رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتوگو با اقتصاد۲۴:
کنترل عرضه و تقاضا راهکار کنترل نوسانات بازار خودرو/ پیشخریدها نوعی سودجویی است
موتمنی گفت: متاسفانه خریداران به خودرو به چشم کالای سرمایهای نگاه میکنند و کسانی که برای پیش خرید خودرو ثبتنام میکنند نه برای مصرف شخصی بلکه برای سود دست به این کار میزنند.
اقتصاد۲۴- بازار خودرو مدتی است که پرنوسان است و اخیرا نیز اعلام شد که در رکود مطلق بسر میبرد یعنی نه کسی خودروی خود را می فروشد و نه کسی در این بازار، خودرو خریداری میکند. از سوی دیگر نیز تولید خودرو با کاهش بیش از 40 درصدی تیراژ مواجه شده است، هرچند که در این کمبود تولید مشخص نیست چرا خودروسازان در فقدان نظارت همچنان در حال پیش فروش خودرو هستند!
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ در این باره میگوید: سه دهه است که پیش فروش و پیش خرید در بازار خودرو ادامه دارد که به نوعی به شغل اصلی یا شغل دوم بعضی از افراد در جامعه تبدیل شده است و با شروع ثبت نامها هزاران نفر برای اقدام هجوم میآورند.
پیشخریدها برای کسب سود است
وی با انتقاد از پیش فروش خودرو اعلام کرد: پیش خریدها برای کسب سود است و در این بین مصرف کننده وجود ندارد. اگر اختلاف قیمت در بازار و شرکت وجود نداشته باشد کسی برای ثبت نام اقدام نمی کند و اگر عرضه جوابگو بازار باشد با نوسانات قیمت روبه رو نمیشویم.
موتمنی با بیان اینکه قیمت هر کالایی را در بازار عرضه و تقاضا تعیین می کند افزود: اگر عرضه جوابگوی بازار باشد با نوسانات قیمت روبهرو نمیشویم، این در حالی است که با کم و زیاد شدن یک طرف این قضیه هم تعادل بهم میخورد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص مهار قیمت خودرو اذعان کرد: اینکه قیمتها در آینده روند سعودی یا نزولی داشته باشد به تولیدات شرکت ها بر میگردد، البته اگر عرضه نیاز بازار را تامین کند اخلاف قیمت شرکت و بازار کم می شود.
ممنوع بودن واردات خودرو بر قیمتها تاثیر گذاشته است
وی ممنوع بودن واردات خودرو را یکی از دلایل بالا بودن قیمت ها دانست و گفت: این موضوع باعث ایجاد خلأ در بازار شده و بر قیمت ها تاثیر گذاشته است. اگر امروز اعلام کنند که چند ماه بعد خودرو وارد می شود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ریزش به وجود خواهد آمد.
موتمنی با اشاره به اینکه بازار خودرو در ایران دارای بار روانی است بیان کرد: کافی است اسم واردات یا عرضه خودرو بیایید، میبینیم که به سرعت قیمت ها ریزش می کند، در این بازار مصرف کننده بسیار کم است و تنها پارکینگها تغییر میکنند، خودرو از پارکینگ خودروساز به پارکینگ نمایشگاه و از آنجا به پارکینگ افرادی که خودرو را به امید آنکه چند ماه بعد عرضه کاهش یابد و سودی به جیب بزنند انتقال پیدا می کند.
رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تصریح کرد: متاسفانه خریداران به خودرو به چشم کالای سرمایهای نگاه می کنند و کسانی که برای پیش خرید خودرو ثبت نام می کنند نه برای مصرف شخصی بلکه برای سود دست به این کار می زنند. در بازار، خریدار خودرو کم است و همان خودروهایی که قبل از ورود به سال ۹۸ در ویترینها مشاهده میکردید همچنان دیده میشود و فروش نرفته است.
تعادل عرضه و تقاضا راهکاری برای کنترل نوسانات قیمت
موتمنی در پایان راه حل عبور از این نوسانات را برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا دانست و اظهار کرد: اگر بخواهیم نوسانات را از بین ببریم باید خودروها را وارد بازار کنیم چرا که تجربه نشان داده هر کالایی که در بازار کمیاب شود ارزش می گیرد و بازار سیاه پیدا میکند.
براى جلوگيرى از دلال بازى در ثبت نام خودرو ، قوانين محكم غير قابل فروش و انتقال بودن خودرو تا دو سال حتى به صورت وكالتى و خريد با كارت ملى براى افرادى كه خودرويى به نام خود ندارند و خودرو اولى هستند ، مى تواند كمك كننده باشه ، در مورد خودروهايى كه پيش از دو ساله در گمرك هم مانده اند مى تونند با ارائه مدرك شخص پيش خريد كننده ، ميشه به افرادى كه فقط يك خودرو براى مصرف شخصى خودشون پيش ثبت نام كردند ،خودرو تعلق بگيرد و بتوانند ترخيص انجام بدهند و وارد كننده ى واسطه و دلال حذف شود ، انجام شفاف سازى و قوانين صحيح ، اگه پايه بر دزدى و رانت نباشه راه حل هاى منطقى داره ?