تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱
درگفتگو با اقتصاد ۲۴ تأکید شد

مستاجران همچنان چوب تورم را می‌خورند/ زمان گران‌تر شدن قیمت مسکن نزدیک است؟

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران می‌گوید: درهیاهوی گرانی قیمت مسکن نشان می‌دهدکه بازار ملک کلان شهری مثل تهران در سال جاری از چند زاویه رفتاری نسبت به سال گذشته متفاوت است و این اختلاف شکاف قیمتی را به وجود آورده که خرید خانه را برای شهروندان پایتخت نشین به مرز غیر ممکن رسانده است.

////////////مستاجران چوب تورم را می‌خورند/ زمان گران‌تر شدن ملک نزدیک است/ گرانی نهاده ساختمانی بهانه‌ای برای گرانی خانه است؟ / تا قبل از پایان سال تورم قیمت مسکن بیشتر می‌شود

اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد-افزایش میزان رشد قیمت مسکن، رشد معاملات متناسب با توان خرید، کاهش خرید‌های سرمایه‌ای و سبقت گرفتن میزان رشد قیمت در مناطق جنوبی از شمال پایتخت از مشخصات بازار ملک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ است.

موضوعی که کارشناسان علی رغم تأکید نسبت به اصلاح و نیاز تغییر مسیر وضعیت کنونی بازار بر ادامه آن هشدار می‌دهند.

دولت بار‌ها برای سرپوش گذاری بر وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار مسکن گرانی، راه‌هایی را انتخاب کرده، اما هیچ کدام از مقصر بودن سیاست‌های مقطعی آن کم نمی‌کند.

با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن در حال حاضر قیمت مسکن دچار عقب‌ماندگی در مقایسه با تورم عمومی شده است. هم‌اکنون می‌توان با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از نرخ ساخت، آپارتمان‌هایی با عمر بنای بالای سه سال خریداری کرد. این در حالی است که سهم فروش آپارتمان‌های نوساز از معاملات به پایین‌ترین میزان در هشت سال گذشته رسیده است.

بازار مصالح ساختمانی معمولا با مقدار اندکی تفاوت از تورم نقطه به نقطه پیروی می‌کند. مهرماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۸.۶ درصد بود. اگر قیمت نهاده‌های ساختمانی نیز به همین ترتیب دچار رشد شده باشد، قیمت ساخت نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که تورم سالانه بازار مسکن شهر تهران ۳۸ درصد اعلام شده است.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این سوال که سهم گرانی مصالح ساختمانی در افزایش قیمت مسکن چقدر است؟ به اقتصاد ۲۴ گفت: سرعت افزایش قیمت خانه نسبت به سال گذشته بیشتر شده تا جایی که قدرت مالی اجازه خرید ملک را به مشتریان کمتری می‌دهد؛ این وضعیت نشان میدهد که افزایش نرخ نهاده‌های ساختمانی در کنار نرخ ارز، دستمزد‌ها و سایر ملزومات تولید باعث گرانی خانه‌های کوچک متراژ و نوساز شده است.


بیشتربخوانید:سند خانه بیاورید وام اجاره بگیرید!


وی ادامه داد: از ابتدای سال مستاجران بار گرانی خانه را به دوش گرفته و بیشتر بی خانمان شده اند و همین موضوع با توجه به وعده‌های مکرر دولت در راستای خانه دار کردن مردم، شرایط را در بازار مسکن بحرانی‌تر کرده است.

به گفته محتشم؛ بالارفتن قیمت مسکن فقط ناشی از گرانی مصالح ساختمانی نیست. نهاده‌های ساختمانی بخشی از قیمت نهایی خانه را تشکیل می‌دهد. به غیر از مصالح ساختمانی، قیمت زمین، هزینه خدمات و نیروی انسانی نیز تعیین کننده قیمت نهایی مسکن است.

وی ادامه داد: امسال گرانی زمین، نهاده‌های ساختمانی، افزایش دستمزد‌ها و بیمه کارگران ساختمانی و گرانی دربخش خدمات مانند هزینه‌های نظام مهندسی، شهرداری و سایر دستگاه‌های مربوطه، اثر زیادی بر قیمت مسکن طی چند ماه اخیر داشته است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: به نظر می‌رسد با توجه به روال مدیریتی دولت در اقتصاد دَر به همین پاشنه خواهد چرخید!

محتشم تأکید کرد: وضعیت اقتصاد امروز نسبت به سال گذشته بسیار تغییر کرده به طوری که دلار ۲۳ هزا رو ۵۰۰ تومانی سال گذشته به ۳۵ هزار تومان شده یعنی ۵۰ درصد با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده ایم.

وی با اشاره به اینکه اسکناس بدون پشتوانه وارد بازار شده و پول پُر قدرت با فشار وارد اقتصاد شده و در نتیجه قیمت‌ها در تمام بازار‌ها به گونه‌ای بحرانی افزایش داشته اند و بخش مسکن نیز از این وضعیت در امان نمانده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه ادامه چنین وضعیتی نه به صلاح اقتصاد و نه به نفع مردم می‌باشد، گفت: تیم اقتصادی دولت باید بدنبال راهی برای نجات بازار مسکن باشند. زمانی که ارزش پول ملی روند کاهشی دارد بستر برای افزایش تورم بیشتر می‌شود و این مصداق دریافت مالیات پنهانی از مردم است! و مردم از لحاظ اقتصادی شرایط نا معقول و بحرانی را پیدا خواهند کرد.

محتشم گفت: بازار مسکن متأثر از تورم ایجاد شده در اقتصاد بسیار آسیب دیده و بازتاب آن در زندگی مردم بسیار پُر شتاب‌تر و مخرب‌تر خواهد بود.

وی تصریح داشت: دولت باید هرچه سریعتر برای سامان بخشی به وضعیت بازار مسکن برنامه ارائه دهد نه اینکه با طرح وعده‌هایی که خود می‌داند غیر عملی است تنها برای مدت زمان کوتاه بازار را تسکین و بعد از آن دوباره وارد تنش جدید قیمتی کند.

محتشم گفت: اگر وضعیت قیمت‌ها به ثبات نرسد، تورم در این بازار تا پایان سال به حدی افزایش می‌یابد که از قدرت خرید دهک‌های مختلف جامعه خارج می‌شود و تنها عده خاص متقاضی خرید ملک خواهد شد که این انحصار وضعیت قیمت‌ها را بشدت به سمت گران‌تر شدن مسکن هدایت خواهد کرد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران؛ با توجه به اینکه تا کنون و پس از گذشت بیش از یکسال از عمر دولت سیزدهم هنوز سیاست حمایت دولت از تولید مسکن مشخص نیست و این بلاتکلیفی تأثیر زیادی در وضعیت سهم مسکن در سبد خانوار‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه احتمال افزایش نرخ تورم در بازار مسکن درماه‌های آذر تا اسفند پیش رو نیز وجود دارد، گفت: گرانی ارز، افزایش نرخ تولید، گرانی نهاده‌های ساختمانی، تورم در سایر بازارها، کاهش قدرت خرید مردم همه این‌ها عواملی برای تقویت تورم در بازار مسکن محسوب می‌شود و در این شرایط بدیهی است که قطعاً نرخ اجاره بها نیز به تبعیت از این افزایش‌ها تغییر و باز به مسیر گرانی و تورم خود ادامه دهد.

کلید نخورده‌ها گران‌تر شده اند

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت واحد‌های کلیدنخورده که در سال جاری تکمیل شده به مراتب بیش از آپارتمان‌هایی است که تا قبل از سال ۱۳۹۸ وارد بازار مسکن شده‌اند.

مهرماه امسال واحد‌های با عمر بنای کمتر از پنج سال ۲۸.۶ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند که کاهش ۱۴ درصدی را در مقایسه با مهرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. سهم آپارتمان‌های کمتر از پنج سال سن در شرایطی به ۲۸.۶ درصد رسیده که سال ۱۳۹۳ این واحد‌ها ۵۸ درصد از قرارداد‌های خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دادند. در واقع معاملات آپارتمان‌های نوساز در مقایسه با هشت سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها