تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱
روزبه بابازاده خبر داد؛

فرش قرمز دوبی، امارات، عراق و ترکیه برای استارت‌آپ‌ها

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا با اشاره به عقب گرد صنعت نوپای هوشمندسازی در کشور در نتیجه اختلال و قطعی اینترنت، اعتمادسازی مشتریان در آینده را مهم‌ترین چالش در این حوزه دانست.

فرش قرمز دوبی، امارات، عراق و ترکیه برای استارت‌آپ‌ها

اقتصاد۲۴- روزبه بابازاده رئیس کمیسیون اینترنت اشیا در گفتگو با روابط عمومی این سازمان با اشاره به مشکلات فعالان حوزه آی‌سی‌تی در پی مسدودسازی اینترنت، گفت: «متاسفانه طی این دو ماه برخی از کسب‌وکار‌ها در حوزه اینترنت اشیاء کاملاً از بین رفته است. در این میان دو دسته بیشترین مشکلات را داشتند؛ دسته‌ای که سرور پلتفرم هایشان در خارج از کشور بوده و دسته‌ای دیگر که نمایندگی پلتفرم‌های خارجی را داشتند یا از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کردند و این قطعی اینترنت این چنین کسب و کار‌ها را به نابودی کشید.»

او ادامه داد: «در چند روز اول قطعی اینترنت سلولار (اینترنت موبایل) در عصر‌ها کسب‌وکار‌های اینترنت اشیاء و بخصوص حوزه‌های حمل و نقل متصل و سیستم‌های آبیاری هوشمند که از سیم کارت برای ارتباط استفاده می‌کردند، به طور کامل مختل شدند؛ حتی پلتفرم‌های داخلی نیز به علت قطعی کامل اینترنت در روز‌های ابتدایی قابل کار نبودند و این کسب و کار‌ها صدمه جدی دیدند.»

بابازاده با اشاره به مشکلات کسب‌وکار‌های اینترنت اشیاء بیان کرد: «کسب‌وکار‌های اینترنت اشیاء به چند دسته تقسیم می‌شوند. مجموعه‌های تولیدکننده یا واردکننده سخت افزار، مجموعه‌های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات پلتفرمی و مجموعه‌های ارائه دهنده راهکار. کسب‌وکار‌های اینترنت اشیاء براساس ارائه سرویس کار می‌کنند. یعنی دارای پلتفرم‌های اینترنت اشیاء هستند که خدمات پلتفرمی می‌دهند؛ از قبیل سامانه‌های مدیریت ناوگان، سامانه کشاورزی هوشمند، سامانه‌های سلامت هوشمند، خانه‌های هوشمند و انواع مختلف سامانه‌های هوشمندسازی. این کسب‌وکار‌ها براساس سرویسی که ارائه شده، کسب درآمد می‌کنند.»

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا با اشاره به شرکت‌های نمایندگی در حوزه آی‌سی‌تی گفت: «برخی شرکت‌ها نماینده شرکت‌های خارجی هستند. این شرکت‌ها نیز ارائه‌دهنده سرویس‌های پلتفورمی‌اند.»

بابازاده با اشاره به قطعی اینترنت بین‌الملل تاکید کرد: «اختلال در کار این شرکت‌ها با توجه به قرارداد‌هایی که پیشتر متعهد شده‌اند، علاوه بر اینکه خسارت می‌بینند، گاهی باید خسارات وارده به مشتری را هم جبران کنند. این جبران خسارات همیشه مادی نیست و باید اعتماد از دست رفته به سیستم‌های هوشمندسازی را نیز برگردانند.»

هوشمندسازی سال‌ها به عقب برگشت

رییس کمیسیون اینترنت اشیاء با اشاره به آسیب قطعی موقتی اینترنت به کسب‌وکار‌ها گفت: «شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی در حوزه هوشمندسازی آسیب‌های جبران‌ناپذیری خورده‌اند. با توجه به عدم ورود کسب و کار‌ها به پلتفرم‌های داخلی، باید توجه داشت که بازار را مشتری تعیین می‌کند و تجربه سال‌های گذشته در کشور نشان داده بازار به صورت دستوری شکل نمی‌گیرد. برای مثال اگر بهترین پاساژ را در انتهای یک کوچه خاکی بسازید، مشتری نخواهد داشت. وقتی یک مجموعه با هزار زحمت مشتری جذب کرده و خدمات می‌دهد، با قطع اینترنت علاوه بر خسارات مادی به مجموعه ها، اعتماد مشتری هم کاملاً از بین می‌رود و در چنین شرایطی چطور می‌توان مشتری را مجدد جذب کرد! چه برسد به اینکه به سمت پلتفرم داخلی هدایتش کنیم.»

او با اشاره به مشکلات حوزه هوشمندسازی تصریح کرد: «هوشمندسازی در کشور نوپاست و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه بسیار تلاش کرده‌اند تا مشتریان و کسب‌وکار‌های دیگر را ترغیب کنند تا از خدمات این فناوری بهره جویند. علاوه بر هزینه‌های بسیار زیاد این صنعت نوپا در کشور جلب نظر مشتری نیز هزینه زیادی برای مجموعه‌ها داشته است.»

