تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

درخواست موسسات حمايت از كارتن‌خواب‌های تهران از مردم

مدیران موسسات و انجمن‌های حمایت از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌های پایتخت، از مردم خواستند علاوه بر ارسال اقلام امدادی همچون پتو و لباس گرم و مواد اولیه مناسب برای تهیه غذای گرم، در صورت مشاهده بی‌خانمان‌ها با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند.

موسسات حمايت از كارتن‌ خواب‌ های شهر تهران

اقتصاد۲۴- به دنبال خبر تاییدنشده‌ای که درباره یخ زدن و مرگ یک مرد کارتن‌خواب در سرمای زیر صفر شنبه شب تهران، مدیران موسسات و انجمن‌های حمایت از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌های پایتخت، در گفتگو با «اعتماد» از مردم خواستند علاوه بر ارسال اقلام امدادی همچون پتو و لباس گرم و مواد اولیه مناسب برای تهیه غذای گرم، در صورت مشاهده بی‌خانمان‌ها با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند تا گشت فوریت‌های اجتماعی شهرداری تهران، برای انتقال فرد بی‌خانمان به یک مکان امن از گزند یخبندان و سرما اقدام کند.

عصر دیروز و همزمان با بارش برف در اغلب مناطق پایتخت، دمای هوا در مرکز تهران به یک درجه زیر صفر رسید و با ادامه بارش‌ها، سازمان هواشناسی درباره یخبندان و کولاک به دلیل کاهش شدید دما هشدار داد. در حالی که انتظار می‌رود تا پایان هفته آینده، شب‌ها و روز‌های بسیار سردی در تهران داشته باشیم، مسوولان سه موسسه و انجمن حمایت از کارتن‌خواب‌ها گفتند که از هفته گذشته و با کاهش دمای هوا تا مرز صفر، شبگردی‌ها برای توزیع لباس و غذای گرم، پتو و اقلام امدادی مثل کاور‌ها و تن‌پوش‌های آلومینیومی یا از جنس پشم شیشه برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد را آغاز کرده‌اند و به مناطق شمال و جنوب و غرب تهران می‌روند تا با دیدن کوچک‌ترین شعله آتش به عنوان شناخته‌شده‌ترین نشانه حضور یک بی‌خانمان، این اقلام را به او برسانند.

علی حیدری؛ مدیرعامل انجمن «پایان کارتن‌خوابی» که در ایام عادی سال، یک روز در هفته به افراد نیازمند، بی‌بضاعت و بی‌خانمان غذای گرم می‌دهد و اواسط دهه ۱۳۹۰، فعالیت خود را با استقرار یک دستگاه یخچال در میدان شوش با هدف توزیع دایمی غذا برای نیازمندان آغاز کرد، می‌گوید: «ما توزیع شبانه غذا را از ۴ شب قبل شروع کردیم. محدوده فعالیت‌مان منطقه ۱۲ است و علاوه بر غذای گرم، پتو و لباس گرم هم به بی‌خانمان‌ها می‌دهیم.»


بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: ‏ستاد بحرانی که نتواند بحران را پیش بینی کند خودش یک بحران است


حیدری می‌گوید که توزیع شبانه حداقل ۳۰۰ ظرف غذا و لباس گرم و اقلام امدادی برای کارتن‌خواب‌ها، تا زمانی که دمای شبانه هوای تهران زیر صفر باشد ادامه خواهد داشت. مشاهدات این مدیر حامی بی‌خانمان‌ها از آنچه در این شب‌ها شاهد بوده، از تشدید فقر کارتن‌خواب‌ها بابت حداقل‌هایی برای زنده ماندن حکایت دارد و می‌گوید: «در همین چند شب که بین بی‌خانمان‌ها گشتیم و یک ظرف غذا به دست‌شان دادیم، متوجه شدیم وضع اقتصادی‌شان، بسیار بدتر از چند ماه قبل شده. بسیار بدتر.

هم تعداد بی‌خانمان‌ها بیشتر شده و هم خانواده‌های کارتن‌خواب به جمع‌شان اضافه شده‌اند. تعداد زیادی مادر و فرزند، پدر و فرزند یا والدین و فرزند بی‌خانمان و بی‌سرپناه دیدیم که طی این همه سال که مشغول کاریم، این شدت نیازمندی و فقر، بی‌سابقه بود.»

حبیب بهرامی؛ مدیرعامل موسسه کاهش آسیب «سیمای سبز رهایی» که بیش از ۱۷ سال است در غرب و شمال و جنوب غرب پایتخت به معتادان بی‌سرپناه خدمات کاهش آسیب و حمایتی ارایه می‌دهد هم، از ۱۰ روز قبل با غذا و لباس گرم و پتو و کاور‌های ضدحریق محافظت‌کننده از سرما، به سراغ کارتن‌خواب‌های پنهان در بیغوله‌ها و پاتوق‌ها و خرابه‌های اتوبان آزادگان و پونک و احمدآباد مستوفی رفته و می‌گوید که با هماهنگی شهرداری و شورای شهر و اداره بهزیستی شهر قدس (منطقه ۲۲) موفق شده برای سرپناه شبانه‌ای که در این محدوده دارد، مجوز پذیرش شبانه‌روزی بگیرد تا در این هوای سرد، هم بی‌خانمان‌هایی که در ساعات روز به سرپناه شبانه مراجعه می‌کنند، امکان ورود و اسکان در یک مکان گرم و امن داشته باشند و هم آن‌هایی که در ساعات شب به سرپناه شبانه آمده‌اند، بتوانند در ساعات روز هم در این مکان مسقف بمانند.

بهرامی از مردم می‌خواهد با دیدن فرد بی‌خانمان، حتما با شماره تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند تا گشت فوریت‌های اجتماعی شهرداری برای انتقال این افراد به یک محل گرم و امن و نجات جانش از یخ‌زدگی و مرگ اقدام کند و می‌گوید توزیع شبانه غذا و لباس گرم بین کارتن‌خواب‌ها را تا گرم شدن هوا ادامه خواهد داد و خطاب به همه یاوران و ناجیان جان بی‌خانمان‌ها می‌گوید: «باید از مردمی که در این شرایط سخت، برای نجات جان انسان‌های فراموش‌شده‌ای مثل کارتن‌خواب‌ها، به ما کمک‌های نقدی و غیر نقدی می‌رسانند، ممنون باشیم.»

بهرامی هم مثل حیدری، مشاهدات تلخی دارد؛ مشاهداتی حاکی از سقوط با شتاب بیشتر و روی شیب تندتر: «امسال شدت سرما بسیار بیشتر از پارسال است و با وجود آنکه تعدادی از معتادان بی‌خانمان به اردوگاه‌های درمان اجباری رفته‌اند، اما هنوز تعداد زیادتری در خرابه‌ها و بیابان‌ها و کنج دیوار‌ها و کوچه‌ها هستند که باید به آن‌ها کمک برسانیم و از مرگ و یخ‌زدگی در این هوای سرد نجات‌شان دهیم.

در این شب‌هایی که برای کمک‌رسانی به بی‌خانمان‌ها رفتیم متوجه حقیقت بسیار تلخی شدیم؛ چون مصرف مت امفتامین (شیشه) بین کارتن‌خواب‌ها افزایش داشته، آسیب‌های روانی ناشی از مصرف شیشه هم بین کارتن‌خواب‌ها شدت بیشتری پیدا کرده است.»

اکبر رجبی؛ مدیرعامل موسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» که از اواخر دهه ۱۳۸۰، هفته‌ای یک شب برای کارتن‌خواب‌های تهران غذای گرم می‌برد و بار‌ها در سردترین شب‌های زمستان، برای نجات بی‌خانمان‌های پایتخت از یخ‌زدگی اقدام کرده، به «اعتماد» می‌گوید که از دیشب، ذخیره چوب و هیزمی که در انبار‌های موسسه برای ایام سرد سال نگهداری می‌کنند را بیرون آورده‌اند و همراه با غذا و لباس گرم و پتویی که به مدت ۱۵ شب، بین کارتن‌خواب‌های تهران توزیع خواهد شد، چند تکه هیزم و چوب هم به دست‌شان می‌رسانند که شعله آتش کنار پای‌شان خاموش نشود.

از دیشب، «مجمع خیرین یا ریگران زندگی» هم ۱۴ دستگاه اتوبوس در اختیار «طلوع بی‌نشان‌ها» گذاشته تا در میدان‌های اصلی شهر و نزدیک به پاتوق‌های مصرف مواد یا مراکز تجمع بی‌خانمان‌ها مستقر شوند و برای اسکان شبانه کارتن‌خواب‌ها فعال باشند. اکبر می‌گوید این اتوبوس‌ها در میدان‌های تجریش، شوش، خاوران، فرحزاد، امام حسین، راه‌آهن و مناطق خلازیر، یافت‌آباد، یادگار امام، نیایش، پل مدیریت و دروازه‌غار مستقر شده علاوه بر اینکه ۱۵ خودروی سواری و ون متعلق به موسسه طلوع هم تا صبح در سطح شهر می‌گردد و به محض مشاهده کارتن‌خواب بی‌سرپناه، او را به گرمخانه‌های سیار منتقل می‌کند تا از سرما در امان باشند.

اکبر می‌گوید قرار است روی بدنه اتوبوس‌ها، این جملات نوشته شود «پناه یکدیگر باشیم، برادر و خواهر همدرد من، برای پناه و زندگی قدم بر چشم ما بگذارید»

این ۱۴ دستگاه اتوبوسی که نیکوکاران تهرانی در اختیار موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» قرار می‌دهند، به موازات ۱۰ گرمخانه سیار متعلق به شهرداری تهران فعالیت خواهد کرد. دیروز یک مقام مسوول در شهرداری تهران گفت که با آغاز کاهش دمای تهران تا زیر صفر، ۱۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد به عنوان گرمخانه سیار در میدان‌های تجریش، آزادی، امام حسین، شوش و راه‌آهن مستقر شده که تا حدود ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد علاوه بر اینکه ۲۰ گرمخانه هم در ۲۲ منطقه شهر تهران فعال است و بی‌خانمان‌ها می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند تا از سرمای هوا در امان باشند.

خبرنگار اعتماد بامداد شنبه و با حضور در میدان‌های شوش و راه‌آهن شاهد بود که کارتن‌خواب‌های بی‌پناه، هم این گرمخانه‌های سیار را می‌شناسند و هم به‌شدت نیاز است که بر تعداد این گرمخانه‌های سیار اضافه شود چرا که تا ساعاتی بعد از نیمه‌شب، ظرفیت دو دستگاه اتوبوس مستقر در میدان راه‌آهن تکمیل شد و امکان پذیرش جدید نداشت و کارتن‌خواب‌هایی که از میدان شوش خودشان را به میدان راه‌آهن رسانده بودند هم، می‌گفتند اتوبوس‌های مستقر در میدان شوش پر شده و جای خالی نداشته و آن‌ها در دمای منفی سه درجه، فاصله دو میدان را پیاده آمده‌اند به امید جای خالی در گرمخانه سیار میدان راه‌آهن، چون حتی گرمخانه‌های ثابت مستقر در میدان شوش و میدان گمرک، پر شده بود.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند