تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

۲۰۶ بهتر است یا لندکروز؟

مناظره خودرویی بین دو نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با محوریت بازار خودرو جنجالی شد. در بخشی از این گفتگو کوچی درباره وضعیت بازار خودرو در کشور خطاب به میرسلیم گفت: شما عضو هیات‌مدیره شرکت‌های موتورسازی بودید. ۴۰ سال است با این ادبیات حق مردم در صنعت خودرو را پایمال می‌کنیم.

۲۰۶ بهتر است یا لندکروز؟

اقتصاد۲۴-  من مدافع نظام و مردم هستم. سیاست‌هایی که آقای میرسلیم می‌گویند نتیجه‌ای جز نارضایتی شدید برای مردم ندارد و عملا مردم را داریم علیه نظام هدایت می‌کنیم. میرسلیم در ادامه مناظره گفت: دلیل صف کشیدن مردم برای خرید خودرو قانونی بود که در مجلس گذاشته شد و ۵۰ درصد ظرفیت خودروساز‌ها را به زنان خانه‌دار دادند.

جنجالی‌ترین قسمت مناظره با زیر سوال بردن کیفیت ۲۰۶ بود که کوچی با مخاطب قرار دادن میرسلیم از وی پرسید: اگر شما بتوانید لندکروز دست دوم را با قیمت یک میلیارد بخرید، ۲۰۶ یک میلیاردی را می‌خرید؟
میرسلیم، نماینده مجلس در پاسخ گفت: لندکروز با ۲۰۶ فرقی ندارد! آنقدر کشور ما مردم برای اینکه پولشون آب نشه میان سرمایه‌گذاری می‌کنند در خودرو، اما آقای رشیدی می‌فرمایند خودرو خارجی جذابیت بیشتری داره اگر اینطور هست مردم سرمایه خود را در خودرو خارجی می‌گذارند و باعث افزایش قیمت خودرو‌ها می‌شود. برای واردات یک میلیون خودرو باید ۷ میلیارد یورو هزینه کرد که با این پول می‌شود ۳ کارخانه تولید کرد.
کوچی نیز در پاسخ میرسلیم متذکر شد: با ۷ میلیارد می‌شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرد، مردم سرچ بزنند ببینند هزینه طراحی صندوق عقب ۲۰۶ چقدر بوده است. میرسلیم در ادامه مناظره بیان کرد: ما اصلا ارز لازم برای واردات را نداریم. کوچی: هر کسی گفت یک سنت ارز برای واردات خودرو تخصیص پیدا کند شریک فساد در جمهوری اسلامی است.

میرسلیم خطاب به کوچی: شما دروغ می‌گویید

میرسلیم در پاسخ به سوال کوچی ابراز کرد: من عضو هیات‌مدیره خودروساز‌ها نبودم و شما دروغ می‌گویید اگر شما نمایندگان عزیز سفارش نکنید فلانی و فلانی را استخدام کن خودروساز ناچار نمیشه که کسی را استخدام کنه. کوچی نیز متذکر شد: شما در شرکت طراحی موتور ایران‌خودرو هستید. کوچی با قاطعیت ادامه داد: من از تولید داخلی حمایت می‌کنم.

همین موشک‌هایی که می‌سازیم چرا یکی نمیاد بد این‌ها رو بگه؟ مگر همه قطعات تولیدی پهپاد‌هایی که می‌فروشیم به کشور‌های دیگر را خودمان تولید می‌کنیم؟ آلودگی هوا سالانه بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه برای کشور ما ایجاد می‌کند، ۸۰ درصد آلودگی هوا به خاطر خودرو‌ها هست. اگر خودرو‌ها درست باشد یعنی ما سالانه ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داریم.


بیشتر بخوانید: نامه میرسلیم به مخبر درباره واردات کالای دست دوم


موضوع اصلی برای واردات تامین ارز است

امیرحسن کاکایی؛ عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره این مناظره معتقد است؛ در این مناظره ما شاهد سخنان پوپولیستی بودیم و به نظر می‌رسد برخی از صحبت‌ها هم به درستی منعقد نشدند. کاکایی در مورد واردات خودروی دست‌دوم و اینکه آیا واقعا فرقی بین لندکروز دست‌دوم و ۲۰۶ وجود ندارد به «اعتماد» گفت: مسلما که فرق دارد و می‌توان در ایران هم لندکروز وارد کرد و سوار هم شد؛ اما موضوع اصلی تامین ارز است که اول باید تکلیف این مساله روشن شود ضمن آنکه هر کشوری مبانی خود را برای توسعه دارد و ما باید تکلیف خودمان را روشن کنیم و اگر قرار باشد ما بدون حساب و کتاب از هر کشوری یک تکه از سیاست‌هایش را‌برداریم که نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

به جای لندکروز فکری به حال حمل و نقل عمومی کنید

کاکایی گفت: اگر فرض کنیم امروز منابع مالی برای واردات لندکروز وجود دارد، سوال این است که چرا نباید اتوبوس وارد شود و کدام یک برای حمل و نقل مردم واجب‌تر است؟ این ممنوعیت‌هایی که برای واردات خودرو گذاشته شده تنها برای حمایت از تولید داخل نیست، برای این است که ارزی وجود ندارد تا مملکت بچرخد، اگر ارزی هست ابتدا باید مترو توسعه پیدا کند و حمل و نقل عمومی، اتوبوس و کامیون‌ها به روز شوند. او افزود: اگر در مملکت را کامل باز کنیم و همه بتوانند لندکروز وارد کنند و تنها ۱۰ هزار خودرو وارد نشود قیمت دلار سر به فلک می‌کشد و نتیجه آن می‌شود که حتی قیمت نان و مرغ هم ده برابر خواهد شد.

دلار ۴ نرخی شده است

این فعال حوزه خودرو با بیان این پرسش که کدام کالا را می‌توان با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد کرد که ارزانتر از تولید داخل باشد، افزود: آیا تولید گندم در کشور ارزانتر است یا گندم وارداتی مسلما تولیدات داخل ارزانتر هستند، اگر امروز قیمت گاز را افزایش دهند پتروشیمی‌ها هم قدرت رقابت نخواهند داشت یا اگر زرماکارون که صادرکننده نمونه است مواد اولیه‌اش را با دلار واقعی محاسبه کنند آیا باز هم قادر است صادرکننده نمونه باشد؟

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: همین امروز هم دلار در بازار متشکل ارزی محدود است زیرا پتروشیمی‌ها دلار‌های خود را در بازار متشکل ارزی ۴۲۰۰۰ تومان نمی‌فروشند و می‌گویند نرخ دلار ۵۲۰۰۰ تومان است و برای همین هم دلار در بازار کم شده است، ضمن آنکه نرخ دلار در ایران امروز ۴ رقم است؛ یک رقم ۲۸۵۰۰ تومان، یک رقم ۴۲۰۰۰ تومان و یک رقم ۵۲۰۰۰ تومان است و یک رقم هم هست که با مبنای نرخ سکه طلا محاسبه می‌شود و بالاتر از این سه نرخ است و حال تصور کنید پتروشیمی‌ها دلارشان را خارج از سیستم بانکی بفروشند آیا دیگر می‌توان مملکت را چرخاند؟

کشور تحریمی هزینه‌های لجستیک را افزایش داده است

او افزود: دلار‌های خارج از کشور هم دو دسته هستند؛ یک دسته دلار‌های مربوط به صادرات رسمی است و یک دسته از دلار‌ها هم مربوط به ثروتمندان خارج از کشور است و برخی معتقدند که باید دلار این افراد را وارد کشور کرد. کاکایی در مورد کمبود لوازم یدکی خودرو هم گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در بخش لوازم یدکی کسی جلوی تجار را گرفته است؟ چرا قیمت لوازم یدکی در ایران چند برابر قیمت‌های بین‌المللی است و چرا اصلا برخی از لوازم خودرو پیدا نمی‌شود؟ مسلما هیچ تاجری دلش برای ما نسوخته و هر تاجری هم که بخواهد واردات داشته باشد برای سود بیشتر است.

این فعال حوزه خودرو خاطرنشان کرد: کسی مخالف واردات نیست، اما به هر دلیلی امروز ایران تحریم است و ساختار‌های کشور به گونه‌ای شده که نمی‌توان به راحتی نقل و انتقالات مالی داشت و برای یک فعالیت صنعتی در کشور باید کلی هزینه لجستیک برای تحریم‌ها پرداخت کرد و ارتباطی هم به صنعت خودرو ندارد.

قیاس پراید با لندکروز و بنز در تصادف‌ها اصلا منطقی نیست

او در مورد کیفیت خودرو و کم‌فروشی از سوی خودروسازان هم گفت: این نکته قابل قبول است که کیفیت در برخی از خودرو‌ها افت داشته، اما این مساله را نباید تعمیم داد، امروزکیفیت خودرو از سوی چند سازمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از سال ۱۳۹۰ به بعد کیفیت ایمنی هم تغییر کرد و به لحاظ استاندارد خودرو‌ها ارتقا پیدا کردند و سعی بر به روزرسانی شد و یورو ۴ به یورو ۵ تبدیل شد و این ادعا‌ها در مورد کیفیت باید اثبات شود و اگر اعلام می‌شود که فلان خودرو در تصادف له شده باید دید سرعت خودرو در آن سانحه چقدر بوده و مسلما قیاس پراید با لندکروز و بنز در تصادف‌ها اصلا منطقی نیست.

کاکایی تصریح کرد: طبیعی است که اگر مواد پلیمری و پوشش خودرو را از شرکت BASF آلمان خریداری کنند کیفیت بالاتری نسبت به موادی است که از یک شرکت درجه ۲ چینی خریداری می‌کنند و عمر مفید داشبورد هم متفاوت خواهد بود، هر چند به لحاظ کیفیت در هر دو استاندارد‌ها لحاظ شده است و اگر تا امروز هر اتفاقی هم افتاده در چارچوب قوانین و اوضاع فعلی مملکت بوده است.

سیاست‌گذاری‌ها اشکال دارد نه صنعت کشور

او ادامه داد: من نمی‌گویم اوضاع صنعت خودرو خوب است، اما این صنعت را باید در بسته کلی اقتصاد و صنعت کشور بررسی کرد که در راس آن قانونگذارانی هستند که به جای پاسخگویی به مردم خودشان مطالبه‌گر شده‌اند! زیرا همه این مشکلات نشان‌دهنده آن است که سیاست‌گذاری‌ها اشکال دارد و نه صنعت کشور.
این فعال حوزه خودرو در مورد ظرفیت تولید خودرو نیز گفت: در یک مقطعی که کشور با دنیا ارتباط داشت تولید خودرو با مجموعه سی‌کی‌دی به ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه هم رسید، اما در همان زمان فولاد را از کره جنوبی وارد می‌کردیم و کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده خودرو پایین‌تر بود و امروز هم ظرفیت تولید بین ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تا ۱ میلیون و ۶۰۰ دستگاه رسیده است و وزیر قبلی صمت هم میزان تولید را ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام کرده بود و یک بار اضافه بر دوش صنعت خودرو گذاشت.

آیا با سود‌های میلیاردی فولادی‌ها کارخانه‌ای هم تاسیس شد؟

او افزود: اینکه اعلام شده تا ۲ میلیون دستگاه خودرو هم می‌توان تولید کرد، باید گفت بله می‌توان تولید داشت به شرط آنکه در این صنعت سرمایه‌گذاری درستی صورت گیرد و چند میلیون دلار هم نیاز به سرمایه دارد و باید پرسید این میزان را از کجا قرار است تامین کنند؟ کاکایی تصریح کرد: یکی از گلوگاه‌های صنعت خودرو ورق فولاد است و باید بررسی شود در طول ۴ سال گذشته فولاد مبارکه و مابقی تولیدکنندگان فولاد میلیارد‌ها تومان سود کردند، چند کارخانه فولاد تاسیس شد؟ یا چند پروژه پتروشیمی قرار بود اجرا شود که نشد؟

ضمن آنکه سال گذشته که میزان تولید از ۱ میلیون دستگاه به ۱ میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو رسید بخش زیاد آن از طریق ارزبری جبران شد. او در مورد کمبود برق در صنعت هم گفت: چرا ایران امروز توان تولید برق بیشتر را ندارد؟ به دلیل اینکه در این بخش سرمایه‌گذاری نشده است و به جای آنکه سیاستمداران در این مورد صحبت کنند تنها در مورد خواسته‌هایشان صحبت می‌کنند، عمده آلودگی در زمستان‌ها در تهران به دلیل تردد خودرو‌ها نیست بلکه به دلیل مازوتی است که در نیروگاه‌ها می‌سوزانند.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

زمان دقیق پرداخت معوقات ۷ ماهه بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

عکس/ راه حل در مسقط؛ ادعای رسانه های عمانی درباره مذاکرات ایران و آمریکا

عکس/ نمایی دیده نشده از رستوران چاتانوگا پاتوق بازیگران سریال تاسیان ۵۵ سال پیش

عکس/ نمایی بی نظیر از سنگ نگاره سربازان هخامنشی در ایذه

عکس/ نمایی فوق العاده پردیس دانشگاه تهران ۹۱ سال پیش از فراز آسمان

عکس/ ژست جالب و دیده نشده از یوز ایرانی

عکس/ ظاهر ایستگاه راه آهن تهران-شاه‌عبدالعظیم ۱۳۴ سال پیش و در دوران قاجار

عکس/ استایل خاص و لاکچری محمدرضا پهلوی ۵۵ سال پیش در سفر سوئیس

عکس/ تیپ گنگ بهاره رهنما با عینک و کیف رنگ جیغ

عکس/ مجوز حضور تمام رسانه‌ها در مذاکره ایران با آمریکا صادر شد

عکس/ عراقچی با ۱۰ دقیقه تاخیر به محل مذاکرات رفت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاثیر شگفت‌انگیز ۶ نوع سبزی در کاهش وزن و لاغری

نوشیدنی‌های مفید برای پیش‌گیری از وزوز گوش

درصورت موفقیت مذاکرات، قیمت دلار به ۸۰ هزار تومان کاهش می‌یابد/ حتی تداوم مذاکرات هم می‌تواند روند نزولی قیمت طلا و سکه را تداوم بخشد

داروهایی که نباید با ویتامین دی ترکیب شوند

پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۴ فروردین ۱۴۰۴/ ریزش سنگین قیمت دلار

چه چیزی سبب خشکی مو می‌شود؟

بهترین منابع برای یادگیری برنامه‌نویسی کدامند؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۴ فروردین ۱۴۰۴/ در بازار طلا همه فروشنده شدند

مسیر پر دست‌انداز و سنگلاخ مذاکره پیش روی تهران و واشنگتن/ واکنش طلایی بازارهای سرمایه ایران به اخبار سبز مذاکرات مسقط

واکنش کویت و قطر به مذاکره ایران و آمریکا در عمان

استقبال عربستان از مذاکرات عمان

واکنش نماینده روسیه به مذاکره ایران و آمریکا

فیلم/ متکی: آمریکایی‌ها می‌دانند ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم

واکنش آذری جهرمی به کاهش قیمت دلار

عکس/ واکنش سکه به مذاکرات ایران و آمریکا

شهره قمر به حبس محکوم شد

تشرف رهبر انقلاب به قم و جمکران

فیلم/ در مذاکرات ایران و آمریکا چه گذشت؟

بازگشت اسراییل به مذاکرات؛ هیئت حماس راهی قاهره شد

بیانیه مهم کاخ سفید درباره مذاکرات ایران و آمریکا

تصاویری از قصر البوستان محل مذاکرات بین ایران و آمریکا

رئیسی‌نژاد: توافق موقت ظاهرا در دسترس است

ادامه نقش‌آفرینی عمان در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در شنبه آینده

‌افتتاح ۳ پروژه توسعه دارویی شستا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

فیلم/ فلور نظری: من به سن اعتقادی ندارم

خشم رحیم پورازغدی از مذاکرات در مسقط

عکس/ واکنش همسر بیرانوند به فحاشی‌ تماشاگرنماها؟

فیلم/ عراقچی، عمان را به مقصد تهران ترک کرد

واکنش عجیب کوچک‌زاده به مذاکرات ایران و آمریکا

ارزیابی تریتا پارسی از مذاکرات ایران و آمریکا

نخستین اظهارنظر ویتکوف درباره مذاکرات

فیلم/ مرعشی: به عراقچی گفتم که درباره ۲۵۰۰ میلیارد دلار پروژه با آمریکایی‌ها مذاکره کند

اردوغان به تهران سفر می‌کند

حمایت عارف از مذاکرات غیرمستقیم در عمان

توئیت خبرنگار نیویورک تایمز از مذاکرات ایران و آمریکا

فیلم/ هشدار به خانم‌های جویای کار

پمپئو: هر نتیجه‌ای جز برچیده‌شدن برنامه هسته‌ای، تکرار اشتباهات گذشته است

فیلم/ نخستین سخنان عراقچی پس از مذاکرات امروز

گزارش آسوشیتدپرس از مذاکرات امروز در مسقط

عکس/ قیمت دلار هم‌زمان با پایان مذاکرات مسقط

فیلم/ سخنگوی وزارت خارجه سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری آمریکا در ایران را تکذیب کرد

گنبد آهنین چین فعال شد

حواشی گفت‌وگوهای هیئت‌های ایران و امریکا

پیام وزیرخارجه عمان پس از پایان مذاکرات ایران و آمریکا

فیلم/ اخبار مهم پس از پایان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان

راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران - کربلا در سال جاری

گزارش خبرنگار صداوسیما از مسقط: دور اول گفت‌وگوها به پایان رسید

هشدار سازمان غذا و دارو: این برنج تقلبی را نخرید

دیدار مستقیم پس از مذاکره غیر مستقیم

عکس/ نخستین عکس از هیئت مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان گفت‌وگوهای امروز