تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۱

نقشه دولت برای حل مشکل آلودگی وسایل نقلیه

با سرد شدن هوا، قصه تکراری آلودگی هوا دوباره مطرح شده، این بار زمزمه ورود خودرو‌های برقی شکل جدی‌تری به خود پیدا کرده، تا جایی که دولت چهار میلیارد دلار برای پایان آلودگی وسایل نقلیه از محل صرفه جویی سوخت در نظر گرفته است.

مشکل آلودگی وسایل نقلیه

اقتصاد۲۴- آلودگی هوا چندین متهم اصلی دارد، اما از بین آن‌ها نقش حوزه حمل و نقل پر ررنگ‌تر است، به طوری که طبق مطالعات صورت گرفته در ترازنامه انرژی کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد ذرات معلق تولید شده در کشور سهم حوزه حمل و نقل بوده، به همین دلیل دولت نیز اخیرا تمرکز خود را به این بخش بیشتر معطوف کرده است.

ناترازی تولید و مصرف سوخت، وزارت نفت را به سمت سرمایه‌گذاری برای توسعه خودرو‌های برقی تشویق کرده است، هرچند ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز این ناترازی ادامه یافت، اما در سال ۹۷ با راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است، به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کردیم تا جایی که وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.

در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید که با به‌کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون لیتر کاهش پیدا کند، در شرایط فعلی، اما شاهد روند صعودی مصرف بنزین در کشور هستیم تا جایی که احتمال واردات مجدد آن وجود دارد.

سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این رابطه اعلام کرده است که "با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم و در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بود و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز است. "


بیشتر بخوانید: گاز مایع ایران برای همسایگان؛ مازوت و آلودگی هوا برای مردم!


به گفته وی، عملا به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که معیانات را باز پالایش می‌کنند قادر هستیم با الگو‌های فرآیند خاصی که در تک تک این واحد‌ها متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده، ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم. این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد ما مجبور هستیم از همه ظرفیت‌های موجود کشور حتی از انبار‌های خودمان استفاده کنیم.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیمه دوم سال آینده به یکی از وارد کنندگان بنزین تبدیل می‌شویم.

آنطور که حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز به ایسنا اعلام کرده بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها با استاندارد یورو ۳ کاملا بدیهی است که آلایندگی بیشتری را در شرایط وارونگی هوا ایجاد می‌کنند، در حال حاضر PPM گازوئیل‌های تولیدی در پالایشگاه‌های ما ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد سولفور دارد در حالی که در دنیا ۱۰ و یا نهایتا ۵۰ است که این اعداد میزان خطرناک سولفور موجود در گازوئیل‌های مصرفی ما را نشان می‌دهد.

به گفته وی، بعد از توافق برجام تقریبا همه پالایشگاه‌های کشور با کره جنوبی، ژاپن و دیگر کشور‌ها قرارداد بستند و قرار شد که پالایشگاه‌های کشور در همکاری با آن‌ها نوسازی و بازسازی شوند و یا در جهت ارتقا کیفی سرمایه‌گذاری صورت گیرد که متاسفانه با خروج آمریکا از برجام نتوانست این اتفاق خیلی عملیاتی شود و امروز فقط دو پالایشگاه در کشور مثل اراک و ستاره خلیج فارس هستند که محصولاتی تقریبا با استاندارد‌های لازم تولید می‌کنند، اما بقیه پالایشگاه‌ها فاقد استاندارد‌های لازم هستند و محصولات تولیدی آن‌ها کیفیت قابل قبولی ندارد.

ناترازی بنزین و همچنین کاهش کیفیت آن وزارت نفت و مجموعه دولت را بر آن داشت تا برای حل این مساله گام بردارد، در این راستا درخواست مشترک وزارتخانه‌های نفت و کشور درباره حمل‌ونقل درون‌شهری عمومی و پاک بررسی و در نهایت مقرر شد از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مبلغ ۴ میلیارد دلار برای تأمین ۳۴۶ هزار وسیله حمل‌ونقل جدید و بهینه برای کاهش آلودگی هوا از جمله اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی یا پایه گازسوز هزینه شود.

دولت نیز از سه سال قبل برنامه‌هایی را در این راستا در دستور کار خود قرار داد، اما نبود منابع مالی کافی مانع از اجرای این طرح شده است، آنطور که شهریار زینی، مدیر توسعه فناوری‌های نوین خودرویی و طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آذرماه گفته از ۶ ماه قبل وزارت کشور به طور جدی با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان همکاری داشته است و ما توانستیم قرار داد تولید هزار اتوبوس برقی را با این وزارتخانه نهایی کنیم. این قرار داد هنوز عملیاتی نشده، ولی به مرحله نهایی رسیده و چارچوب فنی این طرح مشخص شده است.

به گفته وی، برای این منظور ۵ شرکت داخلی مشارکت دارند که از این تعداد دو شرکت دانش بنیان هستند و توانستند ۷۰ درصد ساخت اتوبوس‌های برقی را بومی سازی کنند و ۳ شرکت دیگر نیز حدود ۳۰ درصد ساخت داخل دارند.

با توجه به تجربیات خوب و موفقی که در زمینه اتوبوس برقی رخ داد، امیدواریم قرارداد‌های مربوط به آن نیز به امضا برسد؛ چرا که تامین مالی برای این پروژه از سوی وزارت کشور صورت گرفته و کار‌های نهایی، چون تعیین تکلیف ایستگاه‌های شارژ باقی مانده تا قرار داد تولید اتوبوس‌های برقی نهایی شود.

زینی در تشریح دلایل عدم پلاک گذاری برای این دو خودرو برقی توضیح داد: یک نمونه اتوبوس دانش بنیانی که ساخته می‌شود حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه طراحی و توسعه دارد و اگر بخواهد برای پلاک گذاری، تست‌های مربوط را اجرایی کند، به همین اندازه باید هزینه پرداخت کند و اگر کل این هزینه‌ها پرداخت شود، مساله اصلی باقیمانده، وجود مشتریان این محصول نهایی است.

نبود سرمایه اصلی‌ترین دلیل عدم توسعه خودرو‌های برقی است، به نظر می‌رسد که با تصمیم اخیر دولت اتفاقات جدیدی در این حوزه رقم بخورد و شاهد حضور خودرو‌های برقی حداقل در بخش حمل و نقل عمومی در کشور باشیم.

از سوی دیگر با اجرای این طرح نیز دولت از واردات بنزین معاف می‌شود، اما باید توجه داشت که اجرای چنین طرحی نیازمند زیرساخت‌هایی است و بهتر است دولت قبل از استارت این کار زیرساخت‌های اصلی آن را فراهم کند تا مشکل دیگری ایجاد نشود و مجدد شاهد پروژه نیمه تمام نباشیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