تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های فولادی است که مهم ترین مشخصه لوله مانیسمان این است که بدنه ای کاملا یکدست و بدون درز دارد.

لوله مانیسمانرویداد۲۴ لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های فولادی است که مهم ترین مشخصه لوله مانیسمان این است که بدنه ای کاملا یکدست و بدون درز دارد. برای ساخت این لوله ها از شمش های فولادی استفاده میشود که طی مراحل متفاوت حالت گرد گرفته و لوله میشود. برای ساخت این لوله ها از دستگاه های صنعتی مخصوص استفاده شده و مراحل آن تخصصی هستند. 
از آنجایی که روی بدنه این محصول هیچ گونه درز و جوش خوردگی مشاهده نمیشود، با نام سیملس نیز شناخته میشود. 
امروزه استاندارد های زیادی جهت کنترل کیفیت این محصول در نظر گرفته میشود که مهم ترین آنها عبارت است از : استاندارد API 5L، استاندارد IPSm-pi190، استاندارد ASTM A106  و استاندارد ASTM A53. علاوه بر این استاندارد ها، پس از تولید این محصول و قبل از عرضه آن به بازار، تعدادی تست روی لوله انجام میشود تا کیفیت آن از همه لحاظ چک شود. درباره تست های انجام شده روی این لوله ها جهت کنترل کیفیت، در ادامه این مقاله توضیح داده ایم.
تولید این محصول به حدود 130 سال قبل بازمیگردد و نام مانیسمان نیز برگرفته از دانشمند آلمانی با نام مانیسمان بود که برای اولین بار این لوله را تولید کرد.
چون فقط از یک شمش برای تولید لوله با طول های متفاوت استفاده میشود، برای تولید این محصول نیاز به خط تولیدی با استقرار خاص داریم. 
به گزارش اقتصاد 24، کارشناسان سایت جویشگر نقل کرده اند که مهم ترین کاربرد لوله مانیسمان حمل و نقل مواد و سیال های متفاوت است که باید برای مسافت طولانی جابجا شوند. برای مثال برای حمل و نقل مواد پتروشیمی که باید از عسلویه به اردبیل منتقل شوند. 
علاوه بر این در صنایع متفاوت دیگر مانند خطوط فشار قوی، خطوط صنایع غذایی و دارو ها و ... نیز کاربرد این لوله ها زیاد است. 

ابعاد لوله مانیسمان 

کوچکترین سایز این لوله ها که ضخامت کمی هم دارند در سایز های مختلفی از 1 تا 16 اینچی تولید شده و حداکثر ضخامت آنها 7.9 میلی متر است. نازک ترین لوله مانیسمان این سایز این 3 میلی متر ضخامت دارد. این لوله ها به لوله مانیسمان سبک نیز معروف هستند. بیشترین کاربرد لوله مانیسمان سبک، ساخت لوله های گاز است. 
سایز بعدی این محصول که با نام لوله مانیسمان رده 40 نیز شناخته میشود، بین 0.5 تا 16 اینچ قطر دارند و ضخامت دیواره آنها بین 2.7 تا 12.7 میلی متر متغیر است. این لوله ها به نسبت لوله مانیسمان سبک، وزن بیشتری دارند و برای جابجایی مواد و سیالات با چگالی متوسط رو به کم کاربرد دارند. 
سایز بزرگتر این محصول، لوله مانیسمان رده 80 است که قطر محفظه آنها مشابه لوله مانیسمان رده 40 است اما ضخامت آنها متفاوت است. ضخامت دیواره لوله مانیسمان رده 80 بین 3.7 تا 21.4 میلی متر است. یکی از مزیت های این لوله نسبت به سایز قبلی این محصول، این است که در تغییرات آب و هوایی شدید تغییر شکل نمیدهد؛ به نوعی عایق دما است و در صورتی که سیال درون آن نقطه جوش یا  ذوب کمی داشته باشد، باعث تغییر شکل نخواهد شد. 
بزرگترین سایز لوله مانیسمان که با نام رده 160 نیز شناخته میشود، مانند دو سایز قبلی قطری بین 0.5 تا 16 اینچ دارد ولی ضخامت دیواره آن از 4.7 میلی متر تا 40.4 میلی متر متغیر است. از این لوله برای جابجایی مواد نسبتا سنگین تر استفاده میشود و عموما وزن و قیمت بالاتری دارند. 

تست های انجام شده روی لوله مانیسمان

برای کنترل کیفیت این محصولات، تست های مختلفی روی آن انجام میشود. این تست ها هم شامل کنترل کیفیت ساخت بدنه صورت میگیرد و هم فاکتور های ظاهری مانند بدنه صیغلی، وزن و ... را کنترل میکند. 
لوله مانیسمانی که با کیفیت و در کارخانه معتبری تولید شده باشد، تمام ین تست ها را پشت سر میگذارد. شما نیز خوب است قبل از تهیه این محصول، گواهی های تست آن را چک کنید و خرید خوبی داشته باشید.
در ادامه این مقاله میخواهیم با انواع این تست ها آشنا شویم. 
    • تست سختی
این تست به سه روش انجام میشود و نتیجه هر سه آنها معتبر است. نام روش های تست سختی به صورت  lou، Cloth، Victoria است که با دستگاه های متفاوت انجام میشود. در این تست ساز و میزان تو رفتگی لوله ها چک میشود و نتیجه آن بسیار مهم است. 
    • تست کشش لوله
همانطور که از نام این تست پیداست، با استفاده از دستگاه های مخصوصی، لوله کشیده میشود و از طرفی میزان انبساط و انقباض آن چک میشود. در نتیجه این تست، میزان کشیدگی و استحکام کشیدگی محصول مشخص خواهد شد. 
    • تست فشار
در این تست میزان انبساط لوله را چک میکنند و آزمایش میکنند که این لوله تحت فشار استاندارد که حدود 2.45 مگاپاسکال است چه واکنشی نشان میدهد. پس از انجام این تست چک میشود که آیا ترک خوردگی، شکستگی و یا مورد مشابهی روی بدنه لوله به وجود آمده است یا خیر. در صورتی که بدنه لوله پس از تحمل فشار برای مدت زمان مشخص آسیبی نبیند، کیفیت آن تایید میشود. 
    • تست خوردگی
در این تست نیز میزان مقاومت شیمیایی لوله چک میشود. به این صورت که روی بدنه اسید میریزند که معمولا برای این کار از اسید نیتریک استفاده میشود چون خاصیت اسیدی مناسبی برای این منظور دارد. در ادامه پس از مدت مشخصی آن را از روی سطح لوله پاک میکنند. در نهایت مانند تست قبل، سالم بودن بدنه لوله از همه لحاظ چک میشود و کیفیت آن تایید میشود. 
لوله مانیسمان های موجود در بازار وارداتی هستند یا تولید ایران؟
این محصول با کیفیت مناسب در داخل ایران تولید میشود. اما نمونه محصولات وارداتی نیز در بازار موجود هستند. عمده لوله مانیسمان هایی که ضخامتی بیشتر از 24 میلی متر دارند در خارج از کشور تولید شده اند و برعکس. لوله مانیسمان هایی با ضخامت کمتر، عمدتا توسط تولید کنندگان داخلی تولید و عرضه شده اند. 
دستگاه های تست این محصول در ایران موجود هستند و شما را از کیفیت محصول مورد نظر، مطمئن میکنند. 
با این حال شما میتوانید به دلخواه خود نمونه خارجی یا داخلی آن را تهیه کنید. 

قیمت لوله مانیسمان 

قیمت این محصول بسیار متغیر است. فاکتور های متفاوتی مانند تولید کننده، وزن، سایز، داخلی بودن یا خارجی بودن تولید کننده و ... روی قیمت این محصول تاثیر میگذارند. 
از طرفی با توجه به نوسانات قیمت ارز و در نتیجه نوسانات مواد اولیه یا هزینه حمل و نقل واردات، قیمت این محصول نیز ثابت نیست. 
شما میتوانید جهت استعلام قیمت سایز ها و ابعاد مختلف این محصول در سایت جویشگر، انواع تولید کنندگان و وارد کنندگان لوله مانیسمان را مشاهده کنید و با آنها تماس بگیرید.
سایت جویشگر سایتی معتبر برای درج آگهی های مختلف است و فعالیت در آن نوعی بازاریابی هوشنمد محسوب میشود. در این سایت علاوه بر فروش لوله مانیسمان میتوانید برای خرید محصولات دیگر نیز اقدام کنید. از طرفی میتوانید محصولات و خدمات خود را در این سایت آگهی کنید و به خانواده بزرگ جویشگر بپیوندید. 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام مواد مغذی برای ارتقای عملکرد تیروئید ضروری هستند؟

گم شدن اصلی‌ترین بحران‌های ایران در میان وعده‌های ناممکن پوششی‌ترین کاندیدا‌ها/ مهاجران افغان، آب، خشکسالی، زنان و ... دیگر هیچ!

جبران فقر آهن با این ۵ ماده غذایی

نیکزاد: مردم به شایعات انصراف قالیباف توجه نکنند

جنجال تازه داماد حسن روحانی خبرساز شد

اطلاعیه ستاد انتخابات؛ ساعت شروع اخذ رای اعلام شد

فیلم/چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

ستاره پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیاردی را رد کرد!

عکس/قیمت آپارتمان‌های شرق تهران

بمب بزرگ پرسپولیس؛ ستاره سوریه‌ای در راه ایران!

عکسی بسیار قدیمی از کریم شیره‌ای/ او که بود؟

بازار لپ تاپ به دست قاچاقچیان می‌افتد

زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی: به گمان «شریعتمداری»، یگانه شدن کاندیدا‌های جناح‌شان معجزه می‌کند

عکس / اقدام رسمی استقلال برای بازگشت مهدی قایدی

عکسی از شال و عمامه شهید رئیسی در مراسم چهلم شهدای خدمت

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ؛ آن‌چه باید بدانیم

عکسی از همسر و دختران شهید ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم اربعین رئیسی

تصویری از علم الهدی در مراسم چهلم ابراهیم رئیسی

اولین عکس از قاضی‌زاده بعد از انصراف از انتخابات

عکس پُربازدید از پزشکیان در مراسم چهلم رئیسی

قاضی‌زاده سخنان سخنگوی خود را رد کرد

واکنش کرباسچی به انصراف کاندیداهای پوششی

سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد

برنامه بازی‌های ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶

عکس/ حمایت رسمی قاضی‌زاده از جلیلی

عکس/درخواست کاندیدای «پوششی» از قالیباف و جلیلی: اجماع کنید

تصویری از داماد حداد عادل در مراسم چهلم وزیر خارجه شهید

مقام آمریکایی: ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست

اولویت‌های اقتصادی روی میز دولت چهاردهم چیست؟

هر آنچه از کاخ نیاوران باید دانست

مهم‌ترین ویژگی خودرو‌های انژکتوری که باید بدانید

معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز

بزرگترین بازار مصرف اسباب بازی کدام کشورها هستند؟

جنایتی که مرد خیاط با قیچی مرتکب شد

ب ام و ۵۰۷ زیباترین خودرو تاریخ این کمپانی است؟ +عکس

کمترین و بیشترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته اول تیر ۱۴۰۳

آماری تکان دهنده از خط فقر در ایران

اعلام تاریخ بازی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی

عکس/حضور جذاب بازیگران معروف در کنسرت رضا گلزار

پای زنان هم به جوکر باز شد

علیرضا بیرانوند کجاست؟

عکس قدیمی از کامبیز دیرباز برای دهه شصتی‌ها

دانشجویان و اساتید از رئیس‌جمهوری جدید چه می‌خواهند؟

جنگ کریدور‌ها و طرح خاورمیانه‌ای بایدن؛ تلاش تازه ایران و ترکیه برای کریدور جایگزین در قفقاز

فیلم / بله، یک رئیس جمهور شجاع می‌تواند بایستد

جزییات نرخ جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی

فیلم/تقسیم نقش‌های سینمایی در پارتی‌های شبانه!

چراغ سبز امیر عابدزاده به پرسپولیس+ عکس

ساخت فیلم فرح دیبا در هالیوود