تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بانک ملی پیشتاز توسعه اقتصاد دانش بنیان در ایران

شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه محصول خود و بازارسازی در داخل و خارج از کشور به تأمین مالی نیاز دارند، از این رو نظامی بانکی موظف است تا از این شرکت‌های نو بنیان حمایت کند. بانک ملی نیز در چند سال گذشته به عنوان بانک پیشتاز در توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک‌های فراوانی به این شرکت‌ها کرده و حتی شعب ویژه‌ای را به منظور اختصاص تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها دایر کرده است.

دانش بنیان

اقتصاد۲۴- در حالی از ابتدای سال جاری شعب تخصصی «فخر رازی» و «باهنر» بانک ملی ایران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آغاز به کار کردند که در سال گذشته ۶۸۷ شرکت دانش بنیان با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال از سوی بانک ملی ایران تامین مالی شدند.

از آنجا که شرکت‌های دانش بنیان با تحول گرایی و نوآوری‌های خود می‌توانند به تحقق شعار «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» و به تبع آن توسعه اقتصادی کشور کمک کنند بنابراین بسیاری از صنایع بر آن شدند تا درهای خود را به روی این شرکت‌ها باز کنند و با این رویکرد بانک‌ها به ویژه بانک ملی به عنوان پیشگامان این عرصه اقدامات سازنده‌ای را به مرحله اجرا رسانده اند.

شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب افزایش ارزش افزوده با تولید محصول جدید و افزایش کیفیت محصولات می‌شود این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، واحد‌های تحقیق و توسعه نقش مهمی در دستیابی به اهداف دارند و از راهکار‌های دانش این شرکت‌ها می‌توان به بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها و رقابت پذیری محصولات در عرصه‌های مختلف اقتصاد دست یافت.

تلاش بانک ملی در تحقق شعار تولید دانش بنیان

از این رو حمایت از این شرکت‌ها در اولویت قرار دارد؛ حالا باتوجه‌به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ثروت در شرایط تحریم کشور، بانک‌ها موظف‌اند در حمایت از این شرکت‌ها نقش مؤثری داشته باشند.

از همان ابتدای سال جاری با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر تولیدات دانش‌بنیان، حمایت از بخش تولید در همه ارکان کشور بیش از پیش مورد توجه بانک ملی گرفت. از آنجا که شرکت‌های دانش بنیان با تحول گرایی و نوآوری‌های خود می‌توانند به تحقق شعار سال و چشم انداز مسیر کمک کنند بنابراین بسیاری از صنایع بر آن شدند تا بازارهایشان را به روی این شرکت‌ها باز کنند. البته نقش صنعت بانکداری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان کمی پر رنگ‌تر از سایر بخش‌ها دانست و به عبارتی بانک‌ها یکی از پیشگامان این عرصه محسوب می‌شوند.

پیشتازی بانک ملی در پرداخت تسهیلات به شرکت دانش بنیان

مسئولان بانک ملی بر این باورند؛ تفکر دانش بنیان یک تفکر بعضا ساختارشکنانه است و با توجه به اهمیت بخش تولید و همین طور جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در تولید ارزش آفرین و اشتغال آفرین، نقشه راه دانش بنیان در بانک ملی ایران طراحی شد. این نقشه راه، در سطح بانک تبیین شد که بخش اعظم آن در حوزه فناوری است چرا که وقتی تفکر اقتصاد دانش بنیان مطرح می‌شود، بسیاری اقتصاد دانش بنیان را مترادف با اقتصاد پلتفرمی یا اقتصاد مبتنی بر سکو‌های کسب و کاری که بر مبنای عرضه و تقاضا شکل گرفته و کسب و کار‌ها را متحول می‌کنند، می‌دانند؛ پس نقش فناوری اطلاعات در این موضوع بسیار کلیدی است. بانک ملی هم به دنبال آن بود تا این حوزه را به عنوان یک بخش کارکردی قرار دهد. پس قطعا باید رابطی میان بانک و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد و تقویت شود.

به طوری که طی ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۳۶۲ شرکت دانش بنیان معادل ۶۶۹/۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که نسبت به ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ معادل ۱۰۸/۲ درصد افزایش داشته است که سهم بانک ملی از این پرداختی به مبلغ ۹۴/۴ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.


بیشتر بخوانید: رشد اقتصادی کشور به ۳.۸ درصد رسید


حالا با توجه به اینکه بحث حمایت از تولید بسیار مورد تاکید است، بانک ملی بر روی دانش بنیان‌هایی سرمایه گذاری کرده است که در راستای ارتقای جایگاه تولید و زنجیره ارزش اقتصاد کشور مشغول به فعالیت هستند. درگاه ارتباطی این زنجیره واحد‌های راهبری شرکت‌های دانش بنیان مستقر در صندوق نوآوری و شکوفایی است. 

البته قرارداد‌های همکاری بانک ملی ایران با صندوق‌های پژوهش و فناوری به منظور تسهیل ارایه خدمات مالی و بانکی به شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و خلاق به عنوان شاخص‌های اصلی سیاست حمایتی بانک ملی از شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است، چراکه بانک ملی ایران هم به لحاظ منابع و هم گستردگی شعب در اختیار، نقش محوری در اکوسیستم تامین مالی کشور دارد و همه واحد‌های این بانک بنابر تاکید مقام معظم رهبری و راهبرد تعیین شده از سوی مدیرعامل بانک، موظف هستند تا سطح مراودات خود با شرکت‌های دانش بنیان را ارتقاء بخشند و هم‌افزایی میان بانک و صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را برای این شرکت‌ها فراهم کند.

امروز این صندوق‌ها می‌توانند شرکت‌های فعال را به بانک ملی معرفی و بانک نیز نیاز‌های مالی این شرکت‌ها را در جهت توسعه فعالیت هایشان مرتفع کند به طوری که امسال فرآیند مالی و خدمات دهی به شرکت‌های دانش بنیان در بانک ملی ایران بازمهندسی و شعب ملی پلاس به عنوان شعب تخصصی شرکت‌های دانش بنیان فعال شده اند.

در ادامه این سیاست، متنوع سازی ویترین خدمات بانک در دستور کار شعب بانک ملی قرار دارد و ضمانت نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان نیز در ویترین وثایق آن‌ها وجود خواهند داشت.

بانک ملی

ساختار حمایتی بانک ملی از شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان چند سطح دارند؛ شرکت‌هایی که از یک ایده شروع شده و در مرحله ثبت قرار دارند، شرکت‌هایی که چندین بار اقدام به جذب سرمایه گذاری کرده یا شرکت‌هایی که تجاری شده و به یک غول کسب و کاری تبدیل شده اند. قطعا رویکرد بانک ملی باید در مقابل هر یک از این موارد متفاوت باشد و برای هر کدام یک جایگاه مشخص، رویه مجزا و روال تعامل داشته باشد تا نیازهایشان را سنجیده و در اکوسیستم دانش بنیان، رابطه با دانشگاه‌ها، بانک‌های دیگر، نهاد‌های رگولاتوری و از همه مهم‌تر رابطه آن‌ها با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی شود. ترکیب این اکوسیستم باید به نحوی چیده شود تا شرکت دانش بنیان همانند سایر شرکت‌ها در سیکل‌های کاری قرار نگیرد؛ بلکه به صورت واقعی فرآیند‌ها را تسهیل کرده و آن را به سمت تولید سوق دهد که همان رسالت اصلی این بانک در سال جاری است.

نقش شعب ملی پلاس در حمایت از شرکت های دانش بنیان چیست؟

با این پیش بینی‌ها مهم‌ترین جایی که می‌توان برای این موضوع به عنوان یک نقطه ورود در نظر گرفته شود، شعب ملی پلاس با توجه به طراحی و چیدمان این شعب است، چرا که مدل باجه محور نداشته و بر اساس مدل مشاوره محور طراحی شده و خدمات را به صورت دو طرفه ارایه می‌دهند.

البته شرکت‌های دانش بنیانی هم که بخواهند مراجعه حضوری داشته باشند، از طریق شعب ملی پلاس می‌توانند اقدام کنند که با توجه به آموزش‌های بسیار کلیدی پرسنل این شعب، راهنمایی‌های لازم در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

امروز دیگر بحث بانکداری متمرکز در دنیا مطرح نیست و کشور‌ها به سمت بانکداری فین تکی یا مبتنی بر فناوری‌های مالی پیش می‌روند. بانک ملی ایران نیز در این حوزه برنامه‌های جدی دارد تا بتواند از فین تک‌ها به عنوان محرک جهت رسیدن به تکنولوژی‌های جدید در بانک بهره ببرند. آینده بانک ملی ایران یک بانک فین تکی بسیار چابک خواهد بود که قطعاً می‌تواند رضایت مشتریان و هموطنان را فراهم کند که این امر مهم نیز با همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این شرکت‌ها قابل تحقق است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند