تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
فعالان گردشگری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اعلام کردند:

توریست ورودی به کشور به صفر رسیده است/ مسافران خارجی می‌ترسند به ایران سفر کنند

حال صنعت گردشگری در ایران وخیم است، این را می‌شود از آمار‌های ورودی گردشگر به ایران و نیز در گپ‌وگفت با فعالان گردشگری جویا شد. اقتصاد ۲۴ در این گزارش به وضعیت احتضار صنعت گردشگری در کشور پرداخته است.

وضعیت ورود گردشگر به ایران

اقتصاد۲۴- صبا رضایی - گردشگری صنعتی حساس و دردانه است. این صنعت از هر اتفاق و هر خبری تاثیر می‌پذیرد. شاخص امنیت در جذب توریست ورودی بسیار موثر است، مهم‌تر از آن احساس امنیت است. تصویری که از مقصد ارائه می‌دهید باید به حدی ایمن و شفاف باشد که توریست مجاب شود هزینه کند و به کشوری بیگانه سفر کند.

اما هیچ‌کدام از این فاکتور برای ایران گویی مصداق ندارد. دستگاه دیپلماسی کشور‌های اروپایی به شهروندان خود توصیه می‌کنند به ایران سفر نکنند. تصاویری که از ایران منتشر می‌شود احساس امنیت به توریست نمی‌دهد. دولت و وزارت گردشگری هیچ گونه تلاشی برای ایمن نشان دادن شرایط نمی‌کنند. تبلیغات در زمینه گردشگری ایران در جهان وجود ندارد، مگر به دست بخش خصوصی. دولت به جای حمایت از قشر فعال در گردشگری بر سر راهشان سنگ اندازی می‌کند. چگونه ممکن است توریست در این شرایط به کشورمان سفر کند؟ با اینحال عده‌ای امیدوارند ۵۰ سال آینده که نه آب موجود بود نه خاک و نه هوایی برای نفس کشیدن، این صنعت دردانه به داد مردم خواهد رسید. گردشگری هنوز نمرده است، به احتضار رفته تا آیندگان آن را احیا کنند.

کاشتن بذر‌هایی برای آینده گردشگری در ایران

بهترین افراد آن‌هایی هستند که برای نسل آینده تلاش می‌کنند. جامعه‌ای پیشرفت می‌کند که مردم نهالی می‌کارند که می‌دانند هرگز زیر سایه آن نخواهند آرمید. از این افراد در صنعت گردشگری به وفور یافت می‌شود. فعالان این صنعت در حال کاشتن بذر‌هایی برای ایران آینده هستند. هرچند مردم و دولت با بی اعتنایی از کنارشان رد شوند.

علی شادلو، مدرس، فعال و کارشناس گردشگری به اقتصاد ۲۴ گفت: در گردشگری دو ساعت شنی داریم، یکی ساعت شنی مربوط به برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت است که شامل تهدید‌های پیاپی در حیطه گردشگری می‌شود. ساعت شنی دیگر مرتبط با برنامه‌های بلند مدت است. در این ساعت، فرصت‌ها در حال افزایش بوده و مسیر هموارتر می‌شود. بازه زمانی کوتاه مدت ۱۰ الی ۱۲ سال است، بازه میان مدت ۳۰ تا ۵۰ سال و بلندمدت نیز مربوط به ۵۰ سال آینده است. در واقع فرصت‌ها شامل حال نسل ما نمی‌شود. باید مسیر را برای نسل‌های آینده هموار کنیم. حداقل فرزندانمان از گردشگری درآمد خواهند داشت و ایران آینده از آن بهره‌مند خواهد شد.

در آینده تنها چیزی که باقی می‌ماند گردشگری است

وی افزود: در آینده نه خاک داریم، نه آب و نه هوا. صنعت و کشاورزی از بین می‌رود. تنها چیزی که باقی می‌ماند گردشگری است. این صنعت تنها راه برای درآمدزایی در ایران آینده است. توریست‌ها به خاطر تمدن چند هزار ساله همواره مشتاق دیدار از کشورمان هستند و در آینده این صنعت، تنها راه نجات مردم و درآمدزایی نسل‌های آینده است.

شادلو گفت: دولتمردان نه وقت کافی دارند و نه منابع که گردشگری را به طور جدی مورد بررسی قرار داده و آسیب شناسی کنند. دولت نه بودجه‌ای برای این امر اختصاص می‌دهد و نه زمانی. البته مشکل فقط از وزارت گردشگری نیست بلکه به صورت کلان مشکل از دولت است. در سطح عالی مدیریتی، عزم جدی و منابع مورد نیاز برای حرکت به سوی گردشگری وجود ندارد. شعر زیبایی وجود دارد که طنز موجود در گردشگری را به خوبی بیان می‌کند؛ گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدند گردن مسگری.

این فعال حوزه گردشگری افزود: این طنز در گردشگری به طور کم خردانه‌ای در جریان است. به طور مثال، در مجموعه گردشگری مهر و ماه فردی بی حجاب بوده است، کل مجموعه به دلیل تخلف او تعطیل می‌شود. در هتلی فردی، خطایی می‌کند، مالک هتل جریمه شده و هتل تعطیل می‌شود. این طنز در گردشگری جاری است و به ازای تخلف هر گردشگر، مالک مجموعه گردشگری یا هتل یا تاسیسات مربوطه مجازات می‌شوند.

وضعیت بد ورود گردشگر به ایران

کارشناسان و فعالان گردشگری از شرایط فعلی گردشگری ورودی بسیار ناامید شده اند. با اینهمه تلاش می‌کنند راهی پیدا کنند تا توریست را وارد کشور کنند. آن‌ها هیچ توقعی از دولت ندارند جز این‌که بر سر راهشان سنگ اندازی نکند.

محمد نوروزی، راهنمای سفر آلمانی زبان به اقتصاد ۲۴ گفت: گردشگری مرده است. دفن شده و در حال حاضر در حال فاتحه خواندن بر سر مزارش هستیم. تعداد تور‌های ورودی من به صفر رسیده است. برای اردیبهشت سال آینده تقریبا هیچ توری ندارم. مسافران ورودی جرات نمی‌کنند به ایران سفر کنند. در زمستان عده‌ای قصد داشتند به ایران سفر کنند، اما به خاطر شرایط موجود می‌ترسند.


بیشتر بخوانید: از آغاز اعتراضات، ۸۵ درصد گردشگرخارجی و بیش از ۵۰ درصد داخلی؛ رزرو هتل را لغو کردند


وی افزود: در حال حاضر تنها یک توریست بلغارستانی دارم که به صورت انفرادی به ایران سفر می‌کند. قصد دارم در فنلاند بازاریابی کنم. من لیدر توریست‌های آلمانی هستم، اما دولت آلمان در حال حاضر با شرایط حاکم بر کشورمان مشکل دارد و مسافران آلمانی نیز می‌ترسند به کشور سفر کنند. اگر شرایط مهیا باشد و هراس توریست‌ها از بین برود، بسیاری به کشور سفر خواهند کرد.

هر توریست ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو برای کشور درآمدزایی دارد

نوروزی با اشاره به اینکه هر مسافر ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو در ایران هزینه می‌کند، بیان کرد: تور‌های ایران بین ۳ تا ۶ هزار یورو هزینه دارد. هزینه هتل، حمل و نقل، لیدر و سوغات در ایران ارزان نیست.

وی در رابطه با اینکه گفته می‌شود سفر به ایران ارزان بوده و ایران جزو ارزانترین کشور‌ها برای سفر است، گفت: ایران به هیچ وجه کشور ارزانی برای سفر نیست. هتل‌ها کیفیت پایینی دارند، صبحانه اکثر هتل‌ها نامناسب است، کیفیت اتاق‌های هتل‌ها بد است. اقامتگاه‌های سنتی کرایه هتل‌های ۳ یا ۴ ستاره خارجی را دریافت می‌کنند، اما خدمات‌رسانی بسیار بدی دارند. در واقع توریست‌ها هزینه خدمات عالی را می‌دهند، اما خدماتی نامناسب دریافت می‌کنند.

وضعیت ورود گردشگر به ایران

توریست‌ها تنها به بازار می‌روند

نوروزی درباره سوغات و خرید صنایع دستی توسط توریست‌ها گفت: توریست‌ها صنایع دستی و سوغاتی بسیار گرانی می‌خرند. بسیاری از آن‌ها فرش می‌خرند و به صنایع دستی ایران بسیار علاقمندند. مشکل اینجاست که در کتاب ایرانگردی در بسیاری از کشور‌ها توصیه شده است به لیدر‌ها در خرید صنایع دستی اعتماد نکنید، اگر با لیدر‌ها به بازار بروید، باید قیمت گرانتری برای خرید خود بپردازید. برای همین، نخست باید اعتماد توریست‌ها را جلب کنیم تا بتوانیم آن‌ها را به خرید سوغات و صنایع دستی به بازار ببریم. در بسیاری از مواقع توریست‌ها به ما می‌گویند تنهایی به بازار می‌روند.

این لیدر آلمانی زبان در رابطه با مشکلاتی که برای جذب توریست ورودی وجود دارد، بیان کرد: بعد از برگزاری هر تور باید گزارشی ارسال کنیم و موضوع سفر، صحبت‌ها و برنامه سفر را با بازدید‌ها و فعالیت‌های انجام شده در سفر توضیح دهیم. دولت باید این نکته را در نظر بگیرد زمانی که به فردی ویزا می‌دهد دیگر نباید لیدر را سوال و جواب کند یا از او بخواهد درباره صحبت‌های داخل خودرو با توریست توضیح دهد. توریست‌های من طبیعت گرد هستند و علاقه‌ای به مسائل سیاسی ندارند. در نهایت درباره مارمولک، حیوانات و پوشش گیاهی صحبت می‌کنند.

ناامیدی از آینده گردشگری در ایران 

بسیاری از فعالان گردشگری، این صنعت را در حال احتضار می‌بینند و دیگر امیدی به آینده شغلی خود ندارند.

مجتبی برزویی، راهنمای انگلیسی و فرانسوی زبان به اقتصاد ۲۴ گفت: گردشگری صنعتی رو به احتضار است. در حال حاضر توریست‌های بسیار کمی به کشور سفر می‌کنند، در واقع توریستی به کشور سفر نمی‌کند.

وی افزود: اوایل دی ماه که راهنمایی دو توریست را برعهده گرفتم، متوجه شدم ۹۵ درصد هتل‌های ایران خالی است و اصلا تور‌های گروهی به کشور وجود ندارد. روسیه و چین از نظر سیاسی به مواضع دولت ما نزدیکترند، اما این کشور‌ها نیز برای جذب توریست موفق نبوده اند و بسیاری از آژانس‌داران نیز در حال تغییر شغل بوده و هتل‌ها در آستانه تعطیلی اند.

آمار توریست ورودی به صفر رسیده است

لیدر‌های توریسم از آمار بسیار اندک حضور توریست‌ها در کشور می‌گویند. به عقیده آن‌ها تعداد توریست‌ها در کشور به صفر رسیده است.

حسین عبادتی، راهنمای سفر انگلیسی زبان به «اقتصاد ۲۴» گفت: حضور توریست‌ها در ایران به صفر رسیده است. هیچ تور ورودی در کشور مشاهده نمی‌شود. تعداد اندکی توریست در کشور حضور دارند، آن هم تور‌های روسی است. مسافر از روسیه به کشور سفر می‌کند، اما از مقاصد دیگر. در حال حاضر راهنمایان روسی زبان تور‌هایی دارند، اما بقیه هیچ توری را راهنمایی نمی‌کنند.

وی افزود: تنها راهکار جذب توریست در کشور بالا بردن امنیت است. نکته مهم اینجاست که امنیت روانی بسیار مهم‌تر است. در چندماه اخیر چند شهروند خارجی دستگیر شدند و این تصور ایجاد شد که برای توریست خارجی در کشورمان امنیت وجود ندارد، در صورتی که این‌گونه نیست.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
حسین
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
ما خودمون هم می ترسیم از ترس گرونی مسافرت کنیم چه برسه به اونا
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
بنظر شما برای چی بیاد ایرانی که شده پر از بی فرهنگی کجا بیان
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
دستشون درد نکنه نمیان ایران.
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
هر کسی می اید ایران به ان برچسب جاسوس می زنند پس چه کسی حاًضر است بیاید
سعید
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
با وضع موجود ،اگر بجز این بود ،تعجب داشت.
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
یه کشوری درست کردین مردمان خودش همه دارند فرار میکنن هرکس بخواین تنبهی کنید ممنوعالخروجش میکنید بدش توقع دارین گردشگر خارجی بیاد زهی خیال باطل
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
بایدم بترسن
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
چه چیزمون سرجاش هست دست آورد ها یکی از دیگری پربارتر از این همه مدیریت آدم خندش میگیره
شوخ تب
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
توریست پیش کشتان خودمردم ایران هم بااین اوضاع اینترنت وبااین گرونی وناامنی جرات نمیکنندازخانه به سمت خیابان وبازاربرند ماشاالله به غیرت ولایق بودنتان ابادکردیدایران وایرانی رادم ازتارمومیزنند طرح ونقشه براریشه کنی فقروگرانی بریزیدبدادمردم برسید بیکاری وگرانی بیدادمیکندباچه زبانی بایدگفت بااین اوضاع اقتصاد۶میلیون افغانی هم ریختین تومملکت هرکدوم ۹تابچه دارندوبازن وبچه اون کاری هم که هست ایناغروق کردند ایرانی جماعت بیکار خلاسه من یک کارگرم ولی صبرمردم اندازه داره وظلم هم اندازه داره سیرازگشنه خبرندارد.
جانباز
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
توریست کدام است خود ایرانی ها دارند از ایران فرار میکنند
ناشناس
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
سلام‌ من‌ یک‌ زن‌‌ تنهام‌ مینرسم‌ چه‌ رسد‌ به‌ تو.ریست
حمید
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
توریست بیاد تو ایران تا بعنوان جاسوسی دستگیر
بشه..... صبحانه تو هتل‌ها نان و پنیر تخم مرغ
آب پز کره. و مربا چیز دیگری نیست......
لیدرها توریست ها را برای خرید به محل های
هماهنگ شده با کسبه میبرند. و .....
ایران
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
خوب معلومه وقتی میبینن همه دارن میرن به این باور میرست ایران امن نیس
مریم
0
0
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
اگه قراره به اسم توریست بیان و وجاسوسی کنن همون بهتر که نیان ..وگرنه اگه واقعا توریست باشن وکاری نکرده باشن مطمئنا دستگیر نمیشن .
خسته
0
0
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
هیچ کسی نه جرات می‌کنه و نه میلی دارد به ایران سفر کند.
معلم
0
0
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
این رابه کسانی باید گفت که چندین ماه تا توانستندمملکت را به آشوب کشیدندوهشتک زدندوبه همه چیز حمله کردند از اعتقادات ومساجد وحجاب وبانک واقتصاد ووووو وباعث شدند که انواع تحریمها وقطع نامه بر علیه ایران صادر شودواز این اوضاع دشمنان ایران نهایت استفاده را بردندوهنوزهم گوش به فرمان ماهواره ها واینترنشنال ووووغیره هستنداگرمملکت درگیر شود نه تومانی نه من...
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
خداروشکر.انقدر اومدن هم بی فرهنگیشون و به ملت یاد دادن و هم اولین بار همین توریست ها مواد تراریخته رو آوردن و به گیاهان کشاورزی تزریق کردن .لعنت خدا بهشون که اومدنشون هم به ضرر کشورمون.
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
دروغه توریست زیاد هم هست فقط ۱۵ملیون توریست افغانی داریم
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
چه اشگالی داره .مثل کره شمالی زندگی میکنیم .....توریست نمنه
Feel
0
0
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
یه عده وطن فروش فراری که راه برگشت به ایران هم ندران رفتن آن ور آب به خیال زندگی خوب و آزادی رفتن دیدن آنطوری که تعریف شده بود نیست خر داغ می‌کنند علان دست به تبلیغ صد ایرانی را شروع کردن خیال می‌کنند کارخود انجام میدن این گشور برای‌همیشه هست وطن ما و بعد از ما وبعد این حکومت هم هست چون هزاران هزار حکومت‌ها آمدن رفتن باز گشور سر جایشه عین یه نفر که اعتبار خود را از رست می‌دهد دیگه آن اعتبار را به دست آوردن سخته ایران حراسی هم کار خودیست و ضمناً چرا اصفهان ویزد و شیرا‌ ترویست زیاده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!