اقتصاد۲۴- پس از ماهها انتظار با نهایی شدن اسامی واردکنندگان خودرو، واردات به طور رسمی کلید خورد. از حدود یک سال پیش تاکنون وزیر صمت تلاش کرد با هموارسازی و سرعت دادن به واردات خودرو از استیضاح رها شود، اما آییننامه واردات خودرو پس از فراز و نشیب فراوان در شهریور نهایی و ابلاغ شد و حالا اسامی شرکتهای واردکننده و فهرست خودروهای وارداتی در حالی اعلام میشود که وزیر صمت در لبه تیغ استیضاح و برکناری قرار دارد و گمانه زنیهایی درباره پایان کار فاطمی امین در این وزارتخانه مطرح میشود.
روز گذشته پس از آن که سخنگوی وزارت صمت درباره سرانجام واردات خودرو توضیح داد، این خبرگزاری با انتشار اینفوگرافیکی از خودروهایی که توسط خودروسازان صاحب مجوز به کشورمان وارد میشوند، رونمایی کرد. خودروهایی از چند شرکت چینی، کرهای و ژاپنی که در محدوده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو به بازارمی آیند و نام آنها با حاشیههایی همراه بود و برخی با توجه به قیمتهای احتمالی این خودروهای وارداتی نوشتند که رد پایی از تنظیم بازار در این خودروها دیده نمیشود. در ادامه این گزارش درباره اولین حواشی رونمایی از هفت خودروی وارداتی، امکانات، قیمت و زمان ورودشان به کشور میگوییم.
پس از آن که تصویری از هفت خودروی خارجی در راه ایران منتشر شد، برخی کاربران فضای مجازی از آن نوشتند که مدلهای سالهای گذشته این خودروها همین حالا هم در خیابانهای ایران حضور دارند و با واردات خودرو تنوعی در محصولات خارجی به وجود نمیآید. خبرآنلاین هم در گزارشی نوشت: ماشینهای معرفی شده تقریبا همان محصولاتی هستند که در سالهای پیش از خروج ترامپ از برجام در شرکتهای خودروسازی ایرانی تولید میشدند. نمونههایی که البته تولیدکنندگان شان برای آنها ورژنهای کلاس جدیدتری را رونمایی کردند و در به روزرسانیهای شان تبدیل به خودروهای با قدرت بالاتر و میزان سوخت و آلایندگی کمتر شده اند. این سایت خبری در انتهای مطلبش سوالی قابل تامل پرسیده است: باید دید واقعا فهرست ۷۰ هزار خودروی وارداتی به کشور قرار است با این مدلهای قدیمی پر شود؟
طبق اعلام وزارت صمت، واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره ای، ژاپنی و اروپایی با محدوده قیمت ۱۰ هزار یورو انجام میشود که با نرخ هر یورو ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان، خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی ۳۲۹ میلیون تومان وارد کشور خواهد شد که البته با احتساب تعرفههای گمرکی و هزینههای واردات آنها قیمت بسیار بیشتری برای این خودروهای خارجی پیش بینی میشود و ۱۲ شرکت موفق به دریافت مجوز واردات شده اند. در ادامه به مرور هرکدام از این خودروها و امکانات شان میپردازیم.
بیشتر بخوانید: نیمه تاریک واردات خودرو
در این فهرست، کرمان خودرو با واردات دوباره آی ۱۰ از شرکت کرهای هیوندا دیده میشود. خودرویی کوچک و شهری که تا سال ۱۳۹۶ با قیمتی حدود ۱۲۰ میلیون تومان در شرکت کرمانی مونتاژ میشد و اکنون ورژنهای ۱۳۹۶ آن در بازار با قیمتی در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد. خودرویی ۴ دنده با گیربکس اتومات و حجم موتور ۱.۲ لیتر که بنزین سوز است. البته آن زمان، این خودروها با تعرفه بالایی وارد میشدند و اکنون قرار است که تعرفه کمتری بر آنها اعمال شود. هر چند که با احتساب تغییر ارزش ریال نسبت به آن سالها نباید انتظار خودروی ارزان قیمت داشته باشیم.
میتسوبیشی میراژ یکی دیگر از خودروهای کوچک شهری است که هنوز از سری آخر وارداتش در سال ۲۰۱۷، تعداد زیادی در خیابانها وجود دارد. خودرویی که آخرین بار به صورت شرایطی با پرداخت ۵۰ درصد نقدی و اقساط ۱۲ ماهه به قیمت ۹۴ میلیون تومان فروخته میشد. خودرویی که حالا با گذشت پنج سال همان نمونههای آخرش قیمتی در محدوده ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دارد و باید دید به عنوان خودروی وارداتی ارزان قیمت با چه قیمتی به بازار بر میگردد. این میتسوی کوچک به یک موتور ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر مجهز است.
درحالی که گفته میشد سایپا برای واردات به سراغ چانگان سی اس ۵۵، ورژن ارتقا یافته محصول کراس اور سالهای برجامی اش میرود، اما حالا فارس مدعی شده آنها بار دیگر به سراغ همان محصول قدیمی یعنی چانگان سی اس ۳۵ میروند که در ایران مونتاژش میکردند. خودرویی که با محدوده قیمتی ۷۶ میلیون تومان و به صورت شرایطی عرضه میشد، اما حالا قیمتش در بازار برای همان مدلهای قدیمیتر تقریبا ۱۰ برابر شده است!
C۳ میتوانست یکی از پدیدههای بازار شود، اما بدشانس بود. سایپا مقدمات تولید و مونتاژ این خودرو را فراهم کرد، ولی خروج پژوسیتروئن از بازار کشورمان در تابستان ۹۷، باعث شد تا سری اول این مدل فرانسوی بعد از چندین ماه تاخیر، در اواخر پاییز ۹۷ به دست مشتریانش برسد. در مدلهای فول C۳ دو آپشن مهم وجود دارد: یکی رینگ نقرهای (معروف به فرانسوی) و دیگری گرمکن صندلی جلو. البته سایپا از زمستان ۹۷ به بعد، همه C۳ها را بدون گرمکن تحویل مشتریان داد. قیمت این خودرو برای مدلهای سال ۹۷ و ۹۸ آن معادل ۱.۲ میلیارد تومان است و باید دید حالا با چه رقمی وارد بازار میشود؟
مونتاژ اکسنت در ایران از اواسط تابستان ۹۶ در خطوط تولید کرمان موتور آغاز شد و به غیر از چرم صندلیها، چیز کمتری نسبت به اکسنت وارداتی فول ندارد و مانند اکسنت وارداتی، حالت اکو مد دارد، اما دکمه ECO مانند سایر خودروها ندارد! به این معنی که اگر در حالت نرمال و معمولی (کمگاز) رانندگی کنید، چراغ حالت اکو روشن میشود و به شما اعلام میکند که رانندگی اقتصادی دارید. اما این که دکمهای وجود داشته باشد که با فشردن آن، ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز تغییر کند (تا مصرف سوخت را کمتر کند)، در اکسنت وجود ندارد. مدلهای تا سال ۹۷ آن قیمتی در محدوده ۱.۲ میلیارد تومان دارد، اما حالا در محدوده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان قرار است وارد شود که مشخص نیست با تعرفه واردات وقیمت گذاری نهایی به چه قیمتی به دست مشتری برسد.
از میان خودروهای وارداتی بیحاشیه و کمتر شناخته شده، قطعا کوچکترین عضو خانواده ام جی از جایگاه ویژهای برخوردار است. سال ۲۰۱۴ بود که این هاچبک شهری به بازار کشورمان معرفی و درنهایت واردات ام جی ۳ بعد از مدل ۲۰۱۵ در کشورمان متوقف شد. خودرویی با ۵ دنده نیمه اتوماتیک و حالت اسپرت که حجم موتورش ۱.۵ لیتر است و قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای مدلهای قدیمی اش دارد.
ام جی ۶ نیوفیس، تغییراتی جزئی را در طراحی چراغها و سپرها تجربه کرده که اضافه شدن دیلایت، چراغهای زنون گردشی و سقف پانوراما از مهمترین ویژگیهای جدید این خودروست. با توجه به عرضه نسل جدید آن در بازار چین، سال ۲۰۱۶ آخرین زمان عرضه ام جی ۶ در بازار ایران بود. مشخصات فنی خوب به همراه تجهیزات مناسب، باعث استقبال مشتریان از این مدل شده بود. این خودرو که مدل ۲۰۱۶ آن حدود ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود ۶ دنده اتومات دو کلاچه دارد.
شاید بپرسید تا چه زمانی باید منتظر این خودروهای تازه نفس باشیم؟ آن طور که سخنگوی وزارت صمت به فارس گفته است، نمیتوان زمان مشخصی را برای واردات خودرو تعیین کرد، اما تلاش میشود ۹۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان امسال وارد کشور شود. امید قالیباف درباره ساز و کار قیمت گذاری خودروهای وارداتی گفته است: در آیین نامه قید شده است که خودروی وارداتی توسط هر کدام از شرکتهای واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه و وارد تابلوی بورس شود؛ بنابراین خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت میخورد و کشف قیمت میشود لذا حق ورودی و سود بازرگانی و کسورات، طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس کالا کسر میشود.
منبع: خراسان