تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
سید مرتضی افقه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

پیش بینی قیمت دلار پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی/ تیم اقتصادی رئیسی ضعیف نیست، بسیار ضعیف است

سید مرتضی افقه، اقتصاددان در واکنش به انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی، با بیان اینکه قیمت دلار تنها چند روز ثابت خواهد ماند و دوباره به روند افزایشی برخواهد گشت، گفت: با تغییر یک فرد، بدون تغییر سیاست‌ها و برداشتن تحریم ها، قیمت دلار آرام نمی‌گیرد.

قیمت دلار در بازار آزاد

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: رئیس کل جدید بانک مرکزی در حالی شب گذشته نرخ ۴۴ هزار تومانی دلار را به رسمیت نشناخت و ادعا کرد که برنامه ویژه و جدیدی برای کنترل بازار ارز دارد که تجربه نشان داده سیاست‌ها باید تغییر کند و جایگزینی افراد، مشکلی را حل نمی‌کند.

دولتمردان در حالی نگران افزایش قیمت دلار هستند و تصور می‌کنند که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی جلوی افزایش قیمت دلار گرفته می‌شود یا نرخ آن کاهش می‌یابد که آنچه سبب افزایش قیمت دلار شده، همان دلایلی است که باعث افزایش قیمت همه کالا‌های دیگر شده است.

اما سوال اصلی این است که قیمت دلار با توجه به سیاست‌هایی که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در پیش گرفته به چه سمت و سویی می‌رود؟

چرا تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی چاره کار نیست؟

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه به اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: افزایش قیمت دلار با خبر تغییر ریاست کل بانک مرکزی چند روزی کُند یا متوقف می‌شود؛ اما اگر در مدتی کوتاه مشکل تحریم‌ها حل نشود یا حرفی از تداوم مذاکرات زده نشود، قیمت دلار به روند افزایشی خود بازخواهد گشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل کسری بودجه دولت و افزایش نقدینگی به تحریم‌ها بازمی‌گردد، ادامه داد: تحریم به‌تنهایی و مستقیما بر قیمت دلار اثرگذار است. فقط و فقط حرف‌های خوش بینانه یا بدبینانه نسبت به توافق آتی برجام یا مشابه آن و ترسیم افقی که تحریم‌ها رفع شوند می‌تواند فعلا روند گرانی قیمت دلار را متوقف کند.

مرتضی افقه

امید بستن به کاهش قیمت دلار بیهوده است

به گفته این اقتصاددان، بدون هیچ تردیدی مساله رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت و در بلندمدت تحولات ساختاری است که افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی را متوقف خواهد کرد.

افقه ادامه داد: شکی نیست که تحولات ساختاری از عهده این دولت برنمی آید، زیرا اصلا اعتقادی به آن ندارد؛ بنابراین اگر توافق برجام هم انجام شود دوباره مثل سه دهه گذشته با دوپینگ درآمد‌های نفتی، بی کفایتی‌ها مثل گذشته کتمان می‌شود و همچنان وابسته به فروش نفت و آسیب پذیر باقی می‌مانیم.

تب بالای خرید دلار در بین مردم

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: افزایش قیمت دلار متوقف نخواهد شد، زیرا ریشه آن به افزایش نقدینگی و تورم بزرگی برمی گردد که دولتمردان اعتقادی به حل آن ندارند. همه این عوامل موجب ایجاد التهابی در بین مردم شده تا به بازار‌های مختلف به ویژه بازار دلار هجوم برند و دارایی خود را به کالایی تبدیل کنند.

افقه در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به حجم بالای تقاضای دلار از سوی مردم در شرایط کنونی، تصریح کرد: از طرف دیگر عرضه ارز توسط بانک مرکزی به دلیل تداوم تحریم‌ها محدود است؛ بنابراین تغییر رئیس کل بانک مرکزی در شرایط فعلی تاثیر محسوسی بر قیمت دلار ندارد.

مردم هزینه ناکارآمدی وزیران و دولتمردان را می‌دهند

این اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اکنون وقت آن است که از آقای ابراهیم رئیسی انتقاد کنیم که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور چرا تیم اقتصادی‌ای را انتخاب کرده که هنوز یک سال از عمر آن نگذشته دو وزیرش استعفا داده اند یا برکنار شده اند، یک رئیس بانک مرکزی اش برکنار شده و چند استاندار تغییر کرده اند؟


بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دلار تا پایان دی


افقه ادامه داد: چرا رئیس دولت سیزدهم، افرادی را در این شرایط سخت اقتصادی انتخاب کرده که ۱۶ ماه بعد مجبور شد آن‌ها را تغییر دهد؛ آن هم در شرایطی که هر تغییری کلی فرصت را از دست داده و کلی هزینه به مردم تحمیل کرده است. در این اشتباه، مجلس هم شریک است به خصوص در مورد وزرا و استانداران؛ بنابراین مجلس هم حق ندارد ژست مخالفت یا انتقاد از دولت را بگیرد.

رانت فاصله نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد به جیب چه کسی می‌رود؟

این اقتصاددان معتقد است: در شرایط بسیار بحرانی کنونی، دولت باید با تثبیت قیمت دلار از مردم، تولیدکننده و هم مصرف کننده حمایت کند و اگر هم رانتی به دلیل فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد ایجاد می‌شود مراقبت کند که به تولید و مصرف کننده واقعی برسد نه افراد سودجو.

افقه با اشاره به اینکه مشکل افزایش نرخ دلار با تغییر رئیس بانک مرکزی حل نخواهد شد، افزود: تغییر رئیس کل بانک مرکزی ممکن است موقتا تاثیری مختصر بر قیمت دلار داشته باشد، اما تا مشکل تحریم‌ها و مشکلات جانبی ازجمله مشکلات سیاسی، ناکارآمدی دولتمردان و... حل نشود، بعید است روند افزایش قیمت دلار و به تبع افزایش نقدینگی و نرخ تورم متوقف شود.

نقش معاون اقتصادی رئیسی در سایه

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی از همان اول ضعیف نبود، بلکه بسیار ضعیف بود. الان هم که ریاست بانک مرکزی اش مشمول تغییر قرار گرفته، آقای رضایی هم که خاموش هستند و ظاهرا حذف شده، زمزمه تغییر آقای میرکاظمی هم که به گوش می‌رسد، معاون اولش هم که اقتصادی نمی‌داند؛ بنابراین تیم اقتصادی فعلی به شدت ضعیف است. البته حتی اگر قوی هم می‌بود در این ساختار غیر اقتصادیِ ضدِ تولید و ضدِ توسعه یک تیم اقتصادی قوی هم نمی‌توانست مشکلات را حل کند.

به گفته افقه، برای توقف افزایش قیمت دلار در کوتاه مدت باید تحریم‌ها حل شوند، ولی در میان مدت و بلندمدت تحولات اساسی ساختاری در نظام ارزشی و نظام انتخاب و انتساب مدیران باید اتفاق بیفتد آن هم تغییری در جهت افزایش تولید و رفاه، در غیر این صورت مشکل با تغییر افراد آن هم با افراد ضعیف دیگر قابل حل نخواهد بود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
خسروی
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
آقای افقه همه ضعیفن فقط شما قوی هستی باید شما جای رئیس جمهور می‌نشستین
هواالحق
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
به الله قسم به حضرت محمد ص قسم به لااله الا الله قسم به ۱۴ معصوم قسم به ۵ تن اهل بیت ع قسم به ۱۲۴ هزار پیغمبر قسم به شهدای خالص الله قسم به واقعه ی عاشورای سال ۶۱ هجری قسم به فرایند نزول قرآن کریم قسم به ذات الله قسم به قدرت و عظمت الله قسم می خورم خداداد افشاریان و علی خسروی تریلیارد آتیشه پرسپولیسی هستند و کاملا عامدانه و مغرضانه ناداوران و کمک ناداوران را بر عیله استقلال و به سود پرسپولیس به میدان می فرستند اگر انتشار نکنید خدا ذلیلتان کناد
ناشناس
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
تیم اقتصادی روحانی چه افزایش۶۳۰ درصدی دلار حرف مفت نزنید
سید‌هادی‌.علوی‌تفتی
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
سلام.خدا‌قوت.
آقای فرزین.ریاست‌جدید‌بانک‌مرکزی‌ایران.
شما اگر توزیع ارزهای خارجی را از واحد
ارزی‌کنترل‌نکنید‌..
یک عده افراد فرصت طلب و سود جو.
دلال از طرق مختلف وام‌های کلان.
دریافت می‌کنند.و‌در خرید و فروش دلار.
و ارز خارجی در بازار آزاد سرمایه‌گذاری
میکنند.و‌همین‌عمل.خلاف‌.باعث متغیر
بودن نرخ ارز در داخل کشور شده.
ارز برای وارد کننده ها(تجار.بازرگانان.سفرهای‌ضرورخارج‌کشور.
دانشجویان.و‌درمان.وارد‌کننده های دارو.و.‌‌.......موارد‌ضروراست).
نه برای یک مشت بیکار .منبع درآمدشان
شده.و‌باعث‌بی ارزش‌شدن‌پول‌ملی‌شده‌اند.
قاطعیت .مدیریت صحیح..حراست.بانکها
باید باشد.تا‌اخلالگران‌.فرصت‌سودجویی
پیدا نکنند.در‌درون‌کشور‌ایران.
هر کالایی در کشور‌گران‌میشود.فروشنده
بهانه دارد.دلار‌گران‌شده.
آیا به‌نظر شما پیاز از خارج کشور وارد کشور
میشود.که‌دلیل‌.گران‌شدن آن را بالا رفتن
قیمت دلارمیدانند؟؟؟؟؟؟
مرگ بر آمریکا..آمریکا دیگر‌نابودشد‌.
ابرقدرت جهان فقط‌خداست.
(خ...خوب..د..دانا...ا...آگاه).خدا
ناشناس
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
رئیس کل عوض کردن ثاثیرنداره باید رئیس حمهور عوض بشه
ناشناس
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
اون وقت با این تیم اقتصادی می خواستن جراحی اقتصادی بکنن؟؟؟؟...بنظر میاد به جای جراحی ذبح کردن
رضا
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
خواهشا پیشنهاد میکنم اظهار نظرهاي جناب ریسی رو در زمان انتخابات ریاست جمهوری علی الخصوص در خصوص ارز و تورم و قدرت خرید مردم و خودرو و مسکن رو پخش کنید مردم قضاوت کنند عملکرد حیرت آور ایشون و دولت ایشون را
ناشناس
0
0
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
تیم اقتصادی فقط تیم حسن کلیدساز که دلار رو در عرض چهار سال یازده برابر کرد!!!
شهباز
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
حرف مفت میزنی اساتید اقتصادی مثل شما داشتیم و داریم که این وضع مردمه هیچی بلد نیستی یعنی چه؟ وقتی ظالم تحریم رو بر نمیداره و اگر برداره هم طوری برمیداره که خودش سود کند و هیچی گیر ایران نیاد و یک بارم تجربه کردیم پس بازارو رها کنند واقعا متأسفم برات کارشناس! بدبخت به دانشجویی که تو استادشی
علی
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
بااین حرفات تو فکر ضرر خودت هستی نه مردم
مهدی
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
واقعا تحمل این تورم برای مردم قابل تحمل نیست
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز زیاد امثال شما دنبال مذاکره هستند و سنگ آقای روحانی به سینه نزنید اگر نیاز باشه دولت آقای رئیسی همه وزرایش را تغیر دهد نی دهد و یا اگر تمام مدیران مفسد جامعه بر کنار شوند خواهند شد و به حول و قوه الهی این دولت مردمی. مردم در راس کار هستند نه کسانی که فقط جیب شان را دارند بزرگ می کنند آنها حتی اگر اموالشان به نام همسر و فرزندانشان زده باشند و از حق مردم باشد باید گرفته شود و به مردن داده شود. یا حق
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
از ماست که برماست به عده بی سواد شدن رییس. تیم اقتصادی دولت هنوز روز خوشمونه
مهدی
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
مقصر بی ارزش شدن پول ایران رئیسی یا روحانی نیست . عامل اصلی آن سیاست های کلی نظام است ما باید با سیاست با جهان برخورد کنیم‌ .
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
فرزین و صالح آبادی دو اسم است ، بفرمایید کدام سیاست اقتصادی تغییر و یا اقدامی سیاسی شده است که اثر گذار بوده ....
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱
وزیر اقتصاد چکار مکنه حتما سرگرم بازیست
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱
فرزین همونه که وقتی مدیرعامل بانک ملی شد تسریفات نطامی وخوش آمدگویی براش انجام شد یعنی بنوعی تجمل گراست بعدم مسیئول دلسوزوکارامد تواین نظام وحکومت حتی اگرپستی بخواندبهش بدند نمیاد چون میدونه کارازریشه خرابه وتاتغییرابجاد نشود درست نمیشه بعدم برجام که دیگه امیدی نیست ولی له فرضم مثال اگرم توافق بشه که گفتم محاله دیگه کارایی قبل وکارگشایی قبل رانداره
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱
جنگ تحمیلی را در فضای غیر جنگی که در بیشتر شهرها حاکم بود اداره کردیم که هشت سال طول کشید حال جنگ اقتصادی را می خواهیم در فضای غیر جنگی اقتصادی هدایت کنیم که از ده هفتاد تا کنون در دور باطل تصمیمات گرفتار شده ایم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شوک AFC به فوتبال ایران؛ جریمه سنگین قلعه‌نویی و سه ملی پوش!

واکنش دولت رئیسی به سخنان روحانی در مورد گرانی بنزین

نگرانی از مخدوش شدن تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ در پارک قیطریه

بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول