اقتصاد۲۴ اردیبهشت ماه امسال بود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و در این مدت ۱۴۱ مدل خودرو (به تفکیک رنگ و امکانات) در بورس کالا عرضه شد.
اغلب این خودورها با استقبال بسیار زیادی در بورس کالا روبهرو شدهاند و حتی برخی از متقاضیان به تعداد کم این عرضهها اعتراض داشتند. طبق قانون خرید خودرو در بورس کالا، «هر کد ملی صرفا مجاز به خرید یکی از خودروهای عرضه شده در بورس کالا است.» این بدان معناست که هر خریدار تنها یک مدل خودرو میتواند از بورس بخرد؛ یعنی اگر امروز ۲۰۶ بخرند روز آینده نمیتوانند در عرضه لاماری شرکت کنند.
این محدودیت با هدف قطع دست دلالان از بازار خودرو ایجاد شده است تا متقاضیان واقعی و مصرفی در خرید خودرو از بورس کالا مشارکت کنند. بازار خودرو نیز به همین واسطه به آرامش میرسد.
هر فرد دارایی کد ملی بالای ۱۸ سال میتواند با داشتن کد بورسی و کد کالایی از بورس کالا خودرو بخرد؛ به شرط آنکه متقاضی از سال ۹۸ تا کنون از خودروسازان، خودرویی نخریده باشد.
اجاره کد ملی برای خرید خودرو اولین بار در بحبوحه طرح قرعهکشی وزارت صمت در صدر خبرها نشست و همچنان با ادامهدار بودن قرعهکشیها بازار فروش کد ملی هم داغ و پرمعامله ماند.
بررسیها نشان میدهد که بازار اجاره کارت ملی در سایت دیوار داغ است و برخی نیز در سایتها و فضای مجازی آگهیهایی مبنی بر فروش کارت ملی میگذارند که هر یک قیمت متفاوتی دارد.
دنیای اقتصاد نیز به تازگی در گزارشی به همین نکته اشاره کرده بود مبنی بر اینکه دلالان حاضرند برای شرکت در طرحهای قرعهکشی خودرو، با دریافت کدملی مادران دارای دو فرزند و بیشتر، ۱۵میلیون تومان به آنها پرداخت کنند. در مقابل پرداخت این ۱۵میلیون تومان و دریافت کد ملی، دلال خواستار دریافت سفته به ارزش یک میلیارد تومان بوده است.
بیشتر بخوانید: کاسبی تازه دلالان در بازار بورس
فروش کد ملی برای خرید خودرو تا پیش از عرضه خودرو در بورس کالا هم مطرح بوده است و همانگونه که اشاره شد هنوز هم با شروع هر طرح عرضه از سوی خودروسازان، این بازار مجددا داغ میشود.
حالا، اما با عرضه خودرو در بورس کالا این بازار معاملات تازهای را تجربه میکند. اما آیا هر دو سر معامله از این داد و ستد سود میبرند؟
در حال حاضر خودروهای عرضه شده در بورس کالا تفاوت قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی با بازار آزاد دارند. همین موضوع باعث میشود برخی به دنبال خرید خودرو از بورس و فروش آن در بازار آزاد باشند؛ اما آیا این روش سودساز است؟
یک منبع آگاه در همین باره به تجارتنیوز گفته است که فروش کد بورسی در بازار برای خرید خودرو چندان رواج ندارد و در حال حاضر بیشتر افراد نزدیک به یکدیگر مانند دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده کد خود را در اختیار یکدیگر قرار میدهند. اما با این حال گاه همین اقدام در قالب معامله انجام میشود و با توجه به نوع خودرو، سود ۲ تا ۳۰ میلیون تومانی را برای اجارهدهنده کد ملی به دنبال دارد.
بررسی هزینههای ثبت سفارش خودرو، مدت خواب پول در بورس کالا تا زمان تحویل خودرو و تفاوت قیمت با بازار آزاد نشان میدهد اجاره کد ملی برای خرید خودرو از بورس کالا برای دلال چندان هم سودساز نیست.
دریافت کد بورسی و کد کالایی دردسرهای بسیار زیادی دارد و دست کم دو روز کاری از یک فرد زمان میگیرد؛ پس از ثبت سفارش در بورس کالا هم فرد باید با درخواست بالاترین و بهترین قیمت خودرو در رقابت پیروز شود که همین روند نیز افراد غیرحرفهای را با دردسرهای زیاد دیگری مواجه میکند.
در همین حال اگر کسی بخواهد کد بورسی خود را برای خرید شاهین از بورس کالا اجاره دهد، سودی کسب نمیکند چرا که شاهین با قیمت درب کارخانه معامله میشود و در نتیجه دلال هم از این بازی سودی نبرده است.
به این ترتیب میتوان گفت اگرچه برخی خبرها حاکی از معامله ۱۰۰ میلیون تومانی کد ملی برای خرید خودرو از بورس کالاست، اما در کف بازار این دست از معاملات، چندان رواج ندارد و ارائه اعداد و ارقام بزرگ نوعی بازارسازی تلقی خواهد شد.