اقتصاد۲۴- رخ سود بین بانکی در نهم فروردین ماه با افزایش نسبت به هفتههای پایانی سال گذشته به ۲۳.۳۶ درصد رسیده است.
طبق گزارش جدید بانک مرکزی از تغییرات نرخ سود بین بانکی، این نرخ در هفته منتهی به نهم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با افزایشی ۰.۲۲ واحد درصدی نسبت به آخرین هفته اسفند ماه سال گذشته همراه بوده و به ۲۳.۳۶ درصد رسیده است.
روند صعودی نرخ بهره بین بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به ۳۰ آذرماه، نرخ سود بینبانکی وارد کانال ۲۱ درصدی شده و تا هفته منتهی به ۱۹ بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود، ولی از ۲۶ بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال ۲۲ درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال ۲۳ درصدی در نوسان است.
بیشتر بخوانید: سبقت سود بازار بین بانکی از سود بانکی
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود را به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد. نرخ بهره بین بانکی، اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک میشود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا نه.
ممکن است بانکها در دورههای مالی کوتاهمدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبهرو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانکها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را بهنام بازار بین بانکی تشکیل دادهاند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وامهای بینبانکی سررسید کوتاهمدت یکهفتهای یا کمتر دارند. وامدهی بانکها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بینبانکی گفته میشود.
سوره مبارکه بقره آیه 275.
الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا واحل الله البیع وحرم الربا فمن جاءه موعظة من ربه فانتهی فله ما سلف وامره الی الله ومن عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
کسانی که ربا میخورند، (در قیامت) برنمیخیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماسّ شیطان، دیوانه شده (و نمیتواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهی زمین میخورد، گاهی بپا میخیزد). این، به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتی میان آن دو نیست.)» در حالی که خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام! (زیرا فرق میان این دو، بسیار است.) و اگر کسی اندرز الهی به او رسد، و (از رباخواری) خودداری کند، سودهایی که در سابق [= قبل از نزول حکم تحریم] به دست آورده، مال اوست؛ (و این حکم، گذشته را شامل نمیگردد؛) و کار او به خدا واگذار میشود؛ (و گذشته او را خواهد بخشید.) امّا کسانی که بازگردند (و بار دیگر مرتکب این گناه شوند)، اهل آتشند؛ و همیشه در آن میمانند.