تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

تصمیم نهایی دولت برای قیمت نان؛ آزادسازی نرخ نان در دستور کار است؟

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید سیاست قطعی دولت عدم افزایش قیمت نان در سال جاری است. بنابراین، تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود. برای سال آینده هم طبق رویه سال‌های گذشته، در هر استان متناسب با آنالیز قیمت و شرایط، درباره قیمت نان تصمیم‌گیری خواهد شد.

افزایش قیمت نان

اقتصاد۲۴- طرح هوشمندسازی یارانه نان به‌منظور مدیریت و شفاف‌سازی میزان تخصیص آرد به نانوایی‌ها از اوایل سال جاری کلید خورد. بنا بود از هدررفت آرد دولتی در زنجیره تولید نان، بدون افزایش قیمت نان جلوگیری شود.

در این زنجیره بخش معناداری از آرد توزیعی، از زنجیره خارج می‌شده و دولت به عنوان یک سیاست گذار مرکزی قصد داشت بدون آزاد سازی قیمت، مقابل این هدررفت منابع را بگیرد.

اما برخی خبرها از گران‌شدن نان و اجباری شدن خرید نان کنجدی و افت کیفیت نان در برخی نانوایی‌ها به گوش می‌رسد. سر اصلی ماجرای گرانی نان به تقاضای نانوایان می‌رسد. نانوایان گلایه دارند که نرخی که امسال به آنها داده شده نرخ سال ۹۹ است و می‌گویند الان هیچکس نمی‌تواند بگوید که با درآمد سال ۹۹ می‌توان در ۱۴۰۱ زندگی کرد. بر این اساس آنها خواستار این هستند که نرخ نان منطقی و مطابق با تورم و رشد هزینه‌ها تنظیم شود.

به نظر می رسد نانوایان از عدم افزایش قیمت مصوب نان گلایه دارند و می‌گویند که با آن قیمت نمی‌توان در سال جاری تولیدکرد. بنابراین دولت باید علاوه بر تمرکز بر هدر رفت نان و حمایت از مصرف کننده، به دنبال راه حلی برای جبران هزینه‌های نانوایان باشد.

درباره آخرین جزئیات طرح هوشمندسازی یارانه نان و همچنین احتمال تغییر قیمت نان در روزهای پیش رو با «محمد جلال» مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت‌وگو کردیم. «محمد جلال» می‌گوید که سیاست قطعی دولت عدم افزایش قیمت نان در سال جاری است. بنابراین، تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود. برای سال آینده هم طبق رویه سال‌های گذشته، در هر استان متناسب با آنالیز قیمت و شرایط، درباره قیمت نان تصمیم‌گیری خواهد شد. وی تاکید می کند که به هیچ عنوان آزادسازی قیمت نان در دستور کار نیست.


بیشتر بخوانید:  کاهش نگران کننده مصرف برخی کالا‌های خوراکی


گفت‌وگوی ما با مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی را در ادامه بخوانید.

درباره آخرین جزئیات طرح هوشمندسازی یارانه نان بگویید؛ در چه مرحله‌ای است؟

حدود ۱۸۰ روز از آغاز طرح هوشمندسازی توزیع آرد یارانه‌ای می‌گذرد. موضوع هدررفت آرد یارانه‌ای سال‌هاست وجود دارد اما تا پیش از دولت سیزدهم اقدام موثری برای اصلاح این روند انجام نشده بود. حل این مشکل از دو مسیر ممکن بود؛ یا با حذف آرد یارانه‌ای قیمت نان آزاد و مابه‌التفاوت آن به مردم پرداخت می‌شد؛ یا با شفاف کردن اطلاعات، در مرحله توزیع، جلوی رانت آرد یارانه‌ای گرفته می‌شد که با توجه به تاکیدی که رئیس جمهور داشتند که قیمت نان تغییر نکند، راه‌حل دوم انتخاب شد و با کمک تیمی از جوانان نخبه دانشگاه صنعتی شریف، طرحی با محوریت شفاف کردن عملکرد نانوایان تهیه شد و به اجرا درآمد. در فاز اول این طرح که با موفقیت به اتمام رسیده، ۷۶ هزار نانوایی در سراسر کشور (بالغ بر ۹۸ درصد از کل نانوایی‌ها) به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند.

