تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس آغاز شد

پاسخ به تهدید باکو با عبور از ارس

پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است

پاسخ به تهدید باکو

اقتصاد۲۴پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و ناظران امر معتقدند جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه عملا با تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در این درگیری‌های جدید سعی دارد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای تحمیل دالان موهوم زنگه‌زور به ایروان نهایت استفاده را ببرد که در این صورت خطوط قرمز ایران یعنی تغییرنیافتن ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و قطع‌نشدن مرز مشترک با جمهوری ارمنستان نادیده گرفته خواهد شد.
از این‌رو شاید برگزاری مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس که روز گذشته با حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد، با این اتفاقات و درگیری‌ها چندان بی‌ارتباط نباشد.

در همین زمینه سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از آغاز مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس با محوریت قرارگاه عاشورای نیروی زمینی سپاه خبر داد و در همین زمینه به تشریح ابعاد این رزمایش پرداخت.

سردار پاکپور با اشاره به جزئیات این مانور گفت: «عملیات هلی‌برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپاد‌های رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی بخش‌های مختلف این رزمایش هستند». فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: «پیام این رزمایش برای کشور‌های همسایه پیام صلح و دوستی و تحکیم امنیت پایدار است و برای دشمنان آن است که نیروی زمینی سپاه در کنار سایر نیرو‌های مسلح آماده دفاع از مرز‌های کشور است و هرگونه تهدیدی را قاطعانه پاسخ می‌دهد».


بیشتر بخوانید: هشدار نسبت به چشم انداز امنیتی و ژئوپلیتیک تحولات جدید قفقاز


البته پیش از این سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز یکشنبه، ۲۴ مهرماه، در یک گردهمایی با موضوع تحولات قفقاز در حسینیه سپاه عاشورا، با اشاره به رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غرب کشور (استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و منطقه آزاد ارس) اظهار کرد: «این رزمایش به نام رزمایش اقتدار و با شعار ایران مقتدر در این منطقه در حال برگزاری بوده و مشابه سایر رزمایش‌هایی است که در سایر نقاط کشور از سوی نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود». او با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه شمال غرب، منطقه قفقاز و منطقه ارس اهمیتی فوق‌العاده از نظر نظامی، سیاسی، اقتصادی و... برای ما دارد و امنیت این منطقه برای‌مان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «اساسا جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تهدیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانیم؛ اما آنچه تهدید است، اتفاقاتی است که در آنجا رخ می‌دهد و نخبگان و مردم ما باید به این موضوع حساس توجه داشته باشند».

سردار پورجمشیدیان در ادامه تأکید کرد: «ما معتقدیم بخش اعظم مشکلاتی که در منطقه بر سر مناقشه قره‌باغ وجود داشته، حل شده و ما و مسئولان ما نیز از آزادسازی این اراضی حمایت کردیم؛ اما تجاوزات جدیدی که در منطقه بروز می‌کند، محکوم است». او اضافه کرد: «نباید مرز‌ها و جغرافیای منطقه جابه‌جا شود؛ این‌ها مطالب روشن و شفافی است و بار‌ها گفتیم که ما به دنبال امنیت و تعامل جدی نظامی که منجر به ایجاد امنیت در منطقه شود، هستیم». او با اشاره به اینکه منطقه قفقاز، منطقه مهمی برای همه ما بوده و نمی‌توانیم به‌سادگی از کنار تهدیدات بگذریم، تصریح کرد: «درباره امنیت منطقه کاملا جدی هستیم و حضور و اشراف اطلاعاتی نسبت به این منطقه داریم و از کنار آن به‌سادگی نخواهیم گذشت».

این‌ها علاوه بر آن است که سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، دیروز گذشته در مراسم آغاز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران با شعار «ایران مقتدر» در منطقه عمومی ارس گفت: «متأسفانه رژیم صهیونیستی به کشور‌های جنوب و شمال غرب ایران نفوذ کرده است. به دولت‌های آن کشور‌ها می‌گوییم اسرائیل را به کشور خودتان راه ندهید؛ چرا‌که رژیم صهیونیستی منشأ ناامنی و خباثت است. ما قاطعانه و مقتدرانه از امنیت خودمان در هر شرایطی دفاع می‌کنیم؛ اما شما دچار مشکل خواهید شد».

فرمانده کل سپاه پاسداران از سپاهیان و رزمندگان حاضر در رزمایش منطقه عمومی ارس به‌عنوان تجسم آیات الهی قرآن و منطق جهاد الهی برای سعادت مسلمانان یاد کرد که مانند دژ مستحکم امنیت را برای ملت تأمین کرده و خود را سپر بلای امت و زینت ولایت قرار داده‌اند. مدت‌هاست که منطقه قفقاز دستخوش تحولاتی شده که از آن نتایج خوبی به نفع منافع ملی ایران برداشت نمی‌شود؛ اما قطعا جایی که بحث منفعت‌های ملی کشور وجود داشته باشد، هرگونه رنگ‌بندی سیاسی دیگر معنایی ندارد. رزمایش اقتدار از این منظر نوعی پاسخ به تحولاتی است که منافع ملی ایران را در منطقه قفقاز نشانه رفته است؛ رزمایشی برای پاسخ به تهدید که در صدر اخبار ایستاده است و می‌تواند مؤلفه درخور توجهی در مقابل پستی و بلندی‌های قفقاز باشد.

منبع: شرق

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱
متن خبر با خود خبر خیلی تفاوت دارد . کسی که متن خبر را نخواند نمی‌داند که خود خبر دقیقا برعکس متن خبر میباشد
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱
اسرائیل آذربایجان فقط در ساخت وساز منطقه قره باغ فعالیت دارد موقعی که اسرائیل به نیرو ها وتجهیزات سپاه در سوریه پی در پی حمله می کند باید همان جا پاسخ قاطع بدهیم واینجا خودمان را با کشورهای همسایه که روابط اقتصادی واجتماعی وفرهنگی وزبان قوی داریم درگیر نکیم که این عمل ما همان کشورها را به جهت مقابله با تهدیدات ایران قوی تر وبیشتر متکی به اسرائیل وغیره می کند وپای بیشتر کشورها را به منطقه باز می کند مثال صدام به کویت حمله کرد پای کشورها را خلیج فارس باز کرد
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱
جرئت گذشتن از ارس راندارید لاف بیخودی نزنید. در منطقه دالان زنگزور قبل فروپاشی شوروی یک خط آهن ویک جاده شوسه [اک اصلی آذربایجان را به نخجوان وصل می کرد با آغاز جنگ اول قره باغ ارمنستان آن راه های مواصلاتی را بست طبق ماده 9 قرارداد آتش بس بین آذربایجان وارمنستان آذربایجان متعهد شد به ارمنی های ساکن قره باغ اجازه تردد به ارمنستان بدهد وارمنستان هم متعهد شد کریدور زنگزور را باز کند . در ضمن زنگزور تاریخ متعلق به آذربایجان است ودر زمان شوروی سابق مقامات روس آنجا را علارغم میل آذربایجان از آن کشور جدا وبه ارمنستان ملحق کردآذربایجان می تواند با تکیه به اسناد نه تنها کریدور زنگزور بلکه کل منطقه زنگزور غربی را از طریق مجامع بین المللی از ارمنستان باز پس بگیرد
آرمن
0
0
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱
ارمنستان داره جشن ۳۵۰۰ سالگی پایتختشو ایروان را جشن میگیره کبریت توکل هم می تونه به خوش افتخار کنه چون قدمتش از دولت رژیم باکو بیشتره.من نمی دونم کسی که یکبار به تخت جمشید،نقش رستم،بیستون.. رفته باشه تاریخ ایران را از زمان هخامنشیان بخونه،نقشه های قدیمی باستانی مورخان،تاریخ کورش .... را مطالعه کرده باشه چطور من ارمنی باستانی را می تون مهمان ناخوانده بدونه مگر اینکه خودشو به عمد بخواب زده باشه
ناشناس
0
0
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱
اقا زهر خوردنمان بعد از گنده حرف زدنمان یادتان نره دوباره کی باید زهر بخوره
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس چهارشنبه فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است