بابازاده خاطرنشان کرد: «تجهیزات سلامت هوشمند، خانه‌های هوشمند، لوازم خانگی و خیلی از خدمات به حوزه اینترنت اشیاء مربوط است که این روز‌ها دچار اختلال شده است. در چنین شرایطی اعتماد از بین می‌رود و اگر همین الان هم شرایط اینترنت به حالت عادی بازگردد، اعتماد به حالت اولیه برنمی‌گردد.»

رییس کمیسیون اینترنت اشیاء با تاکید بر اینکه هوشمندسازی بحث اصلی کمیسیون اینترنت اشیاء و کمیسیون هوش مصنوعی نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران است، گفت: «از نظر سخت‌افزار حوزه هوشمندسازی، ما سال‌ها با انواع مشکلات دست به گریبان بودیم، با مشکلات فعلی اینترنت کسب‌وکار‌هایی بر پایه نرم‌افزار‌های هوشمندسازی هم متاسفانه زمین خوردند. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک توانایی بودجه‌ای زیادی ندارند که در برابر این دست مشکلات تاب بیاورند. استارت‌آپ‌ها مثل شرکت‌های خصولتی نیستند که بودجه‌های ده‌ها میلیاردی برای یک پلتفرم بگذارند و از پلتفرم‌های ارزان قیمت خارجی استفاده می‌کنند تا کسب‌وکارهایشان شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «قطعی اینترنت تمام زحمات این دست استارت‌آپ‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود خیلی از شرکت‌ها و استارت آپ‌ها مهاجرت کنند. کشور‌هایی مثل دوبی، امارات، عراق و ترکیه با کمال میل و با فرش قرمز شرکت‌های ایرانی را جذب می‌کنند و خدمات ویژه‌ای هم به آنان عرضه می‌کنند. الان حاکمیت بگوید کشوری که میخواست رتبه اول منطقه در هوشمندسازی باشد کجا ایستاده است؟»

این فعال حوزه فناوری افزود: «حتی همین روز‌ها از کمیسیون اینترنت اشیاء برخی شرکت‌ها از ایران مهاجرت کردند و به کشور‌های عمان و امارات رفته‌اند. یکی از شرکت‌ها در حوزه حمل و نقل درحال مهاجرت به عراق است، حتما وضعیت عراق الان بهتر از ایران است.»

مشکلات حوزه هوشمندسازی کم نیستند

بابازاده در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت که گفته بود اینترنت قطع نشده و تنها دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده، گفت: «علاوه بر این دو پلتفرم، تعداد دیگری نیز قبلاً فیلتر شده‌اند، آن‌ها به حساب نمی‌آیند؟ تاریخ دوستان بازه‌اش چند وقته هست؟ به ما بگویند تا کسب و کار‌ها بتوانند برای سونامی‌های بعدی کسب و کار آماده باشند.»

او ادامه داد: «متاسفانه به علت لجبازی برای حذف شدن یک اپلیکیشن از فروشگاه اندروید، کل پلتفرم گوگل را فیلتر کردند، سایت‌هایی که برنامه‌نویسان از طریق آن‌ها ابزار‌های خودشان را آپدیت می‌کردند فیلتر شدند. باید توجه کرد که جایگزین کردن پلتفرم‌ها به این سادگی‌ها نیست و پلتفرم‌های ایرانی در حد و اندازه خیلی از پلتفرم‌های خارجی نیستند. پلتفرم‌هایی مثل آمازون و مایکروسافت آژور از مشهورترین پلتفرم‌های اینترنت اشیاء هستند که ما نمونه‌هایی به اندازه یک صدمش را هم در کشور نداریم. متاسفانه همه دنیا به جز ایران از پلتفرم‌های مطرح استفاده می‌کنند.»

بابازاده تصریح کرد: «مشکلات حوزه هوشمندسازی کم نیستند و قطعی اینترنت هم تیر آخر را بر پیکر نیمه‌جان این صنعت نوپا در کشور زده است. از سال ۹۶ تاکنون در حوزه اینترنت اشیاء قوانین بسیار بد و غیر کارشناسی در جهت تخریب صنعت هوشمندسازی تصویب شد و کماکان هم این تصویب‌ها ادامه دارد. کمیسیون اینترنت اشیاء از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران جوابیه‌ای در خصوص قانون «اصول حاکم بر اینترنت اشیاء» برای شورای عالی فضای مجازی همان سال ارسال کرد که توجهی به آن نشد. تا این تاریخ درگیر مشکلات همان مصوبه‌ی سال ۹۶ و مصوبه‌های بعدی آن که به تصویب رسید، هستیم باشیم و متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.»

رییس کمیسیون اینترنت اشیاء خاطرنشان کرد: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در روز‌های گذشته بار‌ها با نهاد‌های مختلف جلسه گذاشت. ما سعی کردیم متذکر شویم پلتفرم داخلی پایداری و دیگر نیاز‌های پایه را ندارند. متاسفانه طی این اتفاقات فقط انحصار برای برخی مجموعه‌های خاص ایجاد شده و می‌شود و آن‌ها هم هیچ کار اصولی انجام نداده و نخواهند داد.»

منبع: روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول