تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۸ دی ۱۴۰۱

عامل اصلی شکاف دستمزد و معیشت کارگران

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: شکاف دستمزد و معیشت حاصل نادیده گرفتن قانون است

شکاف دستمزد و معیشت کارگران

اقتصاد۲۴-رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: متاسفانه امروز می‌بینی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی که باید برای جامعه کارگری و بازنشستگی گرفته شود بدون مشورت و نظرخواهی از این جامعه به عنوان قیم برای آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

اولیا علی بیگی (رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) در اردوی سراسری خانه‌های کارگر سراسر کشور که در سالن اجتماعات مجتمع تفریحی چمخاله استان گیلان برگزار شد، گفت: مسئولیت ما ایجاب می‌کند از یک طرف نسبت به انقلاب و آرمان‌های شهدا احساس دین کنیم و از طرف دیگر مقابل ملت ایران بویژه جامعه شریف کارگری سر تعظیم فرود آوریم و باید خدمت‌گزار این مجموعه باشیم.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور ادامه داد: در این شرایط دشوار که شناخت حق و حقیقت سخت و دشوار شده ما نباید بی تفاوت باشیم، این انقلاب به این آسانی به دست نیامده و خون بهای شهدایی است که از همه هستی خود گذشتند تا ایران آباد و آزاد بماند.

وی اضافه کرد: امروز اگر فقط و فقط سردار حاج قاسم سلیمانی را به عنوان نمونه اشاره کنیم، مسئولیت ما در مقابل این عزیزی که امنیت و آرامش را با نثار جان خود به ما هدیه کرد سخت است، البته به نظر من مردم ما می‌دانند و مسئولین ما هستند که قدر این جانفشانی را نمی‌دانند؛ آیا مقابل سردار سلیمانی‌ها و شهدا که به فکر پدر و مادر و ثروت و غارت نبودند و با نام حسین و یا زهرا به شهادت رسیدند می‌توانیم جوابگو باشیم.

علی بیگی عنوان کرد: ما از مسئولین توقع داریم که بیدار شوند و به خودشان بیایند، نکند اگر سکوت و آرامش نسبی حاکم شده فکر بکنید که حق با شما بوده، مردم را خس و خاشاک حساب نکنید، به این مردم خدمت کنید، از خواب غفلت بیدار شوید و با خدمت صادقانه به مردم مدیون شهدا نشوید.

وی اظهار کرد: امروز مسئولین نباید با گفتار درمانی و شعار فکر کنند که به وظیفه اصلی خود عمل می‌کنند، مردم ما امروز بیشتر از اینکه نسبت به مشکلات معیشتی نگران باشند از رفتارهای تحقیرآمیزی که با مردم صورت می‌گیرد مکدر هستند، نباید خط‌کش بیاوریم و مردم را تقسیم بندی کنیم و بین مردم فاصله ایجاد کنیم، جمهوری اسلامی متعلق به ۸۵ میلیون نفر است که حق حیات، شغل، مسکن و زندگی آبرومندانه دارند، طبق قانون اساسی حتی کافر ضمنی هم این حقوق را دارد.

علی‌بیگی اضافه کرد: امروز قدر این مردم و ملت را بدانید، شما هر چه دارید از این مردم است، اگر خود را مدیون شهدا دانستید و قدردان ملت بودید مطمئنا این مردم مردمی هستند که می‌شود روی آن‌ها حساب باز کرد.


بیشتر بخوانید: خبر جدید وزیر کار درباره دستمزد سال آینده کارگران


رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور عنوان کرد: درست است که رئیس جمهور نشدید تا دلار پنج هزار تومانی ببینید، ولی ما دیدیم که رئیس جمهور شدید و دلار ۴۳ هزار تومانی هم دیدیم.

وی ادامه داد: تا دیروز مردم دلشان به این خوش بود که مشکلات و گرفتاری‌ها ناشی از مدیریت ناکارآمد و غرب‌گرایی است، امروز با چه بهانه‌ای می‌خواهید مردم را قانع کنید، امروز که همه امکانات و زمینه‌ها برای احیای شعارهای ده ساله آماده است، اما مردم چه دیدند؟

این مسئول عنوان کرد: ۳۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم و ۷۰ درصد از مسائل دیگر بود، حالا این میزان مهیا است چرا مردم روز به روز در شرایط بدتری قرار می‌گیرند، بنابراین کاری نکنید که مردم به واسطه رفتار شما از انقلاب زده شده و بد بین شوند که گناهی نابخشودنی است، ما که دم از انقلابی‌گری می‌زنیم مسئولیت سنگین‌تری داریم چون هم نسبت به مادیات مردم و هم نسبت به اعتقادات آن‌ها مسئول هستیم، دزد اعتقادات مردم نشویم.

وی تاکید کرد: مردم و جامعه کارگری در همه عرصه‌ها ثابت کردند در کنار امام، رهبری و آرمان‌های شهدا بودند، هستند و خواهند بود مشروط به اینکه شما بخواهید، بتوانید، اراده کنید، اصلاح کرده و تغییر مسیر دهید، باید رفتار، برخورد و عملتان را اصلاح کنید.

علی‌بیگی ادامه داد: ما امروز مقابل شهدا و امام شهدا مسئولیت داریم، در مقابل نظامی که شهدای زیادی داشته و بهترین جوانان برای تثبیت و امنیت حکومت جان خود را از دست داند، ما هم باید نسبت به این نظام و انقلاب بی تفاوت نباشیم، این فسادها و تبعیض‌ها را نباید به نام نظام گذاشت باید به نام افراد ثبت شود.

علی‌بیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مسایل جامعه کارگری گفت: جامعه کارگری در ۴۳ سال گذشته در همه عرصه‌ها وفاداری خود را به درستی نشان داده و در همین جریانات اخیر هم علی رغم اینکه بیشترین فشارها بر آن‌ها بود باز هم متانت و وفاداری خود را به درستی نشان دادند و یک عده را بیشتر شرمنده کردند.

وی ادامه داد: اما از این شرمندگی بیرون بیاید، در مقابل این‌ها بیشتر از این شرمنده نشوید مشکلات و مطالبات این جامعه را بفهمید.

علی‌بیگی ادامه داد: امروز سیاست‌های کلی سازمان تامین اجتماعی درحال تهیه و تدوین است اما با شرکای اجتماعی هیچگونه مشورتی صورت نمی‌گیرد، امروز دولت‌ها درباره منابع سازمان تامین اجتماعی که حاصل عرق جبین کارگران و بازنشستگان است، بدون کمترین حمایت و با بیشترین مزاحمت‌هایی که برای این صندوق ایجاد کردند و امروز از هر روزی گستاخ‌تر شدند، در تصمیمات کلان بدون توجه به نظر شرکای اجتماعی می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند.

این مسئول بیان کرد: کجای قانون نوشته تامین اجتماعی درباره درمان بخشی از جامعه مسئولیت دارد، براساس صریح قانون اساسی این وظیفه حاکمیت و دولت‌ها است اما ما از خودگذشتگی کردیم، برخی جاها اگر از خودگذشتگی کنیم به جای قدردانی باید تاوان بدهیم.

وی ادامه داد: کارگران ۳۰ روز در بدترین شرایط، کار می‌کنند و بخشی از حقوق را تحت عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند تا این صندوق بتواند در روز مبادا جوابگوی نیازهای این‌ها باشد و دولت‌ها به جای اینکه قدردان جامعه کارگری و بازنشستگی باشند که بخشی از مسئولیت حاکمیت را به عهده خود گرفته‌اند مزاحمت هم ایجاد می‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: جامعه کارگری و کارفرمایی را چگونه فرض کردید، باور کنید همین جامعه کارگری است که سال آینده پای صندوق رای می‌آید و به شما مشروعیت می‌دهد، کاری نکنید که مشروعیت خود را از دست دهید.

وی اظهار کرد: امروز قانون هفتم توسعه در حال تنظیم است، در قانون آمده قرارداد دو جانبه است و باید طرفیت درباره آن تصمیم بگیردند، ما به دنبال افزایش سن و سابقه برای دوران بازنشستگی است به بهانه این که صندوق‌ها به مشکل برخورده‌اند، یک سوال می‌پرسیم به وجدان خود نگاه کنید، اگر صندوق‌ها به مشکل برخوردند چه کسی باعث این مشکلات بوده، جامعه کارگری و بازنشستگی بوده یا تکالیف بدون پشتوانه‌ و شرایط سیاسی که برای این صندوق حاکم کردید؟

علی‌بیگی ادامه داد: متاسفانه به جای اینکه سه جانبه گرایی در تصمیم‌گیری‌ها رعایت شود به صورت یک جانبه به سمت تنظیم قوانینی می‌روند که علیه و ضد کارگران است، کارگری که اطمینان و آرامش ندارد که یک ماه آینده قرارداد او تمدید می‌شود یا نه، سه سال دیگر شرایط سخت را بر او تحمیل کنید؛ افزایش سن به خاطر ناکارآمدی شما است این یک توصیه و تذکی نیست، یک هشدار است و باید هشدار ما را جدی بگیرید.

وی بیان کرد: نمایندگان مجلس اگر بخواهید در این مجلس انقلابی در برنامه توسعه هفتم افزایش سن را به قانون تبدیل کنید و اگر این اتفاق بیفتد مطمئن باشید در دور بعد شماها در مجلس نخواهید بود، صندوق‌ها در دور آینده تعیین تکلیف خواهند کرد و نمایندگانی باید در مجلس باشند که حامی ملت و کنار مردم باشند نه علیه ملت.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور ادامه داد: امیدواریم در شرایطی که به واسطه عملکردها، بی‌اعتمادی ایجاد شده در رفتارها و تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر کنید، البته مردم بزرگند و می‌بخشند و فراموش می‌کنند تا یک بار دیگر فرصت دهند، برنامه توسعه هفتم باید حامی اقشار محروم و مستضعف باشد، نه محلی برای جبران کسری بودجه شما که با حیف و میل‌هایی که انجام دادید و بخواهید از این طریق جبران کنید.

وی در رابطه با حوزه مزد گفت: مزد و حداقل آن موضوعی اقتصادی است و در رابطه با آن نه باید احساسی و نه سیاسی رفتار کرد؛ اگر بخواهیم با نگاه احساسی رفتار کنیم یعنی تحقیر جامعه و نگاه سیاسی به مسائل اقتصادی هم در مقطعی به ناکارآمدی منجر شده است، در این باره باید قانون فصل الخطاب قرار گیرد.

این مسئول تشکل های کارگری ادامه داد: برخی اظهار نظرهایی می‌کنند که آدم متعجب می‌شود آیا این‌ها بر ما حکومت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند؟؛ معامله گری‌های شما باعث شده مردم به این روزها گرفتار شوند امروز می‌گویند فرمول مزد را برای کارکنان دولت و کارگران در جهت کمک به جامعه حقوقی تغییر می‌دهیم، شما که قانون خدمات کشوری را خودتان تصویب کردید و آن به صراحت می‌گوید دولت باید اساس تورم، نسبت به حقوق کارکنان تصمیم‌گیری کند؛ ما نمی‌خواهیم به ما کمک کنید.

وی بیان کرد: خواهش می‌کنیم با ما کاری نداشته باشید، فرمول را تغییر ندهید، اگر عرضه داشتید سال‌های سال به قانونی که خودتان وضع کردید و مصوب مجلس هم هست نظارت می‌کردید و به دولت‌ها اجازه نمی‌دادید خلاف قانون عمل کنند.

علی‌بیگی اظهار کرد: شکافی که امروز بین معیشت و دستمزد ایجاد شده به علت عدم نظارت بر قوانین و مقررات است ما امیدواریم که نمایندگان به وظیفه ذاتی که اجرا و نظارت بر حسن قانون است عمل کنند و دولت‌ها براساس شعارهایی که دادند و رای مرد را دزدیدند عمل کنند و ما هم نسبت به مسئولیت‌ها احساس دین کنیم.

وی ادامه داد: ماده ۴۱ قانون کار فصل الخطاب قرار داده شود که به صراحت تکلیف همه ما را روشن کرده، اگر به آن توجه و عمل شود نارضایتی به وجود نخواهد آمد، امروز آقایی می‌گوید دیگر ۵۷ درصد را نمی‌بینید، درباره افزایش دستمزد باید دو موضوع در نظر گرفته شود اول اینکه به جای درصد حرف از عدد و رقم بزنید و ببنید این ۵۷ درصد چه میزان بوده و دوم اینکه این ۵۷ درصد حاصل ناکارآمدی و عملکرد شما است، اگر دست انجام می‌دادید دلیلی نبود ۵۷ درصد تورم باشد که ناچار شویم وارد این عدد و رقم شویم.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور تاکید کرد: ما دنبال افزایش مزد نیستیم، دنبال این هستیم که سفره ما جوابگوی حداقل‌های ما باشد، شما عرضه دارید تورم را تک رقمی کنید و بعد حداقل مزد بازنشسته و کارگر را هم تک رقمی کنید، بی عرضگی شما باعث شده هم سفره ما کوچک شود هم ارزش پول ملی از بین برود و روز به روز گرسنه‌تر بمانیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد