی از شعار‌ها علیه ظریف

واکنش گولسیانی به اتهام زن‌ستیزی

فیلم/ انتشار ویدیویی واقعی از مریخ

ظریف: قرار نیست به جای رئیس جمهوری انتخاب کنیم

فیلم/ روایت ترامپ از لحظه‌ای که گلوله خورد

پشت صحنه شعارها و فحاشی‌ها علیه ظریف چیست؟

مهاجرانی: دولت فراجناحی را پس از انقلاب در دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی تجربه کردیم

واکنش متفاوت کوشکی به قراردادش با استقلال + عکس

عکس/ تصویر حضور نتانیاهو در اتاق عملیات حمله به یمن

فیلم/ لحظاتی از دیدار پزشکیان با خانواده شهید سلیمانی

نخستین واکنش انصارالله یمن به حمله رژیم صهیونیستی به مخازن سوخت

نامه یک نماینده مجلس درباره افزایش جرایم رانندگی

جانشین عبدالکریم در پرسپولیس کیست؟

نخستین فرمان پزشکیان به طیب‌نیا

فیلم/ صحبت‌های تند یک کارگردان سینما در تلویزیون

پاکستان، نتانیاهو را تروریست خواند

ورزشگاه تختی میزبان لیگ برتر فوتبال شد