بعد از تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند، ثبت و بررسی عملکرد نانوایان مبتنی بر ساعات آغاز به کار نانوایی، میزان فروش، سرعت تولید نان و ... با جزئیات استخراج شد. همچنین بر اساس این داده‌های مهم، دولت توانست به‌صورت علی‌الحساب، معادل ۱۵ درصد از فروش نانوایی در روز را به‌عنوان کمک‌هزینه، جهت جبران هزینه‌های سربار به حساب نانوایان واریز کند.

برخی نسبت به موفقیت پروژه نصب کارتخوان‌های هوشمند دچار تردید هستند و می‌گویند در این میان بودجه عظیمی هم هدر رفته. به نظر شما، اهداف مدنظر طرح چقدر محقق شده است؟

اجرای طرح طبق برنامه پیش می‌رود و کاملا موفق بوده است. بعد از اجرای فاز اول طرح، ۹۸ درصد نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان هوشمند مجهز شدند و تعداد تراکنش‌های مرتبط با خرید نان افزایش معناداری پیدا کرد که این آمار موید موفقیت طرح است. از طرفی صرفا با اجرای فاز اول طرح، از هدررفت آرد یارانه‌ای که به‌صورت خروج از زنجیره تولید نان رقم می‌خورد، جلوگیری شد.

براساس روند افزایشی که مصرف نان کشور دارد، در ابتدای هر سال چند درصد به میزان مصرف نان (آرد یارانه‌ای) اضافه می‌شود؛ امسال به دلیل حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت در کالاهای جانشین نان، این افزایش باید شدیدتر هم می‌بود، اما جالب است که با اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد یارانه‌ای، نه تنها میزان مصرف آرد یارانه‌ای افزایش مرسوم هر سال را نداشت بلکه کاهش هم داشته که دلیل آن، کاهش مصرف مردم نیست بلکه دلیلش جلوگیری از خروج آرد یارانه‌ای از زنجیره تولید نان است.

نکته مثبت دیگر این است که دولت به‌صورت هدفمند توانست از نانوایان حمایت کند. درواقع با ثبت عملکرد نانوایان به‌صورت شفاف، مبالغی به‌عنوان کمک‌هزینه به حساب نانوایان واریز می‌شود که این رقم در مراحل بعدی طرح افزایش چشمگیری خواهد داشت. دولت به این موضوع واقف است که باید از اقتصاد تولید نان حمایت کند و ارقامی که طی ماه‌های گذشته به کمک‌هزینه پرداخت شده، برای جبران هزینه‌ها کفایت نمی‌کند به همین دلیل قصد دارد این کمک‌هزینه را افزایش دهد.

بعد از اجرای این طرح، نانوایان هنوز از وضعیت کاری خود راضی نیستند و می‌گویند هزینه‌های پخت با درآمدشان همخوانی ندارد و برخی‌ها حتی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. برنامه شما برای کاهش مشکلات نانوایان چیست؟

یکی از آثار اجرایی طرح هوشمندسازی توزیع آرد یارانه‌ای شفافیت عملکرد نانوایان جهت اعمال هرگونه سیاست حمایتی است؛ الان اگر دولت بخواهد از نانوایان حمایت کند می‌تواند متناسب با عملکرد هر نانوایی این حمایت را انجام دهد. هم‌اکنون معادل ۱۵ درصد از عملکرد روزانه نانوایان تا یک سقف مشخصی، به‌عنوان کمک‌هزینه به‌صورت روزانه به حساب آن‌ها واریز می‌شود. این میزان در مراحل بعدی قطعا افزایش پیدا خواهد کرد و دولت این نوید را به نانوایان می‌دهد که در اجرای این طرح منافع آن‌ها به خوبی دیده شده است تا وضعیت آن‌ها قبل و بعد از اجرای این طرح متمایز شود.

خواسته نانواها این است که باید ۷۰ درصد به قیمت فعلی نرخ نان اضافه شود تا وضعیت درست شود. در روزهای آینده به صورت رسمی قیمت نان تغییر می‌کند؟

سیاست قطعی دولت عدم افزایش قیمت نان در سال جاری است. البته تا پیش از امسال، هر ساله قیمت نان افزایشی متناسب با نرخ تورم را تجربه می‌کرد. اما امسال دولت تاکید کرد قیمت تغییر نکند و تصمیم گرفت افزایش هزینه نانوایی‌ها را با پرداخت کمک‌هزینه جبران کند. بنابراین، تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.

برای سال آینده هم طبق رویه سال‌های گذشته، در هر استان متناسب با آنالیز قیمت و شرایط، درباره قیمت نان تصمیم‌گیری خواهد شد اما به هیچ عنوان آزادسازی قیمت نان در دستور کار نیست بلکه افزایش معقولی که هر سال اعمال می‌شد، اعمال خواهد شد. درباره درصد و میزان افزایش هم دستگاه‌های ذیربط و مسئول باید نظر بدهند.

از زمان اجرایی شدن طرح مذکور، تاکید شد که مردم محدودیتی در خرید نان نخواهند داشت. اما گزارش‌های میدانی از کاهش ساعت کار برخی نانوایی‌ها و حتی تخلفاتی شامل کاهش چانه و افت کیفیت نان و حتی خرید اجباری نان کنجدی خبر می‌دهد. در این راستا، شما چه برنامه‌هایی دارید تا هم مردم به عنوان مصرف‌کننده راضی بمانند و هم  نانوایان از نرخ نان راضی باشند؟

ابتدا لازم می‌بینم از عملکرد بیشتر نانوایان دفاع کنم. گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که اغلب نانوایان از وظایف خود تخطی می‌کنند اما این موضوع حسب آمار رسمی و مشاهدات عینی قابل اثبات نیست. در مجموع آماری که از عملکرد نانوایان سراسر کشور داریم، صرفا در تعداد اندکی از استان‌ها شاهد تشکیل صف هستیم که این موضوع را نباید به کل نانوایی‌ها تسری داد. بنابراین غالب نانوایان به‌صورت حرفه‌ای و با رعایت چارچوب‌های قانونی در حال فعالیت هستند اما عده‌ای هم با انگیزه‌های مختلف ساعت کار خود را کاهش داده‌اند. این کاهش ساعت ممکن است به قصد بازفروش آرد یارانه‌ای باشد که قطعا با اجرای این طرح عملکرد آن‌ها قابل رصد است.

در گام‌های بعدی طرح، یک برنامه کاربردی برای اجرا در سمت مشتریان طراحی شده است که به ازای خرید نان، به مشتریان حق رای می‌دهد تا در خصوص کیفیت و کم‌فروشی نان نظر خود را ثبت کنند. با انجام این کار، چنانچه تعداد گزارش‌های کم‌فروشی از تعداد معینی بالاتر برود، نانوایی مذکور به‌صورت خودکار به دستگاه‌های نظارتی معرفی و ضریب تخصیص یارانه آن کاهش می‌یابد.

درواقع، برای کلیه نانوایان یک نمره اعتباری بر پایه داده‌های موجود در سامانه لحاظ می‌شود که به ازای صحت رفتار روزانه نانوا، به تدریج افزایش می‌یابد اما به‌واسطه اثبات تخلف به طور ناگهانی و شدید کاهش می‌یابد و این کاهش در نمره اعتباری و ارائه خدمات و تسهیلات اثربخشی جدی خواهد داشت.

با وجود گرانی اقلامی مانند برنج، مشاهدات نشان از مصرف بیشتر و طولانی شدن صف‌های نان دارد. از آن طرف ظاهرا سهمیه برخی نانوایی‌ها پایین است و هنوز با درخواست سهمیه اضافه آنها موافقت نشده است. برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

در ابتدا باید بگویم که سهمیه‌ آرد نانوایی‌ها سال‌هاست که توسط شورای آرد و نان استان‌ها تعیین می‌شود و هیچ ارتباطی با طرح ندارد. اما اجرای این طرح قطعا به توزیع عادلانه و هوشمند آرد یارانه‌ای کمک خواهد کرد. درواقع با تعیین عملکرد نانوایان، هر نانوا بر اساس میزان تولیدی که دارد می‌تواند از آرد دولتی بهره‌مند شود. البته در این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم که نانوایان با ارائه وثایقی بتوانند حتی بیشتر از میزان عملکرد خود آرد دریافت کنند و در صورتی که بتوانند در موعد مقرر این میزان دریافتی را در عملکرد خود، که همان میزان فروش نان است، منعکس کنند، الگوی دریافت آن‌ها تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل با اجرای این طرح شاهد آن خواهیم بود که توزیع متناسبی از آرد دولتی برای نانوایانی که به‌صورت حرفه‌ای در حال تولید نان هستند انجام شود. هدف این طرح این است که مبنای توزیع آرد بر اساس عملکرد هر نانوایی رقم بخورد تا هم از هدررفت منابع جلوگیری کند و هم عملکرد نانوایان شفاف شود تا بر اساس آن دولت بتواند تسهیلات و وجوه ترمیمی خود را به‌منظور جبران هزینه‌های مازاد نانوایی‌ها به آن‌ها پرداخت کند.

منبع: همشهری آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سجاد حامدفر
0
0
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱
ضمن عرض سلام خدمت مدیران دلسوز مربوط به نان،،
باتوجه به اهمیت استراتژیک و امنیتی گندم ونان درهرکشورکه سوءمدیریت وتصمیمات غلط موجب اثرات جبران ناپذیرهم برای سلامت مردم وهم اتلاف سرمایه ملی وگاها موجب شورش مردم وسقوط بعضی حکومتها شده است بنده رابرآن داشت تابعنوان یک نانوا که هرروزباچندصدنفرمشتری سروکاردارم درددل هایی راباجنابعالی که درتصمیم گیریهای نان اثرداریددرمیان بگذارم
واقعیت این هست که درهرچیزکه اختلاف قیمت باشدهرچقدرتشدیدبازرسی هم اعمال کنیم قطعافساد ورشوه ورانت وتخلف بروزخواهدکردحالادلاریابنزین باشدویااردهیچ تفاوتی ندارد
بهترین وسالمترین روش فقط وفقط ازادسازی وتک نرخی کردن می باشد که درمورداردونان انکه درزمان اقای احمدی نژادانجام شدالبته تکمیلترش الان قطعابهترین راه کارهست.اماحال که مدیران ارشدبدلایلی میفرمایندنان گران نمیشودحداقل به مواردزیرهم دقت فرمایند
وقتی قیمت ماکارونی،،،برنج وباگت واردصنف وصنعت را نسبت به سال قبل چندبرابرکردیم وهمزمان قیمت نان رادستوری ازقیمت ضایعاتش یعنی نان خشکه هم پایین نگه داشتیم شاهدمواردزیرهستیم
1)اولین اثرش این هست که متاسفانه درهمه جای کشور نظاره گر خریدنان بعنوان غذای سگ ودام ازطرف افرادزیادی هستیم ویاافزایش اسراف ودورریزدرمصرف کننده عادی هستیم چون ضایعاتش ازخودش بیشترپول می اوردوراه حلش ایجادسقف محدودیت درتعدادسرانه خرید نان یارانه ای برای هرنفرمیباشد
۲)انصافا وقتی مانرخ مناسب سالیانه به نان نمیدهیم ونانوا که میبینداگرنان راپخت کند هرکیسه کمتر از۲۰۰هزارتومان دخل میدهدکسی که اگرهمه چهارکیسه سهمیه روزانه اش راپخت کند۸۰۰ هزارکل دخل یک روز بربری میشودازان چطوراجاره مغازه وکارگر وقبوض و...راکسرکندتابرایش سودی هم بماند!درحالی که همان کیسه اردرا۳۰۰هزاردربیرون ازش میخرند،،،،اگرخدای ناکرده،،،خدای ناکرده نانوایی مجبوربه لغزش شودایاتصمیم گیران بی تفاوت هم دران تخلف شریک نیستند؟
۳)وقتی نانوایی میبیندکه بااین نرخ خنده اور وشلوغی صفها،،،اگرفرضادقت بیشترکندوبا کیفیت ترین نان راهم پخت کندبازهیچ تغییری درسهمیه ودرامدش نخواهدبودکه شایدسرش هم شلوغترباشدبنظرتان رغبتی برای رقابت و دقت دربهبودکیفیت نان خواهدداشت؟
۴)مگردررسانه هایمان تکرارانفرمودندباکارتخوان هوشمندمی دانیم که هرکس ازکدام نانوایی وچقدرنان خریده،،مگرقول نداده بودندکه باعملیاتی شدن کارتخوانهابه هرنانوایی بتعدادپختش بدون محدودیت تعدادسهمیه اردمیدهیم،،،پس چه شد؟چرانانوایان ومردم رابه حرفهایشان بی اعتماد ترمیکنند،تااین لحظه که تازه هنوز مرحله دوم هوشمندسازی کامل هم اجرانشده بعضی مسئولان باکدام استدلال میفرمایندمصرف اردصرفه جویی شده،،،تازه بااختلاف قیمت بیشتربااردصنف وصنعت وضع بدترهم شده،،،اگرچنین است پس چرانانوایی ها روزبروزشلوغترمیشوند ومردم ناراضی تر
۵)مهمترین واخرین عرضم این هست که باتشدیدبازرسی وجریمه وبگیروببندوبردن ابروی نانوانمیشوداوضاع راعوض کرد اتفاقا چه بسامجبورکنیم پای نانوای بیچاره وهمان بازرس هم خدای ناکرده به رشوه بازشود خداونددرقران کریم بزیبایی بمامدیریت یادداده که بتنهایی باتهدیدوعذاب ومثلا بازرسی وجریمه و....نمیشودتخلف راکم کرددرکنارش بهشت وتشویق هم بیان فرموده،،،وجدانا کدام نانوایی که رضایت مردم راجلب کرده راتشویق کرده ایم تابقیه دلسردنشوند،،
درپایان عاجزانه خواهشمندم بجای صحبت ازتشدیدبازرسی درصداوسیما،،،بامشورت نانوایان ،مولفه های دیگرراهم جهت بهبودنان ،این قوت غالب مردم، بیازمائیم
خلاصه علاج واقعه قبل ازوقوع بایدکرد،، ادامه همین وضع موجب فرارکارگران ماهرازنانوایی،،،کاهش روزبروزکیفیت نان،،،افزایش هدررفت ودورریز وقاچاق اردونارضایتی مردم وبیچارگی نانوایان زحمتکش خواهدشداگربهترین راه حل یعنی یکسان سازی وازادسازی نشدبعنوان مسکن موقت حداقل نرخ جدیدیاسهمیه راجوری بدهیدکه رغبتی درنانوابرای رقابت باقی بماند که اگراکنون کاری نکنید دراینده دیگردیرهست
ضمناعاجزانه استدعادارم درتصمیم گیریهایتان ازخودنانواهاوانهایی که هرروزعملا بااردوخمیر ومشتری ونان سروکاردارندوباتمام وجودواقعیت هارالمس میکنندهم چندتادعوت بفرمائیدونظراتشان رابشنوید
سجاد حامدفر ،،نانواتبریز،
م ن
0
0
پنجشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۱
تا این وزیر ناکار آمد هست براش مهم نیست نانوایی ها ضرر میکنند یا نه
امیر
0
0
پنجشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۱
عملا وبه قطع هوشمندسازی آردونان شکست خوده است
ناشناس
0
0
جمعه ۰۴ آذر ۱۴۰۱
به خدا چند نفر بلدم میرن نان تازه میخرم خشک میکنم روزی یک میلیون درآمد دارن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات