تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

مالیات کسب و کار‌های اینترنتی چقدر شد؟

سازمان امور مالیاتی آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی را تصویب و ابلاغ کرد. شرط معافیت مالیاتی کسب‌وکار‌های مجازی چیست؟

مالیات کسب و کار‌های اینترنتی چقدر شد؟

اقتصاد۲۴- هدف از تصویب این آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی در کشور و همچنین توسعه اقتصاد دیجیتال است.

این آیین‌نامه دارای ۱۴ ماده قانونی و ۳۰ نوع حمایت دولتی است که برای کسب‌وکار‌های اینترنتی در نظر گرفته شده‌اند. در این آیین‌نامه حمایتی، برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی با توجه به حیطه وظایف و اختیاراتشان، موظف شده‌اند به رونق کسب‌وکار‌های اینترنتی کمک کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده است برای کلیه کسب‌وکار‌هایی که پیش از این پرونده مالیاتی نداشته‌اند و باید فعالیت خود را به پلتفرم‌های مشمول (داخلی) انتقال دهند، مشوق‌هایی را در نظر بگیرد.

یکی از این مشوق‌ها آن است که کسب‌وکار‌ها از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد حاصله از فروش کالا یا ارائه خدمت در سکو‌های مشمول داخلی تا میزان مقرر در ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن یعنی ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، معاف هستند.

سازمان امور مالیاتی همچنین موظف است که برای کسب‌وکار‌های مشمول، حداقل نرخ مالیات مقطوع به‌صورت پلکانی با رویکرد کمک به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور تعیین کند. بخشنامه مربوط به این بند توسط سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و اقتصاد تهیه و ابلاغ می‌شود.

به این ترتیب، کلیه مشمولین این بند از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط در مهروموم‌های آتی، معاف خواهند شد؛ کلیه هزینه‌های موردنیاز برای ایجاد و توسعه پلتفرم‌ها و کسب‌وکار‌ها در سکو‌های داخلی، جزو هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی تا سقف مقرر محسوب می‌شود؛ و همچنین سقف هزینه‌های قابل‌قبول به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال خواهد رسید.


بیشتر بخوانید: قصه ادامه دار درگیری باج‌گیر‌ها و دستفروش‌ها در همین حوالی


شرایط حمایت از کسب‌وکار‌ها به‌زودی اعلام می‌شود

سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرده است که در پی تصویب آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال، ضوابط و شرایط مشمولان این حمایت‌ها، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام و به زودی روی پلتفرم‌های مشمول این طرح منتشر خواهد شد. این آیین‌نامه ذیل بسته حمایتی دولت از کسب و کار‌های اینترنتی، تصویب شده است؛ بسته‌ای که در اوایل آبان ماه رونمایی شد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری، در آن زمان درباره جزئیات آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال کشور عنوان کرده بود: «در این آیین‌نامه ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت ویژه، هم برای پلتفرم‌ها یا سکو‌ها و هم برای کسب‌وکار‌ها پیش‌بینی‌شده است و برای آنکه انحصاری ایجاد نشود، این حمایت‌ها را منحصر به پلتفرم محدودی نکرده‌ایم.» با این حال او با تاکید بر فعالیت در پلتفرم‌های مشمول که همان پلتفرم‌های بومی و داخلی هستند، گفت: «بر اساس ضوابطی که به زودی به‌صورت شفاف اعلام خواهد شد، هر پلتفرم بومی که از شرایط لازم برخوردار باشد، از این حمایت‌ها برخوردار می‌شود.»

او درباره حمایت‌های پیش‌بینی‌شده برای کسب‌وکار‌ها اظهار کرد: «برای کسب‌وکار‌هایی که در پلتفرم‌هایی خارجی فعالیت می‌کردند و به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کرده‌اند، حمایت‌هایی پیش‌بینی‌شده است تا نگرانی‌های آن‌ها را برطرف کنیم؛ از جمله اینکه هر کسب‌وکاری اگر در پلتفرم‌های بومی شروع به فعالیت کند، ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها به‌مثابه دریافت مجوز خواهد بود. البته احتمالا درگاه ملی مجوزها، اطلاعاتی نیاز دارد که به‌صورت برخط امکان بارگذاری آن فراهم خواهد شد.»

زارع‌پور با تاکید بر اینکه کسب‌وکار‌های فعال در سکو‌های داخلی تا دو سال از پرداخت مالیات معاف هستند، اضافه کرده بود: «نگرانی بعدی این بود که مالیات کسب‌وکار‌های فعال در پلتفرم‌های بومی چگونه خواهد بود که در همین راستا موافقت شده است این کسب‌وکار‌ها تا دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار شوند و اگر کسب‌وکاری دارای پرونده مالیاتی باشد، در صورت فعالیت در پلتفرم‌های داخلی از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار خواهد شد.»


بیشتر بخوانید: تناقض‌های آماری آقای وزیر تکاور


رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های مجازی با تاکید بر این موضوع که هنوز جزئیات احکام مالیاتی آیین‌نامه حمایت از توسعه سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال مشخص نیست، گفت: «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود برای کسب‌وکار‌های مشمول فاقد سابقه مالیاتی، معافیت مالیاتی تا سقف حدودا دو میلیارد تومان درآمد در سال در نظر گرفته شده است. با این حال سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که برای کسب‌وکار‌های مشمول حداقل نرخ مالیات مقطوع به‌صورت پلکانی اعلام می‌شود. هرچند باید منتظر انتشار جزئیات این طرح بمانیم، اما کلیات این طرح با چیزی که وزیر ارتباطات اعلام کرد، متفاوت است.»

در همین راستا نیما نامداری، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره مشوق‌های مالیاتی دولت برای حمایت از کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده گفت: «مجموع مشوق‌های اعلام شده را می‌توان در چند بخش دسته‌بندی کرد. یکسری از مشوق‌های مالیاتی اعلام شده، بیشتر در حد به تاخیر انداختن یا مهلت دادن برای پرداخت مالیات ارزش افزوده یا حق بیمه تامین اجتماعی است. این موضوع بیشتر متوجه شرکت‌های بزرگ می‌شود که ساختار مالیاتی و بیمه جا افتاده‌ای دارند.

هیچ‌کدام از بند‌های موجود در این احکام مالیاتی تخصیص‌یافتنی نیست. طبق بند‌های این آیین‌نامه، امکان به تعویق انداختن و مهلت دادن برای پرداخت دیرتر مالیات، برای کسب‌وکار‌ها بهتر از هیچ است، اما نمی‌توان گفت که حمایتی موثر و معنادار است. این حمایت از سوی سازمان مالیاتی می‌تواند کمک کند تا بعضی شرکت‌ها در بخش مدیریت نقدینگی‌شان بتوانند در حد یکی، دو ماه انعطاف داشته باشند.»

حمایت غیرموثر و بی‌نتیجه

همزمان با آغاز فیلترینگ، دولت به کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده قول مساعدت و حمایت داد. علاوه بر وزیر ارتباطات که بار‌ها بر مزایا و حمایت‌های دولتی مشمول کسب‌وکار‌های فعال در پلتفرم‌های بومی تاکید کرده بود، در همین زمینه امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از تخصیص بسته حمایتی دو هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات کسب وکار‌های متضرر از قطعی اینترنت در صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود.

با این حال سکو‌های داخلی همچنان چندان رضایت و اعتماد کاربران را جلب نکرده‌اند و بسته‌های حمایتی دولت هم نتوانست آن‌طور که باید کسب‌وکار‌ها را ترغیب به مهاجرت اجباری به این پلتفرم‌ها بکند. در همین راستا، رضا الفت‌نسب به «دنیای اقتصاد» گفت: «کلیت طرح حمایتی از کسب‌وکار‌های آسیب دیده خوب است، اما با استفاده از این طرح به‌ویژه در شرایط فعلی نمی‌توان کسب‌وکار‌ها را ملزم به استفاده از سکو‌های داخلی کرد.

شاید این طرح بتواند تا حدی کسب‌وکار‌ها را ترغیب کند، ولی موضوع اصلی چیز دیگری است؛ کسب‌وکار‌های خردی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند فضایی را در اختیار دارند که می‌توانند اجناس و کالاهای‌شان را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنند.

آن‌ها ترجیح می‌دهند خودشان را در فضایی که کاربران زیادی دارد، معرفی کنند. با این حال، اما در حال حاضر هنوز چنین فضایی در میان پلتفرم‌های بومی وجود ندارد؛ چرا که مردم هنوز به پلتفرم‌های داخلی به‌طور کامل اعتماد ندارند و این اعتماد یک شبه اتفاق نمی‌افتد.»

او در ادامه افزود: «من تصور می‌کنم که اگر در شرایط فعلی نبودیم و برای پلتفرم‌های محبوب محدودیتی وجود نداشت، با وجود این سرویس‌ها و بسته‌های حمایتی می‌توانستیم نتیجه دلخواه یعنی رشد پلتفرم‌های داخلی را به دست بیاوریم؛ چرا که آن زمان کسب‌وکار‌ها بدون اجبار، به استفاده از سکو‌های داخلی ترغیب می‌شدند.

برای مثال در یک فضای رقابتی و قبل از فیلترینگ گوگل‌پلی، کافه بازار و مایکت توانستند بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر را به خود جذب کنند. به‌طور کلی باید گفت که این طرح در شرایط فعلی برای کسب‌وکار‌ها جذاب نیست.»

عضو هیئتمدیره انجمن کسب و کار‌های اینترنتی با تاکید بر اینکه بهتر بود این طرح قبل از اتفاقات اخیر رونمایی می‌شد، گفت: «من اعتقاد دارم باید برای فعالیت در سایر پلتفرم‌ها هم چنین اتفاقی بیفتد؛ یعنی اگر کسی در باسلام، دیجی‌کالا یا هر بازار دیگری فعالیت می‌کند، باید مشمول طرح حمایتی شود و بتواند از معافیت‌ها استفاده کند، این معافیت صرفا نباید شامل فعالیت در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی باشد.»

در حالی که کسب‌وکار‌ها در ماه‌های گذشته با ضرر هنگفتی مواجه شده‌اند و انتظار حمایتی بی‌دریغ و موثر از دولت را داشتند، اما ظاهرا این بسته‌های حمایتی همچنان در جهت ترغیب کسب‌وکار‌ها به کوچ اجباری و فعالیت در پلتفرم‌های بومی و داخلی است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس