تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

از اعتراضات خانواده بهمن موتور چه خبر؟ / کارگران: با خلف وعده، بیشتر اعتراض می‌کنیم /مدیران: تضمینی برای امنیت شغلی نمی‌دهیم

برای توسعه تولید خودرو ابزار‌های فراوانی مانند تشویق کارگران با پرداخت پاداش وجود دارد؛ موضوعی که این روز‌ها به جای به‌کارگیری چنین سیاستی در گروه بهمن خودرو از ابزار تحمیل اضافه کاری برای تسریع در تولید محصولات استفاده می‌شود.

اعتراضات خانواده بهمن موتور

اقتصاد۲۴- خبر اعتصاب و تجمع کارگران گروه صنعتی بهمن موتور که در میان مردم به گروه خودروسازی بهمن خودرو بیشتر شناخته می شود در هفته گذشته بارها در صدر اخبار قرار گرفت. روز سه‌شنبه اول آذرماه بود که خبر رسید، کارگران کارخانه بهمن موتور در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمعی برپا کرده‌اند.

کارگران کارخانه بهمن موتور در پی آن تجمع اعتراضی، خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کاری، تعطیلی روز پنجشنبه به روال سابق و رعایت طرح طبقه‌بندی مشاغل بودند.

همچنین این کارگران پنجشنبه هفته قبل‌تر و در تاریخ ۲۶ آبان و روز دوشنبه ۳۰ آبان نیز در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان دست از کار کشیده بودند. به گفته کارگران، ۳ نفر از‌نمایندگانشان که قرار بود در مذاکرات با مالکین شرکت حضور داشته باشند نیز طی روز‌های اخیر به بهانه‌های واهی از کار اخراج شده‌اند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، گروه خودروسازی بهمن به جز شرکت بهمن موتور شامل چند کارخانه دیگر از جمله شرکت صنایع ریخته‌گری ایران، بهمن دیزل، سیبا موتور، ایران دوچرخ، طراحی و ساخت قطعات صنایع ایران و چندین شرکت و کارخانه دیگر است که مجموعاً بالغ بر ۴۰۰۰ نفر کارگر و پرسنل دارد.

چندمین بار طی هفته‌های اخیر کارگران مجموعه گروه بهمن موتور دست از کار کشیدند و فعالیت روزانه خود در این کارخانه‌ها را متوقف کردند.

اعتراضات به بهمن دیزل نیز رسید

این شرایط در حالی است که کارگران بهمن دیزل قزوین نیز که از زیرمجموعه‌های همین هولدینگ محسوب می‌شود نیز به دلیل اعتراضات صنفی صبح روز چهارشنبه، دوم آذر ماه دست از کار کشیدند. این کارگران دلیل اعتراضات را نیز افزایش ساعت کاری هر شیفت و خستگی مفرط در اثر کار طولانی اعلام کرده بودند.

منابع کارگری در شهرک صنعتی الوند قزوین در تماس با ایلنا، از توقف کار صبح چهارشنبه آذر ماه کارگران کارخانه خودروسازی بهمن دیزل خبر دادند. آن‌ها اظهار داشتند که به دلیل آنکه مذاکره برای کاهش ساعات کار به نتیجه نرسیده است، اقدام به اعتراض صنفی کرده‌اند.

کارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در افزایش ساعت کاری خود گفتند: کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه برای کارگران اضافه کاری و تعطیل‌کاری‌های اجباری گذاشته است.

اعتراضات بهمن موتور

به گفته کارگران معترض این شرکت خودروساز، شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور این کارخانه به جای شش ساعت کار روزانه باید ۱۲ تا ۱۴ساعت کار کنند این در حالیست که کار در روز‌های تعطیل پنجشنبه و جمعه نیز اجباری است. در عین حال برخی کارگران این مجموعه همانند سالن شاسی ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت هستند.

آن‌ها با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات ما کارگران نابرابری حقوق و مزایا و پاداش با سایر واحد‌های مجموعه بهمن در تهران است، افزودند: از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی کردیم، اما هیچ تغییری در میزان درآمد ما علیرغم افزایش چندبرابری تولید محصول در کارخانه ایجاد نشد.

کارگران بهمن دیزل با بیان اینکه در ماه‌ها گذشته این شرکت برای افزایش تولید به کارگران فشار مضاعف وارد کرده است، افزودند: کار ممتد می‌تواند خطر وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند.

کارگران این شرکت خودروساز با بیان اینکه کارفرما مجاب به رعایت حقوق کارگران است، در پایان گفتند: مدیران داخلی شرکت با حضور در جمع معترضان وعده دادند با کاهش ساعت کاری و حذف اضافه کاری و تعطیل کاری‌های اجباری نظر مثبت کارگران را جلب خواهند کرد.

کارگران خواسته های مشترک دارند

حقوق پایین و افزایش ساعت کاری و تحمیل اضافه کاری، موضوعاتی است که کارگران معترض به آن اشاره داشتند. کارگران در کارخانه‌های بهمن موتور خواسته زیادی نداشتند، اما صدای این قشر حتی در زمان مذاکره با کارفرما، باز هم شنیده نشد.

یکی از کارگران معترض در یکی از کارخانه خودروسازی بهمن که خواست نامش فاش نشود، درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: کارگران معترض نیستند بلکه آنان به دنبال شنیدن گوشی برای احقاق حقوق از دست رفته خودشان هستند.

این کارگر با اشاره به اینکه کارفرما بدون هماهنگی و از همه مهمتر لحاظ نکردن دستمزد کافی با اقدامی خودسرانه این کار را انجام داده است، گفت: پس از اعلام رسمی افزایش ساعت کار از سوی کارفرما، نمایندگان کارگران مذاکره برای کاهش ساعت کاری را آغاز کردند، اما این اقدام کارگری هیچ نتیجه تعامل بخشی را بین کارگران و کارفرما ایجاد نکرد و نتیجه‌ای حاصل نشد.

به گفته این کارگر معترض، اعتراض کارگران صرفاً برای احقاق حقوقی بود که از کارگر گرفته و کارفرما نظر خود را در آن تحمیل کرده بود؛ درحالی که کارفرما ملزوم به رعایت حقوق کارگران است.


بیشتر بخوانید: اعتصاب کارگران صنعت نفت از جهاتی به سال ۵۷ شبیه است


این کارگر شاغل در یکی از واحد‌های مجموعه بهمن موتور گفت: چطور ممکن است برای فعالیت کارگر در یک کارخانه برنامه ریزی شود آن هم به دور از قانون کار و قبل از اتخاذ چنین تصمیمی با نماینده کارگران صحبت نشده و نظر کارگران جویا نشود و هیچ ضمانت افزایش حقوق در برابر افزایش ساعت کار به کارگر داده نشود، آن وقت توقع داشته باشند که کارگر بدون اعتراض کار خود را ادامه دهد!

وی تصریح کرد: پس از چندین اعتصاب کارگری در گروه بهمن موتور ، مدیران داخلی شرکت با حضور در جمع معترضان از وعده کاهش حذف و اضافه کاری تحمیلی خبر داده و قرار شد کارگران به حرف‌ها و وعده‌های آنان اعتماد کنند.

این کارگر معترض تأکید کرد: وضعیت معیشت کارگران این مجموعه خوب نیست، اما هیچ تضمینی برای بهبود این وضعیت از سوی مدیران مجموعه داده نشده است.

وی گفت: اگر مدیران مجموعه به تعهدات و وعده‌های خود عمل نکنند، کارگران صحنه اعتراضات خود را ترک نخواهند کرد.

شروط تحقق وعده مدیران بهمن موتور به کارگران

خبرنگار طی تماس تلفنی با چند مدیر این مجموعه قصد اطلاع از نتایج مذاکرات مدیران داخلی با کارگران مجموعه گروه خودروسازی بهمن موتور داشت که متأسفانه تنها یکی از این مدیران که نمی‌خواست نامش فاش شود پاسخگوی این مسئله بود.

این مدیر در خانواده بزرگ بهمن موتور به اقتصاد۲۴ گفت: مدیریت مجموعه نگاه تحمیل کار اضافی به کارگران را نداشته است، اما برای ارتقاء و سرعت بخشی به بخش تولید ضرورت داشت که کارگران با بخش تولید همراهی بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق وعده‌ای که به کارگران معترض داده شد اضافه کاری حذف می‌شود، اما در ادامه تضمینی برای حفظ تأمین امنیت شغلی به این کارگران معترض داده نمی‌شود.

گران ترین خودروساز ایرانی و اعتراضات کارگری

این اعتراضات کارگران نسبت به عدم رعایت حقوقشان در حالی صورت می‌گیرد که گروه صنعتی بهمن شامل شرکت‌های صنایع خودروسازی، پتروشیمی و انرژی ایرانی است.

این هولدینگ بزرگ صنعتی در زمینه صنعت خودرو‌های سواری، تجاری و موتورسیکلت، صنایع انرژی و پتروشیمی همچنین سرمایه‌گذاری مالی فعالیت می‌کند و باید اشاره کرد که این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۳۱ با نام ایران خلیج کو در زمینه ترابری دریایی آغاز کرد و بعد‌ها و در طی ۷۰ سال به چنین رشدی دست یافت.

حواشی مربوط به مساله قیمت خودرو‌های این گروه خودروسازی نیز همواره وجود داشته است و حداقل سه خودرو دیگینتی، فیدلیتی و پرستیژ از این خودروسازی هر کدام بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.

کما اینکه در آبان ۱۴۰۰، رسانه‌ها در اعتراض به تفاوت قیمتی غیرمعمول دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی که توسط بهمن خودرو تولید می‌شوند، اخبار گوناگونی را منتشر کردند. این قیمت بالای خودرو‌های بهمن موتور در حالی است که در آن زمان گفته شده بود که عرضه خودرو در بورس کالا بدون شک به سود تولید و مردم و البته به زیان واسطه‌ها و دلالان ثبت‌نام است، چرا که با فروش خودرو در بورس، فاصله قیمتی در کارخانه و بازار آزاد به جای دلال به تولیدکننده می‌رسد و در مقابل با رشد تولید و عرضه در بورس، قیمت‌ها نیز متعادل‌تر و به سود مصرف‌کننده کشف می‌شود، اما برای این قیمت گذاری، مقاومت شدیدی از سوی گروه بهمن صورت گرفت که عمده دلایل آن اعتراض به نحوه قیمت گذاری این خودرو بود. اختلاف قیمت ثبت نام کارخانه و بازار آزاد این محصولات نیز به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده‌ است.

در همین حال شاید سوال مهم‌تر همین باشد که چطور خودروسازی که نام گروه صنعتی را در عنوان خود یدک می‌کشد و در عین حال از گران‌ترین خودروسازان شاید در خاورمیانه نیز محسوب می‌شود از تامین خواسته‌های کارگران گروه‌های صنعتی خود ناتوان مانده است! توجه کنید که مطالبات کارگران مساله رتبه بندی آنان و همچنین مساله اضافه کار و ساعت کار و مزایا و پاداش است؛ مسائلی که حداقل انتظار نمی‌رود در گروه خودروسازی همچون بهمن موتور دیده شود.

اعتراضات بهمن موتور

مشتریان معترض از قیمت و تحویل بهمن خودرو

البته این اعتراضات کارگری تنها بخش از اعتراضات نیست. در سال‌های اخیر حداقل چندین بار خبر اعتراضات مشتریان و خریداران خودرو‌های بهمن موتور نیز شنیده شده است. در آذر ماه سال ۱۳۹۷ بود که اعتراضات خریداران چنان بالا گرفت که منجر به بسته شدن راه‌های ورودی به سمت کارخانه شد. در آن زمان مشتریان بهمن خودرو به دلیل گرانی بیش از حد خودرو بسترن و عدم تحویل خودرو هاوال در محل سازمان فروش شرکت بهمن موتور، کیلومتر ۱۳ جاده مخصوص، تجمع کردند.

البته که آن تجمع نیز پس از تجمع چند روز پیش مشتریان ناراضی گروه بهمن در مقابل دفتر این شرکت و پس از آن در برابر ساختمان وزارت صنعت بود که برای سومین بار تعداد زیادی از مشتریان خودرو‌های هاوال و بسترن در مقابل سازمان فروش شرکت بهمن موتور تجمع کرده بودند.

یکی دیگر از اعتراضات پرحاشیه نیز در آذر ماه سال ۱۴۰۰ بود که رقم خورد. پانزدهم آذر ماه از ساعت ۱۰ صبح طرح فروش فوری خودرو‌های دیگنیتی و فیدلیتی شرکت بهمن موتور با زمان تحویل هفته آخر دی ماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین در سامانه این شرکت آغاز شد، اما در کسری از زمان ظرفیت فروش این خودرو‌ها تکمیل و سایت فروش بسته شد.

طبق اعلام قبلی قرار بود سایت فروش تا زمان تکمیل ظرفیت و یا تا ساعت ۱۶ امروز باز باشد ولیکن به دلیل تقاضای بسیار زیاد در همان لحظات اولیه بسته شد. این رویه، اعتراض و انتقاد‌های مختلف متقاضیان این خودرو‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و بسیاری از آن‌ها خواستار شفاف سازی گروه بهمن در فرایند فروش خودروهایش شدند.

به اعتقاد آن‌ها این خودرو‌ها به جای تحویل به مشتریان و مصرف کنندگان واقعی در نهایت از نمایندگی‌های فروش سر در خواهند آورد.

این دو اعتراض فارغ از اعتراضات دیگری که گاه از سوی مشتریان محصولات بهمن موتور رخ می داده است را می توان جدی ترین اعتراضات سال های اخیر نسبت به روند این شرکت عنوان کرد.

گروه صنعتی بهمن موتور که حال می توان آن را از مهمترین و بزرگترین هولدینگ های صنعتی کشور دانست اما به ندرت قبول کرده است که به ایرادات وارد شده پاسخ بدهد و در مساله اعتصابات کارگری که طی دو هفته اخیر بارها این گروه درگیر آن بوده است نیز تاکنون تنها سکوت کرده است. هر چند که در همین باره نیز ادعای کارگران این است که نمایندگان کارگران معترض را اخراج می کند اما رویه ای که در پیش گرفته بی تفاوتی به خبرهای منتشر شده است.

شاید اما این حق جامعه کارگری باشد که از مدیران این خودروساز نجومی بپرسند که سهم کارگران از سودهای کلان چند ده میلیونی حاصل از فروش خودروهای میلیاردی کی و کجا و چگونه به آنان پرداخت خواهد شد؟

اقتصاد ۲۴ آماده انتشار پاسخ احتمالی گروه صنعتی بهمن موتور به این ادعاها است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب