تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

ویژگی‌های ایده‌پردازان بستن تنگه‌ هرمز

زیاد می‌گویند، اما تعدادشان اندک است. از ناکجاآباد‌ها خبر می‌آورند و دچارند به درد خود بزرگ‌پنداری. خبرنگار نیستند؛ خبرساز هستند. گاهی می‌توان عمیقا باور کرد که قانون را هم به رسمیت نمی‌شناسند. تا دلتان بخواهد تربیون دارند؛ ظاهرا واهمه‌ای در دل ندارند. اخیرا نیز ایده‌شان برای بستن «تنگه هرمز» گوش عالم را کر کرده است.

بستن تنگه‌ هرمز

اقتصاد۲۴- از دیرهنگام تا به امروز، طیفی از افراد خاص در میدان سیاست ایرانی عرض اندام می‌کنند، که خود را انقلابی‌ترین افراد معرفی، ولی بیشترین هزینه‌ها را بر کشور تحمیل می‌کنند. ظاهرا این طیف، افراد رویین‌تنی هستند که با واژه افول و غروب در عالم سیاست ایرانی بیگانه‌اند. «هزینه‌تراشان» به تمام معنا برای مردم هستند که همواره روایت‌شان با آن‌چه عموم جامعه لمس می‌کند، فرسخ‌ها فاصله دارد. برای شناخت این افراد، با ادامه نویسه حاضر همراه شوید تا این جماعت خاص را بهتر بشناسید.

۱- سوژه‌هایشان بزرگ و ورودهایشان جنجالی: هزینه‌تراشان در باب مسائل خُرد سخن نمی‌گویند. سوژه‌هایی که به آن وارد می‌کنند، حتما باید دو شاخص اساسی داشته باشد: اول، مساله‌ای بزرگ برای کلیت جامعه باشد و دوم، قابلیت جنجال‌سازی داشته باشد. ورود به مسائلی همچون مشکلات آشکار زندگی روزمره مردم همانند گرانی، فشار اقتصادی، بیکاری و... در دایره پردازش‌هایشان نیست. اگر ورودی هم صورت بگیرد، اساس آن است که طرح این مسائل هم‌راستای با اهداف رقبا و دشمنان منطقه‌ای ست. آن‌ها از قبل برای جنجال‌ساز شدن حرف‌هایشان برنامه می‌چینند. گویی ورود به موضوعات ریز اجتماع و جنجال نیافریدنشان کسر شان خواهد بود.

۲- خوانش‌هایشان محیرالعقول و دایی‌جان ناپلئونی: مسائل بزرگ را با خط جنجال‌آفرینی دنبال می‌کنند، اما با خوانش‌های عجیب و غیرقابل باور. هزینه‌تراشان، عاشق طرح تئور‌های دایی‌جان ناپلئونی هستنئد. در پس هر ماجرا و رخدادی، پشت پرده‌ای عجیب را می‌دانند که همه را باید انگشت به دهان کند. از درون کارتن «یوگی و دوستان» خط توهین به حضرت نوح را کشف، میدان فوتبال را به آوردگاه جنگ ایران و آمریکا تشبیه و حتی پیش آمده که می‌گویند در دنیا تنها دو قدرت باقی مانده، «ایران و آمریکا»؛ این دو قدرت نیز در رینگ هستند و باید دید که کدام یک مشت آخر را خواهد زد. نمونه دیگر ادعای محیرالعقولشان، طرح این ادعاست که هر کس که «زن‌اش محجبه باشد، فوتبالیست شدن را بر نمی‌گزیند!» هر اندازه خوانش‌هایشان عجیب‌تر باشد، به نظر می‌رسد لذتشان دو چندان خواهد بود.

۳- تزهایشان به منتهی درجه بالیوودی: همین جماعت هزینه‌تراش، برای امور مختلف چه تز‌هایی که ندارند! تز‌هایی بدیع، البته با تمِ بالیوود. برای نمونه یکی‌شان می‌گوید: «ببینید شیوه بودجه در آوردن چگونه است؟ یک جاسوس می‌گیرد و در قبال آزادی‌اش، دولت ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از آمریکا می‌گیرد». البته عجیب‌تر آن است از درون همین ایده، تز به اسارت گرفتن سربازان آمریکایی و گرفتن هزینه بهای آزادی آن‌ها، برای حل مشکلات اقتصادی کشور پیشنهاد می‌شود. تزهایشان برای اجرای قانون حجاب که بماند که تا چه اندازه بالیوودیست یا حتی گاهی برای حل مشکل ازوداج، تز افزایش حقوق متاهل‌ها را مطرح می‌کنند.

۴- همه در مظان اتهام‌اند! حتی شما، من، او و شماها: ذهنیت پارانوئیدی (اختلال شخصیت بدبین) دارند. به زمین و زمان، عالم و آدم، همه‌کس و هیچ‌کس مشکوک‌اند. همه در مظان اتهام و تارگت (نشانه‌گیری) شان هستند. دایره بدبینی آن‌ها به اندازه‌ای است که هیچ فردی از دایره اتهاماتشان در امان نیست. در کسری از ثانیه یک سوژه متعهد انقلابی را هم ردیف «شیطان» می‌برند. مخلص کلام این‌که آن‌ها به همه‌چیز شک دارند؛ خیلی شک دارند!

۵- عاشق جنگ‌اند و شیفته محو و نابودی دیگران: به واژگانی هم‌چون «توافق»، «صلح»، «غرب»، «آمریکا»، «لیبرالیسم»، «مذاکره»، «تنش‌زدایی» و مهم‌تر از همه «برجام» و «محمد جواد ظریف» آلرژی دارند. در مقابل، عاشق واژگانی هم‌چون «جنگ»، «مرگ»، «نابودی»، «انتقام»، «تحریم» و بیشتر از همه «بستن تنگه هرمز» هستند. در قاموس فکری‌شان تسامح و تساهل، حداقلی‌ترین جایگاه و رجوع به قدرت سرد، بالاترین مرتبه زیبایی‌شناختی. هر از چند گاهی باید دیگران را تهدید به جنگ کنند. در اوج مذاکرات صلح دستگاه دیپلماسی، از جنگ سخن می‌گویند. هر گونه صلح را «توطئه» علیه منافع کشور می‌نامند.

۶- منابعی دارند ناب، آن‌هم سری و اختصاصی: هزینه‌تراشان منابعی دارند ناب؛ آن‌قدر ناب که گاهی مخاطب را به تردید وا می‌دارد که شاید با عالم غیب در ارتباط‌اند. منابعی سری و اختصاصی که خاص خودشان است. منابعشان گاهی از دستگیری جاسوس در تیم مذاکره‌کننده ایران در برجام، گاهی از توافق هفت‌گانه ایران با آمریکا و گا‌ه از وصل بودن نهاد ریاست جمهوری با «آمدنیوز» خبر می‌آورند. حتی منابع‌شان چنان ناب است که نامزد عدنان خاشقجی را به بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم متصل می‌کند!

۷- تحریم‌ها کشک‌اند در اندرون آش!: در منظومه فکری هزینه‌تراشان، تحریم‌ها علیه ایران پشیزی نمی‌ارزاند! تحریم‌ها مرکب بی ارزش روی کاغذی هستند که باید در سطل زباله انداختشان. تحریم‌ها کاغذ پاره‌اند و تاثیرشان هیچ است. البته تحریم‌ها نه تنها تهدید نیستند، بلکه فرصت‌اند! فرصت برای رهایی از جور تعامل با مستکبران جهان‌خوار. ایده‌شان این است، آن‌قدر تحریم کنند تا تحریم‌دانشان پاره شود! تحریم فرصت تمرین استفامت و خودکفایی‌ست و نه آن‌چنان که غرب‌گرایان می‌گویند تهدید. خلاصه این‌که تحریم‌ها کشک‌اند، کشک!

۸- میانه‌ور‌ها خائن‌اند و تعامل‌خواهان یاوه‌گو: دشمنان خونی هزینه‌تراشان، طرفداران مذاکره و میانه‌ور‌ها است. حساسیت عجیبی به واژه «میانه» دارند. از دید آن‌ها یا باید هم‌فکرشان بود یا مخالفشان. این‌که از اعتدال سخن گفته شود، عین خیانت هستند. نه حتی روایت صحیح‌تر از دیدشان این است: «میانه‌رو‌ها خائن‌اند.» مصداق می‌خواهید؟ این هم نمونه: «حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق با MI ۶ (سازمان اطلاعاتی انگلستان) و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه سابق با سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد) وصل هستند» آن‌ها آن‌قدر از میانه‌رو‌ها متنفراند که برای استعفای طریف نیز در بهارستان (مجلس) شیرینی پخش می‌کنند.


بیشتر بخوانید:  فریدون عباسی: تنگه هرمز سهل است، اقیانوس منجمد جنوبی را هم می‌بندیم!


۹- خود عالم‌پندارانِ همه چیزدان و بی‌باک: افزون بر همه چیز، هزینه‌تراشان چه القابی که ندارند. «دکتر»، «استاد» و «نظریه‌پرداز»؛ البته آن‌هم بدون ارائه مدرک دانشگاهی مستند! مدعی داشتن دانشی کم‌نظیر هستند و در همه امور صاحب‌نظراند. از هر حوزه‌ای بگویی، آن‌ها دریایی هستند که می‌خواهند قطراتی از خود را به تو عنایت بخشند. حتی آن قدر جایگاهشان رفیع است که به صورت خودخوانده «کسینجر جهان اسلام» نیز نامیده می‌شوند. در هر زمینه‌ای که بگویید، صاحب تز اند؛ آن‌هم چه تز‌های ناب و کم‌نظیری! در ورزش، فیزیک کوانتوم، صنعت و توریسم متخصص‌اند؛ از اشراف دانش سیاسی‌شان که دیگر نگوییم.

در کنار دانش‌بی‌کران، بی‌باک هم هستند! نه از قانون می‌ترسند و نه از هیچ شخصی. هر سخنی را که اراده کنند بر زبان می‌رانند. هر تز نابِ جنجال‌سازی به ذهن‌شان برسد، بدون واهمه طرح می‌کنند. حتی پیش‌آمده که اصلاح‌طلبان داخل کشور را به تکه‌تکه شدن نیز تهدید می‌کنند. خلاصه این که بسیار نترسند و بی‌باک!

۱۰- محبوب «ایران‌هراسان»: از عجایب روزگار این است که غالب تز هزینه‌تراشان همان اصولی‌ست که ایران‌هراسان در خارج از کشور مطرح می‌کنند. حتی پروژه ایران‌هراسی بر مدار اظهارات آن‌ها می‌چرخد. فکر می‌کنند و فکر می‌کنند، یکباره از بستن استراتژیک‌ترین آبراهه بین‌المللی سخن می‌رانند؛ یعنی «تنگه هرمز» گاهی هم در کمال ناباوری از ساخت بمب اتم سخن می‌رانند. گویی ایده‌پردازان ایران هراسی در انتظاراند آن‌ها سخن بگویند و بلافاصله با سخنان‌شان، جوسازی ضدایرانی صورت بگیرد.

خلاصه اتحادی نانوشته میان آن‌ها و پروژه ایران‌هراسی برقرار است. محبوب رسانه‌های تندرو (نه حتی میانه‌رو) اسرائیلی نیز هستند. در مجموع تنها آورده این طیف تنها یکی‌ست: «هزینه‌تراشی و ارائه تصویر بازیگر غیرمعمول (غیرعقلانی) از ایران در نظام بین‌الملل.»

منبع: انتخاب
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد یاسینی
0
0
شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
شما 8 سال تنش زدایی کردید نتیجه افبارش رو دیدیم حداقل 8 سال هم دهان بند باش داشته باش مثل دوران کلیدساز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/حرکات موزون سمانه پاکدل در جدیدترین سریالش

مسافران هرمزگان بخوانند؛ هشدار جدی هواشناسی!

برای خرید خانه چه وام‌هایی می‌توان گرفت؟

هشدار هواشناسی یزد؛ باد و گرد و خاک در راه است

عکس/مصطفی کواکبیان: ازگل گیت آبروی روحانیت را نشانه رفته است

۵ راهکار برای چالش های محیط زیست ایران

بهشت پرستاران برای مهاجرت کجاست؟

۵ شخصیت خبرساز فوتبال ایران در ۱۲‌ماه گذشته

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند