تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خودروسازان قیمت‌ها را بالا نبرند از کیفیت کم می‌کنند!

جدل بین وزارت صمت و شورای رقابت تا همین ظهر دیروز نیز ادامه داشت و در نهایت هیچ‌کدام زیر بار اعلام قیمت‌های جدید نرفتند و مسوولیت اعلام آن به دوش خودروسازان افتاد.

قیمت خودرو
اقتصاد ۲۴- با توجه به بخشی از شعار سال مبنی‌بر «مهار تورم» وزارت صمت و شورای رقابت با وجود عقب‌نشینی از رشد قیمت ۷۰‌درصدی و در ادامه ۴۰‌درصدی، حتی حاضر به اعلام لیست جدید قیمت خودرو‌های داخلی (با سقف ۲۹درصدی) نیز نشدند.

در واقع این دو نمی‌خواستند در سال مهار تورم، اعلامیه‌ای را منتشر کنند که در آن قیمت خودرو‌های داخلی نزدیک به ۳۰درصد (حداکثر) افزایش یافته است. از همین رو قرعه به نام خودروسازان و مدیرعامل سایپا افتاد تا کف و سقف افزایش قیمت خودرو‌ها را رسما اعلام کند.

این وسط این پرسش پیش می‌آید که کدام نهاد (شورای رقابت یا وزارت) لیست قیمت‌های جدید را به خودروسازان ابلاغ کرده است؟ آیا لیست قیمت‌های جدید از سوی وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ شده و مدیرعامل سایپا نیز به نمایندگی از این وزارتخانه قیمت‌ها را اعلام کرده یا شورای رقابت دست به ابلاغ آن زده است؟

پاسخ این پرسش هر چه باشد، اصل ماجرا این است که با تصمیم مشترک وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی پس از حدودا ۱۶ ماه تثبیت، بین ۱۷ تا ۲۹درصد افزایش یافته است. این رقم بسیار کمتر از چیزی است که خودروسازان و قطعه‌سازان انتظار آن را می‌کشیدند، چه آنکه آن‌ها برای جبران انباشت تورم حداقل ۱۶ماهه (در نتیجه فریز قیمت از آذر ۱۴۰۰ تا به امروز) روی افزایش ۷۰ تا ۸۰درصدی حساب باز کرده بودند.


بیشتر بخوانید:  طلسم قیمت خودرو شکست


در واقع زنجیره خودروسازی انتظار داشت سیاستگذار اقدام به رفع سریع انجماد قیمت خودرو کند، اما شورای رقابت و وزارت صمت به‌ناچار و با توجه به شعار مهار تورم، روی به یخ‌زدایی تدریجی آوردند و درصدی بسیار کمتر از آنچه را در آنالیز خود از هزینه‌های تولید، بدان رسیده بود، اعمال کردند. این موضوع با واکنش منفی فعالان صنعت خودرو مواجه شد، واکنشی که نشان داد آن‌ها به افزایش قیمت اعلامی راضی نبوده و ارقامی بالاتر را طلب می‌کنند. فعالان صنعت خودرو طبق معمول هشدار می‌دهند که افزایش قیمت ۱۷ تا ۲۹درصدی، هزینه تولید خودرو‌ها را پوشش نمی‌دهد و علاوه بر تداوم زیاندهی، به افت کمی و کیفی نیز خواهد انجامید.

آن‌ها همچنین بر عدم‌تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاه خودرو در سال جاری، تاکید می‌کنند. به گفته فعالان خودروسازی، تولید یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاهی در سال جاری که حدودا ۴۰۰هزار دستگاه بیش از سال گذشته است، به یک سری فاکتور‌ها نیاز دارد و مهم‌ترین آنها، تامین نقدینگی است.

خودروسازان می‌گویند برای جهش ۴۰۰هزار دستگاهی تولید خودرو باید ضمن جبران تورم هزینه‌های تولید در ۱۶ ماهی که قیمت فریز بوده، قیمت خودرو طی امسال نیز باید در چند نوبت به‌روز شود. اتفاقا طبق دستورالعمل شورای رقابت، قرار است قیمت خودرو‌های داخلی هر سه ماه یکبار به‌روز شود؛ هرچند با توجه به شعار امسال، اجرایی نشدن آن اصلا بعید نیست.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یه نفری
0
0
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
چرا، باید بعد 40 سال بی رقیب بودن خودرو سازان ایرانی انقد پاس کاری کنید بعدش هم نه خودرو ساز ها و قطعه ساز ها راضی‌اند و نه مردم و چرا باید بازار سیاه خودرو آنقدر باید قدرت لجام گسیخته قدرت داشته باشه. حالا میگیم اقتصاد آزاد ولی اقتصاد آزاد هم نمی تونه اینگونه باشه..!؟
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین روش های سرمایه گذاری

فیلم/ آوازخوانی یک عرب زبان به فارسی زیر سی‌و‌سه پل

طنین امید بخش در صورت‌های مالی بیمه سرمد

قیمت این خودرو ۳.۵ میلیارد تومان گران شد

کارآفرین برتر صنعت فرش: اگر بانک ملی ایران از تولیدکنندگان حمایت نکند چرخ توسعه کشور نمی‌چرخد

فیلم/ ماجرای تذکر سید محمد خاتمی به اصلاح طلبان

فیلم/ پیشنهاد رسایی برای تابعیت دوگانه فرزندان ظریف

عکس/ طارمی روی پوستر اینتر برای دیدار با لایپزیش

هشدار نارنجی هواشناسی برای مازندران

فیلم/ رسایی: من را متهم کردند که در برابر دستور رهبری مقاومت می‌کنم

فیلم/ ادعای نماینده مجلس درباره زمان مصوبه افزایش قیمت خودرو

فیلم/ پاداش پایان خدمت کارمندان دولت ۶۵۰ میلیون تومان شد

تصویری دردناک از ای دی کارت امید عالیشاه

فیلم/ روش محاسبه حقوق سال آیندۀ کارمندان و بازنشستگان

گزارش بورس امروز سه شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۳

کشف جسد مرد جوان در پارک ستارخان

عکس/ تعهدات بیمه تکمیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بازنشستگان

هشدار برف و سرما به این ۱۸ استان

پیش بینی آینده مذاکرات هسته ای ایران و اروپا

عکس/ سنگ تمام استقلالی‌ها برای عالیشاه

فیلم/ پرداخت یارانه به بازی تایید و تکذیب رسید

عکس/ سنگ‌نگاره شاهنشاه ساسانی در حال دادن گل به همسرش

فیلم/ سخنان عجیب قالیباف درباره تحریم نفت ایران

فیلم/ صدور حکم پروندۀ چای دبش تا پایان ماه

عکس/ استوری سرمربی پرسپولیس برای امید عالیشاه

عکس/ نمایی دیدنی از ‏مسجد وکیل شیراز

عکس/ خانه وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار

فیلم/ تهدید پزشکیان به استیضاح از تریبون مجلس

پاییز هزار رنگ در نصف جهان

فیلم/ حمله تند ثابتی به پزشکیان در صحنه علنی مجلس

عکس/ پاییز تماشایی و درخشان در روستای شهرستانک تهران

عکس/ رضاشاه پهلوی و احمدشاه قاجار در یک قاب

مهدی ترابی به پرسپولیس بازگشت؟

اعلام قیمت گوشت مرغ سه‌شنبه ۶ آذر +جدول

استقلال اشک لئوناردو پادوانی را درآورد

فیلم/ گلایه قالیباف از وزیر نیرو

پیشنهاد لیگ برتری برای ستاره پرسپولیس

رابعه اسکویی: اگر نمی‌آمدم جنازه‌ام به ایران می‌رسید

اسرائیل و حزب‌الله در آستانه توافق آتش‌بس

قیمت مسکن و هزینه اجاره‌نشینی در گران‌ترین منطقه تهران

عکس/ علائم پنهان یک سرطان در آقایان

فیلم/ دلیل بازگشت تتلو به ایران از زبان حسین تهی

مجلس موافق واردات خودرو‌های لوکس

رشد ۳۴ درصدی قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران طی فقط دو ماه

قیمت گوسفند و گوساله تغییر کرد

سطح گردش معاملات بورسی چنگی به دل نمی‌زند

عکس/ تغییر عجیب چهره همسر اول جومونگ در ۴۳ سالگی

ماجرای برخورد مرگبار قطار با نوجوان قائمشهری چه بود؟

با بودجه ۱.۵ تا ۵ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟ + جدول قیمت‌ها

واژگونی سرویس مدرسه و سرنوشت ۱۳ دانش‌آموز در کردستان